Gå til innhold

Jeg ler HØYT, av idiotene som er coronafast i Polen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, frustrertfrue33 skrev:

Og hva er det som gjør deg til ett bedre menneske enn andre?? Wow kom deg med fra tronen din.. Og ta litt ansvar for deg selv heller en å bruke tiden på alle andre. For du trenger det men den holdningen og attituden din🤣🤣🤣 wooow

Jeg har ikke påstått at jeg er et bedre menneske enn andre. Det jeg påstår er at det er nødvendig å følge mange fler regler enn norsk lov for å være et godt menneske. Det tror jeg du er enig i hvis du tenker deg om.

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh jo, når myndighetene klart og tydelig sier at "alle reiser som ikke er strengt nødvendig bør unngås", da er det helt klart det samme som å fraråde ordinære ferieturer og andre reiser som ikke var nettopp det - "strengt nødvendig".

Når man ikke forstår det, da går det på viljen, eller kanskje evnen.

Anonymkode: 83e47...df2

Da bør du se igjen noen nyhetssendinger tror jeg. Myndighetene har klart og tydelig sagt at de ikke fraråder dette men at de heller ikke oppfordrer til å reise. De har også sagt at det ikke kan defineres hva som er en nødvendig reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Myndighetene frarådet ikke og oppmuntret heller ikke. Så enkelt kan det sies

https://helsenorge.no/koronavirus/reise

De frarådet unødvendige reiser pg måtte endre fargen på landene fra grønt til gult for å få folk til å forstå det. Reiserådene er aklurat de samme. Det er bare tydelogere at ingen land erufarlige.

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da bør du se igjen noen nyhetssendinger tror jeg. Myndighetene har klart og tydelig sagt at de ikke fraråder dette men at de heller ikke oppfordrer til å reise. De har også sagt at det ikke kan defineres hva som er en nødvendig reise. 

Det er uansett veldig tydelig når de sier at man ikke bør foreta utenlands reiser som ikke er "strengt nødvendig". At du og andre ikke vil forholde dere til det, det er jo et eget valg. Det har ikke noe med at myndighetene ikke har vært tydelige nok på at man ikke bør reise.

Men følgen av at så mange likevel valgte å dra blir jo at landet nå kan bli nedstengt igjen, med alle de samfunnskostnadene det får.

Anonymkode: 83e47...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da bør du se igjen noen nyhetssendinger tror jeg. Myndighetene har klart og tydelig sagt at de ikke fraråder dette men at de heller ikke oppfordrer til å reise. De har også sagt at det ikke kan defineres hva som er en nødvendig reise. 

Det er veldig vanskelig å lage uttømmende regler for hva som er en nødvemfig reise for den enkelte. Derfor må vi bruke vår egen moral, både for hvilke reiser vi selv annser som mødvemdige for oss selv og for hvordan vi vil dømme andre.

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er veldig vanskelig å lage uttømmende regler for hva som er en nødvemfig reise for den enkelte. Derfor må vi bruke vår egen moral, både for hvilke reiser vi selv annser som mødvemdige for oss selv og for hvordan vi vil dømme andre.

Anonymkode: b826f...ece

Siden det ikke er noen fasit så har vi kun fasit for oss selv. Sånn kan det også sies. Sånn helt uten å dømme andre uten å vite hele deres historie. I grunn mye bedre sånn vil jeg si 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://helsenorge.no/koronavirus/reise

De frarådet unødvendige reiser pg måtte endre fargen på landene fra grønt til gult for å få folk til å forstå det. Reiserådene er aklurat de samme. Det er bare tydelogere at ingen land erufarlige.

Anonymkode: b826f...ece

Vel, dette ble og sagt,  15 juli

Fra i dag fraråder ikke lenger regjeringen reiser til såkalte «grønne land» med lav smitte.

– Jeg synes man kan reise med god samvittighet, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad til TV 2.

Landene som er unntatt fra frarådingen er blant annet Danmark, Frankrike, Hellas, Italia, Nederland, Polen, Spania, Storbritannia og Tyskland.

– Smittesituasjonen er mye bedre enn for noen uker siden, og vi hadde ikke gjort landene grønne hvis det ikke var trygt å reise, sier Nakstad.

 

Dere sier dere ikke fraråder reiser, men dere anbefaler ikke. Hva betyr egentlig det?

– Det betyr at vi har åpnet landet for at folk skal reise, men hver enkelt må ta et ansvar for det man gjør. Vi vet ikke grunnen til at folk gjør som de gjør, og da har folk et ansvar for å bestemme seg om de skal reise selv. Det kan være helsegrunner til at folk reiser til Syden, og det vet du og jeg lite om. Samtidig må man vurdere hvilket land reiser man til, hva slags reglement er det der, hva slags helsesituasjon og smittesituasjon er det der, sier Bollestad.

https://www.tv2.no/a/11545403/

Anonymkode: 4f74c...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, dette ble og sagt,  15 juli

Fra i dag fraråder ikke lenger regjeringen reiser til såkalte «grønne land» med lav smitte.

– Jeg synes man kan reise med god samvittighet, sier assisterende helsedirektør Espen Nakstad til TV 2.

Landene som er unntatt fra frarådingen er blant annet Danmark, Frankrike, Hellas, Italia, Nederland, Polen, Spania, Storbritannia og Tyskland.

– Smittesituasjonen er mye bedre enn for noen uker siden, og vi hadde ikke gjort landene grønne hvis det ikke var trygt å reise, sier Nakstad.

 

Dere sier dere ikke fraråder reiser, men dere anbefaler ikke. Hva betyr egentlig det?

– Det betyr at vi har åpnet landet for at folk skal reise, men hver enkelt må ta et ansvar for det man gjør. Vi vet ikke grunnen til at folk gjør som de gjør, og da har folk et ansvar for å bestemme seg om de skal reise selv. Det kan være helsegrunner til at folk reiser til Syden, og det vet du og jeg lite om. Samtidig må man vurdere hvilket land reiser man til, hva slags reglement er det der, hva slags helsesituasjon og smittesituasjon er det der, sier Bollestad.

https://www.tv2.no/a/11545403/

Anonymkode: 4f74c...366

En frarådning fra myndighetene er en veldig sterk melding. Det fører blant annet til at reiseforsikkringer ikke vil være gyldige, at man kan få tilbake penger for betalte bileyter mm. Slik sett er det et juridisk uttrykk. Du må nesten ta med hele anbefalingen. Fortsettelsen var

"Unntakene fra reiserådene er ikke en oppfordring til å reise. Alle bør tenke seg godt om før de eventuelt reiser. De som planlegger en reise må sette seg godt inn i restriksjoner og smittevernregler for det landet man planlegger å reise til. Smitteutviklingen i Europa er fortsatt uoversiktlig og kan endre seg raskt. Hver enkelt bør tenke nøye gjennom om det er nødvendig å reise."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm_reiseraad200710/id2722569/

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En frarådning fra myndighetene er en veldig sterk melding. Det fører blant annet til at reiseforsikkringer ikke vil være gyldige, at man kan få tilbake penger for betalte bileyter mm. Slik sett er det et juridisk uttrykk. Du må nesten ta med hele anbefalingen. Fortsettelsen var

"Unntakene fra reiserådene er ikke en oppfordring til å reise. Alle bør tenke seg godt om før de eventuelt reiser. De som planlegger en reise må sette seg godt inn i restriksjoner og smittevernregler for det landet man planlegger å reise til. Smitteutviklingen i Europa er fortsatt uoversiktlig og kan endre seg raskt. Hver enkelt bør tenke nøye gjennom om det er nødvendig å reise."

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/pm_reiseraad200710/id2722569/

Anonymkode: b826f...ece

Da er det jo greit. Oppsummering : de frarådet ikke og oppmuntret ikke. Alle er selv ansvarlig for å følge gitte regler der man er og ingen kan bestemme hva en nødvendig reise er for andre 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da er det jo greit. Oppsummering : de frarådet ikke og oppmuntret ikke. Alle er selv ansvarlig for å følge gitte regler der man er og ingen kan bestemme hva en nødvendig reise er for andre 

 

Ingen kan bestemme det, men alle kan ha en mening om det og det er ikke noen lov mot å si hva man mener om andres valg. Det er akkurat like lovlig å si til alle man møter at du hadde en dårlig gunn til å reise som det er å reise utenlands.

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ingen kan bestemme det, men alle kan ha en mening om det og det er ikke noen lov mot å si hva man mener om andres valg. Det er akkurat like lovlig å si til alle man møter at du hadde en dårlig gunn til å reise som det er å reise utenlands.

Anonymkode: b826f...ece

Du bør lese hva Bollestad svarte på saken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Da er det jo greit. Oppsummering : de frarådet ikke og oppmuntret ikke. Alle er selv ansvarlig for å følge gitte regler der man er og ingen kan bestemme hva en nødvendig reise er for andre 

 

De sier veldig klart at situasjonen kan forandre seg fort og at man må sette seg inn i reglene til det landet man reiser til. Her har vi to sutresaker i media fra nordmenn i Polen som vil at norske myndigheter skal komme å redde dem. Det er det som blir latterlig. De har tatt valget om å reise og må da ta følgende av dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tipp topp skrev:

De sier veldig klart at situasjonen kan forandre seg fort og at man må sette seg inn i reglene til det landet man reiser til. Her har vi to sutresaker i media fra nordmenn i Polen som vil at norske myndigheter skal komme å redde dem. Det er det som blir latterlig. De har tatt valget om å reise og må da ta følgende av dette selv. 

Selvsagt er de selv ansvarlig og må selv stå for det de har rotet seg inn i. Aldri vært uenig i at de som reiser har fullt ansvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du bør lese hva Bollestad svarte på saken 

Hva hun svarte på hvilken sak? Regjeringens reiseråd?

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva hun svarte på hvilken sak? Regjeringens reiseråd?

Anonymkode: b826f...ece

Angående hva som er en nødvendig reise 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakstad advarer: – Anbefaler ingen å reise utenlands i sommer 

Selv om myndighetene nå har åpnet opp for at nordmenn kan dra på ferie til utlandet og turoperatørene ser massivt trykk, er assisterende helsedirektør Espen Nakstad klokkeklar i sin advarsel til nordmenn.

Alle som planlegger utenlandsreise må ta et personlig ansvar for at de ikke bidrar til å ta smitte inn i landet, sier Espen Nakstad.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xPKKdX/nakstad-advarer-anbefaler-ingen-aa-reise-utenlands-i-sommer

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo det som er helt på trynet, det er opp til hver enkelt hva som er strengt nødvendig. Grønt er grønt. For mange betyr det "reis så mye du vil". Vi ser jo konsekvensene av det nå. Vær så god 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så Mæland på pressekonferansen da de åpnet muligheten for reise:
«Det betyr at smittesituasjonen kan blusse opp igjen i Norge. Derfor må vi holde oss til planen om å åpne kontrollert og over tid. Det legger et stort ansvar på oss. Mange har ofret mye de siste månedene. Det må ikke være forgjeves.»

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/apner-opp---men-advarer/72651587/amp

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Angående hva som er en nødvendig reise 

Hva landbruksministeren sa om reiser for en måned siden husker jeg ikke. Opplys meg.

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alt som er lov som er lurt, og jeg har ikke snev av medfølelse med noen som enten ikke kommer seg hjem eller som må i ulønnet karantene etter at de bare måtte ha en ferietur.

Samfunnet er bygget på moral og normer og når man gir faen i de får man ta konsekvensene uten å syte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo sagt fra UDs side at folk som reiste ut av landet ikke kunne regne med bistand på grunn av situasjonen. Selv om det ikke ble frarådet ble man oppfordret til å tenke gjennom om det var strengt nødvendig.

Når en sitter på sykehus i Polen og sutrer pga manglende informasjon og komforten på polsk sykehus er det jo pinlig og ikke gjenstand for mye medfølelse fra min side.

Ikke mye imponert over han som ville ga dagpenger pga karantene i Polen.

Det er innmari synd om folka reising og manglende respekt for anbefalinger (og jubel for å lande 10 minutter før fristen så man slipper karantene) fører til dårligere skole- og fritidstilbud for barn og ungdom. 
Jeg må ærlig innrømme at jeg håper vinen man kjøpte på Systembolaget er korket og baconet biskt på smak. 
Ikke alt som er lov er lurt.

Anonymkode: 4d81d...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ble jo sagt fra UDs side at folk som reiste ut av landet ikke kunne regne med bistand på grunn av situasjonen. Selv om det ikke ble frarådet ble man oppfordret til å tenke gjennom om det var strengt nødvendig.

Når en sitter på sykehus i Polen og sutrer pga manglende informasjon og komforten på polsk sykehus er det jo pinlig og ikke gjenstand for mye medfølelse fra min side.

Ikke mye imponert over han som ville ga dagpenger pga karantene i Polen.

Det er innmari synd om folka reising og manglende respekt for anbefalinger (og jubel for å lande 10 minutter før fristen så man slipper karantene) fører til dårligere skole- og fritidstilbud for barn og ungdom. 
Jeg må ærlig innrømme at jeg håper vinen man kjøpte på Systembolaget er korket og baconet biskt på smak. 
Ikke alt som er lov er lurt.

Anonymkode: 4d81d...fc1

Nakstad var klar på at man måtte ta høyde for dette da det åpnet:

Man må være forberedt på at smitten øker der man er på ferie, sier Nakstad. Han oppfordrer til å ha med ekstra medisiner om man bruker det fast og at man er i stand til å bli ei uke lenger på en feriedestinasjonen enn man hadde tenkt.

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg har de yttret ønske om å bryte karantenereglene. Om det også er lovregulerte karanteneregler i Polen vet jeg ikke.

Anonymkode: b826f...ece

«Ytret ønske om»? Si meg, i hvilket land er det Tankepolitiet har myndighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen kan bestemme det, men alle kan ha en mening om det og det er ikke noen lov mot å si hva man mener om andres valg. Det er akkurat like lovlig å si til alle man møter at du hadde en dårlig gunn til å reise som det er å reise utenlands.

Anonymkode: b826f...ece

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig vanskelig å lage uttømmende regler for hva som er en nødvemfig reise for den enkelte. Derfor må vi bruke vår egen moral, både for hvilke reiser vi selv annser som mødvemdige for oss selv og for hvordan vi vil dømme andre.

Anonymkode: b826f...ece

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke påstått at jeg er et bedre menneske enn andre. Det jeg påstår er at det er nødvendig å følge mange fler regler enn norsk lov for å være et godt menneske. Det tror jeg du er enig i hvis du tenker deg om.

Anonymkode: b826f...ece

Jeg elsker disse innleggene. Særlig i denne rekkefølgen... de utdyper så flott hvordan man kan påta seg moralsk overhøyhet og slå til med mye fordømmelse, og likevel anse seg som fasit på hvordan man identifiserer «et godt menneske». Hør Annie; du blander visst sammen godhet med selvgodhet. Det er to ulike ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pashla skrev:

 

 

Jeg elsker disse innleggene. Særlig i denne rekkefølgen... de utdyper så flott hvordan man kan påta seg moralsk overhøyhet og slå til med mye fordømmelse, og likevel anse seg som fasit på hvordan man identifiserer «et godt menneske». Hør Annie; du blander visst sammen godhet med selvgodhet. Det er to ulike ting. 

Hva av det jeg skrev er du uenig i?

Anonymkode: b826f...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...