Gå til innhold

Får ikke lov til å jobbe hjemme lenger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å ha en mellomleder som medfører merarbeid er uaktuelt for de fleste..en vanlig kollega kan man ha større raushet med.

Men at du skal tjene bedre enn dine medarbeidere, samtidig som du ikke fungerer som en mellomleder - det provoserer folk!

Anonymkode: 2ca70...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Pashla skrev:

Og du aner ingen ting om HIs bedrift er en av dem. 

Eller motsatt. Var ikke min påstand at at lockdown var godt nok i 8 uker. 

Anonymkode: b096f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eller motsatt. Var ikke min påstand at at lockdown var godt nok i 8 uker. 

Anonymkode: b096f...f92

Gøy med telefon som henger seg opp. «Ikke min påstand at hjemmekontor var godt under de 8 ukene med lockdown»

Anonymkode: b096f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å ha en mellomleder som medfører merarbeid er uaktuelt for de fleste..en vanlig kollega kan man ha større raushet med.

Men at du skal tjene bedre enn dine medarbeidere, samtidig som du ikke fungerer som en mellomleder - det provoserer folk!

Anonymkode: 2ca70...807

Altså det er enten å jobbe hjemmefra og gjøre det samme jeg pleier, med samme arbeidsmengde, eller å si opp. Mine kolleger skal ikke overta noe mer jobb som er mitt felt. Det tar jeg selv. Og jeg jobber lange dager, selv om jeg er hjemme. Forskjellen er bare at jeg ikke er på kontoret. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pashla skrev:

Min oppfatning er vel blant de tydeligst uttrykte i denne tråden. Der kan neppe være behov for utdyping. 

Da har dine jobberfaringer vært svært annerledes enn mine. De stedene jeg har jobbet er en tilstedeværende sjef nødvendig for å få flyt. Om HIS helse ikke tillater ansvaret hun har nå bør hun se seg om etter en ny jobb/stilling. Det at hun føler at hun er tilgjengelig medfører ikke at andre opplever det. Hennes sannhet behøver ikke være riktigere enn hennes kolleger som hun har lederansvar for.

Anonymkode: 01dd8...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da har dine jobberfaringer vært svært annerledes enn mine. De stedene jeg har jobbet er en tilstedeværende sjef nødvendig for å få flyt. Om HIS helse ikke tillater ansvaret hun har nå bør hun se seg om etter en ny jobb/stilling. Det at hun føler at hun er tilgjengelig medfører ikke at andre opplever det. Hennes sannhet behøver ikke være riktigere enn hennes kolleger som hun har lederansvar for.

Anonymkode: 01dd8...058

Vel, det var ikke det jeg sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke du heller finne der det står at ansattes skal tilrettelegges for selvom dette medfører ulempe for øvrige ansatte og driften. Gjerne der det står at ansatte bestemmer selv tilretteleggingen og arbeidssted. Du virker jo så bevandret i dette. 
Inkluderende arbeidsliv er en intensjonsavtale for ansatte, ledere, tillitsvalgte og verneombud. Det er en selvfølge at en bedrift først og fremst må overleve økonomisk for å kunne fortsette å eksistere. Det ligger i bunn. 

Anonymkode: 80354...36f

Nei, jeg har funnet fram hva inkluderende arbeidsliv betyr. Du vil omdefinere begrepet. Finn fram den definisjonen du selv opererer etter, og vis hvem som har utarbeidet den. Som det er nå, bare dikter du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i den situasjonen at min tilstand er veldig sammensatt. Det er ikke bare en ting jeg sliter med, men jeg er for eksempel veldig overømfintlig for mye. Det være seg stråling, lukter og støy. Jeg er nok det man vil kalle oversensitiv. Jeg vet at mange synes alle "vondtene mine" er noe tull, men for meg er det reellt. Mye av disse plagene er kommet fram mer og mer med årene, og jeg blir mer syk at å være på jobb enn å være hjemme. Jeg gjør en bedre jobb hjemme og mener at jeg er tilgjengelig. Derfor kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. 

Det kan hende det er en eller to kolleger som synes dette er ugreit, men ellers tror jeg de fleste ville vennet seg greit til det i lengden. 

HI

Anonymkode: 355b3...4f8

Du virker lite åpen for andres oppfatning av situasjonen. Slik du beskriver dine helseplager er de diffuse og sannsynligvis ikke mulig å observere klinisk. Hvis jeg var din leder ville det vært vanskelig for meg å vurdere hvilke behov som er reelle og hvilke som er subjektive oppfatninger av hva som er best for deg. Når du da samtidig sier at de fleste ville venner seg greit til det i lengden, synes det som om du forventer at andre skal tilpasse seg deg i langt større grad enn du er villig til å tilpasse deg andres behov. Så sant du og dine kolleger ikke har totalt atskilte arbeidsoppgaver er det klart det å ville melde seg helt ut av daglig interaksjon påvirker de andres arbeidshverdag. Flyten i oppgaveløsning vil påvirkes av at én involvert kun er til stede digitalt. Muligheten til problemløsning, videreutvikling og endringer vil være mindre når du ikke er der enn når du faktisk er til stede. Hvis din kompetanse er enestående og dine prestasjoner er viktige for bedriften kan det hende det veier tyngre enn ulempene, men det er det kun din overordnete som kan vurdere. Din overordnete må (som nevnt i mitt forrige svar) også ta hensyn til hvordan det påvirker de øvrige ansatte dersom du får en helt annen arbeidssituasjon enn dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, jeg har funnet fram hva inkluderende arbeidsliv betyr. Du vil omdefinere begrepet. Finn fram den definisjonen du selv opererer etter, og vis hvem som har utarbeidet den. Som det er nå, bare dikter du.

Å finne fem hva det betyr gjør deg åpenbart ikke til en ekspert, eller en med særlig erfaring i arbeidslivet. Gidder ikke diskutere mer. Du får leve i den tro at arbeidstaker styrer egen hverdag 100%. 
 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å finne fem hva det betyr gjør deg åpenbart ikke til en ekspert, eller en med særlig erfaring i arbeidslivet. Gidder ikke diskutere mer. Du får leve i den tro at arbeidstaker styrer egen hverdag 100%. 
 

Anonymkode: 80354...36f

Har jeg sagt jeg tror noe sånt? 😂

Igjen, sett i gang med å belegge hvor man får vite hva IA er. Til nå har du bare påstått ting fra ditt eget hode.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er i den situasjonen at min tilstand er veldig sammensatt. Det er ikke bare en ting jeg sliter med, men jeg er for eksempel veldig overømfintlig for mye. Det være seg stråling, lukter og støy. Jeg er nok det man vil kalle oversensitiv. Jeg vet at mange synes alle "vondtene mine" er noe tull, men for meg er det reellt. Mye av disse plagene er kommet fram mer og mer med årene, og jeg blir mer syk at å være på jobb enn å være hjemme. Jeg gjør en bedre jobb hjemme og mener at jeg er tilgjengelig. Derfor kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem. 

Det kan hende det er en eller to kolleger som synes dette er ugreit, men ellers tror jeg de fleste ville vennet seg greit til det i lengden. 

HI

Anonymkode: 355b3...4f8

Jeg bagatelliserer ikke det du plages med. Vet det er mange som sliter med det, selv om de fleste kanskje ikke tror på det.

Og likevel, hvis du tåler så lite av ytre impulser, da er det å ha en lederstilling noe som du bør innse ikke passer for deg! Du kan ikke ha en lederstilling når du ikke tåler å være tilstede for dine kolleger. Du mister den personlige kontakten, ting blir mer ineffektivt for dine kolleger.

At du synes det fungerer, at du "tror" de fleste "ville vennet seg greit til det i lengden" spiller egentlig ikke noen rolle. For tilbakemeldingene du nå har fått er at det ikke fungerer. Nå er det 21 uker siden det ble hjemmekontor. Det er nesten et halvt år. De du har ansvar for har forsøkt i et halvt år å tilpasse seg deg. Det fungerer tydeligvis ikke godt nok for dine kolleger. Du mener at du er tilgjengelig, men du er ikke nok tilgjengelig, og du er ikke nok tilstede.

Det er mange som kan ha en mer eller mindre full jobb i hjemmekontor, men da kan man ikke ha et slikt lederansvar eller oppgaver hvor andre er avhengige av deg hele tiden. Det vil i praksis ikke vare funksjonelt i lengden. Det er ikke nok å være tilgjengelig når det passer deg, du må også være mer tilstede.

Men helt seriøst, når du sliter så mye med det du gjør, da er det helt opplagt at du, for din egen del og din egen helse, ikke bør ha et lederansvar. Ta følgene av det, snakk med sjefen din, se om dere kan finne en løsning hvor du sier fra deg alt lederansvar og om de heller kan skreddersy et opplegg som kan fungere for alle, selv om du skulle ha mest hjemmekontor. Du må også vise vilje til å finne løsninger. Og det å forvente at alle andre skal tilpasse seg deg, når det er du som ikke er i stand til å utføre den jobben du er ansatt til på god nok måte for arb.giver og kolleger, det viser så lite smidighet av deg at det egentlig bare er enda et argument for at du ikke bør være leder! Skal du ha et lederansvar MÅ du løfte blikket ditt og se mer enn egen situasjon, og det er ikke mye av det du har skrevet som tilsier at du gjør det, da du glatt avfeier de tilbakemeldingene du har fått om at det ikke fungerer at du er i hjemmekontor fulltid.

Som sagt, jeg vet man kan ha store problemer med det du sliter med, men da må du også selv ta ansvar for det, for da tåler du trolig ikke det å ha en slik lederstilling.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dessuten: sånn strålehysteri er intet annet enn fjas, og noe du innbiller deg. 

Er du så innmari sensitiv så egner du deg i alle fall ikke i en lederstilling. 

Anonymkode: e3033...8ef

Eller til å sitte foran en pc uansett om den er på kontor eller hjemme.

Anonymkode: 0ce81...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller til å sitte foran en pc uansett om den er på kontor eller hjemme.

Anonymkode: 0ce81...a8e

Det slo meg også🙄 hi må jo være oppkoblet hjemme også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller til å sitte foran en pc uansett om den er på kontor eller hjemme.

Anonymkode: 0ce81...a8e

Og såsant Hi ikke bruker fasttelefon hjemme så blir det jo også mer stråling av ekstra mobilsamtaler med jobben fordi hun ikke er tilstede der.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Har jeg sagt jeg tror noe sånt? 😂

Igjen, sett i gang med å belegge hvor man får vite hva IA er. Til nå har du bare påstått ting fra ditt eget hode.

Husk på en ting. Inkluderende arbeidsliv skal alle arbeidsgivere jobbe etter, men de er ikke forpliktet til det. Det er de bedriftene som har signert IA avtalen som forplikter seg å følge innholdet i avtalen så godt som mulig. De fleste offentlige arbeidsplasser og mange private arbeidsplasser (de store private arbeidsgiverne er her overpresentert) er tilsluttet IA avtalen, men det finnes også veldig mange private bedrifter som ikke er en IA bedrift. Hvis hi sin arbeidsgiver er en IA bedrift så har hi litt større forhandlingsrom i forhold til tilrettelegging av hjemmekontor mm, men jobber hun for en privat bedrift som ikke er IA bedrift har hun betraktelig smalere forhandlingsrom. Det er også presisert når IA avtalen først kom som en prøveordning at tilrettelegging ikke skal gå utover den økonomiske situasjonen til bedriften og ikke minst driften. Intensjonen er at man skal tilrettelegge, men kun hvis det er gjennomførbart på en god måte både for bedriften og den ansatte. 

Anonymkode: b616f...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Nei, jeg har funnet fram hva inkluderende arbeidsliv betyr. Du vil omdefinere begrepet. Finn fram den definisjonen du selv opererer etter, og vis hvem som har utarbeidet den. Som det er nå, bare dikter du.

Arbeidsmiljøloven som vernelov har en rekke bestemmelser som ivaretar utsatte arbeidstakere. Stillingsvernbeskyttelsen ved sykdom er i denne sammenheng sentral, og et viktig element er her den plikten arbeidsgiver har til å legge til rette for at ansatte skal kunne fortsette i virksomheten.

Forarbeidene Ot. prp 49 (2004-05) sier følgende om arbeidsgivers tilretteleggelsesplikt:

Tilretteleggingskravet er vidtrekkende, men ikke absolutt; det skal legges til rette «så langt det er mulig». Det skal foretas en konkret helhetsvurdering, der virksomhetens art, størrelse, økonomi og arbeidstakers forhold må veies opp mot hverandre.»

Ved vurderingen av tilretteleggingspliktens rekkevidde må arbeidstakers forhold blant annet veies opp mot virksomhetens art og størrelse samt tiltakets omfang og kostnadene ved tiltaket. Lovens formulering «så langt det er mulig» innebærer imidlertid at arbeidsgiver har et vidtrekkende ansvar. Dersom arbeidsgiver likevel finner at tilrettelegging ikke er mulig, skal det dokumenteres at relevante alternativer er vurdert og eventuelt forsøkt gjennomført.

Dersom det ikke viser seg mulig å tilrettelegge for at arbeidstaker kan fortsette i sitt vanlige arbeid, skal arbeidsgiver vurdere omplassering/overføring til annet arbeid. Arbeidstaker og arbeidstakers tillitsvalgte skal rådføres, jf. § 4-6 annet ledd. Arbeidsgivers plikt går ikke så langt som til å opprette en ny stilling, men dersom det er eller blir ledig en passende stilling i virksomheten, skal arbeidstakeren tilbys denne hvis vedkommende ellers er skikket for stillingen.

I følge § 4-6 tredje ledd skal arbeidsgiver i samråd med sykmeldte arbeidstakere utarbeide oppfølgingsplaner for tilbakeføring til arbeid med mindre dette er åpenbart unødvendig. Arbeidet med oppfølgingsplanen skal starte så tidlig som mulig, og senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i åtte uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde en vurdering av arbeidstakers oppgaver og arbeidsevne. Planen skal også inneholde aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi, aktuelle tiltak med bistand fra myndighetene og plan for videre oppfølging.

 

IA-tilretteleggingen går ikke lenger enn AML 4-6. Se det som er uthevet om tilrettelegging over.

Anonymkode: 512fc...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...