Gå til innhold

Jeg ler HØYT, av idiotene som er coronafast i Polen.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Blop skrev:

Men herregud, det er lov å tenke sjøl. Man  ikke reise til utlandet selv om det er lov. Vi vet tross alt hva som herjer i verden. Blir så drittlei av alle som forsvarer utenlandsreiser. Vi vet at det er smitte i andre land, da er det naturlig at mange vil ta med seg den smitten hjem. Ser ikke helt poenget med det, for å si det sånn. 

Da får dere unngå å dra til Oslo og. Eller passer ikke det for der jobber dere? Det er mindre smitte i mange andre land enn f.eks i Oslo og Moss. 
 

Jeg er så lei shamingen. Jeg er så lei kronikker og drittslenging fra det ene og den andre. Pass deres egne saker, og vær heller et godt menneske. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det var kanskje ikke ulovlig å reise til utlandet, men det var helt tydelig presisert fra myndighetene at man ikke burde reise såsant det ikke var "strengt nødvendig". Dvs. nødvendige jobbreiser, helt nødvendig kontakt med familie.

Jeg kjenner to familier som reiste til utlandet og som faktisk hadde "strengt nødvendige" grunner for det (sykdom og snarlig død av nære familiemedlemmer). Jeg kjenner veldig mange som kunne hatt veldig gode grunner for å reise til utlandet (familie som de ikke har sett på et år eller mer), men som likevel har valgt helt bevisst å ikke reise, selv om landene var grønne, fordi de visste at enhver reise nå innebærer betydelig økt risiko for å bli smittet, ta med seg smitte videre. Så disse anså at det var eneste ansvarlige å gjøre å bli hjemme. Samme med mange som jobber i helsevesenet eller har andre samfunnskritiske jobber, de har valgt å være hjemme. Fordi de har evnen til å tenke lenger enn til egen nesetipp, fordi de vet at skal landet komme seg gjennom denne langvarige krisen på en best mulig måte så må ALLE ta ansvar!

De som har valgt å reise bare for å reise, de har også valgt å si høyt og tydelig at de ikke er interessert i å ta ansvar, at de nekter å forholde seg til den krisen landet og verden er i, men at de anser egne "behov" som viktigere enn fellesskapet som de krever å være en del av...

De som reiser blir ikke påført skam av andre!

De som reiser uten at det er strengt nødvendig, de har selv valgt å påføre seg skam! Og de har valgt det helt bevisst.

Ingen påfører disse skam, de har påført seg selv skam.

Eneste måten å da bli kvitt dette skamstempelet de selv har valg - det er å vise at de nå har forstått og at de tar ansvar for egne bevisste valg og handlinger. Det vil si - ta ev. ekstrakostnader som de måtte bli påført uten å klage (for det er selvvalgt!), gå i karantene (selv om de ev. ikke har rett til å få lønn i karanteneperioden), teste seg ved minste symptom, og isolere seg om de har symptomer.

De som har vært ute og reist helt unødvendig, de velger selv hvordan de nå ønsker å fremstille seg selv. De som sutrer (som også du gjør her), de påfører bare seg selv mer skam, for de viser at de fremdeles først og fremst er egoister og ikke tar noe som helst ansvar for egne handlinger og det de medfører for fellesskapet.

Så du og de har et valg - slutt å sutre over det dere selv har valg, begynn å ta ansvar! Ikke forvent at alle andre skal ta ansvar for dere!

Anonymkode: 83e47...df2

Håpløst. Jeg sutrer ikke - da gjør i såfall du det og. Jeg gir opp. Bare fortsett å shame og slenge drit. 

Anonymkode: 3eef1...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da får dere unngå å dra til Oslo og. Eller passer ikke det for der jobber dere? Det er mindre smitte i mange andre land enn f.eks i Oslo og Moss. 
 

Jeg er så lei shamingen. Jeg er så lei kronikker og drittslenging fra det ene og den andre. Pass deres egne saker, og vær heller et godt menneske. 

Anonymkode: 3eef1...892

Husker ikke sist jeg var i Oslo. Eller, jeg var på Radiumhospitalet for noen uker siden. Hadde jeg jobbet i Oslo måtte jeg dratt dit selvfølgelig. Det er forskjell på fritidsreiser og jobbreiser, det håper jeg du skjønner. Det er vel og snakk om at Oslo kan bli stengt for en periode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da får dere unngå å dra til Oslo og. Eller passer ikke det for der jobber dere? Det er mindre smitte i mange andre land enn f.eks i Oslo og Moss. 
 

Jeg er så lei shamingen. Jeg er så lei kronikker og drittslenging fra det ene og den andre. Pass deres egne saker, og vær heller et godt menneske. 

Anonymkode: 3eef1...892

Er det å være et godt menneske å reise selv om du vet hvor mye det kan koste andre?

Og det er faktisk ikke slik at alle som ikke dro til utlandet i stedet valgte å dra til Oslo eller Moss for å velte seg i importsmitten. Mange har hatt anstendighet til å holde seg hjemme (unngå unødvendige fritidsreiser). Du klarer også sikkert selv å se at det er forskjell på ferietur til utlandet og jobb i Oslo. 

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håpløst. Jeg sutrer ikke - da gjør i såfall du det og. Jeg gir opp. Bare fortsett å shame og slenge drit. 

Anonymkode: 3eef1...892

Det er ganske naturlig å sutre over at vi har fått mer smitte i landet med de følger det har, enn å sutre over at noen påfører andre skam fordi de har vært i utlandet og må ta følgene av det. Det være seg kostnader til hotell, tap av inntekt eller økt smitte i landet. Vi vet jo at det blir konsekvenser av økt smitte. Synes det er helt på sin plass at utenlandsfarere får høre hvor dumt jeg synes det er at de gjorde som de gjorde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håpløst. Jeg sutrer ikke - da gjør i såfall du det og. Jeg gir opp. Bare fortsett å shame og slenge drit. 

Anonymkode: 3eef1...892

Det var alt du hadde å si... da bekrefter du jo bare det jeg skrev over.

Jo, du sutrer. Du sutrer fordi du måtte teste deg fordi du reiste til Polen når det ikke var anbefalt.

Det har hele tiden vært frarådet å reise til utlandet om reisen ikke var strengt nødvendig. De som likevel valgte å reise tok dårlige, egoistiske og uansvarlige valg, det å påpeke det er kun et faktum. Det er ikke nødvendig å hverken påføre skam, for den har du/de påført dere selv. Det er også et faktum, ikke å slenge dritt.

Dette er selvvalgt. Vis at du/dere nå tar ansvar og gjør ting riktige fremover så fjerner dere egenpåført skam fra dere selv.

Anonymkode: 83e47...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.8.2020 den 18.00, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hehe. Da gleder vi oss sannelig over forskjellige ting. Det er ok det. 

Hvorfor føler du stadig at du trenger å forsikre andre om at det er greit at andre er uenige med deg?

Vi vet det. 

Anonymkode: 52dfc...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor føler du stadig at du trenger å forsikre andre om at det er greit at andre er uenige med deg?

Vi vet det. 

Anonymkode: 52dfc...6b6

Kan ikke du bare svare sånn det passer deg i tråder og så gjør jeg det samme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Kan ikke du bare svare sånn det passer deg i tråder og så gjør jeg det samme? 

Du er uenig i at jeg mener at du ikke trenger å forsikre alle om at det er greit å være uenig med deg, og det er helt greit. 

Anonymkode: 52dfc...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var alt du hadde å si... da bekrefter du jo bare det jeg skrev over.

Jo, du sutrer. Du sutrer fordi du måtte teste deg fordi du reiste til Polen når det ikke var anbefalt.

Det har hele tiden vært frarådet å reise til utlandet om reisen ikke var strengt nødvendig. De som likevel valgte å reise tok dårlige, egoistiske og uansvarlige valg, det å påpeke det er kun et faktum. Det er ikke nødvendig å hverken påføre skam, for den har du/de påført dere selv. Det er også et faktum, ikke å slenge dritt.

Dette er selvvalgt. Vis at du/dere nå tar ansvar og gjør ting riktige fremover så fjerner dere egenpåført skam fra dere selv.

Anonymkode: 83e47...df2

For å nyansere bildet, Norge gjenåpnet grenser til land med forsvarlige smittetall. De ønsket europeiske turister velkommen og ba de følge smitteråd. Så lite sannsynlig anså de det som smittefarlig at du kunne ferdes fritt mellom landene uten å få karantene. De valgte gjenåpning rett før folk gikk til ferie. 
 

Parkene i Norge florerte av mennesker i sommer, køer for å gå i fjellet mange steder. Dette gjaldt både norske og utenlandske turister som var på besøk. 
 

Hvis du først skal rakke ned på de som har reist til grønne land kan jo bare sette i gang med fornøyelsespark-turister også..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er uenig i at jeg mener at du ikke trenger å forsikre alle om at det er greit å være uenig med deg, og det er helt greit. 

Anonymkode: 52dfc...6b6

Strålende ☀️☀️☀️☀️☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Twintipp skrev:

For å nyansere bildet, Norge gjenåpnet grenser til land med forsvarlige smittetall. De ønsket europeiske turister velkommen og ba de følge smitteråd. Så lite sannsynlig anså de det som smittefarlig at du kunne ferdes fritt mellom landene uten å få karantene. De valgte gjenåpning rett før folk gikk til ferie. 
 

Parkene i Norge florerte av mennesker i sommer, køer for å gå i fjellet mange steder. Dette gjaldt både norske og utenlandske turister som var på besøk. 
 

Hvis du først skal rakke ned på de som har reist til grønne land kan jo bare sette i gang med fornøyelsespark-turister også..

 

Åpningen var økonomisk motivert i følge helsedirektøren:

 

Hvis man kun vurderer smitterisiko isolert sett, er valget enkelt: Da må grensene holdes stengt. Men så enkelt er det ikke, påpeker helsedirektør Bjørn Guldvog overfor Aftenposten.

Én ting er at stengte grenser kan få helsemessige konsekvenser på lengre sikt. Blant annet vil det kunne gå spesielt hardt ut over enkelte næringer, som igjen vil kunne gå hardt ut over familier og enkeltmennesker. 

Guldvog mener også at en isolasjonsholdning vil føre til at Norge blir sittende med dårligere kort på hånden senere i pandemien. Det som innebærer økt smitterisiko nå, kan bidra til bedre utbruddshåndtering senere, argumenterer han.

– Etter hvert kan det lønne seg for oss. Vi har interesse av å samarbeide tett, ikke minst med de øvrige europeiske landene. Hvis vi faller ut av samarbeidet på noen områder, er det lett å falle ut på andre områder.

https://www.aftenposten.no/norge/i/3JWyLv/derfor-mente-helsetoppene-det-var-noedvendig-for-norge-aa-ha-aapne-grense

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men dette kjæresteparet var da alldeles ikke smittet, men noen som de hadde på ferie med! Hvor hetse og håne dette unge paret???

Anonymkode: 6dec1...35d

Fordi de syter i media, syntes synd på seg selv og syntes ikke at de burde sitte i karantene når de føler seg friske. I tillegg syter de over økonomien. Lite opplyste folk. 

Anonymkode: 9bff8...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi de syter i media, syntes synd på seg selv og syntes ikke at de burde sitte i karantene når de føler seg friske. I tillegg syter de over økonomien. Lite opplyste folk. 

Anonymkode: 9bff8...ef3

Jo men hvis du er HI så syter jo Du og de andre her inne? Hva er forskjellen? Jo at du sitter bak ett anonym konto og kan skrive all dritt du ønsker for du er anonym og du tenker ikke på konsekvensene som blir skrevet, mens de legger frem bilde og navn. Da snakker man litt om hvor lavt man kan synke. Å gjemme seg bak ett anonymt bruker innlegg og vær tøff. Tenk om du har faktisk smittet noen? Det vet du faktisk ikke  selv om du ikke har symptomer eller du trur du har vert forsiktige. Det går ikke Ann! Så tenk litt før dere dømmer andre. Ingen er perfekte! Og ja man hadde lov å reise men dere vet ikke hva reise målet til de fleste var?? Det er veldig mange som har kunne blitt gjenforent med familien sin i utlandet, har leiligheter og hus som må sjekkes evt fikses og tas vare på. Så Slutt med heksejakten. Vi er i 2020 ikke 1800 tallet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Twintipp skrev:

For å nyansere bildet, Norge gjenåpnet grenser til land med forsvarlige smittetall. De ønsket europeiske turister velkommen og ba de følge smitteråd. Så lite sannsynlig anså de det som smittefarlig at du kunne ferdes fritt mellom landene uten å få karantene. De valgte gjenåpning rett før folk gikk til ferie. 
 

Parkene i Norge florerte av mennesker i sommer, køer for å gå i fjellet mange steder. Dette gjaldt både norske og utenlandske turister som var på besøk. 
 

Hvis du først skal rakke ned på de som har reist til grønne land kan jo bare sette i gang med fornøyelsespark-turister også..

 

"Forsvarlige smittetall...", det var jo egentlig ikke det, for de aller fleste land hadde en god del mer smitte enn Norge hadde på det tidspunktet. Derfor var også helsemyndighetene og regjeringen helt tydelig på at man IKKE burde reise til utlandet uten at det var strengt nødvendig.

Det var lite smitte innelands i sommer, selv med parkliv og kø ved populære turistdestinasjoner. Smitten økte når folk begynte å komme hjem fra utlandet fra sine - for de fleste - langt fra strengt nødvendige turer.

Iflg. FHI er en tredjedel som nå er smittet på reise til utlandet smittet i såkalte grønne land.

 

Anonymkode: 83e47...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Forsvarlige smittetall...", det var jo egentlig ikke det, for de aller fleste land hadde en god del mer smitte enn Norge hadde på det tidspunktet. Derfor var også helsemyndighetene og regjeringen helt tydelig på at man IKKE burde reise til utlandet uten at det var strengt nødvendig.

Det var lite smitte innelands i sommer, selv med parkliv og kø ved populære turistdestinasjoner. Smitten økte når folk begynte å komme hjem fra utlandet fra sine - for de fleste - langt fra strengt nødvendige turer.

Iflg. FHI er en tredjedel som nå er smittet på reise til utlandet smittet i såkalte grønne land.

 

Anonymkode: 83e47...df2

Det var flere utenlandske turister i norske parker i år. Ikke nok med at nordmenn reiste, det var jo også motsatt. 
Jeg personlig har ikke reist, men jeg er heller ikke for hetsingen som pågår av de som har valgt annerledes. Her åpner regjeringen opp landegrenser i det startskuddet går for ferieavvikling. De går også ut og slår ned på reiseskam. 
Jeg er bare veldig i mot at folk skal hetses og ønsket påført sykdom. Resultatet kan i verste tilfelle føre til at folk ikke velger å teste seg, at smitten får enda større vekst og i verste tilfelle ende fatalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frustrertfrue33 skrev:

Jo men hvis du er HI så syter jo Du og de andre her inne? Hva er forskjellen? Jo at du sitter bak ett anonym konto og kan skrive all dritt du ønsker for du er anonym og du tenker ikke på konsekvensene som blir skrevet, mens de legger frem bilde og navn. Da snakker man litt om hvor lavt man kan synke. Å gjemme seg bak ett anonymt bruker innlegg og vær tøff. Tenk om du har faktisk smittet noen? Det vet du faktisk ikke  selv om du ikke har symptomer eller du trur du har vert forsiktige. Det går ikke Ann! Så tenk litt før dere dømmer andre. Ingen er perfekte! Og ja man hadde lov å reise men dere vet ikke hva reise målet til de fleste var?? Det er veldig mange som har kunne blitt gjenforent med familien sin i utlandet, har leiligheter og hus som må sjekkes evt fikses og tas vare på. Så Slutt med heksejakten. Vi er i 2020 ikke 1800 tallet! 

Jeg er ikke HI, se på koden.

 

Har jeg smittet noen har jeg isåfall gjort mitt beste for å inngå det. Jeg har ikke reist, unngått folkemengder, vært nøye med hygiene og hvertfall ikke reist til utlandet. Ikke har jeg tatt kollektivt heller og den gangen jeg var bittelitt forkjølet holdt jeg meg hjemme. Det kan vel ikke sies om disse? 

Anonymkode: 9bff8...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI, se på koden.

 

Har jeg smittet noen har jeg isåfall gjort mitt beste for å inngå det. Jeg har ikke reist, unngått folkemengder, vært nøye med hygiene og hvertfall ikke reist til utlandet. Ikke har jeg tatt kollektivt heller og den gangen jeg var bittelitt forkjølet holdt jeg meg hjemme. Det kan vel ikke sies om disse? 

Anonymkode: 9bff8...ef3

Oki jeg ser ikke på kodene fra første side til 4 side. Men uansett så har det ikke vert 0 smitte her i landet før vi åpnet grensene så alle kan spre smitten med videre uansett. Det er så fort gjort og vi er bare mennesker ikke maskiner. Alle er utforbi dørene sine i løpet av dagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han dro frivillig på ferie til et annet land, ble smittet av korona og synes det er trist at et langt mer pressa og ressursfattig helsevesen enn vårt eget ikke prioriterer ham, en nordmann som ville på guttetur til Gdansk.

Stakkars, stakkars, stakkars!

Michael fikk koronavirus i Polen: – Har ikke snakket med en lege siden jeg ble lagt inn
Bodøværingen Michael (52) ble smittet på ferietur til Gdansk i Polen. Nå ligger han isolert på sykehus, og har ikke sett en lege på fire dager.

https://www.nrk.no/nordland/michael-fra-bodo-innlagt-pa-sykehus-i-gdansk_-polen-med-koronavirus-1.15121259

Anonymkode: e2487...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke synd i dem, og kunne lett ha frydet meg over deres situasjon. Men her er det 2 unge, sikkert litt naive og smådumme individ som blir blest opp i landets aviser. Det syns jeg ikke noe om. De bør beskyttes mot sin egen dumskap.. 
 

Hadde vært bedre om det var om noen som er 10-20 år eldre. Det er mange av de også. Som bare måååå på ferie i sydlige strøk. Egosentriske fjotter...
 

De som driter i dugnadsånden og bare tenker på seg selv da de vil på ferie i utlandet... ( for det vil liksom ikke vi andre??) 😡😡😡

Anonymkode: 5f983...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært bedre om det var om noen som er 10-20 år eldre. Det er mange av de også.

Anonymkode: 5f983...4e9

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Michael fikk koronavirus i Polen: – Har ikke snakket med en lege siden jeg ble lagt inn
Bodøværingen Michael (52) ble smittet på ferietur til Gdansk i Polen. Nå ligger han isolert på sykehus, og har ikke sett en lege på fire dager.

https://www.nrk.no/nordland/michael-fra-bodo-innlagt-pa-sykehus-i-gdansk_-polen-med-koronavirus-1.15121259

Anonymkode: e2487...038

 

Anonymkode: e2487...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns ikke synd i dem, og kunne lett ha frydet meg over deres situasjon. Men her er det 2 unge, sikkert litt naive og smådumme individ som blir blest opp i landets aviser. Det syns jeg ikke noe om. De bør beskyttes mot sin egen dumskap.. 
 

Hadde vært bedre om det var om noen som er 10-20 år eldre. Det er mange av de også. Som bare måååå på ferie i sydlige strøk. Egosentriske fjotter...
 

De som driter i dugnadsånden og bare tenker på seg selv da de vil på ferie i utlandet... ( for det vil liksom ikke vi andre??) 😡😡😡

Anonymkode: 5f983...4e9

Dugnadsånden er vel å følge de reglene som fins og holde avstand når man kan. Å dikte opp nye og strengere regler på frihånd kan sikkert alle klare, men disse folka har ikke gjort noe galt. Hvis regjeringen ikke vil ha turister inn eller ut av landet, får de si det. Ikke erklære noen land for grønne og etterpå bli overraska over at folk drar dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Dugnadsånden er vel å følge de reglene som fins og holde avstand når man kan. Å dikte opp nye og strengere regler på frihånd kan sikkert alle klare, men disse folka har ikke gjort noe galt. Hvis regjeringen ikke vil ha turister inn eller ut av landet, får de si det. Ikke erklære noen land for grønne og etterpå bli overraska over at folk drar dit. 

De sa jo det. Turistreiser er sjelden høyst nødvendige. 

Anonymkode: e989a...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Blop skrev:

Husker ikke sist jeg var i Oslo. Eller, jeg var på Radiumhospitalet for noen uker siden. Hadde jeg jobbet i Oslo måtte jeg dratt dit selvfølgelig. Det er forskjell på fritidsreiser og jobbreiser, det håper jeg du skjønner. Det er vel og snakk om at Oslo kan bli stengt for en periode. 

Frem til midten av mars pendlet jeg med fly til Oslo ukentlig. Ble mer og mer forsiktig på Gardermoen, jeg tenkte at det var stedet jeg kom til å få korona. (Fikk jo heldigvis ikle det)

Nå har jeg hatt hjemmekontor siden 12. mars. Noe som beviser for både arbeidsgiver og meg at reising til Oslo greit kan kuttes ut. Jeg hadde ikke reist om jeg så fikk sparken. 

Anonymkode: f8556...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...