Gå til innhold

Plagsomt å være sammen med venninne pga barnet hennes.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har flere venner med barn, men har bare problemer med en av dem. 
Ei venninne har et barn på 10, som ikke gjør annet en å irritere meg. Å ha oppmerksomhet fra foreldre er naturlig, men ikke på denne måten. 
De andre vennene mines barn bruker tiden for seg selv eller sammen med andre barn. Setter seg og ser på film eller leker på rommet eller utendørs. 
Barnet til den ene venninna mi skal alltid være blandt oss. Sitter sammen med oss mens hun skroller på mobilen sin. Bryter også inn i samtaler. Skal snakke om seg og sitt, hva som skjedde på skolen i dag, hvor kjipe lærere er osv.

Noen ganger ber venninna mi denne datteren oss om å få litt alenetid, ikke på en stygg måte, men hun hinter til at datteren sin skal gå og se på film, inn og tegne, leke på rommet eller invitere ei venninne. Men dette vil altså ikke datteren. Hun vil helst sitte og snakke om sitt liv til oss. Blir hun bedt om å la oss prate sammen så blir hun snurt og begynner å se på Tiktok, filmer eller høre på musikk. Hun blir bedt å ta på øreplugger, men det nekter hun. Orker ikke hente de eller har rotet dem bort. 
De få gangene hun går bort, går hun på rommet sitt men også fra der må vi høre henne... da setter hun på musikk, som går repeat repeat! Om ikke det er det sitter hun på badet, og roper «mamma?» «mamma kan du komme hit litt?» «mamma???» «mamma!!?» jeg tror jeg blir gal. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min datter har alltid foretrukket å sitte med voksne når jeg har besøk. Jeg er av den typen som ikke synes barn må fordufte fordi vi har besøk. De får lov å være der de pleier å være mens besøket er her. Hva er galt med at et barn vil delta i samtalen med voksne? Og at hun, med bare 10 år i denne verden, ikke helt forstår all kommunikasjon enda?

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har alltid foretrukket å sitte med voksne når jeg har besøk. Jeg er av den typen som ikke synes barn må fordufte fordi vi har besøk. De får lov å være der de pleier å være mens besøket er her. Hva er galt med at et barn vil delta i samtalen med voksne? Og at hun, med bare 10 år i denne verden, ikke helt forstår all kommunikasjon enda?

Anonymkode: db220...8f8

Det som er galt er at jeg og denne venninnen vil snakke om voksenting som et barn ikke trenger å høre. Derfor er det litt irriterende at hun ikke kan gjøre som barn flest, å leke selv, være med venner, se en film. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som en drittunge 🙈 enebarn ? 

Anonymkode: 271d8...c91

Ja

Anonymkode: 11e1e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da så..ingen vits i å diskutere mer. Alle enebarn er drittunger så der har du forklaringen.

Og du TS: barnløs? 

Anonymkode: 6fb83...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men da så..ingen vits i å diskutere mer. Alle enebarn er drittunger så der har du forklaringen.

Og du TS: barnløs? 

Anonymkode: 6fb83...d53

Ja og ønsker ikke barn. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har alltid foretrukket å sitte med voksne når jeg har besøk. Jeg er av den typen som ikke synes barn må fordufte fordi vi har besøk. De får lov å være der de pleier å være mens besøket er her. Hva er galt med at et barn vil delta i samtalen med voksne? Og at hun, med bare 10 år i denne verden, ikke helt forstår all kommunikasjon enda?

Anonymkode: db220...8f8

Oj!! Har jeg besøk så forventer jeg at ungene gjør noe annet enn å sitte oppå oss. Da er fokus på besøket. Har ungene besøk må de gjerne bruke stuen og da fordufter selvfølgelig jeg. Forventer det samme motsatt vei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja og ønsker ikke barn. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Og hvordan skal vi da generalisere alle sure megger som ikke ønsker barn? 

Tenk å si om et barn at alt hun gjør irriterer deg. Kan jenta ha få venner f.eks? Siden hun faktisk velger å bruke tiden sin sammen med mor og hennes venninne som ikke fordrar henne. Kan garantere at jenta vet dette, selv om du kanskje tror du skjuler det godt.

 

Anonymkode: 6fb83...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal vi da generalisere alle sure megger som ikke ønsker barn? 

Tenk å si om et barn at alt hun gjør irriterer deg. Kan jenta ha få venner f.eks? Siden hun faktisk velger å bruke tiden sin sammen med mor og hennes venninne som ikke fordrar henne. Kan garantere at jenta vet dette, selv om du kanskje tror du skjuler det godt.

 

Anonymkode: 6fb83...d53

Du er garantert en slik kjedelig forelder ja, som setter barna dine høyere enn alt og alle. Dine barn gjør aldri noe galt og den som irriterer seg over dem burde oppsøke psykolog... 

Hun har venner. Denne jenta har ikke problemer med det. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som barnet virkelig søker voksenkontakt. Kanskje det kun får det når det er andre der.

Uansett så la henne være der. Somregel blir de vokse kjedelige og da går de.

Anonymkode: b8e42...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er garantert en slik kjedelig forelder ja, som setter barna dine høyere enn alt og alle. Dine barn gjør aldri noe galt og den som irriterer seg over dem burde oppsøke psykolog... 

Hun har venner. Denne jenta har ikke problemer med det. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Kan love deg at jeg setter barna høyere enn venner. Om det gjør meg kjedelig bryr meg fint lite. 

Om det jenta gjør er " normalt " kommer jo an på så mye. Muligens er hun usikker på deg og det gjør at hun vil være tilstede. Kanskje har hun hørt deg si noe om henne til moren, eller at hun bare fanger opp din motstand mot henne.  Hvor ofte er du der og når kommer du? Er det uanmeldt slik at egentlig kan mor og datter ha hatt planer. Kanskje er hun bare veldig nysgjerrig eller så er hun bare en drittunge som følge av at hun er enebarn. Kanskje ligger feilen hos deg... Jammen ikke godt å si.

Anonymkode: 6fb83...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har flere venner med barn, men har bare problemer med en av dem. 
Ei venninne har et barn på 10, som ikke gjør annet en å irritere meg. Å ha oppmerksomhet fra foreldre er naturlig, men ikke på denne måten. 
De andre vennene mines barn bruker tiden for seg selv eller sammen med andre barn. Setter seg og ser på film eller leker på rommet eller utendørs. 
Barnet til den ene venninna mi skal alltid være blandt oss. Sitter sammen med oss mens hun skroller på mobilen sin. Bryter også inn i samtaler. Skal snakke om seg og sitt, hva som skjedde på skolen i dag, hvor kjipe lærere er osv.

Noen ganger ber venninna mi denne datteren oss om å få litt alenetid, ikke på en stygg måte, men hun hinter til at datteren sin skal gå og se på film, inn og tegne, leke på rommet eller invitere ei venninne. Men dette vil altså ikke datteren. Hun vil helst sitte og snakke om sitt liv til oss. Blir hun bedt om å la oss prate sammen så blir hun snurt og begynner å se på Tiktok, filmer eller høre på musikk. Hun blir bedt å ta på øreplugger, men det nekter hun. Orker ikke hente de eller har rotet dem bort. 
De få gangene hun går bort, går hun på rommet sitt men også fra der må vi høre henne... da setter hun på musikk, som går repeat repeat! Om ikke det er det sitter hun på badet, og roper «mamma?» «mamma kan du komme hit litt?» «mamma???» «mamma!!?» jeg tror jeg blir gal. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Har ei sånn i livet mitt, og orker bare ikke være med de lenger. Får ikke muligheten til å "tale fritt". Hjelper ikke å komme sent på kvelden heller for da skal bare barnet sovne på sofaen, og holder seg våken til kl 23-24 Orker ikke den "pakke løsningen" lenger. Moren virker som om hun tror alle syntes hennes barn er like søt og koselig som hun selv syntes det er. 

Har selv barn, og de får være med litt men så kan de aktivisere seg med noe annet så voksne får snakke. Eller når vi er på tur med andre, legge seg i egen seng til rimelig tid og heller lese på sengen. Hun her lar barnet være oppe til det omtrent sovner på armen, og så legger de seg sammen. Leker ikke med andre barn, vil bare sitte oppå mamma som duller. 

Anonymkode: 90ace...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi, problemet løser seg med at du a: besøker venninnen din etter at datteren er i seng. b: inviterer venninnen til deg uten barn. 

Anonymkode: 4eec1...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er sammen med dem så ofte at du holder på å bli sprø kan du kanskje roe litt ned på hyppigheten på besøk? 

Kanskje mor har annet å gjøre enn å underholde deg?

Anonymkode: adf12...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om å gjøre noe uten barn!

Jeg er også blant dem som ikke reagerer på at barna også har lyst til å prate med voksne som kommer på besøk. For meg er det sterke skillet ("gidder ikke å prate med voksne gjester") mer unaturlig enn at man slår av en prat på tvers av generasjoner. Men dersom hun konstant dominerer samtalen og avbryter dere, skjønner jeg at dere går lei og at det er forstyrrende.

Anonymkode: a4388...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er galt er at jeg og denne venninnen vil snakke om voksenting som et barn ikke trenger å høre. Derfor er det litt irriterende at hun ikke kan gjøre som barn flest, å leke selv, være med venner, se en film. 

Anonymkode: 11e1e...da0

Da får dere treffes Og snakke om voksenting etter barnets leggetid eller når hun har tid uten barn da. Og ellers bare prate om vanlige ting

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min datter har alltid foretrukket å sitte med voksne når jeg har besøk. Jeg er av den typen som ikke synes barn må fordufte fordi vi har besøk. De får lov å være der de pleier å være mens besøket er her. Hva er galt med at et barn vil delta i samtalen med voksne? Og at hun, med bare 10 år i denne verden, ikke helt forstår all kommunikasjon enda?

Anonymkode: db220...8f8

Det er ikke greit. Og jeg kan garantere at dine gjester heller ikke synes dette er stas. Sikkert ingenting galt med jenta di altså, men å ha en unge klistra i sofaen ved venninnebesøk eller forening er bare ubehagelig. Det begrenser veldig hva man kan snakke om. 

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en venninne med en slik datter. En gang jeg var på besøk var det så ille at jeg omtrent hadde reist meg for å gå igjen, da venninnen min endelig klarte å overtale datteren til å gå på rommet sitt en tur. Da hadde jenta systematisk avbrutt alle forsøk på en samtale i en times tid. Hver eneste setning som ble påbegynt av oss voksne ble avbrutt av henne som da var ca 10 år.

Etter hvert viser det seg at jenta lider av diverse angstproblematikk, men likevel. Moren gjorde henne virkelig ingen tjeneste ved å la henne totalt overkjøre hele samtalen. 

Anonymkode: 6fa95...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Oj!! Har jeg besøk så forventer jeg at ungene gjør noe annet enn å sitte oppå oss. Da er fokus på besøket. Har ungene besøk må de gjerne bruke stuen og da fordufter selvfølgelig jeg. Forventer det samme motsatt vei

Jeg går ikke på rommet mitt når barna har besøk. 

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ikke på rommet mitt når barna har besøk. 

Anonymkode: db220...8f8

Sitter du sammen med ungene hele tiden da?

Anonymkode: b354b...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit. Og jeg kan garantere at dine gjester heller ikke synes dette er stas. Sikkert ingenting galt med jenta di altså, men å ha en unge klistra i sofaen ved venninnebesøk eller forening er bare ubehagelig. Det begrenser veldig hva man kan snakke om. 

Anonymkode: b354b...95e

De synes det er helt ok. Det er det samme når vi er på besøk andre veien også. Har ei venninne med en datter som bare kommer ut i stuen når jeg kommer fordi jeg inkluderer datteren mer enn alle de andre venninnene hennes. Ser ikke problemet. Og ser ikke at det begrenser hva vi snakker om. Hva snakker man om som barn ikke kan høre? Baksnakking av noen de kjenner? Snakke om sex med mannen? Det er ting som jeg helst ikke vil snakke om uansett.

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sitter du sammen med ungene hele tiden da?

Anonymkode: b354b...95e

Jeg oppholder meg på kjøkkenet eller i stuen som jeg gjør ellers. Hvis de vil være i fred, kan de gå på rommene sine

Anonymkode: db220...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også et sånt barn i livet mitt. Men her skyldes det null grensesetting fra foreldrene. Barnet får lov til å styre alle samtaler, raner fatet om jeg setter frem noe til kaffen, og er generelt frekk. Veldig synd at barn får lov til å utvikle slike usympatiske trekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ikke på rommet mitt når barna har besøk. 

Anonymkode: db220...8f8

Vi er forskjellige. Jeg gidder ikke å sitte oppå ungene og siden de også bor her så kan de også bruke stuen når de har besøk. Jeg sitter sjelden på rommet mitt under besøket. Trener, holder på ute, drar på cafe eller på veninne besøk. Eller jobber. Mange muligheter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...