Gå til innhold

Kjøpe sko, vesker og klær til syke summer...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 10.9.2020 den 7.32, Anonym bruker skrev:

Er luksusartikler verre en røyking/snusing eller daglig inntak av take-away-kaffe og brus? Slike vaner blir også fort noen tusenlapper i året. Jeg garanterer at mange kunne hatt råd til en designerveske årlig om de kuttet ut røyk og Pepsi Max. 

Anonymkode: 6f9d0...601

Dette. Både jeg og samboer snuser for ca 250kr dagen. Det er over 91000 i året. Vi er glad i både øl og rødvin. Da er vi over 100.000 i snus og alkohol. Da har vi faktisk ikke lov til å si at at vi "ikke har råd". 

Anonymkode: c26f2...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da får du bare tro det altså. Pass deg bare for å kaste rundt deg ord som mobbing. Det er en fornærmelse mot de som virkelig opplever mobbing. I verste fall måtte det ha vært mannetrusa vi gjør narr av. Det trur jeg den står av 

Jeg tror ikke noe som helst av det jeg har skrevet. Kaster ikke rundt meg med ord som mobbing, føler jeg at det dere holder på med er mobbing og dere bagatelliserer oppførselen mot de som faktisk bruker truse(igjen, det er mennesket i trusa som er mottaker av budskapet), er det det dere driver med. 

Anonymkode: 0d443...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke noe som helst av det jeg har skrevet. Kaster ikke rundt meg med ord som mobbing, føler jeg at det dere holder på med er mobbing og dere bagatelliserer oppførselen mot de som faktisk bruker truse(igjen, det er mennesket i trusa som er mottaker av budskapet), er det det dere driver med. 

Anonymkode: 0d443...3ae

Da er vi uenige og det får være ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da er vi uenige og det får være ok

Er det slik du kommer til å løse potensielle problemer barna dine kommer opp i og? Nei, mitt barn mobber ikke når det sier at buksene til ditt barn er stygge. Selv om flere sier det, nei det er ikke mobbing. Vi er uenige og det er greit. Men det er ikke mobbing altså. 

Anonymkode: 0d443...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik du kommer til å løse potensielle problemer barna dine kommer opp i og? Nei, mitt barn mobber ikke når det sier at buksene til ditt barn er stygge. Selv om flere sier det, nei det er ikke mobbing. Vi er uenige og det er greit. Men det er ikke mobbing altså. 

Anonymkode: 0d443...3ae

Oh lord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik du kommer til å løse potensielle problemer barna dine kommer opp i og? Nei, mitt barn mobber ikke når det sier at buksene til ditt barn er stygge. Selv om flere sier det, nei det er ikke mobbing. Vi er uenige og det er greit. Men det er ikke mobbing altså. 

Anonymkode: 0d443...3ae

Skjønner du faktisk ikke forskjellen på å diskutere på generelt grunnlag og å gå til personangrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Skjønner du faktisk ikke forskjellen på å diskutere på generelt grunnlag og å gå til personangrep?

Er et spørsmål personangrep? 

Anonymkode: 0d443...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er et spørsmål personangrep? 

Anonymkode: 0d443...3ae

Nei? Men du mener at det å diskutere div klesplagg på generell basis er mobbing? Altså personangrep. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke noe som helst av det jeg har skrevet. Kaster ikke rundt meg med ord som mobbing, føler jeg at det dere holder på med er mobbing og dere bagatelliserer oppførselen mot de som faktisk bruker truse(igjen, det er mennesket i trusa som er mottaker av budskapet), er det det dere driver med

Anonymkode: 0d443...3ae

Hehehehe du tar så voldsomt feil, men du treffer tidsånden, det skal du ha. Nei, det er ikke sånn at fordi du føler det er mobbing så er det nødt til å være det. Og utfra det jeg ser her ville du nok fortjent daglig buksevann uansett, bare for å være irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være slitsomt å være så usikker på seg selv at man må rakke ned på andre i egen tråd for å hevde seg. 

Ang trusedebatten, mannen min bruker truse, han vet han er ute. Han blir helt sikkert ikke sår fordi noen mener det er usexy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer også litt på det der med definisjonen din på "syke summer". Hvorfor er det din fasit som skal legges til grunn? Jeg er helt sikker på at noen synes jeg også bruker "syke summer" på en veske eller et plagg fra tid til annen. Samtidig som jeg selv slett ikke synes summene er "syke", da hadde jeg jo ikke gjort det.

Jeg ser ikke helt hvorfor din moral og standard skal være fasiten, jeg synes etter min egen moral og standard at du virker ganske off target i mangel av et bedre uttrykk. 

Noen synes en veske er for dyr om den koster 200, andre 200 000. Vi er forskjellige, vi lever forskjellige liv og har helt forskjellig utgangspunkt og referanser. Jeg synes 50 000 er mye, men jeg har ingen problemer med å se at for andre er ikke 50 000 mye penger i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Lektor Doppler med tillegg said:

Det må være slitsomt å være så usikker på seg selv at man må rakke ned på andre i egen tråd for å hevde seg. 

Ang trusedebatten, mannen min bruker truse, han vet han er ute. Han blir helt sikkert ikke sår fordi noen mener det er usexy. 

 

Hva snakker du om? 

Anonymkode: 35ae9...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt samvittighet til å kjøpe feks Hermésveske, så hadde jeg gjort det. Birkin sådan også. Hvorfor skal man ikke kjøpe det en ønsker seg? 

Som MammaAdHd skriver, vi svir av lett 100k på ferier i året og elsker det. Dette er viktig for oss i familien.  Har også hus, hytte og 3 biler i husstanden. 

Støtter lokale organisasjoner og har to fadderbarn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, KellyTaylor said:

Hadde jeg hatt samvittighet til å kjøpe feks Hermésveske, så hadde jeg gjort det. Birkin sådan også. Hvorfor skal man ikke kjøpe det en ønsker seg? 

Som MammaAdHd skriver, vi svir av lett 100k på ferier i året og elsker det. Dette er viktig for oss i familien.  Har også hus, hytte og 3 biler i husstanden. 

Støtter lokale organisasjoner og har to fadderbarn. 

der har du det... Hvorfor har du ikke samvittighet nei fordi du tenker på andre. 

Anonymkode: 35ae9...f18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, amandine skrev:

Jeg lurer også litt på det der med definisjonen din på "syke summer". Hvorfor er det din fasit som skal legges til grunn? Jeg er helt sikker på at noen synes jeg også bruker "syke summer" på en veske eller et plagg fra tid til annen. Samtidig som jeg selv slett ikke synes summene er "syke", da hadde jeg jo ikke gjort det.

Jeg ser ikke helt hvorfor din moral og standard skal være fasiten, jeg synes etter min egen moral og standard at du virker ganske off target i mangel av et bedre uttrykk. 

Noen synes en veske er for dyr om den koster 200, andre 200 000. Vi er forskjellige, vi lever forskjellige liv og har helt forskjellig utgangspunkt og referanser. Jeg synes 50 000 er mye, men jeg har ingen problemer med å se at for andre er ikke 50 000 mye penger i det hele tatt. 

De få prosent rikeste her i verden synes heller ikke de bruker syke summer på privatfly og 15 villaer med basseng, tjenere og golfbaner, så ja, alt er jo relativt.
 

Du skriver at vi lever forskjellige liv, og det er selvsagt helt riktig. Jeg tror grunnen til at folk får en uggen følelse av at folk bruker store summer på luksusvarer (som tross alt er helt unødvendige) er nettopp de store forskjellene. Det er fattigdom mot fråtseri. Barn dør fordi de ikke får mat, rent vann og medisiner, samtidig som folk kaster penger etter motehusene. Så skal kanskje ikke den enkelte skal holdes moralsk ansvarlig for andre menneskers død og elendighet, men den dagen ryggmargsrefleksen vår ikke får seg et lite rykk av andres fråtseri, da tror jeg vi som samfunn er litt mindre siviliserte. Problemet er at de velstående alltid vil finne unnskyldninger til hvorfor det er greit å svi av store summer på luksus.

Anonymkode: d4fee...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De få prosent rikeste her i verden synes heller ikke de bruker syke summer på privatfly og 15 villaer med basseng, tjenere og golfbaner, så ja, alt er jo relativt.
 

Du skriver at vi lever forskjellige liv, og det er selvsagt helt riktig. Jeg tror grunnen til at folk får en uggen følelse av at folk bruker store summer på luksusvarer (som tross alt er helt unødvendige) er nettopp de store forskjellene. Det er fattigdom mot fråtseri. Barn dør fordi de ikke får mat, rent vann og medisiner, samtidig som folk kaster penger etter motehusene. Så skal kanskje ikke den enkelte skal holdes moralsk ansvarlig for andre menneskers død og elendighet, men den dagen ryggmargsrefleksen vår ikke får seg et lite rykk av andres fråtseri, da tror jeg vi som samfunn er litt mindre siviliserte. Problemet er at de velstående alltid vil finne unnskyldninger til hvorfor det er greit å svi av store summer på luksus.

Anonymkode: d4fee...c45

Unnskyldninger kan jo være så mangt. Jeg tipper at de fleste her lever i en husholdning med to biler. Hva kan rettferdiggjøre å kjøpe én ting til ca 500.000 som man strengt tatt ikke trenger? 
Og jada. Alle vil svare «jeg må kjøre ungene i barnehagen og mannen min pendler til en annen kommune, så vi må ha 2 biler». Men dere MÅ jo ikke. Du og barna kan sykle, eller han kan ta bussen. Eller dere kan flytte nærmere jobb. En av dere kan ta ulønnet permisjon og passe barna hjemme. Der er 1000 måter å komme ut av tidsklemma og forbruket på.

Å henvise til hva som er standardforbruk akkurat der du selv bor og i det miljøet du selv vanker, er vanligvis argument godt nok for at andre skal akseptere det. Noen her bruker like mye som andre i Norge. De som bor i Monte Carlo bruker like mye som alle i Monte Carlo. De som bor i Portugal, Vietnam eller på Filippinene bruker like mye som andre portugisere og filippinere. Og da har jo alle sitt på det tørre? Men det endrer jo ikke på at den jevne vietnameser forbruker MYE mindre enn den jevne nordmann. Så derfor er min veske til 200 kroner også «umoralsk». 
 

Men det som er viktig å holde fast på er at du ikke trenger å være perfekt, for jag etter perfeksjon er bare demotiverende. Jag heller etter å gjøre én ting bedre hvert år. Kjøp en kompostbinge i 2020. Start med å sykle i 2021. Alle kan gjøre LITT.

Anonymkode: cfdf9...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen synes ulvejakke er dårlig smak, andre synes show-off veske til 20 000 er patetisk. Same same.

Anonymkode: d4fee...c45

Feilen var vel at den dyre veska ikke var patetisk, men «forkastelige verdier». Det er bittelitt forskjell på å le av et visuelt uttrykk og å felle en dom over hele personen. 

Anonymkode: cfdf9...aae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De få prosent rikeste her i verden synes heller ikke de bruker syke summer på privatfly og 15 villaer med basseng, tjenere og golfbaner, så ja, alt er jo relativt.
 

Du skriver at vi lever forskjellige liv, og det er selvsagt helt riktig. Jeg tror grunnen til at folk får en uggen følelse av at folk bruker store summer på luksusvarer (som tross alt er helt unødvendige) er nettopp de store forskjellene. Det er fattigdom mot fråtseri. Barn dør fordi de ikke får mat, rent vann og medisiner, samtidig som folk kaster penger etter motehusene. Så skal kanskje ikke den enkelte skal holdes moralsk ansvarlig for andre menneskers død og elendighet, men den dagen ryggmargsrefleksen vår ikke får seg et lite rykk av andres fråtseri, da tror jeg vi som samfunn er litt mindre siviliserte. Problemet er at de velstående alltid vil finne unnskyldninger til hvorfor det er greit å svi av store summer på luksus.

Anonymkode: d4fee...c45

I prinsippet er jeg enig, men jeg tenker faktisk at når du sier "luksusvarer" som noe definert er det feil. Det som er luksus for noen er hverdags for andre.  i er også så relativt? 

Jeg synes en som kjører til Sverige og fyller bilen fråtser, mens den som reiser synes han trenger både Pepsi Max, øl og bacon?

Jeg synes snus og røyk er uforståelig sløsing, og det koster skjorta å opprettholde som vane.

Så om jeg kjøper en veske og noen andre kjøper røyk og snus, hvorfor er jeg moralsk forkastelig?

Og turtøyet, sminken, frisøren, neglene, hva som helst, sammenliknet med hva de har i Moria ( for eksempel) fråtses det over hele linja. 

Vi får velge for oss selv, jeg vet at jeg lever veldig godt med mine valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, amandine skrev:

I prinsippet er jeg enig, men jeg tenker faktisk at når du sier "luksusvarer" som noe definert er det feil. Det som er luksus for noen er hverdags for andre.  i er også så relativt? 

Jeg synes en som kjører til Sverige og fyller bilen fråtser, mens den som reiser synes han trenger både Pepsi Max, øl og bacon?

Jeg synes snus og røyk er uforståelig sløsing, og det koster skjorta å opprettholde som vane.

Så om jeg kjøper en veske og noen andre kjøper røyk og snus, hvorfor er jeg moralsk forkastelig?

Og turtøyet, sminken, frisøren, neglene, hva som helst, sammenliknet med hva de har i Moria ( for eksempel) fråtses det over hele linja. 

Vi får velge for oss selv, jeg vet at jeg lever veldig godt med mine valg.

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amandine skrev:

I prinsippet er jeg enig, men jeg tenker faktisk at når du sier "luksusvarer" som noe definert er det feil. Det som er luksus for noen er hverdags for andre.  i er også så relativt? 

Jeg synes en som kjører til Sverige og fyller bilen fråtser, mens den som reiser synes han trenger både Pepsi Max, øl og bacon?

Jeg synes snus og røyk er uforståelig sløsing, og det koster skjorta å opprettholde som vane.

Så om jeg kjøper en veske og noen andre kjøper røyk og snus, hvorfor er jeg moralsk forkastelig?

Og turtøyet, sminken, frisøren, neglene, hva som helst, sammenliknet med hva de har i Moria ( for eksempel) fråtses det over hele linja. 

Vi får velge for oss selv, jeg vet at jeg lever veldig godt med mine valg.

Nå har jeg aldri kalt det for «moralsk forkastelig». Poenget mitt er at det er altfor store forskjeller her i verden, der noen ikke kan brødfø barna sine mens andre kjøper vesker til 50 000 (eller frotser i noe annet). Den dagen vi slutter å reagere på det, da er verden veldig mye fattigere.

Og ja, vi rike i vesten forbruker kvalmende mye, vi reiser med alt det innebærer for fremtiden og miljøet, og mange kan ikke gå en snartur i skogen uten å måtte kle seg i turtøy som Lars Monsen ville misunt dem. For meg, og mange med meg, er nok vesker og sko til flere titalls tusen symbolet på, i mye mindre grad enn Pepsi Max, bacon og sigaretter, den urettferdige fordelinga her i verden der noen mangler alt mens andre har langt mer enn de behøver. At folk reagerer på det anser jeg for å være et sunnhetstegn.

Anonymkode: d4fee...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For meg, og mange med meg, er nok vesker og sko til flere titalls tusen symbolet på, i mye mindre grad enn Pepsi Max, bacon og sigaretter, den urettferdige fordelinga her i verden der noen mangler alt mens andre har langt mer enn de behøver.

Anonymkode: d4fee...c45

Jeg skjønner hva du mener. Men jeg skjønner ikke hvorfor det ene er greit og det andre ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...