Gå til innhold

Etter din mening, når er man «norsk»


eliona

Anbefalte innlegg

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man har besteforeldre og foreldre som er oppvokst i Norge. Har man foreldre som er utenlandske så er man ikke norsk selv om man vokste opp i Norge. 
Utseendet har også en del å si. Er man 2 søsken og den ene arver norsk utseende så er denne norskere enn sitt søsken med utenlandsk. Har kollega fra Asia, asiatisk utseende men er oppvokst i Norge og snakker flytende norsk. Hun er ikke norsk i mine øyne for det. Men nå er det ikke om å gjøre å være norsk. Så jeg bryr meg ikke slik sett.

Anonymkode: b7278...ee3

Herre min for en manglende logikk... min 4åring hadde klart og resonnere bedre en dette😱 

Da er jeg altså mer norsk enn min mann fordi jeg har lyst hår, blå øyner og bleik hud siden han har mørkt hår og blir fort brun....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Flytter jeg til Afrika blir ikke jeg afrikaner, så enkelt..

Anonymkode: 0bacc...42a

For det første er ikke Afrika et land, du hvet det sant?

Og deg om det. Hadde jeg flyttet til feks Sør Afrika i tenårene og bod der til jeg ble gammel og grå er det godt mulig jeg hadde definert med som Sør Afrikaner på et tidspunkt. Og temmelig sikker på at eventuelle barn som hadde blitt født og oppvokst der ville definert seg som Sør Afrikanere og ikke som nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, ulenissen skrev:

Herre min for en manglende logikk... min 4åring hadde klart og resonnere bedre en dette😱 

Da er jeg altså mer norsk enn min mann fordi jeg har lyst hår, blå øyner og bleik hud siden han har mørkt hår og blir fort brun....

Misforstår du med vilje? Er mannen din norsk? Det finnes norske som er mørke. Er du norsk? Da er mannen din mest norsk isåfall. Hvor er du fra?

Vendela Kirsebom har vel svensk mor og tyrkisk far. Men klarer ikke se på henne som tyrkisk da hun ikke har snev av tyrkisk utseende. Hun er heller ikke svensk siden hun snakker flytende norsk og har vel for det meste bodd i Norge. Hun ser også mer norsk ut enn svensk. 

Anonymkode: b7278...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vil det si da, sån konkret.

Min mann er tysk statsborger og har bodd i Norge ca halve livet. Han snakker bra norsk, men du kan høre at det ikke er morsmålet hans.  Han går på ski, leser norsk literatur, elsker å være på hytta på fjellet, heier på Norge i idrett (også når Norge møter Tyskland), er likegyldig til religion osv, men han jar tysk statsborgerskap og ønsker å fortsette med det. Vil du si han er norsk? Han selv presanterer seg som tysk i Tyskland og i Norge, men som Norsk i alle andre land. Vil du si han er norsk?

 

Så har jeg en fetter som er med i et "amerikansk" miljø. Han lever omtrent som i serien om "norske redneck" som gikk på tv for litt siden. Verdiene hans ligger tett opp til det jeg tror er vanlig i visse samfunnsgrupper i usa, men han har norsk pass, norske(?) foreldre og har bodd hele livet i Norge. Er han norsk?

 

 

Anonymkode: 73767...eaa

Ski, litteratur og hyttetur er ikke definisjonen på norske verdier

Anonymkode: 97104...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Misforstår du med vilje? Er mannen din norsk? Det finnes norske som er mørke. Er du norsk? Da er mannen din mest norsk isåfall. Hvor er du fra?

Vendela Kirsebom har vel svensk mor og tyrkisk far. Men klarer ikke se på henne som tyrkisk da hun ikke har snev av tyrkisk utseende. Hun er heller ikke svensk siden hun snakker flytende norsk og har vel for det meste bodd i Norge. Hun ser også mer norsk ut enn svensk. 

Anonymkode: b7278...ee3

Kjære vene. Hun ser mer norsk ut enn svensk? Du kan se forskjell der du, altså? 

Forøvrig er det mange tyrkere som har blondt hår og blå eller grønne øyne. Moren min, som er norsk til og med ifølge alle definisjonene her inne, ble konstant tatt for å være tyrkisk i Istanbul; hun har rødt hår, fregner og blå øyne, og lignet til forveksling de andre damene på markedet der vi var. 

Verden er ikke svart/hvit. Når du skriver "det er ikke om å gjøre å være norsk", er det noe du kan gjøre fordi du aldri har tvilt på at du selv er det. Prøv med litt empati (og logikk). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Misforstår du med vilje? Er mannen din norsk? Det finnes norske som er mørke. Er du norsk? Da er mannen din mest norsk isåfall. Hvor er du fra?

Vendela Kirsebom har vel svensk mor og tyrkisk far. Men klarer ikke se på henne som tyrkisk da hun ikke har snev av tyrkisk utseende. Hun er heller ikke svensk siden hun snakker flytende norsk og har vel for det meste bodd i Norge. Hun ser også mer norsk ut enn svensk. 

Anonymkode: b7278...ee3

Hvprdan får du henne til å bli norsk med din logikk. Holder det å være relativt lys, for det meste bodd i Norge og snakke brukbart norsk? Var det plutselig ikke viktig hvor foreldrene dine kom fra?

Hva tenker du foresten om kong Olav? Var han norsk? Hva med hans barn?

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ski, litteratur og hyttetur er ikke definisjonen på norske verdier

Anonymkode: 97104...61c

Hvilke verdier er norske verdier da?

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når du ser norsk ut og har fire generasjoner nordmenn på minst en side.

Anonymkode: eee87...fd6

Hva med meg da? Jeg ser norsk ut, er født og oppvokst her, men pappa er fra Sverige og mamma fra Finland. Har ingen norske lengre bak i slekten. 

Anonymkode: fee4e...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venner, noen er andre generasjons innvandrer og noen som kom til Norge da de var ti. De er norske de, og iraner og egyptisk osv. Er det så viktig egentlig? Så lenge folk er hyggelige og greie så spiller ikke opphav så mye. Men er det viktig for deg å kalle deg norsk gjør jeg da det. Du definerer selv hva du føler deg som. 

Anonymkode: 81fd7...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Hvilke verdier, eksakt?

Janteloven, livets harde skole, et ønske om redusering av formueskatt, med mere.

Anonymkode: b2fdb...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke verdier er norske verdier da?

Anonymkode: 73767...eaa

Norske verdier er enkelt forklart hvordan vi lever, hvordan landet styres og hvilke lover og regler vi har. Det gjelder for så vidt for alle land, men de varierer fra land til land. For eksempel er demokrati og frihet til å ta egne valg norske verdier

Anonymkode: 97104...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Janteloven, livets harde skole, et ønske om redusering av formueskatt, med mere.

Anonymkode: b2fdb...137

Ah, og kampen mot bompengene, altfor små spritkvoter på taxfree-butikkene og obligatorisk pølsegrilling hele sommeren? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske verdier er enkelt forklart hvordan vi lever, hvordan landet styres og hvilke lover og regler vi har. Det gjelder for så vidt for alle land, men de varierer fra land til land. For eksempel er demokrati og frihet til å ta egne valg norske verdier

Anonymkode: 97104...61c

Nei, demokratiet er et lovfestet styresett. 
Jeg følger lovene når jeg er i Frankrike også, men jeg blir ikke fransk av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pashla skrev:

Hvilke verdier, eksakt?

Ifølge denne artikkelen er nordmenn, sammenlignet med andre land i Europa, opptatt av selvstendighet, toleranse og hjelpsomhet.

Verdier som hardt arbeid og sparsommelighet er vi ikke så opptatte av.

https://forskning.no/norges-forskningsrad-partner/disse-verdiene-er-nordmenn-mest-opptatt-av/328438

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pashla skrev:

Ah, og kampen mot bompengene, altfor små spritkvoter på taxfree-butikkene og obligatorisk pølsegrilling hele sommeren? 

Ja, bare se på Keshvari. Han ble norsk med en gang han tok på seg grilldress og rakket ned på "innvandrerne som kommer på gullstol og ødelegger den fine norske kulturen vår".

Anonymkode: b2fdb...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, bare se på Keshvari. Han ble norsk med en gang han tok på seg grilldress og rakket ned på "innvandrerne som kommer på gullstol og ødelegger den fine norske kulturen vår".

Anonymkode: b2fdb...137

Nå er det vel ikke en typisk norsk egenskap å være rasist, selv om mange elsker å fremstille det sånn. 

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske verdier er enkelt forklart hvordan vi lever, hvordan landet styres og hvilke lover og regler vi har. Det gjelder for så vidt for alle land, men de varierer fra land til land. For eksempel er demokrati og frihet til å ta egne valg norske verdier

Anonymkode: 97104...61c

Blir litt vanskelig å skille norske verdier fra for eksempel danske, amerikanske eller sør-afrikanske verdier ut fra de kriteriene.

Anonymkode: 73767...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke en typisk norsk egenskap å være rasist, selv om mange elsker å fremstille det sånn. 

Anonymkode: bd6d3...7f3

Det avhenger av hvorvidt det å "ha norske egenskaper" er noe en er opptatt av eller ei. De som er opptatt av det er de som elsker å fremstille det slik.

Anonymkode: b2fdb...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ifølge denne artikkelen er nordmenn, sammenlignet med andre land i Europa, opptatt av selvstendighet, toleranse og hjelpsomhet.

Verdier som hardt arbeid og sparsommelighet er vi ikke så opptatte av.

https://forskning.no/norges-forskningsrad-partner/disse-verdiene-er-nordmenn-mest-opptatt-av/328438

Anonymkode: bd6d3...7f3

Men da holder det å bli opptatt av selvstendighet, toleranse og hjelpsomhet for å være norsk da? Syns nok det var litt ullent som markør for nasjonalitet... Andre er jo også opptatt av dette, svenskene og nederlenderne for eksempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Men da holder det å bli opptatt av selvstendighet, toleranse og hjelpsomhet for å være norsk da? Syns nok det var litt ullent som markør for nasjonalitet... Andre er jo også opptatt av dette, svenskene og nederlenderne for eksempel. 

Personlig mener jeg det holder å føle seg norsk/ønske å være norsk for å være norsk. Du spurte hva som var norske verdier, og da kom jeg med et lite bidrag til det.

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig mener jeg det holder å føle seg norsk/ønske å være norsk for å være norsk. Du spurte hva som var norske verdier, og da kom jeg med et lite bidrag til det.

Anonymkode: bd6d3...7f3

Ja, skjønner.

Undersøkelsen var interessant, men den sier egentlig mest om hvem folk tror de selv er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til Norge da jeg var 30 og giftet meg med min 100% etnisk norsk mann. Norsk snakker jeg tilnærmet perfekt med lokal dialekt (skal ikke være skryt bare en forklaring), skriver bra, jeg behersker forskjell mellom å og og bedre enn nordmenn flest. Jeg kan få norsk pass med en gang jeg søker men jeg lar være likevel. Grunn er at jeg er sosialisert i mitt hjemland og selv om jeg har bodd i Norge i over 15 år er det ikke mitt hjemland og norsk ikke mitt morsmål. Jeg vet ikke hvor jeg var da Brå brakk staven...

Jeg kan bli norsk statsborger men det gjør meg ikke norsk. Visse ting vil alltid være/føles fremmed for meg. Som påskefjellet, ut på tur aldri sur, verdiløsheten av ekteskapet, fokus på meg meg og meg men samtidig stor dugnadsånd, skatteliste. Jeg skjønner det meste men jeg føler og betrakter det annerledes. Derfor nei, man må vokse opp i Norge for å bli norsk. Selv om min manns adopterte kusine fra India med mørk hud ikke ser norsk ut så er hun det, i motsetning til meg som er melkehvitt og utseendemessig passer rett inn.

Anonymkode: b0021...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, skjønner.

Undersøkelsen var interessant, men den sier egentlig mest om hvem folk tror de selv er...

Det kan godt hende. Men hvem folk tror de er/ønsker å være sier jo også noe om et verdisett. Det er jo interessant at det er ganske store forskjeller mellom land. Personlig har jeg alltid trodd at å jobbe hardt var noe nordmenn generelt identifiserte seg med, men ifølge den artikkelen har visst det gått over 😊

Anonymkode: bd6d3...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her understreker du jo bare poenget hennes 😂

Min mann er født i Italia, av to italienske foreldre. De kom til Norge da han var fire år. Altså, vokst opp i Norge, har norske verdier. Han definerer seg ikke som nordmann, han er jo ikke det! Han er italiener, men bor i Norge. Barna våre ser vi på som norske, men likevel halvt italienske.

Anonymkode: 8541e...266

Korrekt. Akkurat sånn er det! 

Anonymkode: f3507...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...