Gå til innhold

Får ikke lov til å jobbe hjemme lenger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, vi snakker om inkluderende arbeidsliv.

Eksemplene dine er ikke logiske i denne sammenhengen ... selv om du tydeligvis tror det selv.

Skal et inkluderende arbeidsliv fungere så må jo også arbeidstaker være villig til å tilpasse seg. Man kan ikke forvente at det utelukkende er arbeidsplass som må endre seg, selv om dette ikke fungerer for arbeidsgiver.

Skal man fungere som en god leder, da må man være tilstede innimellom. Hvis ikke tar man ikke reelt lederskap, man tar bare en liten del av det. Da må heller gi fra seg lederansvar og heller ta på seg andre oppgaver som man faktisk mestrer.

Anonymkode: e9332...3b9

Det var godt nok under lockdown da alle måtte prestere hjemmefra. Hvor uerstattelig rekker man å bli på 8 uker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Pashla skrev:

Det var godt nok under lockdown da alle måtte prestere hjemmefra. Hvor uerstattelig rekker man å bli på 8 uker? 

Godt nok i en krisetilstand som vi ikke har hatt lignende til på over 70 år i landet...

Jada, det gikk på et vis rundt, men det satte jo stort preg på mange arbeidsplasser. Noen steder kunne det til og med føre til mer effektivitet. Men i His eksempel (og i flere andre som det er opprettet tråder om i det siste) er det jo tydelig at det ikke lenger fungerer bra nok.

Og åtte uker... nå er det 21 uker siden landet stengte ned. Nå er His arbeidsplass oppe og går normalt igjen.

Når man snakker om inkluderende arbeidsliv kreves det at begge parter er villige til å inkludere. Her her Hi ikke villig til å inkludere seg selv, hun får tilbakemelding fra sjef/kolleger om at hennes lederfunksjon ikke fungerer bra nok, likevel viser Hi ingen vilje til å tilpasse seg.

Det er ikke en menneskerett å ha en jobb som man ikke mestrer. Her kan Hi fint si fra seg sin lederrolle, om hun føler hun ikke har helse til å takle det, eller hun kan søke seg en ny jobb. Istedenfor forventer hun at bedriften, hennes sjef og hennes kolleger og underordnede alle skal tilpasse seg det som passer henne, det hun finner mest behagelig. Det er en navlebeskuelse som faktisk ikke fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Pashla skrev:

Hva jeg «tror» det betyr? Dette er hva jeg VET det betyr:

https://www.idebanken.org/innsikt/artikler/inkluderande-arbeidsliv?gclid=CjwKCAjw34n5BRA9EiwA2u9k3zTdC8_hH28UjjOANXmaZ5GWSKb38RqjBIM-OonDYD6MEgXqHrd7VxoCNPMQAvD_BwE

Sjekk punktene her, jeg har uthevet de som gjelder HI:

  • systematisk redusere psykiske og fysiske belastningar på arbeidsplassen.
  • førebygge fråvær gjennom tilrettelegging av arbeidet for den enkelte tilsette.
  • følgje opp sjukmeldte på ein strukturert måte for å få dei raskt tilbake i jobb. Til dette trengs rutinar og kompetanse rundt sjukefråværsoppfølgjing. Sjukmelding er ikkje ei privatsak, og det skal vere tett kontakt mellom leiar og sjukmeldt.
  • aktivt stimulere til at eldre arbeidstakarar blir så lenge som mogleg i arbeid.
  • prøve å ha tilsette i jobb sjølv om dei ikkje kan yte 100 prosent.
  • legge til rette for tilsetting av personar som strever med å finne ein jobb.
  • ha fokus på eit godt arbeidsmiljø, trivsel og faktorar som motiverer tilsette til å komme på jobb. Arbeidsplassen skal ideelt sett vere helsefremjande, noko ein oppnår til dømes gjennom å sørgje for at dei tilsette blir sett, høyrt og involvert, at roller og oppgåver er tydelege og at dei tilsette opplever arbeidet som meiningsfullt.

Men det står ingenting der som sier at den ansatte ikke kan få andre arbeidsoppgaver eller kan få gjøre helt som han eller hun selv vil. 

Anonymkode: 91c32...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Det var godt nok under lockdown da alle måtte prestere hjemmefra. Hvor uerstattelig rekker man å bli på 8 uker? 

Det var strengt tatt ikke godt nok under lockdown, hvorfor tror du vi var rundt 400 000 permitterte i Norge? 
 

De er mange arbeidsplasser i Norge som ikke er store selskaper med mulighet til å tilpasse. En del av de som driver jobber nå umenneskelig lange dager for å holde firmaene sine unna konkurs og vil allikevel se røde tall for 2020. 

Anonymkode: b096f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

«Jeg er for inkluderende arbeidsliv, så lenge arbeidsplassen ikke trenger å gjøre noen endringer»... 🙄 Jeg elsker miljøvern, bare det ikke vil endre på forbruk og atferd. Dessuten liker jeg slanking, så lenge man ikke trenger å endre kosthold. 
 

Vi snakker visst om to ulike ting.

Det er ikke bestandig inkludering er mulig uten at det går for mye ut over bedriften som helhet. En rullestolbruker kan ikke jobbe som kabinpersonale på fly for ekdempel. På samme måte kan som regel ikke en person som må jobbe hjemmefra fungere som leder for andre. Det krever tilstedeværelse.

Anonymkode: 17453...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Hva jeg «tror» det betyr? Dette er hva jeg VET det betyr:

https://www.idebanken.org/innsikt/artikler/inkluderande-arbeidsliv?gclid=CjwKCAjw34n5BRA9EiwA2u9k3zTdC8_hH28UjjOANXmaZ5GWSKb38RqjBIM-OonDYD6MEgXqHrd7VxoCNPMQAvD_BwE

Sjekk punktene her, jeg har uthevet de som gjelder HI:

  • systematisk redusere psykiske og fysiske belastningar på arbeidsplassen.
  • førebygge fråvær gjennom tilrettelegging av arbeidet for den enkelte tilsette.
  • følgje opp sjukmeldte på ein strukturert måte for å få dei raskt tilbake i jobb. Til dette trengs rutinar og kompetanse rundt sjukefråværsoppfølgjing. Sjukmelding er ikkje ei privatsak, og det skal vere tett kontakt mellom leiar og sjukmeldt.
  • aktivt stimulere til at eldre arbeidstakarar blir så lenge som mogleg i arbeid.
  • prøve å ha tilsette i jobb sjølv om dei ikkje kan yte 100 prosent.
  • legge til rette for tilsetting av personar som strever med å finne ein jobb.
  • ha fokus på eit godt arbeidsmiljø, trivsel og faktorar som motiverer tilsette til å komme på jobb. Arbeidsplassen skal ideelt sett vere helsefremjande, noko ein oppnår til dømes gjennom å sørgje for at dei tilsette blir sett, høyrt og involvert, at roller og oppgåver er tydelege og at dei tilsette opplever arbeidet som meiningsfullt.

Dette er vell ikke utdrag fra lovverket? Idebanken er en stiftelse, ikke et lovgivende organ.

Anonymkode: 17453...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Pashla skrev:

Det er vel det som kalles tilrettelegging.

Det er jo ikke hun som har endret seg. (Unntagen at hun jobber bedre nå.)  Men arbeidsplassen har bevist at den ikke trenger 100% tilstedeværelse for å få oppgavene løst. Da er det bare vrangvilje å kreve at alt skal gjøres som før.

Det er vel HI som føler at oppgavene blir løst selv ved hjemmekontor. Kolleger virker å være av motsatt oppfatning.

Anonymkode: 01dd8...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel HI som føler at oppgavene blir løst selv ved hjemmekontor. Kolleger virker å være av motsatt oppfatning.

Anonymkode: 01dd8...058

Kolleger? Det er ikke kollegene som ansetter eller vurderer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette er vell ikke utdrag fra lovverket? Idebanken er en stiftelse, ikke et lovgivende organ.

Anonymkode: 17453...2f6

De lovgivende organer er ikke spesifikke, de lager planverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bestandig inkludering er mulig uten at det går for mye ut over bedriften som helhet. En rullestolbruker kan ikke jobbe som kabinpersonale på fly for ekdempel. På samme måte kan som regel ikke en person som må jobbe hjemmefra fungere som leder for andre. Det krever tilstedeværelse.

Anonymkode: 17453...2f6

Tja? Det krevde ikke det i april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var strengt tatt ikke godt nok under lockdown, hvorfor tror du vi var rundt 400 000 permitterte i Norge? 
 

De er mange arbeidsplasser i Norge som ikke er store selskaper med mulighet til å tilpasse. En del av de som driver jobber nå umenneskelig lange dager for å holde firmaene sine unna konkurs og vil allikevel se røde tall for 2020. 

Anonymkode: b096f...f92

Og du aner ingen ting om HIs bedrift er en av dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det står ingenting der som sier at den ansatte ikke kan få andre arbeidsoppgaver eller kan få gjøre helt som han eller hun selv vil. 

Anonymkode: 91c32...055

Det er vel ikke helt det HI ber om heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Tja? Det krevde ikke det i april?

På tide å dra inn årene nå eller? 😂😂😂

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke en menneskerett å ha en jobb som man ikke mestrer. Her kan Hi fint si fra seg sin lederrolle, om hun føler hun ikke har helse til å takle det, eller hun kan søke seg en ny jobb. Istedenfor forventer hun at bedriften, hennes sjef og hennes kolleger og underordnede alle skal tilpasse seg det som passer henne, det hun finner mest behagelig. Det er en navlebeskuelse som faktisk ikke fungerer i arbeidslivet.

Anonymkode: e9332...3b9

Du tillegger henne en masse usympatiske egenskaper. Leste du et annet hovedinnlegg enn jeg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Fordi? 

Du roter deg inn i en krangel du ikke vinner? Eller bare krangler du fordi du har lyst å krangle? 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du roter deg inn i en krangel du ikke vinner? Eller bare krangler du fordi du har lyst å krangle? 

Anonymkode: 80354...36f

Bare gi opp..... Hun gir seg aldri. 

Anonymkode: 9b295...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Bare gi opp..... Hun gir seg aldri. 

Anonymkode: 9b295...e88

Skjønt det. Blir litt manisk det hele. Fascinerende. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du roter deg inn i en krangel du ikke vinner? Eller bare krangler du fordi du har lyst å krangle? 

Anonymkode: 80354...36f

«Vinner»? Skulle jeg slutte å si det jeg syns er rett fordi folk mener noe annet enn meg, mener du? 😂

Veldig rar holdning. Hvis du slipper taket i ditt standpunkt fordi du blir motsagt, så må det bety at du ikke hadde tenkt særlig godt igjennom det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skjønt det. Blir litt manisk det hele. Fascinerende. 

Anonymkode: 80354...36f

Ja, hundre millioner fluer kan jo ikke ta feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

«Vinner»? Skulle jeg slutte å si det jeg syns er rett fordi folk mener noe annet enn meg, mener du? 😂

Veldig rar holdning. Hvis du slipper taket i ditt standpunkt fordi du blir motsagt, så må det bety at du ikke hadde tenkt særlig godt igjennom det.

Mener veldig mye om en sak du ikke veit noe om. Er du leder kan ikke alt tilrettelegges. Selv om hun jobba sånn under lock down betyr det ikke at det funka strålende. Da hadde ikke bedriften noe valg så alt ble halvveis. Funka med hjemmeskole også, for meg funka det mye bedre enn vanlig jobb, men det kan ikke fortsette sånn. 

Anonymkode: 9b295...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

«Vinner»? Skulle jeg slutte å si det jeg syns er rett fordi folk mener noe annet enn meg, mener du? 😂

Veldig rar holdning. Hvis du slipper taket i ditt standpunkt fordi du blir motsagt, så må det bety at du ikke hadde tenkt særlig godt igjennom det.

Men du har jo ikke peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, hundre millioner fluer kan jo ikke ta feil. 

Tror du er flua her. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mener veldig mye om en sak du ikke veit noe om. Er du leder kan ikke alt tilrettelegges. Selv om hun jobba sånn under lock down betyr det ikke at det funka strålende. Da hadde ikke bedriften noe valg så alt ble halvveis. Funka med hjemmeskole også, for meg funka det mye bedre enn vanlig jobb, men det kan ikke fortsette sånn. 

Anonymkode: 9b295...e88

Dette er da en sak som ingen her vet alt om. Du vet da ikke noe om hvordan det funker på HIs jobb, unntagen at kollegene sliter med å tilvenne seg litt mindre tilgjengelighet. Er de vant til å bli fulgt opp altfor tett, eller er det HI som sitter på gjemmekontor? Ikke vet jeg, men det gjør ikke du heller. Spørsmålet om tilrettelegging er fortsatt åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men du har jo ikke peiling på hva du snakker om. 

Anonymkode: 80354...36f

 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tror du er flua her. 

Anonymkode: 80354...36f

Handler denne tråden om meg? 
Hvis ikke: skriv om arbeidsliv og tilrettelegging i stedet. 
På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...