Gå til innhold

Plagsomt å være sammen med venninne pga barnet hennes.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere skal snakke om ting barn ikke bør høre, foreslår jeg at dere gjør det når hun er ute, med venner eller etter hun har lagt seg. Problem solved 

Anonymkode: 0eb4b...15c

Men denne jenta er jo ikke ute eller på rommet eller andre steder. Hun er stuck sammen med mor og HI. Å måtte vente til hun har lagt seg er jo bare latterlig. Det må være lov å av mor å si at datteren kan finne på noe annet etterhvert.

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så har man de vennegjengene som mener at barn ikke er gullunger fordi de får lov å oppholde seg i stuen mens mor har besøk. Her gjelder det alle. Alle barn er med i vår gjeng. Vil vi snakke uten barn, så går vi ut. Tror ikke jeg kan komme på et eneste tema som barn ikke kan høre

Anonymkode: db220...8f8

Da har du et liv fritt for bekymringer skjønner jeg. Jeg tror det meste vi diskuterer er uegnet for barneører. Ikke fordi det er baksnakking, men fordi livet også rommer det som er vanskelig. Min venninne som mistet barnet sitt, hun som gjennomgår en vanskelig skilsmisse, hun med barnet som strever på skolen, hun med svært syke foreldre, hun med psykopatsjef osv osv. Ikke noe min 10-åring skal sitte og høre på.

Anonymkode: 947e9...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da har du et liv fritt for bekymringer skjønner jeg. Jeg tror det meste vi diskuterer er uegnet for barneører. Ikke fordi det er baksnakking, men fordi livet også rommer det som er vanskelig. Min venninne som mistet barnet sitt, hun som gjennomgår en vanskelig skilsmisse, hun med barnet som strever på skolen, hun med svært syke foreldre, hun med psykopatsjef osv osv. Ikke noe min 10-åring skal sitte og høre på.

Anonymkode: 947e9...064

For ikke å snakke om diskusjoner rundt politiske temaer. Helt uaktuelt å diskutere flyktningkrise, uroligheter i verden, matkrisen, global oppvarming, bioteknologi, etikk etc med barn som tilhørere...I hvertfall ikke på et nivå som gjør samtalen interessant og utfordrende for meg. 

Og bare så det er sagt, stort sett synes jeg det er hyggelig å treffe venninners barn, hvor jeg har fulgt de fleste fra vugge, men etter en liten stund er det greit at de barna finner på noe annet enn å sitte å gnage oppå oss voksne. Har en venninne som har en slik jentunge på 10 som bare ELSKER å sitte med de voksne....det er slitsomt. Vi blir avbrutt non-stop, tvunget til å "leke" med henne i form av spill, se på YouTube videoer oss. For hun er ikke interessert i å delta i samtalen som pågår...Hun bedriver et slags splitt-og-hersk med de voksne hvor hun konsekvent bryter inn i samtaler, og isolerer en og en. Dersom de resterende voksne starter å snakke om et annet tema mens "gisselet" ser på YouTube med henne, er hun straks i gang med å bryte inn i den samtalen.....Foreldrene ser at dette ikke er greit, men vegrer seg for å korrigere henne i selskap. Vi treffer de sjelden for å si det sånn!

Sånn til sammenligning - jeg sitter ikke sammen med mine unger hele tiden når de har besøk av sine venner. og dersom de har lyst å spille tv spill eller andre aktiviteter som må foregå i fellesrom, trekker jeg meg unna - som ut på terrassen, inn på kjøkkenet o.l. Det kan man faktisk forvente at barn gjør også, særlig ettersom de fleste unger har  lassevis med leker på rommet sitt, så det er jaggu ingen "straff" å måtte være litt der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min ene venninne har en kronisk depresjonslidelse, når vi møtes vil vi gjerne vite hvordan der går. Jeg sliter med ekteskapet, mine venninner bryr seg om meg og lurer på hvirdan jeg har det. Flere av oss har samme yrke og diskuterer innimellom faglige problemstillinger. Moren til en annen venninne har en forferdelig oppførsel mot datteren sin og hun trenger en ventil.

Vi har alle barn og å møtes andre steder enn hjemme er ofte vanskelig. Barna har store rom og alle boligene våre har mer enn én stue.

 

Jeg tenker at du enten bor i Stepford, eller at du mangler empati og har møtt svært lite motstand i livet.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Jeg har er kjøkken, en stue, et bad og 3 soverom. Hvis barna vil være i fred, får de være på rommet sitt. Hvis jeg vil være i fred, så får jeg få på mitt rom. 
 

Man mangler ikke empati eller har hatt lite motstand i livet fordi man mener at tema som ikke passer for barn ikke trenger tas opp mens de er der. Men ja, når det kommer til en del ting venninner vil snakke om, så orker jeg ikke høre på. Jeg blir sliten av det samme snakket om den vanskelige mannen eller slikt om og om igjen. 

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da har du et liv fritt for bekymringer skjønner jeg. Jeg tror det meste vi diskuterer er uegnet for barneører. Ikke fordi det er baksnakking, men fordi livet også rommer det som er vanskelig. Min venninne som mistet barnet sitt, hun som gjennomgår en vanskelig skilsmisse, hun med barnet som strever på skolen, hun med svært syke foreldre, hun med psykopatsjef osv osv. Ikke noe min 10-åring skal sitte og høre på.

Anonymkode: 947e9...064

Jeg har nok et hav av bekymringer. Likevel tar vi den praten når vi er et sted det ikke er barn

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Gud for en kjedelig gjeng dere høres ut som 😄 Ingen dype og fortrolige samtaler? Vel, glad jeg har venninner som ikke bare snakker om vær og vind. 

Nei, det er ikke greit å ha unger hengende i stua sammen med foreningsgruppa eller bare når venninner er på besøk. Det er et fåtall som faktisk synes det er stas. Det kan jeg love deg. 

Vi har det veldig gøy vi. Vi snakker om det meste. Og barna våre snakker også om det meste. Blant annet er begge mine barn interessert i politikk, jus, korona og generelt andre nyheter. De er med i samtaler, og kommer med innspill fra barneperspektiv. Et par ganger har vi fått oss en aha-opplevelse av det også.

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har det veldig gøy vi. Vi snakker om det meste. Og barna våre snakker også om det meste. Blant annet er begge mine barn interessert i politikk, jus, korona og generelt andre nyheter. De er med i samtaler, og kommer med innspill fra barneperspektiv. Et par ganger har vi fått oss en aha-opplevelse av det også.

Anonymkode: db220...8f8

Akkurat.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på premisset for besøket også, da. 

Er man en venn som til stadighet kommer innom, bør man kanskje ikke forvente samme grad av udelt oppmerksomhet fra mor som hvis man kommer innom en sjelden gang når planen er en skikkelig venninnekveld. 

Stusser litt på det du skriver om at barnet avbryter moren når hun scroller på mobilen. Hvorfor scroller hun på mobilen når hun har besøk? Er det fordi du er der så ofte at du har blitt en del av inventaret, eller er hun bare uhøflig og har lært datteren sin det samme? 

Hvis det siste er tilfellet og du vil fortsette å møte denne venninnen, er det en tapt sak å håpe på noen endring her før datteren ikke gidder mer selv. Da er det bare å gi opp å komme på besøk og heller møtes ute. 

Endret av the amazing spidermamma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har er kjøkken, en stue, et bad og 3 soverom. Hvis barna vil være i fred, får de være på rommet sitt. Hvis jeg vil være i fred, så får jeg få på mitt rom. 
 

Man mangler ikke empati eller har hatt lite motstand i livet fordi man mener at tema som ikke passer for barn ikke trenger tas opp mens de er der. Men ja, når det kommer til en del ting venninner vil snakke om, så orker jeg ikke høre på. Jeg blir sliten av det samme snakket om den vanskelige mannen eller slikt om og om igjen. 

Anonymkode: db220...8f8

Så du mener seriøst at en skal ta med fem venninner i senga si fordi barna alltid skal ha fri bruk av stua?

Mine barns soverom er innredet for opphold, mitt er ikke. De har større rom enn meg nettop fordi de skal kunne bruke dem som oppholdsrom. 

På samme måte som jeg ikke setter meg mellom sønnen og kompisen når de gamer for å snakke om hva jeg gjorde på jobben i dag, så forventer jeg at barn til en viss grad lærer å respektere at jeg vil ha tid med mine venner uten barn på fanget. Huset er fullt av andre tilbud til dem og de lider ingen nød. Med unntak av min svigerinne har jeg ikke omgått en eneste voksen som tenker  som deg.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har er kjøkken, en stue, et bad og 3 soverom. Hvis barna vil være i fred, får de være på rommet sitt. Hvis jeg vil være i fred, så får jeg få på mitt rom. 
 

Man mangler ikke empati eller har hatt lite motstand i livet fordi man mener at tema som ikke passer for barn ikke trenger tas opp mens de er der. Men ja, når det kommer til en del ting venninner vil snakke om, så orker jeg ikke høre på. Jeg blir sliten av det samme snakket om den vanskelige mannen eller slikt om og om igjen. 

Anonymkode: db220...8f8

Du må jo være en flott venninne....not 😛 

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener seriøst at en skal ta med fem venninner i senga si fordi barna alltid skal ha fri bruk av stua?

Mine barns soverom er innredet for opphold, mitt er ikke. De har større rom enn meg nettop fordi de skal kunne bruke dem som oppholdsrom. 

På samme måte som jeg ikke setter meg mellom sønnen og kompisen når de gamer for å snakke om hva jeg gjorde på jobben i dag, så forventer jeg at barn til en viss grad lærer å respektere at jeg vil ha tid med mine venner uten barn på fanget. Huset er fullt av andre tilbud til dem og de lider ingen nød. Med unntak av min svigerinne har jeg ikke omgått en eneste voksen som tenker  som deg.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Så du mener..... ender ofte med en overdrivelse. Det gjør det her også. Nei, du trenger ikke ta med alle vennene dine på soverommet. Det trenger ikke barna heller. Men man må da klare å tåle at barn er tilstede i felles oppholdsrom. 
Hvor går du når barna vil være i fred for deg?

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo være en flott venninne....not 😛 

Anonymkode: b354b...95e

Jeg er en veldig god venninne ja. Men jeg orker ikke dille med voksne mennesker. Fortell meg gjerne om den late mannen to og tre ganger, men etterhvert vil jeg be deg gjøre noe med det i stedet for å klage. En god venninne er ikke nødvendigvis den som diller og alltid er enig med deg

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en veldig god venninne ja. Men jeg orker ikke dille med voksne mennesker. Fortell meg gjerne om den late mannen to og tre ganger, men etterhvert vil jeg be deg gjøre noe med det i stedet for å klage. En god venninne er ikke nødvendigvis den som diller og alltid er enig med deg

Anonymkode: db220...8f8

Men barna vil du dille med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, Pashla skrev:

Men barna vil du dille med? 

Mei. Jeg diller ikke med dem heller. Hvor har jeg skrevet at jeg gjør det?

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er en veldig god venninne ja. Men jeg orker ikke dille med voksne mennesker. Fortell meg gjerne om den late mannen to og tre ganger, men etterhvert vil jeg be deg gjøre noe med det i stedet for å klage. En god venninne er ikke nødvendigvis den som diller og alltid er enig med deg

Anonymkode: db220...8f8

Å dille med voksne mennesker er ikke det samme som å vise at man bryr seg. De færreste går gjennom livet uten noen smeller. Noen skiller seg, mister foreldre tidlig, har barn med utfordringer etc etc. Dersom man ikke får lov å lufte sine frustrasjoner eller sorger hos sine nærmeste venninner, så har man faktisk dårlige venninner. Du må gjerne be venninnen din gjøre noe med den late mannen. Men det må være rom for henne å få ut frustrasjonen sin. Og nei, det er ikke bare å skille seg, dersom det er rådet ditt. 

En god venninne er en som lytter, en som kan stoles på, et fristed å komme til.

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener..... ender ofte med en overdrivelse. Det gjør det her også. Nei, du trenger ikke ta med alle vennene dine på soverommet. Det trenger ikke barna heller. Men man må da klare å tåle at barn er tilstede i felles oppholdsrom. 
Hvor går du når barna vil være i fred for deg?

Anonymkode: db220...8f8

Dersom barna har besøk i stua, så går jeg enten ut, på loftstua eller ser på netflix på soverommet mitt. Mine barn er store tenåringer nå. Da de var mindre var de aldri i stua da de hadde besøk. De færreste barn er vel egentlig lite interessert i å henge rundt voksne hele tiden. 

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du mener..... ender ofte med en overdrivelse. Det gjør det her også. Nei, du trenger ikke ta med alle vennene dine på soverommet. Det trenger ikke barna heller. Men man må da klare å tåle at barn er tilstede i felles oppholdsrom. 
Hvor går du når barna vil være i fred for deg?

Anonymkode: db220...8f8

Om barna mine har besøk og de driver med en aktivitet som må gjøres i stua går jeg i kjellerstua eller en annen plass. Om de bare vil være i fred får de trekke seg tilbake akkurat som jeg gjør. Når mannen har pokerkveld med kompisene sine hilser jeg på dem og får høre kort om hvordan det går 

Etterpå går jeg i kjellerstua eller på soverommet. Vi tar hensyn til hverandre og lærer barna det samme.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil hverken ha mannen eller ungene hengende rundt når jeg har venninner på besøk. 

De kan selvsagt oppholde seg i huset, snakke i forbifarten, hente ting på kjøkkenet osv, men å sette seg ned for å lytte til samtalen, det skjer ikke. 

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

De synes det er helt ok. Det er det samme når vi er på besøk andre veien også. Har ei venninne med en datter som bare kommer ut i stuen når jeg kommer fordi jeg inkluderer datteren mer enn alle de andre venninnene hennes. Ser ikke problemet. Og ser ikke at det begrenser hva vi snakker om. Hva snakker man om som barn ikke kan høre? Baksnakking av noen de kjenner? Snakke om sex med mannen? Det er ting som jeg helst ikke vil snakke om uansett.

Anonymkode: db220...8f8

De synes ikke at det er helt ok. Det er du som har manglende sosiale antenner. 

Anonymkode: 1732a...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom barna har besøk i stua, så går jeg enten ut, på loftstua eller ser på netflix på soverommet mitt. Mine barn er store tenåringer nå. Da de var mindre var de aldri i stua da de hadde besøk. De færreste barn er vel egentlig lite interessert i å henge rundt voksne hele tiden. 

Anonymkode: b354b...95e

Jeg kan gå ut om sommeren, men jeg har ikle loftstue eller TV på rommet. Er ikke alle som har alle mulig rom å gå til. Jeg har et lite hus med små rom. Da blir det til at vi for det meste er i fellesrommene

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om barna mine har besøk og de driver med en aktivitet som må gjøres i stua går jeg i kjellerstua eller en annen plass. Om de bare vil være i fred får de trekke seg tilbake akkurat som jeg gjør. Når mannen har pokerkveld med kompisene sine hilser jeg på dem og får høre kort om hvordan det går 

Etterpå går jeg i kjellerstua eller på soverommet. Vi tar hensyn til hverandre og lærer barna det samme.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Når du har venner på besøk, så trekker dere dere tilbake om dere vil være i fred? 

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

De synes ikke at det er helt ok. Det er du som har manglende sosiale antenner. 

Anonymkode: 1732a...de0

Neida. Det finnes vennegjenger hvor både barn og voksne er sammen

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Det finnes vennegjenger hvor både barn og voksne er sammen

Anonymkode: db220...8f8

Helt sikkert. Det vil uansett hvordan du snur og vender på det begrense tematikken ved barn til stede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når du har venner på besøk, så trekker dere dere tilbake om dere vil være i fred? 

Anonymkode: db220...8f8

Jeg skrev at om barna bare vil være i fred . Altså, ingen av dem har mulighet til å si «nå vil jeg ha stua for meg selv» med mindre de har besøk og skal gjøre noe som kun kan gjøres i stua.

 

Du prøver virkelig hardt å finne noe å vri på. Da vi hadde mindre plass sa jeg til eldste at hun faktisk hadde et hyggelig innredet rom med sittemøbler, jeg hadde kun plass til seng og skap på mitt. Altså måtte hun gå på sitt rom om det hun ville ikke var forenelig med det som skjedde i Stua eller jeg hadde besøk. En typisk ting er brødrenes lekser, den ene har store konsentrasjonsproblemer.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Det finnes vennegjenger hvor både barn og voksne er sammen

Anonymkode: db220...8f8

Vi er også sammen med alle barna. Det er forskjell på de ulike settingen vi treffes i.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...