Gå til innhold

Jeg ler HØYT, av idiotene som er coronafast i Polen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg godter meg ikke over dette, men syns det er helt selvforskyldt og synes ikke synd i dem. Og når jeg leste den kommentaren om å kontakte nav og søke dagpenger, fordi de måtte være i karantene noen dager, ble jeg kvalm av hele greia. De dro på eget ansvar, og nå får de selv ta ansvaret for følgene. Det er ikke Staten sitt ansvar.

Anonymkode: 0a0f0...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ååårh kan ikke dere gi fred snart!! Snakk om å vêr frekk og spydige og trur at du er så sinnsyke perfekte selv! Alle gjør feil i løpet av dagen uannsett! Ingen i hele landet klarer å gå en hel dag uten å gjør minst en feil i forhold til smitte risiko. Og si at alle gjør 1 feil i Norge så er vi litt over 4 mill! Det er mange feil i løpet av 1 dag. Så slutt å pek fingeren på alle andre og heller pass på deg selv! Media er så groteske og setter mennesker opp mot hverandre og utnytter situasjonen til de gradene! Skjerp dere! Trudde dere var voksne mennesker. Da peker man ikke på folk og driver med denne heksen jakten deres! 

Anonymkode: 01b33...d0e

"Vêr" ???

Anonymkode: 744d0...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Norge 2011: vi må stå sammen. Det er ikke noe vi og dem

Norge 2020: Vi og dem

Anonymkode: 1851e...c3a

Ja slik er det når noen velger å ta en kalkulert risiko med egen og andres liv, helse og velferd som innsats. De velger  sette egne egoistiske behov foran samfunnets trygghet. De kan ha flaks, eller det kan gå slik det egentlig er forventet (all den tid også de grønne landene hadde mer smitte enn Norge). Da er det ret og rimelig at de selv tar litt av støyten. Du har frekkhetens nådegave når du utsetter medmenneskene dine for denne faren og etterpå vil sende dem regningen. Håper dette blir en lærepenge for egoistene.

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er så møkk lei alle som skal mene alt hele tiden. Håper virkelig ikke at de folkene som er her inne er representativt for samfunnet forøvrig. Mange fremstår som en gjeng surmaga kveg!

Disse menneskene er unge, jenta er akkurat ferdig på videregående. Regjeringen åpner, flyene går, charterselskap reklamerer, Høie går ut og sier at man ikke skal føle på reiseskam. De åpner grensene rett før ferien starter. 
 

Det er selvforskyldt, men hvorfor hetse de? Det dette er med å bidra til er at folk ikke kommer til å oppgi hvor de har vært om eventuelle smittesporere tar kontakt. 
Folk føler enorm skam for veldig lite fordi det er rene heksejakten. Folk fråtser i å fremstå som prakteksemplar og anledningene byr seg i hopetall å få trykket noen ned. 
 

Ja, det var dumt. Ja, forhåpentligvis vil andre ta lærdom av det. Men, å fryde seg er bare forkastelig av voksne mennesker. Usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg kjenner jeg er så møkk lei alle som skal mene alt hele tiden. Håper virkelig ikke at de folkene som er her inne er representativt for samfunnet forøvrig. Mange fremstår som en gjeng surmaga kveg!

Disse menneskene er unge, jenta er akkurat ferdig på videregående. Regjeringen åpner, flyene går, charterselskap reklamerer, Høie går ut og sier at man ikke skal føle på reiseskam. De åpner grensene rett før ferien starter. 
 

Det er selvforskyldt, men hvorfor hetse de? Det dette er med å bidra til er at folk ikke kommer til å oppgi hvor de har vært om eventuelle smittesporere tar kontakt. 
Folk føler enorm skam for veldig lite fordi det er rene heksejakten. Folk fråtser i å fremstå som prakteksemplar og anledningene byr seg i hopetall å få trykket noen ned. 
 

Ja, det var dumt. Ja, forhåpentligvis vil andre ta lærdom av det. Men, å fryde seg er bare forkastelig av voksne mennesker. Usj!

Dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg kjenner jeg er så møkk lei alle som skal mene alt hele tiden. Håper virkelig ikke at de folkene som er her inne er representativt for samfunnet forøvrig. Mange fremstår som en gjeng surmaga kveg!

Disse menneskene er unge, jenta er akkurat ferdig på videregående. Regjeringen åpner, flyene går, charterselskap reklamerer, Høie går ut og sier at man ikke skal føle på reiseskam. De åpner grensene rett før ferien starter. 
 

Det er selvforskyldt, men hvorfor hetse de? Det dette er med å bidra til er at folk ikke kommer til å oppgi hvor de har vært om eventuelle smittesporere tar kontakt. 
Folk føler enorm skam for veldig lite fordi det er rene heksejakten. Folk fråtser i å fremstå som prakteksemplar og anledningene byr seg i hopetall å få trykket noen ned. 
 

Ja, det var dumt. Ja, forhåpentligvis vil andre ta lærdom av det. Men, å fryde seg er bare forkastelig av voksne mennesker. Usj!

Disse unge representerer kanskje de unge som det prates om i en annen tråd her. Dagens foreldre er dårligere enn den før oss. Disse er «voksne» tatt et voksent valg om ferie til tross advarsler i media. Så står de frem i VG og ber om hjelp. Mamma og pappa har muligens ryddet opp for de tidligere?

Anonymkode: 43db7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Twintipp skrev:

Jeg kjenner jeg er så møkk lei alle som skal mene alt hele tiden. Håper virkelig ikke at de folkene som er her inne er representativt for samfunnet forøvrig. Mange fremstår som en gjeng surmaga kveg!

Disse menneskene er unge, jenta er akkurat ferdig på videregående. Regjeringen åpner, flyene går, charterselskap reklamerer, Høie går ut og sier at man ikke skal føle på reiseskam. De åpner grensene rett før ferien starter. 
 

Det er selvforskyldt, men hvorfor hetse de? Det dette er med å bidra til er at folk ikke kommer til å oppgi hvor de har vært om eventuelle smittesporere tar kontakt. 
Folk føler enorm skam for veldig lite fordi det er rene heksejakten. Folk fråtser i å fremstå som prakteksemplar og anledningene byr seg i hopetall å få trykket noen ned. 
 

Ja, det var dumt. Ja, forhåpentligvis vil andre ta lærdom av det. Men, å fryde seg er bare forkastelig av voksne mennesker. Usj!

At de er unge har da virkelig ikke noe å si. Jeg har en 17 åring og en 19åring. Begge to er oppegående nok til å å skjønne at utenlandsreiser ikke er spesielt lurt selv om land er grønne. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette kjæresteparet var da alldeles ikke smittet, men noen som de hadde på ferie med! Hvor hetse og håne dette unge paret???

Anonymkode: 6dec1...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men dette kjæresteparet var da alldeles ikke smittet, men noen som de hadde på ferie med! Hvor hetse og håne dette unge paret???

Anonymkode: 6dec1...35d

Fordi de syter over å ikke få hjelp. Eller informasjon. Informasjonen er jo at de ikke får reise med fly før de har tatt ti dagers karantene i Polen for egen regning. Åpenbart var ikke dette informasjonen de ville ha så de fortsetter å etterspørre informasjon. Nei de er ikke smittet men vært i nærkontakt med en som er dette. Bli i Polen er svaret. Myndighetene har sagt de IKKE har ressurser til å bistå de som får problemer i utlandet nå. Så HVA maser de om?

Anonymkode: 43db7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Blop skrev:

At de er unge har da virkelig ikke noe å si. Jeg har en 17 åring og en 19åring. Begge to er oppegående nok til å å skjønne at utenlandsreiser ikke er spesielt lurt selv om land er grønne. 

 

Men nå er ikke dine barn representativt for alle andre ungdommer, det ser du ifht festene som har vært i Asker og fadderukene som pågår. Noen er selvsagt flinke, andre ikke. 
Voksne følger i langt større grad med på nyhetsbilde enn unge. 
 

Jeg må minne min 14 åring på dette hver eneste dag.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi har kontaktet både Sola og Klepp kommune men vi har så langt ikke fått noe forklaring på hvorfor vi ikke får reist hjem. Vi blir bare henvist videre. Det er ingen svar eller hjelp å få, sier han"

Folkehelseinstituttet: "Karantene er ikke et valg. Det er en plikt"

Anonymkode: b4aed...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Vi har kontaktet både Sola og Klepp kommune men vi har så langt ikke fått noe forklaring på hvorfor vi ikke får reist hjem. Vi blir bare henvist videre. Det er ingen svar eller hjelp å få, sier han"

Folkehelseinstituttet: "Karantene er ikke et valg. Det er en plikt"

Anonymkode: b4aed...014

Pinglete liksommennesker kan likegodt få corona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, sug lut skrev:

Hvorfor ikke, egentlig? Hvorfor skal man ikke kunne glede seg over at riset for en gangs skyld traff egen bak? Det er like dumt som at man ikke skal påføre noen skam. Selvsagt skal de skamme seg - dypt og inderlig. At de her faktisk må gjøre det på egen regning utenlands er jo bare en stor og inderlig glede.

Hvorfor? Jo, fordi det er farlig å dele ut skam i hytt og vær. Det er farlig fordi da tør ikke folk å sjekke seg hvis de mistenker at de kan være syke. Vil du ha en coronasyke gående blant oss som ikke tør å sjekke seg fordi de skammer seg?

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor? Jo, fordi det er farlig å dele ut skam i hytt og vær. Det er farlig fordi da tør ikke folk å sjekke seg hvis de mistenker at de kan være syke. Vil du ha en coronasyke gående blant oss som ikke tør å sjekke seg fordi de skammer seg?

Anonymkode: 3eef1...892

Skal man unngå å bli påført skam, vet du hva man burde gjøre da? Holde seg i Norge, holde én meters avstand, ikke dra på fest og drikke alkohol. Man trenger faktisk ikke drikke mye alkohol før dømmekraften og avstanden er lik null. Mange driter jo i avstand i edru tilstand til og med. Det er jo slik man blir smittet. Mange tenker sånn ca bare på seg selv. De som ikke tenker smittevern og importsmitte burde skamme seg. Og de vet det, håper jeg. Det er en tåpelig unnskyldning for å ikke teste seg. De får stå for det de har gjort, ærlig talt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Blop skrev:

Skal man unngå å bli påført skam, vet du hva man burde gjøre da? Holde seg i Norge, holde én meters avstand, ikke dra på fest og drikke alkohol. Man trenger faktisk ikke drikke mye alkohol før dømmekraften og avstanden er lik null. Mange driter jo i avstand i edru tilstand til og med. Det er jo slik man blir smittet. Mange tenker sånn ca bare på seg selv. De som ikke tenker smittevern og importsmitte burde skamme seg. Og de vet det, håper jeg. Det er en tåpelig unnskyldning for å ikke teste seg. De får stå for det de har gjort, ærlig talt. 

Jeg er ikke enig med deg at det er greit å påføre andre skam for et valg de har gjort helt lovlig. 
 

Jeg måtte koronateste meg for noen uker siden, og jeg hadde en stor klump i magen for hva andre skulle tenke om meg. «Hun har sikkert vært i utlandet. Hun har sikkert vært og handla flesk og vin på systembolaget. Det har hun godt av.» Jeg hadde ikke det, men jeg hadde likevel en skam, og var i tvil om jeg skulle teste meg av frykt for alt snakket en positiv test hadde ført til.
 

Så gi dere med å slenge rundt dere med drit om alt og alle, og konsentrer dere om dere selv. Dere er garantert ikke perfekt selv. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg at det er greit å påføre andre skam for et valg de har gjort helt lovlig. 
 

Jeg måtte koronateste meg for noen uker siden, og jeg hadde en stor klump i magen for hva andre skulle tenke om meg. «Hun har sikkert vært i utlandet. Hun har sikkert vært og handla flesk og vin på systembolaget. Det har hun godt av.» Jeg hadde ikke det, men jeg hadde likevel en skam, og var i tvil om jeg skulle teste meg av frykt for alt snakket en positiv test hadde ført til.
 

Så gi dere med å slenge rundt dere med drit om alt og alle, og konsentrer dere om dere selv. Dere er garantert ikke perfekt selv. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lovlig ja, anbefalt nei. Da land ble grønne var regjeringen klar på at det ville bli mer smitte. Og det ble det. Selvfølgelig. Det er en grunn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger de ut fordi de syter over noe de burde visst før de dro. Dere reiser for egen regning og risiko. Og det ser de ikke ut til å forstå da de etterlyser hjelp og informasjon. Informasjonen er ti dagers karantene. Den informasjonen liker de ikke så de etterlyser informasjon som passer de bedre. 

Anonymkode: 43db7...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dårligere om dere som henger ut folk og påfører dem skam, enn de som reiste til Polen. Dere må ha noen triste liv. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker dårligere om dere som henger ut folk og påfører dem skam, enn de som reiste til Polen. Dere må ha noen triste liv. 

Anonymkode: 3eef1...892

Det har du rett i. Det er et trist liv når man mister verdifull tid med sine kjære mot slutten av livet. Når man mister jobben. Når idrett og kultur lider og går konkurs. Når man mister konfirmasjoner, bryllup, begravelser, jubileer, klemmer, latter og samhold. Og verst av alt når noen mister livet eller, om de er heldige, bare får nedsatt livskvalitet resten av livet. 

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har du rett i. Det er et trist liv når man mister verdifull tid med sine kjære mot slutten av livet. Når man mister jobben. Når idrett og kultur lider og går konkurs. Når man mister konfirmasjoner, bryllup, begravelser, jubileer, klemmer, latter og samhold. Og verst av alt når noen mister livet eller, om de er heldige, bare får nedsatt livskvalitet resten av livet. 

Anonymkode: e989a...27a

Elendig forsøk på å gi meg/de som reiste til Polen skylda for corona. Vi følger ALLE smittevernstiltak, og gjør ingenting ulovlig. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke enig med deg at det er greit å påføre andre skam for et valg de har gjort helt lovlig. 
 

Jeg måtte koronateste meg for noen uker siden, og jeg hadde en stor klump i magen for hva andre skulle tenke om meg. «Hun har sikkert vært i utlandet. Hun har sikkert vært og handla flesk og vin på systembolaget. Det har hun godt av.» Jeg hadde ikke det, men jeg hadde likevel en skam, og var i tvil om jeg skulle teste meg av frykt for alt snakket en positiv test hadde ført til.
 

Så gi dere med å slenge rundt dere med drit om alt og alle, og konsentrer dere om dere selv. Dere er garantert ikke perfekt selv. 

Anonymkode: 3eef1...892

At du har så dårlig selvfølelse er ikke vår feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Elendig forsøk på å gi meg/de som reiste til Polen skylda for corona. Vi følger ALLE smittevernstiltak, og gjør ingenting ulovlig. 

Anonymkode: 3eef1...892

Det er egentlig ikke det jeg forsøker på. Jeg prøver bare å vise at pandemien har påført mange mennesker mye vondt, og at sterke følelser er naturlig. Jeg kan aldri få igjen min mor. Hun døde under pandemien (ikke av covid), og vi mistet den siste tiden med henne. Jeg føler meg rett og slett bitter nå. Det er vondt å tenke på at andre nå kanskje må gå gjennom det samme fordi folk måtte reise selv om rådene var klare. Jeg er bitter på de som reiste, men først og fremst på regjeringen. Grensene var aldri stengt. Man kunne fint reise på egen risiko, og mot at man tok karantenen etterpå. Da ville kanskje bare de som virkelig måtte reise dra. Det er tydelig at mange hadde selektiv hørsel, og valgte å ikke få med seg de innstendige oppfordringene om å holde seg hjemme i år, og å unngå alle unødvendige fritidsreiser. Takket være dem er vi satt tilbake nå, med alle helsemessige og økonomiske følger det får for samfunnet og individet. 

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elendig forsøk på å gi meg/de som reiste til Polen skylda for corona. Vi følger ALLE smittevernstiltak, og gjør ingenting ulovlig. 

Anonymkode: 3eef1...892

Men herregud, det er lov å tenke sjøl. Man  ikke reise til utlandet selv om det er lov. Vi vet tross alt hva som herjer i verden. Blir så drittlei av alle som forsvarer utenlandsreiser. Vi vet at det er smitte i andre land, da er det naturlig at mange vil ta med seg den smitten hjem. Ser ikke helt poenget med det, for å si det sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Elendig forsøk på å gi meg/de som reiste til Polen skylda for corona. Vi følger ALLE smittevernstiltak, og gjør ingenting ulovlig. 

Anonymkode: 3eef1...892

Det var kanskje ikke ulovlig å reise til utlandet, men det var helt tydelig presisert fra myndighetene at man ikke burde reise såsant det ikke var "strengt nødvendig". Dvs. nødvendige jobbreiser, helt nødvendig kontakt med familie.

Jeg kjenner to familier som reiste til utlandet og som faktisk hadde "strengt nødvendige" grunner for det (sykdom og snarlig død av nære familiemedlemmer). Jeg kjenner veldig mange som kunne hatt veldig gode grunner for å reise til utlandet (familie som de ikke har sett på et år eller mer), men som likevel har valgt helt bevisst å ikke reise, selv om landene var grønne, fordi de visste at enhver reise nå innebærer betydelig økt risiko for å bli smittet, ta med seg smitte videre. Så disse anså at det var eneste ansvarlige å gjøre å bli hjemme. Samme med mange som jobber i helsevesenet eller har andre samfunnskritiske jobber, de har valgt å være hjemme. Fordi de har evnen til å tenke lenger enn til egen nesetipp, fordi de vet at skal landet komme seg gjennom denne langvarige krisen på en best mulig måte så må ALLE ta ansvar!

De som har valgt å reise bare for å reise, de har også valgt å si høyt og tydelig at de ikke er interessert i å ta ansvar, at de nekter å forholde seg til den krisen landet og verden er i, men at de anser egne "behov" som viktigere enn fellesskapet som de krever å være en del av...

De som reiser blir ikke påført skam av andre!

De som reiser uten at det er strengt nødvendig, de har selv valgt å påføre seg skam! Og de har valgt det helt bevisst.

Ingen påfører disse skam, de har påført seg selv skam.

Eneste måten å da bli kvitt dette skamstempelet de selv har valg - det er å vise at de nå har forstått og at de tar ansvar for egne bevisste valg og handlinger. Det vil si - ta ev. ekstrakostnader som de måtte bli påført uten å klage (for det er selvvalgt!), gå i karantene (selv om de ev. ikke har rett til å få lønn i karanteneperioden), teste seg ved minste symptom, og isolere seg om de har symptomer.

De som har vært ute og reist helt unødvendig, de velger selv hvordan de nå ønsker å fremstille seg selv. De som sutrer (som også du gjør her), de påfører bare seg selv mer skam, for de viser at de fremdeles først og fremst er egoister og ikke tar noe som helst ansvar for egne handlinger og det de medfører for fellesskapet.

Så du og de har et valg - slutt å sutre over det dere selv har valg, begynn å ta ansvar! Ikke forvent at alle andre skal ta ansvar for dere!

Anonymkode: 83e47...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...