Gå til innhold

Etter din mening, når er man «norsk»


eliona

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Riktig, nettopp fordi barnet er mørkhudet. 

Anonymkode: f3507...dd3

Det kan jo være mange med mørk hud i slekta di uten at det synes på deg...

Anonymkode: 76b2f...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for mange svar, jeg sovna før jeg fikk lest noen😊 

Jeg spør fordi jeg ofte får høre det av nordmenn, at ja men da er du jo norsk. Det er etter at jeg får spm om hvor lenge jeg har bodd her. Jeg snakker selvfølgelig flytende norsk også. 
Jeg må si at jeg føler meg norsk på mange måter. Men måten det blir sagt at jeg er norsk på er veldig rar for meg og jeg forstår ikke helt poenget å bare si det sånn rett ut. Det er noe annet om det var etter en diskusjon der jeg selv kanskje sa at jeg føler meg norsk.  
Men det blir sagt på en sånn måte at det skal være et kompliment. Hvorfor skal det være bedre å være norsk liksom? Skal jeg bli glad?

Bakgrunnen min er min identitet, og det er min oppvekst i Norge også, selvfølgelig har jeg mange norske verdier, noe jeg merker når jeg besøker hjemlandet. Og norsk tankemåte og mentalitet hvis jeg kan si det på den måten. Jeg er stolt av alt som gjør meg til den jeg er. Jeg vil ikke være verdt mer eller mindre selv om du ser på meg som Norsk. 
I det siste har jeg begynt å svare «hva mener du med det»? Da blir mange fornærmet og tar det som at jeg ikke ønsker å være norsk, de fleste har ingen andre svar enn at de kun ønsket å gi meg et kompliment. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du har to etnisk norske foreldre og er oppvokst her.

Anonymkode: 73bac...705

Det synes jeg blir en gal avgrensning. Jeg har noen slektsforskere i familien og vet ddrfor at jeg har forfedre fra omtrent hele europa, men de kom til Norge før 1750. Er jeg da ikke Norsk?  Mine barn har i tillegg tysk far. De er da heller ikke norske etter din mening selv om de har bodd hele livet i Norge. Hva er vi egentlig?

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er når man selv føler seg norsk, noe som tydligvis er svært forskjellig fra person til person. 

En bekjent av meg kom til Norge som flyktning i voksen alder og feiret med stor fest den dagen hun fikk norsk statsborgerskap, for nå var hun norsk på ordentlig. Hun opplevde så mye vondt i hjemlandet at hun trengte å bryte alle bånd. 

En annen jeg leste om som var adoptert til Norge som liten baby ble fornærmet når andre kalte henne norsk, for det var hun aldeles ikke. 

Så det er nesten umulig for andre å vurdere dette, noe jeg heller ikke ser behovet for. Det er opp til hver enkel å kjenne på det selv. 

Men at man ikke kan være mørkhudet og 100 % norsk er jo bare tull. 

Anonymkode: 90e3b...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis jeg flytter til Danmark og bor der i 40 år vil jeg fremdeles ikke være dansk, jeg vil være nordmenn bosatt i Danmark eller nordmenn med dansk ststsborgerskap.

Så samme hvor lenge man bor vi et land så skifter man ikke opphav, det er det fødelandet sitt man "er".

Men man kan bli statsborger derimot.

Anonymkode: cd7df...b93

Hmm.. Jeg er født i Sverige av norsk mor og far fra ett annet land enn Norge eller Sverige. Jeg bodde i Sverige i 5 år og har alltid hatt norsk pass og norsk statsborgerskap. Aldri vært annet enn norsk 

Anonymkode: c6f2d...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du ser norsk ut og har fire generasjoner nordmenn på minst en side.

Anonymkode: eee87...fd6

Hvordan ser man norsk ut? Kan man ha mørkt hår? Krøller? Rødt hår? Kan man være under 160 cm eller over 200 cm høy? Hva med vekt? BMI på over 35 ser kanskje ikke norsk ut?

Gjelder de samme reglene et å være nordmann som det å være norsk? I så tilfelle ender vi opp med at vi alle er etterkommere etter innvandrere, selv om noen har hatt forfedre her soden isen trakk seg tilbale for 10.000 år siden.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir en utlending aldri norsk. Vedkommende vil alltid være en "tysker som har bodd i Norge lenge". Og om jeg selv flyttet til USA, ville jeg aldri blitt amerikaner, men fortsatt vært fra Norge.

Heller ikke vil barn av innvandrere være norske, uansett om de så er tredjegenerasjon. 

Bortsett fra det, så er det vel ikke så om å gjøre å kalle seg norsk? 

Anonymkode: 4fbd6...7db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For meg blir en utlending aldri norsk. Vedkommende vil alltid være en "tysker som har bodd i Norge lenge". Og om jeg selv flyttet til USA, ville jeg aldri blitt amerikaner, men fortsatt vært fra Norge.

Heller ikke vil barn av innvandrere være norske, uansett om de så er tredjegenerasjon. 

Bortsett fra det, så er det vel ikke så om å gjøre å kalle seg norsk? 

Anonymkode: 4fbd6...7db

Det er nettopp derfor jeg spør, det er faktisk «ikke så om gjøre å kalle seg norsk», men jeg har ikke helt skjønt hvorfor mange nordmenn har det behovet å kalle andre norske for å gi komplimenter. Hva om jeg svar «Nei, det er jeg ikke»? Er det u
Og hva om jeg føler meg så norsk at jeg svarer «ja, jeg er så norsk som man kan bli». Er det også uhøflig? For det vil jo mest sannsynlig sitte noen i det samme rommet som mener jeg tar feil uansett hva jeg svarer. 

Det ser man jo her også, siden det er mange forskjellige svar og synspunkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Født i Norge med norske foreldre. 

Anonymkode: 4c4b8...a6c

Av ren nysgjerrighet : er man så ikke norsk hvis man er født i utlandet av norsk etniske foreldre? 

Anonymkode: c6f2d...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du har to etnisk norske foreldre og er oppvokst her.

Anonymkode: 73bac...705

Da er vi jo temmelig mange i Norge, som ikke er norske. Min mor har to utenlandske foreldre, min far er etnisk norsk, jeg er født i Norge, men er tydeligvis ikke norsk da, siden min mor er utenlandsk. Hva med barna mine da? De har etnisk norsk far, og meg som er halvt utenlandsk.

Anonymkode: 5345e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da er vi jo temmelig mange i Norge, som ikke er norske. Min mor har to utenlandske foreldre, min far er etnisk norsk, jeg er født i Norge, men er tydeligvis ikke norsk da, siden min mor er utenlandsk. Hva med barna mine da? De har etnisk norsk far, og meg som er halvt utenlandsk.

Anonymkode: 5345e...a8f

Og en ting til. Hvis jeg ikke er norsk, hva er jeg da? Jeg har jo ikke noe tilknytning til landene som mine besteforeldre er fra.

Anonymkode: 5345e...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, eliona skrev:

Det er nettopp derfor jeg spør, det er faktisk «ikke så om gjøre å kalle seg norsk», men jeg har ikke helt skjønt hvorfor mange nordmenn har det behovet å kalle andre norske for å gi komplimenter. Hva om jeg svar «Nei, det er jeg ikke»? Er det u
Og hva om jeg føler meg så norsk at jeg svarer «ja, jeg er så norsk som man kan bli». Er det også uhøflig? For det vil jo mest sannsynlig sitte noen i det samme rommet som mener jeg tar feil uansett hva jeg svarer. 

Det ser man jo her også, siden det er mange forskjellige svar og synspunkter. 

Fra min side er det ikke akkurat et kompliment, men det er en konstatering av at du er en av "oss". Du tilhører min flokk og er en jeg kan regne med at prioriterer Norge som land høyere enn andre land i en krise. Det er ikke egentlig noe bedre å være norsk enn noe annet, men det betyr noe for meg siden det er Norge jeg føler tilknytning til. (Jeg kan ikke skrive at jeg er norsk da minst en person her inne mener jeg ikke oppfyller kriteriene for å være norsk).

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Hvis jeg hadde flyttet til Amerika/Sverige og brukt 5 år på å lære språket Og fått meg jobb.. hadde jeg nok ikke følt meg noe annet enn Norsk uansett. Kulturelt sett:) 
 

Tenker at du er god på vei til å bli Norsk når du kan språket og kanskje har adoptert noe av det kulturelle😊 

Har en kollega hvor foreldrene er fra Pakistan. Vil si hun er mer Norsk enn meg😂😂 Kulturmessig. Hun pleier å sammenligne ferieturer til Pakistan som slitsomme 😅 Da alle er veldig pratsomme, ikke bryr seg om intimgrenser/individets frihet osv. Hu er typen som blir helt satt ut når en Pakistansk kvinne setter seg med henne på T banen å bare prater😂 når det er ledige plasser andre steder.

Hun har akkurat samme kvinnesyn, forventninger, oppførsel som de norske som har hatt aner her siden vikingtiden😂

Hun føler seg Norsk, så hun er Norsk.. Hun setter også pris på sin egen kultur, men plukker ut det hun liker og er muslim:)

Anonymkode: db1cb...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm... Hvis jeg hadde flyttet til Amerika/Sverige og brukt 5 år på å lære språket Og fått meg jobb.. hadde jeg nok ikke følt meg noe annet enn Norsk uansett. Kulturelt sett:) 
 

Tenker at du er god på vei til å bli Norsk når du kan språket og kanskje har adoptert noe av det kulturelle😊 

Har en kollega hvor foreldrene er fra Pakistan. Vil si hun er mer Norsk enn meg😂😂 Kulturmessig. Hun pleier å sammenligne ferieturer til Pakistan som slitsomme 😅 Da alle er veldig pratsomme, ikke bryr seg om intimgrenser/individets frihet osv. Hu er typen som blir helt satt ut når en Pakistansk kvinne setter seg med henne på T banen å bare prater😂 når det er ledige plasser andre steder.

Hun har akkurat samme kvinnesyn, forventninger, oppførsel som de norske som har hatt aner her siden vikingtiden😂

Hun føler seg Norsk, så hun er Norsk.. Hun setter også pris på sin egen kultur, men plukker ut det hun liker og er muslim:)

Anonymkode: db1cb...8e9

Hennes egen kultur er jo den norske. I tillegc har hun satt seg inn i og setyer pros på foreldrenes kultur.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra min side er det ikke akkurat et kompliment, men det er en konstatering av at du er en av "oss". Du tilhører min flokk og er en jeg kan regne med at prioriterer Norge som land høyere enn andre land i en krise. Det er ikke egentlig noe bedre å være norsk enn noe annet, men det betyr noe for meg siden det er Norge jeg føler tilknytning til. (Jeg kan ikke skrive at jeg er norsk da minst en person her inne mener jeg ikke oppfyller kriteriene for å være norsk).

Anonymkode: 73767...eaa

Takk for din synspunkt! 
Skjønner hva du mener, men i mine tilfeller blir det sagt på en måte som skal være et «kompliment», som at når du er norsk er du godtatt.. For hvis jeg spør videre hva vedkommende mener så blir de litt satt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kalle deg norsk når du er født i Norge og har norske foreldre. Kan morsmålet og har et normalt norsk navn. En mørkhudet kan aldri bli norsk. Er det samme som at en mus som er født i en stall aldri kan bli en travhest. 

Anonymkode: f3507...dd3

Og du kan tatovere rasist i panna.

Det å sammenlikne dyr med mennesker er helt bak mål! Det er rett og slett ganske uintelligent. I hvilken andre sammenhenger ville du brukt en slik sammenlikning?

Synes forøvrig at dine meningsfeller er temmelig tragikomiske. De fleste kan hverken stave norsk eller formulere en fullstendig setning. 50% av mennene sitter med en thaidame på armen, og de fleste har studert skikkelig lenge på livets harde skole...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, eliona skrev:

Det er nettopp derfor jeg spør, det er faktisk «ikke så om gjøre å kalle seg norsk», men jeg har ikke helt skjønt hvorfor mange nordmenn har det behovet å kalle andre norske for å gi komplimenter. Hva om jeg svar «Nei, det er jeg ikke»? Er det u
Og hva om jeg føler meg så norsk at jeg svarer «ja, jeg er så norsk som man kan bli». Er det også uhøflig? For det vil jo mest sannsynlig sitte noen i det samme rommet som mener jeg tar feil uansett hva jeg svarer. 

Det ser man jo her også, siden det er mange forskjellige svar og synspunkter. 

Begge deler er helt greit i min bok. Men de som kaller deg norsk som kompliment synes sikkert ikke det da... Jeg tenker at det ikke er noe bedre å være norsk enn noe annet.

Jeg har noen venner som kom til Norge for en del år siden, og det har aldri vært noe tema hva de definerer seg som. Jeg synes ikke det er så interessant, de er jo de personene de er uansett. Jeg vet kun at en av dem har norsk statsborgerskap, siden jeg måtte oppgi nasjonalitet da jeg skulle bestille en reise til oss en gang.

Anonymkode: 1f540...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hennes egen kultur er jo den norske. I tillegc har hun satt seg inn i og setyer pros på foreldrenes kultur.

Anonymkode: 73767...eaa

Ja sier meg enig😊 Formulerte det bare litt annerledes. Tenker det er når man føler tilhørighet og det er jo forskjellig fra person til person. Vanskelig å spesifisere det egentlig. Kan ikke sette det i bås. Kollegaen  min er Norsk og der er det ingen tvil. Måtte faktisk sitte å tenke når jeg svarte i denne tråden om jeg kjente noen som ikke kunne være /bli oppfattet som Norsk.

Helt til jeg kom på kollegaen som liker Bollywood filmer😊 At hun for andre kanskje aldri blir sett på som Norsk.. Og det er litt trist(hvis det plager henne).

Anonymkode: db1cb...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, eliona skrev:

Takk for din synspunkt! 
Skjønner hva du mener, men i mine tilfeller blir det sagt på en måte som skal være et «kompliment», som at når du er norsk er du godtatt.. For hvis jeg spør videre hva vedkommende mener så blir de litt satt ut. 

Det kan hende jeg hadde slitt litt med å svare jeg også om jeg hadde blitt spurt i går. Jeg måtte tenke meg litt om for å finne ut hva jeg egentlig la i det selv. 

Jeg tror ikke du bør legge for mye vekt på hva noen sier om hvoridt du er norsk eller ikke, annet enn norske myndigheter. Det er nok mange måter å definere ordet p avhengig av sammenhengen. Ordet "norsk" kan dekke mye eller lite og i hvertfall jeg føler jeg mangler noen presise og nøtyrale ord for å kunne snakke godt om opprinnelse og tilhørighet i et land.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, eliona skrev:

Takk for din synspunkt! 
Skjønner hva du mener, men i mine tilfeller blir det sagt på en måte som skal være et «kompliment», som at når du er norsk er du godtatt.. For hvis jeg spør videre hva vedkommende mener så blir de litt satt ut. 

Hvis man velger å tolke med velviljebrillene på, så kan man jo tenke seg at det har å gjøre med at man har hørt og lest så mye om ikke-etnisk norske som har bodd lenge i Norge, men som klager over at de aldri blir ansett som «norske nok». Det er kanskje bare en anerkjennelse av deg, en måte å stadfeste at man ser deg som en av oss. Jeg tror ikke du skal legge så mye i det, det er bare en del av det sosiale samspillet.

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange rare holdninger her, og rent ut  uhyggelig at noen sier at det handler om hudfarge. Hva med jøder da, kan de være norske? Eller? Skjønner dere ikke selv hvilket tankegods dere forvalter?

Til HI: Jeg tenker at dette må være litt opp til den det gjelder, rett og slett hva man definerer seg som. Hvis du føler deg norsk med den bakgrunnen du har, så er du selvfølgelig det.

Selv har jeg bodd i Danmark i 20 år og har to barn med en danske. Barna mine er både danske og norske statsborgere, de forstår norsk perfekt, alle dialekter (men snakker dessverre ikke norsk ennå), de ser norske filmer og serier og nyheter og kaller seg selv halvt norske, hvilket de er. Hvis de flytter til Norge som voksne, hvilket jeg håper, har de da lov til å kalle seg norske? Eller? 

Jeg derimot, nekter å bli dansk. Jeg kan få dobbelt statsborgerskap, men jeg vil ikke. Jo lenger jeg bor utenlands, desto mer knyttet blir jeg til det røde passet mitt, og jeg blir mer og mer sentimental for hvert år som går. Nå griner jeg av norske barnekor og bilder fra fjellet og ja, vi elsker, og er i det hele tatt langt mer overbærende med gamlelandet enn jeg noensinne var da jeg bodde der. Folk (jeg) er rare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...