Gå til innhold

Får ikke lov til å jobbe hjemme lenger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Du er en slags mellomleder? Klart du må være på jobb. Det er greit å kunne snakke med folk face to face.

Det har også noe med signaleffekten å gjøre. I en hver bedrift har du flere med helseplager. Arbeidsgiver skal tilrettelegge slik at du kan fungere på jobb, men ikke tilrettelegge slik at du har det optimalt (og jobben suboptimalt)

Anonymkode: 2ca70...807

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart du fungerer bedre hjemme...du gjør bare mindre jobb og suller rundt. Håper sjefen setter foten ned og avvikler hjemmekontor. 

Anonymkode: 81b5b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Nei det er greit nok. Men dette gjelder da bare ikke HI. Når det medfører ekstraarbeid for andre, så er vi over på en helt annen sak. 

Det er vel det som kalles tilrettelegging.

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette klarte hun jo før korona kom. Hvis helsesituasjonen har endret seg etter korona så må hun da omskoleres eller trygdes da. Om hun ikke lengre fungerer i den stillingen hun hadde. Hi kan ikke selv ta avgjørelse om hjemmekontor om dette ikke passer bedriften hun jobber i. Det forstår jo du også. 
La si en lærer fant ut at hjemmekontor var mye bedre. Skal hun da få fortsette å undervise på nett mens elevene sitter i klasserommet?

Anonymkode: 80354...36f

Det er jo ikke hun som har endret seg. (Unntagen at hun jobber bedre nå.)  Men arbeidsplassen har bevist at den ikke trenger 100% tilstedeværelse for å få oppgavene løst. Da er det bare vrangvilje å kreve at alt skal gjøres som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags diagnoser har du da? Kanskje du kan få spesialisten til å skrive en anbefaling om tilrettelegging? Dersom du kun har småting som helseplager så må du finne løsninger på jobb. Du kan ikke kreve tilrettelegging på alt du ønsker, hva gir du tilbake?

Anonymkode: f81e8...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Det er vel det som kalles tilrettelegging.

Det er jo ikke hun som har endret seg. (Unntagen at hun jobber bedre nå.)  Men arbeidsplassen har bevist at den ikke trenger 100% tilstedeværelse for å få oppgavene løst. Da er det bare vrangvilje å kreve at alt skal gjøres som før.

HUN har det bedre nå, arbeidsplassen fungerer dårligere. Skal enkeltindividets behov komme før bedriftens effektivitet og igjen da økonomi så vil det koste firmaet mye penger. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at dette er trolling. Hvis ikke tror jeg en av kollegaene allerede har skrevet tråd om denne problemstillingen tidligere, og det viste jo tydelig at det at mellomleder er hjemme skaper merarbeid for andre kolleger og at det gjorde kollegers arbeid mer tidkrevende, samt at mellomleder ofte ikke var helt tilgjengelig selv når hun skulle være det.

Og er det ikke His kolleger som har skrevet inn så er det tydeligvis et problem at en del som har hjemmekontor ikke er så effektive som de tror, og på den måten vanskeliggjør kollegers arbeidshverdag.

Hjemmekontor kan man ha når det faktisk fungerer for alle. Fungerer det ikke, det gjør andres arbeid mer tungvindt og tidkrevende, da skaper det frustrasjoner og misnøye. Er det også en leder som er hjemme, da blir det jo ofte andre som i praksis må ta seg av store deler av dette lederskapet, fordi faktisk leder er fraværende. Det vil igjen si at de som tar dette ansvaret må gjøre ekstraarbeid som de ikke får betalt for, men som den som sitter hjemme får betalt for, selv om denne ikke gjør jobben.

Det er i hvert fall tydelig at dette er en problemstilling flere steder, hvis ikke Hi nå troller:

 

 

 

Hi, din leder er enig i at det at du fremdeles har hjemmekontor ikke fungerer så bra som det burde. Da må du enten dra på kontoret og gjøre den jobben du er ansatt som og får lønn for å gjøre - eller du bør snakke med sjefen om du f.eks. kan ha hjemmekontor hvis du sier fra deg lederansvaret du til nå har hatt, men at du da selvfølgelig også går ned i lønn og at de som faktisk tar dette lederansvaret får lønn for jobben de gjør.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også noen helsemessige utfordringer og da jeg måtte ha hjemmekontor fra midten av mars så oppdaget jeg at det var veldig deilig. Jeg kunne tilpasse arbeidsstillinger på en helt annen måte og slapp, etter ei dårlig natt, å bruke alle kreftene mine på å dusje, stelle meg og reise. Jeg var også mye mer effektiv og fikk gjort unna omtrent 30% mer. Jeg hadde ikke veldig lyst til å gå tilbake til kontoret, men da jeg tenkte meg om, så skjønte jeg jo at det også er en del av jobben min å være lett tilgjengelig for kolleger. Det er en terskel mellom det å stikke hodet inn på noens kontor og det å ringe dem. Det er en del av jobben min å delta i ad hoc møter og diskusjoner, bidra til arbeidsmiljøet, trå til når noe oppstår, osv. Alt dette er sånt man er ekskludert fra når man sitter på hjemmekontor. Seines i går satt vi tre stykker og skravlet i lunsjen og kom opp med en løsning på hvordan vi skulle få en jobbkabal til å gå opp. Rett og slett fordi vi var sammen. Ingen ville ringt meg opp eller invitert meg til et møte på Teams for å diskutere dette. Jeg skjønner at du synes det er deilig og effektivt på hjemmekontor, men husk at en del av jobben din handler om tilstedeværelse. Det kan ikke fikses hjemmefra. Det kan ikke tilrettelegges vekk, men kanskje du og sjefen kan bli enige om at du har en kombinasjon av tilstede og hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i motsatt situasjon, har en kollega som ble hjemme når jeg dro på jobb. Ga beskjed til min leder at jeg ikke har kapasitet til å håndtere kundene til andre i tillegg til egne. Ser ikke på det som å blande seg inn, ser heller på det som å sette grenser for seg selv og hvor mye jeg blir ufrivillig blandet inn i andres oppgaver. Det gikk fort 1-2 timer om dagen for å løse oppgaver som ikke var mine. Jeg har større arbeidsmengde enn mine kollegaer, så dette ga jeg beskjed om ikke fungerte. Det er ikke mitt ansvar at noen tar på seg en jobb de ikke håndterer. 

Anonymkode: b096f...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har hatt hjemmekontor siden coronaen brøt ut. Vi var flere på kontoret som jobbet hjemme en periode. Nå er de andre tilbake på jobb, det er kun jeg som fortsatt jobber hjemme. Vi har egne kontorer så sånn sett kan vi bare lukke dørene, men jeg har så mange helseplager at jeg kjenner jeg kvier meg sånn! Jeg sliter med å sitte en hel dag grunnet alle plagene mine. Det går mye bedre når jeg er hjemme. Problemet er bare at jeg har en jobb med mye ansvar. Mange er innom meg hver dag for å spørre om alt mulig, og for å være ærlig så er jeg dønn sliten av dette. Jeg ønsker rett og slett å ha hjemmekontor på fast basis. 

Sjefen min har vært veldig flink til å tilrettelegge for meg i alle år, men nå merker jeg han begynner å bli litt irritert. Jeg mistenker at noen av mine kolleger har sagt at de er misfornøyde med situasjonen. Jeg har prøvd å få alt til å gli greit, men det er ikke alle som er enige i at det gjør det. De mener at jeg som har den stillingen jeg har, bør være på kontoret. Jeg er spent på hva sjefen lander ut på, om han beordrer meg tilbake eller ikke. 

Er det greit at mine kolleger blander seg inn i dette? Jeg kjenner jeg blir provosert av det. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Nå har du vert hjemme lenge, så skjønner både sjefen og de andre kollagaene dine også.

Jeg selv er kronisk syk, men har likevel jobbet. Men får gå hjem hvis det har vert mistanke om Corona som det har vert et par ganger,men begge gangene var det heldigvis ikke det

Anonymkode: 4291a...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

HUN har det bedre nå, arbeidsplassen fungerer dårligere. Skal enkeltindividets behov komme før bedriftens effektivitet og igjen da økonomi så vil det koste firmaet mye penger. 

Anonymkode: 80354...36f

Ja. Det kalles inkluderende arbeidsliv. Vanlig i siviliserte land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har verdens skjønneste og snilleste sjef (mellomleder) som vi setter stor pris på både menneskelig og jobbmessig, men nå har hun hjemmekontor, av helsemessige årsaker  - og årsakene er virkelig gode. Men det er likevel et stort minus for oss i jobbhverdagen vår. Hun gjør det alt det administrative hun skal og "på papiret" får hun jobben gjort. Men vi merker veldig godt at vi mangler lederen vår. Vi har ingen å stikke inn i døra til får å gi en beskjed eller stille et praktisk spørsmål, vi er avhengige av andre travle personer til å finne enkelte ting til oss, for å skrive ut dokumenter og når vi trenger en rask oversikt over noe. Det er ikke det samme å koble seg på teams, sende en e-post eller en sms etc, og vi mangler lederen som skal dra i trådene og ta avgjørelser der og da. Vi er dyktige i jobben og vi klarer å ta disse avgjørelsene selv når vi må, men det er en slitsom måte å jobbe på for vi har ikke noe samlingspunkt og det blir lett at vi gjør ting på forskjellige måter og vi blir en gjeng med flere "småledere" (de som tør å ta avgjørelser og å dirigere litt) og så en gjeng med de som ikke har det i seg av forskjellige grunner. 

Vi har stor sympati med lederen vår, men det går utover arbeidsdagen vår og det er utrolig slitsomt.  Tilrettelegging er en plikt arbeidsgiver har, når det er mulig. Men det kan ikke gå utover resten av de ansatte, for da ender det med at flere blir borte fra jobb og trenger tilrettelegging. Vi ønsker ikke å miste lederen vår, og vi ønsker ikke at hun skal bli sittende uten jobb, men det er seriøst på grensen for oss andre nå. 

HI, selv om du selv tror at du gjør en god jobb, så gjør du ikke jobben din godt nok når det går utover dine kolleger. Uansett hvor snill og grei og flink du egentlig er. Arbeidsgiver må si stopp en dag. 

Anonymkode: 91c32...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja. Det kalles inkluderende arbeidsliv. Vanlig i siviliserte land.

Inkluderende arbeidsliv betyr ikke at andres behov for inkludering går utover andre i stor grad. Det betyr å finne en plass i arbeidslivet til flest mulig, men kanskje ikke alltid den plassen de helst ønsker. Kanskje må man bytte stilling eller gå ned i stilling eller tilpasse seg på andre måter. 

Anonymkode: 91c32...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Inkluderende arbeidsliv betyr ikke at andres behov for inkludering går utover andre i stor grad. Det betyr å finne en plass i arbeidslivet til flest mulig, men kanskje ikke alltid den plassen de helst ønsker. Kanskje må man bytte stilling eller gå ned i stilling eller tilpasse seg på andre måter. 

Anonymkode: 91c32...055

«Går ut over« andre? Å fordele oppgaver på en ny måte er ikke en straff eller en pine, altså 🙄 

Og for øvrig har du feil: at den ansatte skifter jobb, er ikke å inkludere. Det er å ekskludere. Inkluderende arbeidsliv innebærer at arbeidsplassen selv gjør endringer for å inkludere.

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Pashla skrev:

«Går ut over« andre? Å fordele oppgaver på en ny måte er ikke en straff eller en pine, altså 🙄 

Og for øvrig har du feil: at den ansatte skifter jobb, er ikke å inkludere. Det er å ekskludere. Inkluderende arbeidsliv innebærer at arbeidsplassen selv gjør endringer for å inkludere.

Man skifter ikke jobb, men kan få forandringer i stillingen dersom det ikke er gjennomførbart å fortsette som før.  Kan man fortsette helt som før, trenger man jo ikke tilrettelegging. 

Anonymkode: 91c32...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Du gjør jo ikke samme jobb like godt om andre synes det er vanskeligere når du er hjemme. Og det ER forbanna irriterende med de som aldri er på kontoret sitt, jeg har krevd av min sjef også at han får andre til å være tilstede nok til at jobben glir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pashla skrev:

Å sette helsa først er vel nokså grunnleggende 🙄... Ingen kan gjøre en god jobb dersom de ødelegger seg selv i prosessen.

Hun får bli ufør da.

Anonymkode: 512fc...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man skifter ikke jobb, men kan få forandringer i stillingen dersom det ikke er gjennomførbart å fortsette som før.  Kan man fortsette helt som før, trenger man jo ikke tilrettelegging. 

Anonymkode: 91c32...055

Det du beskriver er jo ikke inkluderende arbeidsliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pashla skrev:

Det du beskriver er jo ikke inkluderende arbeidsliv. 

Jeg har lest svarene dine i tråden.

Hvordan mener du dette kan løses? Når en som er ansatt som leder ikke fungerer som leder, i hvert fall ikke slik at det fungerer for de hun liksom skal lede? Selv om hun mener at ting fungerer (fordi det fungerer for henne), så er det jo tydelig at det ikke fungerer godt nok for de andre.

Jeg er absolutt for et inkluderende arbeidsliv, men mener at hvis man frivillig og bevisst har tatt på seg ansvar man ser at man ikke er i stand til, da er det naturlig at man ber om å få slippe det ekstraansvaret, og heller gå over i en stilling som man kan greie og som gjør at man ikke lager problemer for kollegene.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har lest svarene dine i tråden.

Hvordan mener du dette kan løses? Når en som er ansatt som leder ikke fungerer som leder, i hvert fall ikke slik at det fungerer for de hun liksom skal lede? Selv om hun mener at ting fungerer (fordi det fungerer for henne), så er det jo tydelig at det ikke fungerer godt nok for de andre.

Jeg er absolutt for et inkluderende arbeidsliv, men mener at hvis man frivillig og bevisst har tatt på seg ansvar man ser at man ikke er i stand til, da er det naturlig at man ber om å få slippe det ekstraansvaret, og heller gå over i en stilling som man kan greie og som gjør at man ikke lager problemer for kollegene.

Anonymkode: e9332...3b9

«Jeg er for inkluderende arbeidsliv, så lenge arbeidsplassen ikke trenger å gjøre noen endringer»... 🙄 Jeg elsker miljøvern, bare det ikke vil endre på forbruk og atferd. Dessuten liker jeg slanking, så lenge man ikke trenger å endre kosthold. 
 

Vi snakker visst om to ulike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Nei, ingen arbeidsgivere er pliktig å tilrettelegge for ansatte.

De er kun pliktige å tilrettelegge for ansatte som har blitt syke.

Anonymkode: 96936...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Pashla skrev:

Det du beskriver er jo ikke inkluderende arbeidsliv. 

Hun du svarer har helt rett. Hva er det du tror inkluderende arbeidsliv betyr?

Anonymkode: 96936...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er en slags mellomleder? Klart du må være på jobb. Det er greit å kunne snakke med folk face to face.

Det har også noe med signaleffekten å gjøre. I en hver bedrift har du flere med helseplager. Arbeidsgiver skal tilrettelegge slik at du kan fungere på jobb, men ikke tilrettelegge slik at du har det optimalt (og jobben suboptimalt)

Anonymkode: 2ca70...807

Dette stemmer.

Anonymkode: 96936...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette stemmer.

Anonymkode: 96936...5ca

... en mulighet kan kanskje også være den at hun har noen dager hjemmekontor, og resten av dagene på kontoret.

Anonymkode: 96936...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun du svarer har helt rett. Hva er det du tror inkluderende arbeidsliv betyr?

Anonymkode: 96936...5ca

Hva jeg «tror» det betyr? Dette er hva jeg VET det betyr:

https://www.idebanken.org/innsikt/artikler/inkluderande-arbeidsliv?gclid=CjwKCAjw34n5BRA9EiwA2u9k3zTdC8_hH28UjjOANXmaZ5GWSKb38RqjBIM-OonDYD6MEgXqHrd7VxoCNPMQAvD_BwE

Sjekk punktene her, jeg har uthevet de som gjelder HI:

  • systematisk redusere psykiske og fysiske belastningar på arbeidsplassen.
  • førebygge fråvær gjennom tilrettelegging av arbeidet for den enkelte tilsette.
  • følgje opp sjukmeldte på ein strukturert måte for å få dei raskt tilbake i jobb. Til dette trengs rutinar og kompetanse rundt sjukefråværsoppfølgjing. Sjukmelding er ikkje ei privatsak, og det skal vere tett kontakt mellom leiar og sjukmeldt.
  • aktivt stimulere til at eldre arbeidstakarar blir så lenge som mogleg i arbeid.
  • prøve å ha tilsette i jobb sjølv om dei ikkje kan yte 100 prosent.
  • legge til rette for tilsetting av personar som strever med å finne ein jobb.
  • ha fokus på eit godt arbeidsmiljø, trivsel og faktorar som motiverer tilsette til å komme på jobb. Arbeidsplassen skal ideelt sett vere helsefremjande, noko ein oppnår til dømes gjennom å sørgje for at dei tilsette blir sett, høyrt og involvert, at roller og oppgåver er tydelege og at dei tilsette opplever arbeidet som meiningsfullt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Pashla skrev:

«Jeg er for inkluderende arbeidsliv, så lenge arbeidsplassen ikke trenger å gjøre noen endringer»... 🙄 Jeg elsker miljøvern, bare det ikke vil endre på forbruk og atferd. Dessuten liker jeg slanking, så lenge man ikke trenger å endre kosthold. 
 

Vi snakker visst om to ulike ting.

Nei, vi snakker om inkluderende arbeidsliv.

Eksemplene dine er ikke logiske i denne sammenhengen ... selv om du tydeligvis tror det selv.

Skal et inkluderende arbeidsliv fungere så må jo også arbeidstaker være villig til å tilpasse seg. Man kan ikke forvente at det utelukkende er arbeidsplass som må endre seg, selv om dette ikke fungerer for arbeidsgiver.

Skal man fungere som en god leder, da må man være tilstede innimellom. Hvis ikke tar man ikke reelt lederskap, man tar bare en liten del av det. Da må heller gi fra seg lederansvar og heller ta på seg andre oppgaver som man faktisk mestrer.

Anonymkode: e9332...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...