Gå til innhold

Etter din mening, når er man «norsk»


eliona

Anbefalte innlegg

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis man velger å tolke med velviljebrillene på, så kan man jo tenke seg at det har å gjøre med at man har hørt og lest så mye om ikke-etnisk norske som har bodd lenge i Norge, men som klager over at de aldri blir ansett som «norske nok». Det er kanskje bare en anerkjennelse av deg, en måte å stadfeste at man ser deg som en av oss. Jeg tror ikke du skal legge så mye i det, det er bare en del av det sosiale samspillet.

Anonymkode: bd6d3...7f3

Jeg vil ikke tolke det på noen måte, jeg vil heller vite hva folk mener med det de sier. Til syvende og sist forandrer det meg ingenting hva andre mener, jeg er den jeg er uansett. 
Du sier at jeg ikke skal legge så mye i det, men det er noe som skjer helt automatisk, når jeg etter 27 år år i Norge fortsatt hører dette når jeg treffer nye folk, særlig de 50+ er opptatt av dette. Gjorde meg ikke så mye før men nå har jeg begynt å søke svar om hva de mener med det, det er ikke for å være uhøflig eller utakknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, EI16 skrev:

Mange rare holdninger her, og rent ut  uhyggelig at noen sier at det handler om hudfarge. Hva med jøder da, kan de være norske? Eller? Skjønner dere ikke selv hvilket tankegods dere forvalter?

Til HI: Jeg tenker at dette må være litt opp til den det gjelder, rett og slett hva man definerer seg som. Hvis du føler deg norsk med den bakgrunnen du har, så er du selvfølgelig det.

Selv har jeg bodd i Danmark i 20 år og har to barn med en danske. Barna mine er både danske og norske statsborgere, de forstår norsk perfekt, alle dialekter (men snakker dessverre ikke norsk ennå), de ser norske filmer og serier og nyheter og kaller seg selv halvt norske, hvilket de er. Hvis de flytter til Norge som voksne, hvilket jeg håper, har de da lov til å kalle seg norske? Eller? 

Jeg derimot, nekter å bli dansk. Jeg kan få dobbelt statsborgerskap, men jeg vil ikke. Jo lenger jeg bor utenlands, desto mer knyttet blir jeg til det røde passet mitt, og jeg blir mer og mer sentimental for hvert år som går. Nå griner jeg av norske barnekor og bilder fra fjellet og ja, vi elsker, og er i det hele tatt langt mer overbærende med gamlelandet enn jeg noensinne var da jeg bodde der. Folk (jeg) er rare. 

Jeg har prøvd meg på det å svare at jeg ikke er norsk og kommer aldri til å bli det. (Selv om jeg faktisk føler meg det på veldig mange områder, noe jeg som nevnt tidligere merker enda mer når jeg er i mitt fødeland). Men Gud så fornærmet vedkommende ble, tenk at jeg kunne si det når jeg kom til Norge og etter all hjelp jeg har fått med utdanning og jobb... Jeg ble mildt sagt satt ut og sjokka. Det er i mitt hode rasistisk men for henne var jeg uhøflig. Jeg har ikke fått noe utdanning eller jobb av noen, hvorfor skal jeg være mer takknemlig enn hvilken som helst nordmann på gata. Jeg har jobbet for det (om ikke mer) som alle andre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener du er norsk når du identifiserer deg med norske verdier. 

Anonymkode: 97104...61c

Hva vil det si da, sån konkret.

Min mann er tysk statsborger og har bodd i Norge ca halve livet. Han snakker bra norsk, men du kan høre at det ikke er morsmålet hans.  Han går på ski, leser norsk literatur, elsker å være på hytta på fjellet, heier på Norge i idrett (også når Norge møter Tyskland), er likegyldig til religion osv, men han jar tysk statsborgerskap og ønsker å fortsette med det. Vil du si han er norsk? Han selv presanterer seg som tysk i Tyskland og i Norge, men som Norsk i alle andre land. Vil du si han er norsk?

 

Så har jeg en fetter som er med i et "amerikansk" miljø. Han lever omtrent som i serien om "norske redneck" som gikk på tv for litt siden. Verdiene hans ligger tett opp til det jeg tror er vanlig i visse samfunnsgrupper i usa, men han har norsk pass, norske(?) foreldre og har bodd hele livet i Norge. Er han norsk?

 

 

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, eliona skrev:

Jeg har prøvd meg på det å svare at jeg ikke er norsk og kommer aldri til å bli det. (Selv om jeg faktisk føler meg det på veldig mange områder, noe jeg som nevnt tidligere merker enda mer når jeg er i mitt fødeland). Men Gud så fornærmet vedkommende ble, tenk at jeg kunne si det når jeg kom til Norge og etter all hjelp jeg har fått med utdanning og jobb... Jeg ble mildt sagt satt ut og sjokka. Det er i mitt hode rasistisk men for henne var jeg uhøflig. Jeg har ikke fått noe utdanning eller jobb av noen, hvorfor skal jeg være mer takknemlig enn hvilken som helst nordmann på gata. Jeg har jobbet for det (om ikke mer) som alle andre. 
 

Jeg tror kanskje grunnen til at hun blir fornærmet er at hun føler ditt svar som en avvisning. Kanskje det kan sammenlikes med en som gifter seg inn i en familie og deler mye med dem i mange år. Hvis noen da sier at du tilhører "Hansen-klanen" og du svarer at det kommer du adri til å gjøre, så vil nok det føles som en kraftig avvisning og et signal om at du ikke ønsker å helt være en del av familien.

Det blir jo ikke helt det samme med nasjonalitet, men følelsesmessig tror jeg det kan være sammenliknbart for mange.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror kanskje grunnen til at hun blir fornærmet er at hun føler ditt svar som en avvisning. Kanskje det kan sammenlikes med en som gifter seg inn i en familie og deler mye med dem i mange år. Hvis noen da sier at du tilhører "Hansen-klanen" og du svarer at det kommer du adri til å gjøre, så vil nok det føles som en kraftig avvisning og et signal om at du ikke ønsker å helt være en del av familien.

Det blir jo ikke helt det samme med nasjonalitet, men følelsesmessig tror jeg det kan være sammenliknbart for mange.

Anonymkode: 73767...eaa

Jeg tror ikke det var slik hun følte for jeg sa det på en ydmyk måte.. Det hun sa etter bekrefter min mistanke om at det ikke var det hun ville frem til. Det var mer for at jeg ikke var takknemlig for hva jeg faktisk har fått av Norge. Jeg kom til Norge når jeg var 6 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, eliona skrev:

Jeg tror ikke det var slik hun følte for jeg sa det på en ydmyk måte.. Det hun sa etter bekrefter min mistanke om at det ikke var det hun ville frem til. Det var mer for at jeg ikke var takknemlig for hva jeg faktisk har fått av Norge. Jeg kom til Norge når jeg var 6 år gammel. 

Du var jovder, ikke jeg (håper jeg). Jeg vet bare at jeg kunne ha uttrykt meg dumt om et slikt tema selv. Det er et minefelt der nesten alt man sier kan bli tolket negativt, selv når man virkelig ikke mener det.

Hva er det som gjør at du ikke føler deg norsk og hva hva føler du egentlig du er? 

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kalle deg norsk når du er født i Norge og har norske foreldre. Kan morsmålet og har et normalt norsk navn. En mørkhudet kan aldri bli norsk. Er det samme som at en mus som er født i en stall aldri kan bli en travhest. 

Anonymkode: f3507...dd3

«Norske foreldre»? Hva med meg som har en forelder fra et annet europeisk land (men kun har vokst opp med min norske forelder, og jeg ser helt norsk ut og har et norsk navn). Er jeg ikke norsk i dine øyne, hva er jeg da? 

Anonymkode: bdd9f...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du har to etnisk norske foreldre og er oppvokst her.

Anonymkode: 73bac...705

Så når han som sprutet sæd inn i moren min (men som jeg ellers ikke har noe forhold til) er fra et annet europeisk land så er jeg ikke norsk i dine øyne selv om jeg er født av en norsk mor, har et norsk navn og norsk utseende? Seriøst?

Anonymkode: bdd9f...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, eliona skrev:

Jeg vil ikke tolke det på noen måte, jeg vil heller vite hva folk mener med det de sier. Til syvende og sist forandrer det meg ingenting hva andre mener, jeg er den jeg er uansett. 
Du sier at jeg ikke skal legge så mye i det, men det er noe som skjer helt automatisk, når jeg etter 27 år år i Norge fortsatt hører dette når jeg treffer nye folk, særlig de 50+ er opptatt av dette. Gjorde meg ikke så mye før men nå har jeg begynt å søke svar om hva de mener med det, det er ikke for å være uhøflig eller utakknemlig.

Men hva mener du da, når du sier du ikke føler deg helt norsk? 
Dette er jo et minefelt der man trår feil uansett. Noen ikke-etnisk norske føler seg helt norske, mens andre føler en sterk tilknytning til en annen nasjonalitet. Og det er selvsagt helt greit og opp til den enkelte. Noen etnisk norske føler at andre ikke-etnisk norske er så norske man kan få blitt, mens andre anser dem for å ikke være helt norske. Hvorfor er det ene greit og ikke det andre?

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ulenissen skrev:

Og du kan tatovere rasist i panna.

Det å sammenlikne dyr med mennesker er helt bak mål! Det er rett og slett ganske uintelligent. I hvilken andre sammenhenger ville du brukt en slik sammenlikning?

Synes forøvrig at dine meningsfeller er temmelig tragikomiske. De fleste kan hverken stave norsk eller formulere en fullstendig setning. 50% av mennene sitter med en thaidame på armen, og de fleste har studert skikkelig lenge på livets harde skole...

😁😁 Jeg har to mastergrader, og mener fortsatt at du må ha to etnisk norske foreldre for å være norsk. Men dere politisk korrekte prøver å mobbe alle med andre meninger til taushet. 

Anonymkode: 73bac...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kalle deg norsk når du er født i Norge og har norske foreldre. Kan morsmålet og har et normalt norsk navn. En mørkhudet kan aldri bli norsk. Er det samme som at en mus som er født i en stall aldri kan bli en travhest. 

Anonymkode: f3507...dd3

Selvfølgelig kan du være norsk om du er mørkhudet.

Alle på morssiden min er så langt tilbake vi vet norske. Samtidig har vi alle brune øyne og svart hår, så det er ikke noe tvil om at en gang for par århundre siden så kom det en innvandrer som startet slekta vår.

Jeg har venner med en etnisk norsk forelder og en innvandrer. Disse vennene er født og oppvokst i Norge. Har ingen kontakt med hjemlandet til den forelderen som har innvandret. 
Selvfølgelig er mine venner norske, selv om de er mørke i huden.

Alle barn født i Norge er norske, uavhengig av hvor foreldrene kommer fra. Jeg mener det samme gjelder barn som kommer så tidlig i livet at de ikke har noe forhold til foreldrene hjemland.

Jeg har feks en venninne med britiske foreldre, men hun er født og oppvokst her. Hun er og blir norsk med britiske foreldre. Men ingen stiller jo spørsmål ved det fordi hun er hvit i huden.

 

Anonymkode: bf805...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva mener du da, når du sier du ikke føler deg helt norsk? 
Dette er jo et minefelt der man trår feil uansett. Noen ikke-etnisk norske føler seg helt norske, mens andre føler en sterk tilknytning til en annen nasjonalitet. Og det er selvsagt helt greit og opp til den enkelte. Noen etnisk norske føler at andre ikke-etnisk norske er så norske man kan få blitt, mens andre anser dem for å ikke være helt norske. Hvorfor er det ene greit og ikke det andre?

Anonymkode: bd6d3...7f3

Jeg mener det jeg har nevnt her tidligere at jeg føler meg norsk på veldig mange områder, noe jeg enda mer får kjenne på når jeg er i mitt hjemland. I Norge har man jo «privatliv» 🤣, mens der er folk mer rett frem og tar seg litt friheter til å fortelle deg både hvordan du ser ut, og at du har noen kg for mye/for lite. I hjemlandet er du «den fra utlandet» og i Norge er jeg utlendingen, så det er faktisk vanskelig for oss også med hvordan vi føler oss...

For min del er det greit uansett hva og hvordan du føler deg, det eneste jeg er opptatt av at det ene ikke skal være verdt mer enn det andre.. Mangfold er flott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😁😁 Jeg har to mastergrader, og mener fortsatt at du må ha to etnisk norske foreldre for å være norsk. Men dere politisk korrekte prøver å mobbe alle med andre meninger til taushet. 

Anonymkode: 73bac...705

#få tilbake skolepenga

22F1BB32-441A-43BE-9042-D877E1CDF869.png

Anonymkode: 12b11...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

#få tilbake skolepenga

22F1BB32-441A-43BE-9042-D877E1CDF869.png

Anonymkode: 12b11...e98

Her understreker du jo bare poenget hennes 😂

Min mann er født i Italia, av to italienske foreldre. De kom til Norge da han var fire år. Altså, vokst opp i Norge, har norske verdier. Han definerer seg ikke som nordmann, han er jo ikke det! Han er italiener, men bor i Norge. Barna våre ser vi på som norske, men likevel halvt italienske.

Anonymkode: 8541e...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

😁😁 Jeg har to mastergrader, og mener fortsatt at du må ha to etnisk norske foreldre for å være norsk. Men dere politisk korrekte prøver å mobbe alle med andre meninger til taushet. 

Anonymkode: 73bac...705

Men hva er jeg da? Min mor er halvt norsk, og halvt utenlansk, min far er norsk. Jeg er født i Norge, og alltid bodd her. 

Anonymkode: 5345e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er jeg da? Min mor er halvt norsk, og halvt utenlansk, min far er norsk. Jeg er født i Norge, og alltid bodd her. 

Anonymkode: 5345e...a8f

Ja, da er du på grensen.. 😄

Anonymkode: 73bac...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, eliona skrev:

Jeg mener det jeg har nevnt her tidligere at jeg føler meg norsk på veldig mange områder, noe jeg enda mer får kjenne på når jeg er i mitt hjemland. I Norge har man jo «privatliv» 🤣, mens der er folk mer rett frem og tar seg litt friheter til å fortelle deg både hvordan du ser ut, og at du har noen kg for mye/for lite. I hjemlandet er du «den fra utlandet» og i Norge er jeg utlendingen, så det er faktisk vanskelig for oss også med hvordan vi føler oss...

For min del er det greit uansett hva og hvordan du føler deg, det eneste jeg er opptatt av at det ene ikke skal være verdt mer enn det andre.. Mangfold er flott!

Selvfølgelig er man like mye verdt uansett. Det er ikke nasjonaliteten din eller om du føler deg norsk/italiensk/polsk/whatever som avgjør menneskeverdet ditt. Det er også helt greit å være stolt over, og identifisere seg med et italiensk/polsk/whatever opphav, på samme måte som det er helt greit å være stolt over, og identifisere seg med, sitt norske opphav. 

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Født i Norge med norske foreldre. 

Anonymkode: 4c4b8...a6c

Nehei, så barnet mitt, født og oppvokst i Norge, men med tysk pappa, hun er ikke norsk?

Anonymkode: 92444...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, eliona skrev:

Lurer på en ting som jeg synes er vanskelig å diskutere mange ganger. Ikke med folk jeg kjenner godt men kanskje med andre foreldre til venner av barna, eller kolleger..

Men etter din mening, når kan man kalle seg norsk? Jeg kom til Norge når jeg var 5 år, når vil du si at jeg er norsk? Hva med mine barn, de er jo født her og drar til mitt hjemland som turister. Jeg får ofte høre jaa men du er jo norsk, åjaaaa du snakker jo så godt norsk så du kan kalle deg norsk. 
Er det noe jeg skal ta som et kompliment? 

Er det noe du pleier å si til noen? Hva er din definisjon på det å være norsk?

Når man har fått norsk statsborgerskap og ønsker å kalle seg norsk så kan man etter min mening kalles norsk. 

Anonymkode: a875b...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har besteforeldre og foreldre som er oppvokst i Norge. Har man foreldre som er utenlandske så er man ikke norsk selv om man vokste opp i Norge. 
Utseendet har også en del å si. Er man 2 søsken og den ene arver norsk utseende så er denne norskere enn sitt søsken med utenlandsk. Har kollega fra Asia, asiatisk utseende men er oppvokst i Norge og snakker flytende norsk. Hun er ikke norsk i mine øyne for det. Men nå er det ikke om å gjøre å være norsk. Så jeg bryr meg ikke slik sett.

Anonymkode: b7278...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har besteforeldre og foreldre som er oppvokst i Norge. Har man foreldre som er utenlandske så er man ikke norsk selv om man vokste opp i Norge. 
Utseendet har også en del å si. Er man 2 søsken og den ene arver norsk utseende så er denne norskere enn sitt søsken med utenlandsk. Har kollega fra Asia, asiatisk utseende men er oppvokst i Norge og snakker flytende norsk. Hun er ikke norsk i mine øyne for det. Men nå er det ikke om å gjøre å være norsk. Så jeg bryr meg ikke slik sett.

Anonymkode: b7278...ee3

Hjelpes

Anonymkode: 71637...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har besteforeldre og foreldre som er oppvokst i Norge. Har man foreldre som er utenlandske så er man ikke norsk selv om man vokste opp i Norge. 
Utseendet har også en del å si. Er man 2 søsken og den ene arver norsk utseende så er denne norskere enn sitt søsken med utenlandsk. Har kollega fra Asia, asiatisk utseende men er oppvokst i Norge og snakker flytende norsk. Hun er ikke norsk i mine øyne for det. Men nå er det ikke om å gjøre å være norsk. Så jeg bryr meg ikke slik sett.

Anonymkode: b7278...ee3

My god😱. Dette må du lese en gang til anonym ee3. Helt håpløst

Anonymkode: 12b11...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

My god😱. Dette må du lese en gang til anonym ee3. Helt håpløst

Anonymkode: 12b11...e98

Hva er problemet??? Det er ikke om å gjøre å være norsk! Jeg synes det er spennende med folk med annen kulturell bakgrunn! Det er bare positivt om man ikke er helt norsk egentlig! 
 

Anonymkode: b7278...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😁😁 Jeg har to mastergrader, og mener fortsatt at du må ha to etnisk norske foreldre for å være norsk. Men dere politisk korrekte prøver å mobbe alle med andre meninger til taushet. 

Anonymkode: 73bac...705

Når man er anonym på et nettforum kan man lyve på seg den utdanningen man vil. Forøvrig er ikke høy utdanning synonymt med høy grad av refleksjon, empati og høy iq, selv om det ofte har en sammenheng....

Dette handler ikke om å være politisk korrekt. Det handler om evnen til å se ting i et større perspektiv. Dersom noen har norsk pass og identifiserer seg som norsk er de norsk. 
  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...