Gå til innhold

Irritert på kollega - upassende å kommentere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten, klassisk garderobe hvor det meste er eksklusive og dyre plagg. Mye har jeg spart til, en del er vintage/brukt og noe har jeg faktisk byttet til meg. Jeg har litt tilbehør, også av god kvalitet. Fellesnevneren er «diskret», men en person som er interessert vil nok se
hva det er.

Jeg avskyr «flashing» av merker, og jeg synes det er skikkelig ugreit (dessuten ulovlig) når folk kjøper kopier. 

Jeg liker ikke å snakke om hvor klærne mine er fra, og synes for å være ærlig at det er ganske udannet å påpeke merker. I dag hadde jeg på meg et skjerf på jobb. I det jeg kommer inn på personalrommet bryter en av mine kolleger ut HØYT: «Er det *merke*? Er det ekte?»

Jeg ble helt satt ut! Hun satte meg i en utrolig ugrei situasjon: Jeg kunne si sannheten, og kanskje måtte forholde meg til oppfølgingsspørsmål om pris etc.
Jeg kunne også ha løyet og sagt at det var «fake» og fremstått som en skurk.

Jeg svarte: «Slikt er det vel ikke så vanlig at vi spør om?» også gikk jeg. 
 

Er jeg teit som reagerer på dette? Skal jeg konfrontere henne, eller la det gå? Sitter med en skikkelig ekkel følelse nå.

Anonymkode: 25bae...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så uvanleg å spør om? 

På jobben vår, diskuterer vi ofte klede, kvar det er kjøpt og prisklasse. Mest for å gje kvarandre tips om gode tilbud o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler jo om å være miljøbevisst også. Bedre å kjøpe kvalitet som varer i årevis, enn å kjøpe masseproduserte plagg fra kjedebutikker.

Anonymkode: 25bae...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, det var litt pinlig av deg. Du høres fisefin ut, samtidig som du er veldig nærtagende.
Hva er det du tenker at du skal konfrontere henne med? At hun våget å spørre deg om skjerfet var merke? At det skal du ha deg frabedt i fremtiden?

Anonymkode: c3966...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du fremstiller set kan det slå ut på to måter:

1. Du ville for enhver pris unngå å måtte fortelle at det var en kopi.

2. Du er en hårsår snobb og de andre satt igjen uten å skjønne hvorfor du snudde på hælen å gikk
 

Å spørre hvor man har har kjøpt et gitt plagg, hvilket merke den blusen eller buksa er, å påpeke de knalltøffe støvlettene etc er for meg hverken Udannet eller avskyelig. Det er å vise anerkjennelse, gi komplement, påpeke at den andre er fin osv. Hvordan du kan få dette til å bli negativt skjønner ikke jeg. 

Anonymkode: 38410...461

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din reaksjon var mye mer ubehagelig enn hennes spørsmål, syns jeg. Hva ønsker du å oppnå ved å svare sånn, og hva tror du at du faktisk oppnår (hvis du tenker litt over det)? Er det SÅ farlig om du bare hadde svart «ja»?

Anonymkode: 5c8dc...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en liten, klassisk garderobe hvor det meste er eksklusive og dyre plagg. Mye har jeg spart til, en del er vintage/brukt og noe har jeg faktisk byttet til meg. Jeg har litt tilbehør, også av god kvalitet. Fellesnevneren er «diskret», men en person som er interessert vil nok se
hva det er.

Jeg avskyr «flashing» av merker, og jeg synes det er skikkelig ugreit (dessuten ulovlig) når folk kjøper kopier. 

Jeg liker ikke å snakke om hvor klærne mine er fra, og synes for å være ærlig at det er ganske udannet å påpeke merker. I dag hadde jeg på meg et skjerf på jobb. I det jeg kommer inn på personalrommet bryter en av mine kolleger ut HØYT: «Er det *merke*? Er det ekte?»

Jeg ble helt satt ut! Hun satte meg i en utrolig ugrei situasjon: Jeg kunne si sannheten, og kanskje måtte forholde meg til oppfølgingsspørsmål om pris etc.
Jeg kunne også ha løyet og sagt at det var «fake» og fremstått som en skurk.

Jeg svarte: «Slikt er det vel ikke så vanlig at vi spør om?» også gikk jeg. 
 

Er jeg teit som reagerer på dette? Skal jeg konfrontere henne, eller la det gå? Sitter med en skikkelig ekkel følelse nå.

Anonymkode: 25bae...9b2

Du bestemmer jo selv hvordan en slik samtale utarter seg videre. Ved "å sette henne på plass" så har du trolig bare oppnådd at dette blir et større fokus for henne og de andre som var tilstede, fordi du viste deg hårsår ang. dette temaet, og reaksjonen din ga inntrykk av å være arrogant og ovenfra-og-ned.

Mitt inntrykk er at du egentlig ikke er komfortabel med å bruke disse klærne, i hvert fall ikke å stå for at du bruker dem. Det blir merkelig selvmotsigende. På ene siden er det dette du foretrekker, og har et bevisst forhold til hvorfor og hvordan du skaffer deg dem. På den andre siden tør du ikke vedstå deg at du kjøper eller skaffer deg så dyre klær. Da sender du også veldig selvmotsigende signaler, nesten som en snobbete antisnobb.

Om jeg hadde vært i din situasjon så hadde jeg trolig bare svart "ja, det er det, jeg har ikke så mye klær, men jeg liker kvalitet som jeg kan ha i årevis, og noe er kjøpt, noe er fått og noe har jeg byttet til meg eller kjøpt på bruktbutikker" - og så ville jeg byttet tema.

Jeg liker kvalitet selv, men jeg bryr meg null om merker. Så lite faktisk at jeg har endt med å kjøpe visstnok designmerker uten å ha fått det med meg. Da er det kjøpt på 70-80 % salg, jeg har ikke lagt merke til merke, kun sett på kvalitet og snitt og at det var noe jeg kunne bruke i flere år, og at det til den prisen var noe jeg kunne strekke meg til. Så har jeg fått kommentarer senere om "er dette *** merke" eller "visste ikke at du brukte *** merkeklær". Da har jeg i min uvitenhet svart "det er det heller ikke" eller "nei, det gjør jeg vel ikke" - og så har de sjekket og så har vi fått en god latter, fordi jeg bryr meg så håpløst lite om merker, bare om snitt som passer min kropp og kvalitet.

Men du opptrådte egentlig ganske arrogant i måten du svarte på, og motsatt av hva du ønsket å oppnå så blir nok alle som var tilstede, og de som vil få høre om din reaksjon, bli langt mer oppmerksom på din garderobe fremover. Svaret ditt ga også dessverre inntrykk av at du er en snobb som ikke står for det (mitt inntrykk).

Senk skuldrene, stå for valgene du tar og styr samtalene litt bedre, og ha litt selvironi, så blir det hyggeligere både for deg selv og de rundt deg :)

Anonymkode: a8af5...930

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde også blitt satt ut som deg, HI. Jeg har omtrent samme garderobe som deg tipper jeg, og som deg ønsker jeg ikke å flashe hverken pris eller merke. Hvis noen hadde kommentert på en hyggelig måte, -så fint skjerf du har! hadde jeg blitt glad. Hadde noen spurt om skjerfet var ekte hadde jeg nok svart ja og snakket det bort. 

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reagerte på en ufin og umoden måte. At du syntes hun var frekk tilsier jo ikke at du bør være det også?

Hadde det vært meg hadde jeg snakket det bort.

Ingen kommer til å huske at hun spurte , men reaksjonen din blir neppe glemt. For en rar måte å reagere på.. Men nå har jeg aldri skjønt meg på folk som tramper ut av situasjoner heller.

Anonymkode: 4cc81...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva oppnår du ved at kollegaen din står igjen i et kjipt vakum etter kommentaren din?

Senk skuldrene, ikke vær så selvhøytidelig. Du behøver ikke oppdra kollegene dine, som du gjorde med den gribenellete kommentaren din. 

Anonymkode: f4742...340

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner akkurat nå at jeg er fryktelig glad for at jeg bor i trøndelag 😂 Helt ukjent problemstilling i min omgangskrets - selv om jeg vet at det faktisk fins trøndere med et slikt forhold til klær her og, altså...  Men tror ikke noen ville tatt det så ille opp å få det spørsmålet. 

Anonymkode: 5c8dc...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs da virkelig om hun spurte for å latterliggjøre deg, eller bare for småpratens skyld. 

Det må du vel ha følt noe rundt, tenker jeg. Noen ubetenksomme kommentarer velger i hvert fall jeg å overhøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en liten, klassisk garderobe hvor det meste er eksklusive og dyre plagg. Mye har jeg spart til, en del er vintage/brukt og noe har jeg faktisk byttet til meg. Jeg har litt tilbehør, også av god kvalitet. Fellesnevneren er «diskret», men en person som er interessert vil nok se
hva det er.

Jeg avskyr «flashing» av merker, og jeg synes det er skikkelig ugreit (dessuten ulovlig) når folk kjøper kopier. 

Jeg liker ikke å snakke om hvor klærne mine er fra, og synes for å være ærlig at det er ganske udannet å påpeke merker. I dag hadde jeg på meg et skjerf på jobb. I det jeg kommer inn på personalrommet bryter en av mine kolleger ut HØYT: «Er det *merke*? Er det ekte?»

Jeg ble helt satt ut! Hun satte meg i en utrolig ugrei situasjon: Jeg kunne si sannheten, og kanskje måtte forholde meg til oppfølgingsspørsmål om pris etc.
Jeg kunne også ha løyet og sagt at det var «fake» og fremstått som en skurk.

Jeg svarte: «Slikt er det vel ikke så vanlig at vi spør om?» også gikk jeg. 
 

Er jeg teit som reagerer på dette? Skal jeg konfrontere henne, eller la det gå? Sitter med en skikkelig ekkel følelse nå.

Anonymkode: 25bae...9b2

Du høres ut som en skikkelig kjedelig snobb. 

Anonymkode: f4d22...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss. og det kom fra rett kjeft i grunn.

Anonymkode: c3292...e1c

Javel? 

Men du får trøste deg med at alle nå rister på hodet og ruller med øynene når du er tema. Så noe har du jo oppnådd.

 

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dere begge tabbet dere litt ut. 

Å gi kompliment er fint, å antyde at pene ting er fake er ufint. 

Du kunne avverget situasjonen ved å svare at selvsagt er det ekte (mtp resten av garderoben er nok det ganske troverdig for andre) og så snakket om noe annet. 

Ved å svare så spisst og trampe ut gjorde du det til en sak som de andre helt sikkert merket seg og sikkert snakket om i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, amandine skrev:

Jeg hadde også blitt satt ut som deg, HI. Jeg har omtrent samme garderobe som deg tipper jeg, og som deg ønsker jeg ikke å flashe hverken pris eller merke. Hvis noen hadde kommentert på en hyggelig måte, -så fint skjerf du har! hadde jeg blitt glad. Hadde noen spurt om skjerfet var ekte hadde jeg nok svart ja og snakket det bort. 

Hvis det er den type skjerf jeg antar er jo sjansen for at noen vil si så fint skjerf du har ørliten. De er jo ofte høgge stygge og til en sinnsyk pris. Er det ikke kjedelig å ha så lite klær? Jobbet med en som deg, hun hadde noen få svinedyre plagg. Gikk jo alltid med det samme.

Anonymkode: f4d22...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke du vil flashe at du bruker merkeklær kunne du bare ha sagt du ikke viste om det var ekte. Sagt du kjøpte det i gjenbruksbutikken eller har fått det i gave.

Synes kanskje det var et rart spørsmål eller hvertfall feil formulert fra din kollega,men synes du reagerte veldig rart. Om denne samtale hadde foregått mellom to av mine kollegaer hadde du vært den som fremsto som mest upassende og jeg hadde nok vært veldig nøye med hva jeg sa til deg neste gang og kanskje holdt litt avstand.

Anonymkode: 51ac6...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...