Gå til innhold

Irritert på kollega - upassende å kommentere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Måtte du Google Hermés? 

Det er da supermerkelig at du skjemmes over hvordan du kler deg? Det har jeg faktisk aldri hørt om. Hvorfor kler du deg ikke i en stil du er komfortabel med?

Jeg ser ikke at så mange lar seg provosere av innlegget ditt? De fleste syns at reaksjonen din var overdreven, men ellers er det vel få negative innlegg?

Anonymkode: 4e270...b23

Beklager, men har ikke priser på vintage Hermès-skjerf i hodet. Googlet, også kopierte jeg og limte. Du har forresten apostrofen feil vei.

Anonymkode: 25bae...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hermès. Det var en gave. Har hatt det i sikkert 20 år. Ble bare så satt ut av at hun satte spørsmålstegn ved at det var ekte. Sjekket akkurat på nett og akkurat det skjerfet ligger på 690 $ (!) på eBay. Egentlig helt hårreisende.
Jeg er nok en snobb, og jeg skammer meg over det. Jeg er privilegert, og skjems. Er nok litt champagne-raddis. 
Trist å se at mange ble så provosert av innlegget mitt.
 

HI 

Anonymkode: 25bae...9b2

Folk blir provosert av reaksjonen din, ikke at du går med dyre klær...

Anonymkode: c36c7...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du flau av din egen «stil» og oppheng i merker. Eller «kvalitet», som du kaller det. Det er bare pinlig. Nå legger jeg ikke merke til hva som finnes av merker, for det byr meg imot, og jeg vet ikke hva hermés er. Men jeg legger merke til at folk som deg blir lagt merke til. Og snakket om. Og det er sjeldent positivt. 

Anonymkode: 01f70...ee4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke kjøpt skjerfet selv. Det er 20 år gammelt. Barna i Moria får det ikke noe bedre om jeg lar det ligge i en skuff. Barne i Moria får det derimot bedre hvis vi stemmer klokt ved neste valg. 

Anonymkode: 25bae...9b2

Vanskeligstilte får det selvsagt bedre hvis du selger skjerfet for 690 dollar og kjøper billigere klær fremover og donerer pengene. 

Anonymkode: 7cdc0...53a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Hermès. Det var en gave. Har hatt det i sikkert 20 år. Ble bare så satt ut av at hun satte spørsmålstegn ved at det var ekte. Sjekket akkurat på nett og akkurat det skjerfet ligger på 690 $ (!) på eBay. Egentlig helt hårreisende.
Jeg er nok en snobb, og jeg skammer meg over det. Jeg er privilegert, og skjems. Er nok litt champagne-raddis. 
Trist å se at mange ble så provosert av innlegget mitt.
 

HI 

Anonymkode: 25bae...9b2

Men du synes at måten du oppførte deg på var grei?

Anonymkode: c3966...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beklager, men har ikke priser på vintage Hermès-skjerf i hodet. Googlet, også kopierte jeg og limte. Du har forresten apostrofen feil vei.

Anonymkode: 25bae...9b2

Ok, beklager det. 

Du virker egentlig ganske utrivelig sånn generelt. 

Du kan nok være ganske så sikker på at du er dagens snakkis på jobben. 

Hva tenker du om at de fleste mener at det var din reaksjon som var utilbørlig?

Anonymkode: 4e270...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, beklager det. 

Du virker egentlig ganske utrivelig sånn generelt. 

Du kan nok være ganske så sikker på at du er dagens snakkis på jobben. 

Hva tenker du om at de fleste mener at det var din reaksjon som var utilbørlig?

Anonymkode: 4e270...b23

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Kriminelt?! Snakk om å overanalysere . Dama spurte om du hadde ett hermès skjerf og og om det var ekte, thats it! Du ble garanter snakkisen på pauserommet etter du snudde på hælen og stormet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Så nesten 3 sider med omtrent lik respons får deg ikke til å tenke deg om altså, tenke at du overreagerte? Hun antydet at du hadde gjort noe kriminelt? Jesus i enga, du er en skikkelig snobbete dramaqueen

Anonymkode: c3966...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en liten, klassisk garderobe hvor det meste er eksklusive og dyre plagg. Mye har jeg spart til, en del er vintage/brukt og noe har jeg faktisk byttet til meg. Jeg har litt tilbehør, også av god kvalitet. Fellesnevneren er «diskret», men en person som er interessert vil nok se
hva det er.

Jeg avskyr «flashing» av merker, og jeg synes det er skikkelig ugreit (dessuten ulovlig) når folk kjøper kopier. 

Jeg liker ikke å snakke om hvor klærne mine er fra, og synes for å være ærlig at det er ganske udannet å påpeke merker. I dag hadde jeg på meg et skjerf på jobb. I det jeg kommer inn på personalrommet bryter en av mine kolleger ut HØYT: «Er det *merke*? Er det ekte?»

Jeg ble helt satt ut! Hun satte meg i en utrolig ugrei situasjon: Jeg kunne si sannheten, og kanskje måtte forholde meg til oppfølgingsspørsmål om pris etc.
Jeg kunne også ha løyet og sagt at det var «fake» og fremstått som en skurk.

Jeg svarte: «Slikt er det vel ikke så vanlig at vi spør om?» også gikk jeg. 
 

Er jeg teit som reagerer på dette? Skal jeg konfrontere henne, eller la det gå? Sitter med en skikkelig ekkel følelse nå.

Anonymkode: 25bae...9b2

Snakk med henne du.

Anonymkode: b05cb...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Ev kunne hun trodd at du hadde kjøpt en lookalike i en kjedebutikk? Det er mange kjeder som har nesten like produkter som kjente merkevarer. Bare tenk hvor mange varianter man ser av Burberry-rutene. 

Du overdriver noe vannvittig. 

Anonymkode: 4e270...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Igjen viser du at du ikke er komfortabel med klesvalget ditt, HI.

Du får et spørsmål om et skjerf er ekte, og så blir du fornærmet og sur fordi du mener hun antyder at du har gjort noe kriminelt. Men dette blir jo bare forferdelig selvmotsigende!

Du vil ikke at folk skal vite at du går med merkeklær. Men når de stiller deg et spørsmål om skjerfet er ekte, og du føler det antydes at skjerfet er en etterligning, da er dét en fornærmelse for deg og helt forferdelig. Så hva vil du da, egentlig? Skjule at du går med dyre merkeklær? Eller være åpen om det? Vil du skjule det, da var jo spørsmålet hennes en fin mulighet for deg å tone ned merkene du går for.

Det er greit at det er unødvendig å spørre slik hun gjorde, men for noen er det en naturlig ting å gjøre og ikke vondt ment overhodet, det har vel med interesser å gjøre. Hun var ikke ufin, men det var du i ditt svar til henne!

Problemet er ikke din kollega og det hun sa, Hi. Problemet er, som du selv har skrevet tidligere, at du egentlig er en snobb, og at du skjemmes både fordi du er priveligert og snobbete. Selv om man har mye penger og råd til veldig god kvalitet så trenger man ikke nødvendigvis kjøpe svinedyre merkeklær. Det finnes mange kvalitetsmerker som er lite kjent. Men du velger bevisst de kjente merkene, selv om du går for de med små logoer på. Da er jo det et bevisst valg av deg. Du vil at folk skal vite at du velger dette, men du ønsker å fremstå som en som toner ned rikdommen din. Du vil vise den frem, men så vil du ikke helt det likevel.

Problemet - og løsningen! - ligger i deg selv, Hi. Du må jobbe med deg selv og dine egne holdninger. Og så ta noen valg du kan føle er riktige for deg, som du har fred med deg selv med - for det har du tydeligvis ikke med de valgene du nå tar.

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt kollegaen om unnskyldning mandag og si at du overreagerte, så kan du heller si noe om at du var i dårlig form og tolket ting litt feil fredag. For det er du som har vært ufin, ikke hun.

 

Anonymkode: a8af5...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok ikke det ano090 mente. Hvis Ts ikke vil at det skal bli en greie ut av det faktum at hun går i designerklær hadde hun tatt brodden av situasjonen om hun mente det var spydig eller frekt ment av kollegaen, ved å svare noe lignende som "ja, det er Hermès/Gucci/Mulberry/whatnot,kjøpte det i fjor/i bruktbutikken/fikk det i gave" ol. Å svare påtatt arrogant og deretter spankulere ut av rommet vitner om et noe merkelig oppheng i både egen og andres navle.

Anonymkode: 76fa6...8f8

Å komme med en lang forklaring er da like rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen viser du at du ikke er komfortabel med klesvalget ditt, HI.

Du får et spørsmål om et skjerf er ekte, og så blir du fornærmet og sur fordi du mener hun antyder at du har gjort noe kriminelt. Men dette blir jo bare forferdelig selvmotsigende!

Du vil ikke at folk skal vite at du går med merkeklær. Men når de stiller deg et spørsmål om skjerfet er ekte, og du føler det antydes at skjerfet er en etterligning, da er dét en fornærmelse for deg og helt forferdelig. Så hva vil du da, egentlig? Skjule at du går med dyre merkeklær? Eller være åpen om det? Vil du skjule det, da var jo spørsmålet hennes en fin mulighet for deg å tone ned merkene du går for.

Det er greit at det er unødvendig å spørre slik hun gjorde, men for noen er det en naturlig ting å gjøre og ikke vondt ment overhodet, det har vel med interesser å gjøre. Hun var ikke ufin, men det var du i ditt svar til henne!

Problemet er ikke din kollega og det hun sa, Hi. Problemet er, som du selv har skrevet tidligere, at du egentlig er en snobb, og at du skjemmes både fordi du er priveligert og snobbete. Selv om man har mye penger og råd til veldig god kvalitet så trenger man ikke nødvendigvis kjøpe svinedyre merkeklær. Det finnes mange kvalitetsmerker som er lite kjent. Men du velger bevisst de kjente merkene, selv om du går for de med små logoer på. Da er jo det et bevisst valg av deg. Du vil at folk skal vite at du velger dette, men du ønsker å fremstå som en som toner ned rikdommen din. Du vil vise den frem, men så vil du ikke helt det likevel.

Problemet - og løsningen! - ligger i deg selv, Hi. Du må jobbe med deg selv og dine egne holdninger. Og så ta noen valg du kan føle er riktige for deg, som du har fred med deg selv med - for det har du tydeligvis ikke med de valgene du nå tar.

Hadde jeg vært deg ville jeg bedt kollegaen om unnskyldning mandag og si at du overreagerte, så kan du heller si noe om at du var i dårlig form og tolket ting litt feil fredag. For det er du som har vært ufin, ikke hun.

 

Anonymkode: a8af5...930

Å  herregud. Det var da en veldig lang psykoanalyse som likevel strandet på logikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pashla skrev:

Å  herregud. Det var da en veldig lang psykoanalyse som likevel strandet på logikken.

Det er HIs logikk som har strandet.

Hun sier jo selv at hun er en snobb, men også at hun skjemmes av det. Hun sier selv hun vil ha merkeklær, men hun vil tydeligvis heller ikke stå for det. Når hun så føler at hun blir sett på som en som driver med kriminelle handlinger bare fordi en kollega spør om skjerfet hennes er ekte, da ligger problemet hos HI og ingen andre. Det er jo veldig merkelig å bli fornærmet fordi noen kanskje tror det ikke er ekte, når hun selv ikke vil stå for at hun bruker ekte merkeklær. Som jeg skrev over, både problemet og løsningen ligger hos HI selv, ikke hos kollegaen.

Anonymkode: a8af5...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er HIs logikk som har strandet.

Hun sier jo selv at hun er en snobb, men også at hun skjemmes av det. Hun sier selv hun vil ha merkeklær, men hun vil tydeligvis heller ikke stå for det. Når hun så føler at hun blir sett på som en som driver med kriminelle handlinger bare fordi en kollega spør om skjerfet hennes er ekte, da ligger problemet hos HI og ingen andre. Det er jo veldig merkelig å bli fornærmet fordi noen kanskje tror det ikke er ekte, når hun selv ikke vil stå for at hun bruker ekte merkeklær. Som jeg skrev over, både problemet og løsningen ligger hos HI selv, ikke hos kollegaen.

Anonymkode: a8af5...930

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

'Vet ikke. Har arva skjerfet. Noen som gleder jeg til Skal Vi Danse i helga?'

Verre er det ikke.

Anonymkode: d6fdb...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Pashla said:

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

Hvorfor blir det klein stemning av ja?

Jeg har en Burberry veske som en del har spurt om er ekte (ja gisp). Null problem for meg å fortelle at jeg kjøpte denne som gave til meg selv etter 6 år med studier. Et godt minne faktisk, 15 år senere :)

Å fortelle at skjerfet var en gave kan da ikke være problematisk?

Storm i vannglass 

Anonymkode: 93951...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

Hvorfor går man med noe som man blir flau over hvis det blir kommentert? Uavhengig av kollegaers dårlige sosiale antenner. Vitner om dårlig selvfølelse og usikkerhet, noe som selvsagt er leit. Men å la den dårlige selvfølelsen gå ut over andre? Sånn funker det ikke.

HI, jeg vet ikke hvorfor kollegaen kommentar traff deg så hardt, men det virker som du tolker ting i verste mening. Kollegaen er kanskje ikke like diskré som deg, og siden du jobber veldig hardt med å være akkurat det, så er det kanskje vanskelig for deg når akkurat den siden ved deg blir blottlagt.

Anbefale deg å øve på å være litt mindre diskré. 😊

Anonymkode: 87884...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes hun var skikkelig ufin. Skal man trekke det litt langt antydet hun at jeg hadde gjort noe kriminelt. Jeg er fornærmet, og skikkelig sur på henne. Jeg kommer ikke til å konfrontere henne med noe, men la det ligge.  Det et så mye drama på jobb allerede, så dette er garantert glemt på mandagen. Dette skjedde i dag tidlig. Det skjedde langt drøyere saker utover dagen 😂

Anonymkode: 25bae...9b2

Hva jobber du med?

Anonymkode: e74bb...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Pashla skrev:

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

På min jobb er det nok bare en til to personer som vet hva et slikt skjerf er. Heldigvis. I mine øyne er Levis merkeklær. 

Anonymkode: e74bb...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pashla skrev:

Samme hvilke dulgte følelser hun sliter med, så er det bad taste å gaule "er det et ekte Hermés-skjerf?", og forvente et svar i offentlighet. Enten man svarer nei eller ja vil det skape en klein stemning. 

Jeg skjønner ikke hvordan dette skulle skape en klein stemning. For det første er det jo ikke sånn at alle dåner av beundring over et ekte Hermès-skjerf, eller at man fnyser av en kopi. For meg, og jeg vil tippe de fleste andre, er det revnende likegyldig om skjerfet til en kollega koster 60,- , 600,- eller 6 000,-. For det andre er det vel sånn at om du kjenner det igjen, så er det fordi du er interessert i sånt og setter pris på det, og da er det jo ikke kleint om de to som bryr seg kan prate litt om det mens resten snakker om Tour de France, strikkeoppskrifter eller dagens smittetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg skjønner ikke hvordan dette skulle skape en klein stemning. For det første er det jo ikke sånn at alle dåner av beundring over et ekte Hermès-skjerf, eller at man fnyser av en kopi. For meg, og jeg vil tippe de fleste andre, er det revnende likegyldig om skjerfet til en kollega koster 60,- , 600,- eller 6 000,-. For det andre er det vel sånn at om du kjenner det igjen, så er det fordi du er interessert i sånt og setter pris på det, og da er det jo ikke kleint om de to som bryr seg kan prate litt om det mens resten snakker om Tour de France, strikkeoppskrifter eller dagens smittetall.

Ok. Jeg skjønner det utmerket godt. Les tråden om kjerringklær så ser du. Folk står i kø for å bedømme ekte som fake, og i denne tråden står de i kø for å fortelle eieren at hun bør selge klærne sine og sende pengene til veldedighet... altså, hallo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor går man med noe som man blir flau over hvis det blir kommentert? Uavhengig av kollegaers dårlige sosiale antenner. Vitner om dårlig selvfølelse og usikkerhet, noe som selvsagt er leit. Men å la den dårlige selvfølelsen gå ut over andre? Sånn funker det ikke.

 

Ser ikke at det handler om usikkerhet i det hele tatt. Men om det gjør det - ja vel? I min utgave av «Skikk og bruk» står det at man aldri bør si noe som én i rommet ønsker var usagt. Er det ikke en lett regel å forholde seg til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...