Gå til innhold

Får ikke lov til å jobbe hjemme lenger.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt hjemmekontor siden coronaen brøt ut. Vi var flere på kontoret som jobbet hjemme en periode. Nå er de andre tilbake på jobb, det er kun jeg som fortsatt jobber hjemme. Vi har egne kontorer så sånn sett kan vi bare lukke dørene, men jeg har så mange helseplager at jeg kjenner jeg kvier meg sånn! Jeg sliter med å sitte en hel dag grunnet alle plagene mine. Det går mye bedre når jeg er hjemme. Problemet er bare at jeg har en jobb med mye ansvar. Mange er innom meg hver dag for å spørre om alt mulig, og for å være ærlig så er jeg dønn sliten av dette. Jeg ønsker rett og slett å ha hjemmekontor på fast basis. 

Sjefen min har vært veldig flink til å tilrettelegge for meg i alle år, men nå merker jeg han begynner å bli litt irritert. Jeg mistenker at noen av mine kolleger har sagt at de er misfornøyde med situasjonen. Jeg har prøvd å få alt til å gli greit, men det er ikke alle som er enige i at det gjør det. De mener at jeg som har den stillingen jeg har, bør være på kontoret. Jeg er spent på hva sjefen lander ut på, om han beordrer meg tilbake eller ikke. 

Er det greit at mine kolleger blander seg inn i dette? Jeg kjenner jeg blir provosert av det. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok regne med at dine kolleger blander seg inn i dette dersom det går direkte ut over dem? Nå vet jeg jo ikke hva du jobber med, men å jobbe hjemmefra er noe helt annet enn å fysisk være på arbeidsplassen. Når du er hjemme så er du jo ikke tilgjengelig for verken kunder eller kolleger. Om de må ringe så er det ikke sikkert de får svar for eksempel. Kan jo hende det er derfor de reagerer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke regne med å jobbe bare hjemmefra når du har såpass mye ansvar. Da må de andre kunne snakke med deg... 

Vil tro du kan ha hjemmekontor f.eks et par dager i uka, men være tilgjengelig på jobb de andre dagene. 

Anonymkode: cef07...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner både sjef og kolleger godt. Høres ut som hjemmekontor kun er best for deg, men gjør alt mer tungvint for alle andre. Selvfølgelig er det behagelig for deg å tusle hjemme, men nå var det ikke en slik stilling du opprinnelig takket ja til. Kom deg tilbake på kontoret eller skift jobb! Der ble du skjønne selv og ikke vente til du blir beordret til.

Anonymkode: 0ce81...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart folk kan klage på dette om de er avhengig av deg for å få gjort jobben sin. 
Du får bytte jobb da. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du må se realiteten i øynene, og innse at du kanskje må gradere ned stillingen din hvis det er for slitsomt å ha mye ansvar og være på jobb. 

Hvis sjefen din har tilrettelagt i alle år, og du likevel krever mer, så blir man lei. 

Det ER slitsom når folk i ansvarlige stillinger ikke er fysisk tilstede på jobb. 

Anonymkode: 067ea...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Men kjære deg, du må da forstå at dersom du har en nøkkelrolle på arbeidsplassen din, så må du jo være på jobb! Du virker rett og slett egoistisk. Være snurt for at dine kolleger reagerer? Selvsagt gjør de det om det innebærer merarbeid for dem. Kanskje du heller bør se deg om etter en ny jobb? Kanskje ikke dette er stillingen for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan og gjøre jobben min like bra hjemme. Eller bedre, fordi jeg slipper støy. Men det finnes da ingen lovverk som sier at sjefen må tilrettelegge for det selvom helsa mi hadde hatt best av det. Det er jo en veldig rar tanke?! Du vil ha hjemmekontor fordi det er best for deg. Hva er best for jobben? 

Anonymkode: e0456...0cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Det er ikke bare du som er ansatt der. Det skal være god flyt for alle, da kan ikke sjefen din bare tenke på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Du gjør jo ikke jobben like godt hjemmefra når det er misnøye på jobben din. 
Mener du at ledelsen skal tilrettelegge ALT? Det er grenser for tilrettelegging. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke du virker kravstor. Hvis du produserer like godt hjemmefra, så bør du kunne sitte der. Og hvis de andres henvendelser er forstyrrende, så bør de jo trenes opp til å løse ting uten å løpe inn til deg hele tiden - noen ganger er det bare en uvane.

Men du kan ikke hindre sjefen i å prøve å ta hele kollegiet på pulsen før hen tar en beslutning. Hadde det vært en løsning å f eks ha to kontordager i uka, og tre hjemmekontordager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Pashla skrev:

Syns ikke du virker kravstor. Hvis du produserer like godt hjemmefra, så bør du kunne sitte der. Og hvis de andres henvendelser er forstyrrende, så bør de jo trenes opp til å løse ting uten å løpe inn til deg hele tiden - noen ganger er det bare en uvane.

Men du kan ikke hindre sjefen i å prøve å ta hele kollegiet på pulsen før hen tar en beslutning. Hadde det vært en løsning å f eks ha to kontordager i uka, og tre hjemmekontordager?

Ja jeg synes jeg gjør en god jobb hjemmefra. Jeg er tilgjengelig på telefonen så det bør ikke være noe problem. 

Jeg synes for øvrig ikke at mine kolleger har noe med dette. Det er mellom meg og min sjef. Det er ikke nødvendig at de skal bli innblandet i denne avgjørelsen. 

HI

Anonymkode: 355b3...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg gjør jo samme jobben like godt hjemmefra. Folk kan ringe meg som før og jeg ringer opp dersom de ikke får svar. Det er samtidig andre på kontoret som kan skrive ut det som eventuelt må mangle. 

Ja, utfallet blir nok at jeg må bytte jobb dersom jeg må tilbake på kontoret. Men arbeidsgiver er jo pliktig til å tilrettelegge for de ansatte. Og om det er slik at jeg ikke kan være på kontoret grunnet helseplagene mine, og kan gjøre en like god jobb hjemme, så er de jo ikke villige til å tilrettelegge for meg. 

Anonymkode: 355b3...4f8

Dette her er ikke å gjøre like god jobb hjemifra. Du forsinker og gir mer-arbeid til kollegene dine.

Anonymkode: 0ce81...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg synes jeg gjør en god jobb hjemmefra. Jeg er tilgjengelig på telefonen så det bør ikke være noe problem. 

Jeg synes for øvrig ikke at mine kolleger har noe med dette. Det er mellom meg og min sjef. Det er ikke nødvendig at de skal bli innblandet i denne avgjørelsen. 

HI

Anonymkode: 355b3...4f8

Håper dette er trolling. Hadde jeg hatt en kollega som deg hadde jeg også være frustrert. Snakk om å sette egne behov først til enhver tid. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper dette er trolling. Hadde jeg hatt en kollega som deg hadde jeg også være frustrert. Snakk om å sette egne behov først til enhver tid. 

Anonymkode: 80354...36f

Å sette helsa først er vel nokså grunnleggende 🙄... Ingen kan gjøre en god jobb dersom de ødelegger seg selv i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg synes jeg gjør en god jobb hjemmefra. Jeg er tilgjengelig på telefonen så det bør ikke være noe problem. 

Jeg synes for øvrig ikke at mine kolleger har noe med dette. Det er mellom meg og min sjef. Det er ikke nødvendig at de skal bli innblandet i denne avgjørelsen. 

HI

Anonymkode: 355b3...4f8

Du sier jo at hvis noe må printes ut kan andre gjøre det, bare her viser du jo at du er en byrde for kolleger og arbeidsgiver.

Anonymkode: b616f...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du disse helseplagene etter korona da? For du var jo på kontoret hver dag før hele Norge ble sendt på hjemmekontor? 
Jeg tror du bare har blitt litt for komfortabel med å være hjemme.

Anonymkode: 0181c...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Å sette helsa først er vel nokså grunnleggende 🙄... Ingen kan gjøre en god jobb dersom de ødelegger seg selv i prosessen.

Er jo ikke det jeg sier. HI sier hun har jobbet mange år med tilrettelegging på jobb. Etter korona har hun funnet ut at hjemmekontor passer hennes kropp enda bedre. Nå viser det seg at det er en ekstra byrde for øvrige kollegaer at hun er hjemme. Hun har åpenbart en viktig rolle på jobb som gjør andre kollegaer avhengig av henne. Hun skriver videre, om jeg ikke svarer når de ringer så ringer jeg opp. Altså er ikke tilgjengeligheten slik den burde. Så er spørsmålet da om hi har feil stilling. Hun sier at de trenger hennes for å skrive ut dokumenter. Regner da med det er snakk om sensitive dokumenter der ikke alle skal ha tilgang. Om det er slik at hennes stilling er å bistå kollegaer så er det ikke optimalt at hun bare jobber hjemmefra. Hun er åpenbart ikke så effektiv som hun tror siden andre kollegaer er misfornøyd. Selvsagt må dynamikken i hele gruppen hensyntas, ikke  bare hi sine behov for tilrettelegging. 
 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du sier jo at hvis noe må printes ut kan andre gjøre det, bare her viser du jo at du er en byrde for kolleger og arbeidsgiver.

Anonymkode: b616f...f72

Det er jo rimelig magert stelt dersom de hadde bruk for hjelp til å ta en utskrift før lockdownperioden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er jo ikke det jeg sier. HI sier hun har jobbet mange år med tilrettelegging på jobb. Etter korona har hun funnet ut at hjemmekontor passer hennes kropp enda bedre. Nå viser det seg at det er en ekstra byrde for øvrige kollegaer at hun er hjemme. Hun har åpenbart en viktig rolle på jobb som gjør andre kollegaer avhengig av henne. Hun skriver videre, om jeg ikke svarer når de ringer så ringer jeg opp. Altså er ikke tilgjengeligheten slik den burde. Så er spørsmålet da om hi har feil stilling. Hun sier at de trenger hennes for å skrive ut dokumenter. Regner da med det er snakk om sensitive dokumenter der ikke alle skal ha tilgang. Om det er slik at hennes stilling er å bistå kollegaer så er det ikke optimalt at hun bare jobber hjemmefra. Hun er åpenbart ikke så effektiv som hun tror siden andre kollegaer er misfornøyd. Selvsagt må dynamikken i hele gruppen hensyntas, ikke  bare hi sine behov for tilrettelegging. 
 

Anonymkode: 80354...36f

Så det du sier er at hun kan velge mellom å bli syk eller å slutte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Det er jo rimelig magert stelt dersom de hadde bruk for hjelp til å ta en utskrift før lockdownperioden...

Jeg tolker det slik at dette er dokumenter ikke alle har tilgang på. I min jobb har vi gradert tilgang og jeg har ikke innsyn i alt på området en kollega jobber. Likevel vil jeg noen ganger trenge dokumenter fra hennes område. 

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Å sette helsa først er vel nokså grunnleggende 🙄... Ingen kan gjøre en god jobb dersom de ødelegger seg selv i prosessen.

Nei det er greit nok. Men dette gjelder da bare ikke HI. Når det medfører ekstraarbeid for andre, så er vi over på en helt annen sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Så det du sier er at hun kan velge mellom å bli syk eller å slutte? 

Dette klarte hun jo før korona kom. Hvis helsesituasjonen har endret seg etter korona så må hun da omskoleres eller trygdes da. Om hun ikke lengre fungerer i den stillingen hun hadde. Hi kan ikke selv ta avgjørelse om hjemmekontor om dette ikke passer bedriften hun jobber i. Det forstår jo du også. 
La si en lærer fant ut at hjemmekontor var mye bedre. Skal hun da få fortsette å undervise på nett mens elevene sitter i klasserommet?

Anonymkode: 80354...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sorry surt svar men, da er det enten å begynne å jobbe på jobb eller slutte. 
arbeidsgivere kan ikke tilrette legge og til rette legge du er ansatt for å gjøre en jobb. 

Anonymkode: 42b58...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...