Gå til innhold

Plagsomt å være sammen med venninne pga barnet hennes.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De synes det er helt ok. Det er det samme når vi er på besøk andre veien også. Har ei venninne med en datter som bare kommer ut i stuen når jeg kommer fordi jeg inkluderer datteren mer enn alle de andre venninnene hennes. Ser ikke problemet. Og ser ikke at det begrenser hva vi snakker om. Hva snakker man om som barn ikke kan høre? Baksnakking av noen de kjenner? Snakke om sex med mannen? Det er ting som jeg helst ikke vil snakke om uansett.

Anonymkode: db220...8f8

Jeg kan garantere deg at ikke alle de andre synes dette er stas. Dersom jeg har forening og barna mine kommer for å sitte med oss hele kvelden, så hadde jeg gitt beskjed om at de kunne finne på noe annet. Har aldri opplevd dette hos noen av mine venner. Ungene kan gjerne sitte og prate litt, men de fleste kjenner sin besøkelsestid her. Det må være lov å vise barna at man som voksen har egentid uten at de alltid skal inkluderes. Min venninne har en forening der en i gruppa hadde datteren sin med hele kvelden. Det holdt på slik en god stund for ingen ville si noe. Sånt kan fort bli ugreit. Men til slutt tok de det opp med henne, siden en av dem lurte på å slutte. Alle i gruppa var lei av dette, og begrunnelsen var så klart at et satte begrensninger på hva de kunne snakke om. En tiåring som sitter klistra i sofaen med voksne hele kvelden er fryktelig nysgjerrig. Og får med seg det meste. Det er ikke så kjekt.

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi er forskjellige. Jeg gidder ikke å sitte oppå ungene og siden de også bor her så kan de også bruke stuen når de har besøk. Jeg sitter sjelden på rommet mitt under besøket. Trener, holder på ute, drar på cafe eller på veninne besøk. Eller jobber. Mange muligheter 

Poenget var vel at du ikke sitter med ungene hele tiden🙄

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Poenget var vel at du ikke sitter med ungene hele tiden🙄

Anonymkode: b354b...95e

Wops den skulle ikke til deg😂

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg oppholder meg på kjøkkenet eller i stuen som jeg gjør ellers. Hvis de vil være i fred, kan de gå på rommene sine

Anonymkode: db220...8f8

Men det blir jo noe annet. Det hadde vært samme situasjon om du hadde fulgt etter dem. Datteren til hi sin venninne oppsøker dem jo for å være med dem. 

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har flere venner med barn, men har bare problemer med en av dem. 
Ei venninne har et barn på 10, som ikke gjør annet en å irritere meg. Å ha oppmerksomhet fra foreldre er naturlig, men ikke på denne måten. 
De andre vennene mines barn bruker tiden for seg selv eller sammen med andre barn. Setter seg og ser på film eller leker på rommet eller utendørs. 
Barnet til den ene venninna mi skal alltid være blandt oss. Sitter sammen med oss mens hun skroller på mobilen sin. Bryter også inn i samtaler. Skal snakke om seg og sitt, hva som skjedde på skolen i dag, hvor kjipe lærere er osv.

Noen ganger ber venninna mi denne datteren oss om å få litt alenetid, ikke på en stygg måte, men hun hinter til at datteren sin skal gå og se på film, inn og tegne, leke på rommet eller invitere ei venninne. Men dette vil altså ikke datteren. Hun vil helst sitte og snakke om sitt liv til oss. Blir hun bedt om å la oss prate sammen så blir hun snurt og begynner å se på Tiktok, filmer eller høre på musikk. Hun blir bedt å ta på øreplugger, men det nekter hun. Orker ikke hente de eller har rotet dem bort. 
De få gangene hun går bort, går hun på rommet sitt men også fra der må vi høre henne... da setter hun på musikk, som går repeat repeat! Om ikke det er det sitter hun på badet, og roper «mamma?» «mamma kan du komme hit litt?» «mamma???» «mamma!!?» jeg tror jeg blir gal. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Sånne venninner dropper jeg lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

De synes det er helt ok. Det er det samme når vi er på besøk andre veien også. Har ei venninne med en datter som bare kommer ut i stuen når jeg kommer fordi jeg inkluderer datteren mer enn alle de andre venninnene hennes. Ser ikke problemet. Og ser ikke at det begrenser hva vi snakker om. Hva snakker man om som barn ikke kan høre? Baksnakking av noen de kjenner? Snakke om sex med mannen? Det er ting som jeg helst ikke vil snakke om uansett.

Anonymkode: db220...8f8

Jeg kan komme på VELDIG mange andre temaer enn sex og baksnakking som ikke passer for barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Pashla skrev:

Jeg kan komme på VELDIG mange andre temaer enn sex og baksnakking som ikke passer for barn...

ALLE samtaler jeg har med venninner er upassende for deres og mine barn, i den forstand at det er VÅRE samtaler. Ikke søren om en oppmerksomhetssyk liten bortskjemt unge skal ødelegge det. Så da får man sørge for å møtes andre steder enn hjemme hos de som har gjort en slett jobb med barneoppdragelsen og fortalt sine barn at de er sentrum i alle univers alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Pashla skrev:

Jeg kan komme på VELDIG mange andre temaer enn sex og baksnakking som ikke passer for barn...

For eksempel...?

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, sug lut skrev:

ALLE samtaler jeg har med venninner er upassende for deres og mine barn, i den forstand at det er VÅRE samtaler. Ikke søren om en oppmerksomhetssyk liten bortskjemt unge skal ødelegge det. Så da får man sørge for å møtes andre steder enn hjemme hos de som har gjort en slett jobb med barneoppdragelsen og fortalt sine barn at de er sentrum i alle univers alltid.

Hahah! Overdrive er du i alle fall god på. De trenger ikke å tro at de er sentrum i alle univers fordi de får lov å oppholde seg i samme rom som mammas venninne

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hahah! Overdrive er du i alle fall god på. De trenger ikke å tro at de er sentrum i alle univers fordi de får lov å oppholde seg i samme rom som mammas venninne

Anonymkode: db220...8f8

Men mammas venninne gidder ikke mer hvis gullungen skal være tilstede. Det er på linje med å ha på tv eller fiddle med mobilen mens man har besøk: man har bare ikke sånne venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, sug lut skrev:

Men mammas venninne gidder ikke mer hvis gullungen skal være tilstede. Det er på linje med å ha på tv eller fiddle med mobilen mens man har besøk: man har bare ikke sånne venner.

Dette var da i skarp kontrast til den rausheten du vanligvis viser for ungdommer i ditt eget hus? At du ikke orker barn som dominerer samtalen forstår jeg likevel. 
 

Jeg er generelt interessert i mine venninners barn, jeg er glad i dem og vil gjerne være sammen med dem. Jeg vil selvsagt også være sammen med venninner uten barn, og det er jeg stort sett etter leggetid eller utenfor huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leverpostei skrev:

Dette var da i skarp kontrast til den rausheten du vanligvis viser for ungdommer i ditt eget hus? At du ikke orker barn som dominerer samtalen forstår jeg likevel. 
 

Jeg er generelt interessert i mine venninners barn, jeg er glad i dem og vil gjerne være sammen med dem. Jeg vil selvsagt også være sammen med venninner uten barn, og det er jeg stort sett etter leggetid eller utenfor huset. 

Det er en tid for alt. Avtaler som innbefaltter barn er noe annet enn avtaler som bare er oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere aktivt bruker 15-20 minutter i begynnelsen av besøket på å ha ordentlige samtaler med 10 åringen så hun føler seg sett så vil det kanskje hjelpe? Kanskje litt lettere å gå og gjøre sitt etterpå da. Funker ofte her i huset i alle fall.

Anonymkode: 0872d...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker ungene til venninnene mine jeg da. Elsker å høre på de, snakke med de og ta del i livet deres. Men, nå er vi gode på å si ifra når det er voksentid og de hører på det, alle som en. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Leverpostei skrev:

Dette var da i skarp kontrast til den rausheten du vanligvis viser for ungdommer i ditt eget hus? At du ikke orker barn som dominerer samtalen forstår jeg likevel. 
 

Jeg er generelt interessert i mine venninners barn, jeg er glad i dem og vil gjerne være sammen med dem. Jeg vil selvsagt også være sammen med venninner uten barn, og det er jeg stort sett etter leggetid eller utenfor huset. 

Hvis jeg skulle kun ha vært med venner etter barnas leggetid så hadde det blitt mye nattlige besøk. Utfordringen kommer i det ungene blir så gamle at man gjerne legger seg før dem😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Det er en tid for alt. Avtaler som innbefaltter barn er noe annet enn avtaler som bare er oss voksne.

Ja, det er jeg enig i. Men det fremstår i beste fall som litt uklart hvilken avtale hi har laget.
 

Har du i det hele tatt noen gang vist interesse for barnet, hi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvis jeg skulle kun ha vært med venner etter barnas leggetid så hadde det blitt mye nattlige besøk. Utfordringen kommer i det ungene blir så gamle at man gjerne legger seg før dem😊

Det gjelder neppe for en 10-åring? Hvis jeg treffer venninner med 10-åringer i hverdagen spiser barnet kveldsmat med oss, jeg lytter til hva som skjedde på fotballtrening, og så er det to fine timer til voksenprat mens barnet dusjer og legger seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har alltid foretrukket å sitte med voksne når jeg har besøk. Jeg er av den typen som ikke synes barn må fordufte fordi vi har besøk. De får lov å være der de pleier å være mens besøket er her. Hva er galt med at et barn vil delta i samtalen med voksne? Og at hun, med bare 10 år i denne verden, ikke helt forstår all kommunikasjon enda?

Anonymkode: db220...8f8

Jeg har fire barn selv, og min datter og ene sønn kan godt like seg med voksne, men man må se an situasjonen. På samme måte som barna mine skal få være i fred når de har sine venner på besøk, forventer jeg å få være i fred når jeg har mine venner på besøk. I familieselskap, når min mor er en tur innom eller en venninne med jevnaldrende barn osv, eller hvis vi lager lunsj når min venninne uten barn er der, så får selvfølgelig barna sitte med oss. Men har jeg invitert en venninne over for å prate, så får barna finne på noe annet. Og ja, en 10-åring forstår selvfølgelig ikke dette helt av seg selv,  det er jo derfor vi foreldre må oppdra dem ved å forklare dem de sosiale kodene. Kanskje du burde begynne med det også?

Anonymkode: 4fa3d...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leverpostei skrev:

Det gjelder neppe for en 10-åring? Hvis jeg treffer venninner med 10-åringer i hverdagen spiser barnet kveldsmat med oss, jeg lytter til hva som skjedde på fotballtrening, og så er det to fine timer til voksenprat mens barnet dusjer og legger seg. 

Ja de legger seg vel litt tidligere enn mine. Uansett så setter jeg pris på ufiltrert venninneprat😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere aktivt bruker 15-20 minutter i begynnelsen av besøket på å ha ordentlige samtaler med 10 åringen så hun føler seg sett så vil det kanskje hjelpe? Kanskje litt lettere å gå og gjøre sitt etterpå da. Funker ofte her i huset i alle fall.

Anonymkode: 0872d...7c6

Enig i at det er en god måte å omgås på, og det er jo slik det naturlig blir i de aller fleste tilfeller. Det er jo hyggelig å se venners barn vokse opp og jeg har et godt forhold til svært mange av dem. Men så har mange av oss hatt "hun ene" som ikke satte noen grenser for sitt barn, men lot det avbryte, lot det sitte og lytte, påførte oss "opptreder" med både dans og piano... Det er virkelig ikke å gjøre barnet en tjeneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, sug lut skrev:

Men mammas venninne gidder ikke mer hvis gullungen skal være tilstede. Det er på linje med å ha på tv eller fiddle med mobilen mens man har besøk: man har bare ikke sånne venner.

Og så har man de vennegjengene som mener at barn ikke er gullunger fordi de får lov å oppholde seg i stuen mens mor har besøk. Her gjelder det alle. Alle barn er med i vår gjeng. Vil vi snakke uten barn, så går vi ut. Tror ikke jeg kan komme på et eneste tema som barn ikke kan høre

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannens søster er sånn som alltid har barna i fokus, og da krever de det. Barna er jo vant til at voksne som kommer på besøk er der primært for å prate med, høre på og bli underholdt av deres fantastiske show som de lager på fem minutter om de blir overtalt til å gå på rommet litt. Venninnene hennes er lei. Spesielt fordi hun også tar på seg å oppdra andres barn til å tilpasse seg hennes men blir irritert om en av de andre skulle finne på å si at hennes barn ikke får slå babyene deres og lignende. 
 

Jeg skjønner dem godt, selv kan jeg ikke velge like fritt.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har man de vennegjengene som mener at barn ikke er gullunger fordi de får lov å oppholde seg i stuen mens mor har besøk. Her gjelder det alle. Alle barn er med i vår gjeng. Vil vi snakke uten barn, så går vi ut. Tror ikke jeg kan komme på et eneste tema som barn ikke kan høre

Anonymkode: db220...8f8

Min ene venninne har en kronisk depresjonslidelse, når vi møtes vil vi gjerne vite hvordan der går. Jeg sliter med ekteskapet, mine venninner bryr seg om meg og lurer på hvirdan jeg har det. Flere av oss har samme yrke og diskuterer innimellom faglige problemstillinger. Moren til en annen venninne har en forferdelig oppførsel mot datteren sin og hun trenger en ventil.

Vi har alle barn og å møtes andre steder enn hjemme er ofte vanskelig. Barna har store rom og alle boligene våre har mer enn én stue.

 

Jeg tenker at du enten bor i Stepford, eller at du mangler empati og har møtt svært lite motstand i livet.

Anonymkode: 68d0a...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så har man de vennegjengene som mener at barn ikke er gullunger fordi de får lov å oppholde seg i stuen mens mor har besøk. Her gjelder det alle. Alle barn er med i vår gjeng. Vil vi snakke uten barn, så går vi ut. Tror ikke jeg kan komme på et eneste tema som barn ikke kan høre

Anonymkode: db220...8f8

Gud for en kjedelig gjeng dere høres ut som 😄 Ingen dype og fortrolige samtaler? Vel, glad jeg har venninner som ikke bare snakker om vær og vind. 

Nei, det er ikke greit å ha unger hengende i stua sammen med foreningsgruppa eller bare når venninner er på besøk. Det er et fåtall som faktisk synes det er stas. Det kan jeg love deg. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som er galt er at jeg og denne venninnen vil snakke om voksenting som et barn ikke trenger å høre. Derfor er det litt irriterende at hun ikke kan gjøre som barn flest, å leke selv, være med venner, se en film. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Hvis dere skal snakke om ting barn ikke bør høre, foreslår jeg at dere gjør det når hun er ute, med venner eller etter hun har lagt seg. Problem solved 

Anonymkode: 0eb4b...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...