Gå til innhold

Hvor mange kaker til 25 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et kjapt Google-søk ga dette resultatet, forresten:
 

25 gjester = 3-4 kaker

https://detrekokkeneknuse.blogg.no/1484910910_kaker_til_jubiluem__p.html
 

Dere som foreslår 10 kaker og der omkring, baker til gjennomsnittlig 110 gjester, ikke 25. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Men du tror da ikke man står og baker 10 kaker? Det er naboer, venner og familie som baker det meste. Og 25 gjester er jo bare de som er i konfirmasjonen, ikke de som hjalp til på kjøkkenet, de som hjalp med rydding og vasking etter selskapet, de som kommer til restefest dagen etter og kollegaer, som gjerne har gitt en gave til konfirnanten og som blir gjort stas på i lunsjen neste arbeidsdag.

110 personer blir det sjeldent, men det blir en hel del.

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et kjapt Google-søk ga dette resultatet, forresten:
 

25 gjester = 3-4 kaker

https://detrekokkeneknuse.blogg.no/1484910910_kaker_til_jubiluem__p.html
 

Dere som foreslår 10 kaker og der omkring, baker til gjennomsnittlig 110 gjester, ikke 25. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Matematisk sett er det sikkert nok med 3-4. Alle får et par stykker hver, men det er ikke det vi som liker og er vant til store kakebord snakker om. Vi snakker om utvalg og at alle gjestene skal kunne finne noe de liker kjempegodt. Det er strengt tatt nok med 3-4 ulike t-skjorter i butikken også, men det er hyggelig med litt mer utvalg. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir rett og slett fascinert av denne tråden...

Over 100 svar på hvor mange kaker man trenger til et visst antall gjester, og temaet diskuteres fremdeles like heftig :D  :popcorn:

Min første tanke var 5 kaker, så tenkte jeg at jeg kanskje ville tatt med en ekstra, sånn for sikkerhets skyld. Men det er jo mye som spiller inn, hvem som kommer (ofte vet man jo litt om hvor mye de ulike spiser), hvilke kaker man lager (stor forskjell på en tynn gulkake og en 3-4-lags sjokoladekake med mektig glassur. Fra min fars familie er jeg vant med flere sorter, fra min mors familie færre. Men i min fars familie var det også flere, så det var større sjanse for at flere enn ventet ramlet innom, enten av familie eller andre kjente. I min mors familie var de færre og sjelden andre ramlet innom ubedt. Men rester har det vært i begge familier, ikke fordi noen har spist mindre enn de ønsket, men fordi folk ikke orket å spise mer ;)

Noen år i trøndelag gjorde meg vant med kakebordene der, og det er jo ganske enormt. Men der er det jo også tradisjon med attpålag, både en og to dager.

Siste årene har jeg spist svært lite kake selv. Først for å slippe unna så mye sukker. Dermed ble det også slik at jeg etterhvert ble fornøyd med bare tynne kakestykker, og ofte bare ett også. Nå sliter jeg med gluten og tåler ikke melkeprodukter, og da utgår jo det meste på kakebord, få som tar hensyn til slikt har jeg merket.

 

Anonymkode: 0ef2c...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Feirer dere ikke bursdager? Morsdag? Farsdag? 17 mai? Jul? Halloween? 

Anonymkode: 58e8a...e38

Jo, vi feirer bursdag og jul. Litt kjedelig med masse halvspiste kaker til disse anledningene. Tror ikke 10 åringen hadde vært så glad om han måtte hatt storesøsterens konfekaker til bursdagsbesøket sitt. For oss funker det å lage nok til anledningen, men ikke nok for hele året!

Anonymkode: ead73...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kransekake og marsipankake er jo kjempegodt! 

Anonymkode: 97de0...70a

De smaker jo likt, marsipan og kransekake er jo mandel.. her er ikke det vits å servere, ingen spiser av dem lenger nå som oldeforeldre er borte.

Men diverse gode kaker blir oppspist.

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syns fremdeles det er absurd at det skal være en halv kake til hver. Jeg har aldri vært på en fest der det har vært tilfelle, og jeg har en stor familie. Samtlige fester jeg har vært på har hatt maks 5 kaker, og det har vært mer enn nok til alle. 
Hvor setter dere alle disse 10-12 kakene? Jeg har ikke et så stort bord en gang!  
Og hvorfor bake for å fôre naboer og kolleger?  
Fråtsing, kalles det, og det er bare ekkelt. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Google "kakebord konfirmasjon" og se på bildene, det er ikke mange bilder av bord med 3 kaker, men det er maaange bilder av bord med 7-8-9-10 kaker.... 

Sånne kakebord er jeg vant til. Noe for enhver, og alle kan ta flere runder. 

Anonymkode: d4d4e...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, vi feirer bursdag og jul. Litt kjedelig med masse halvspiste kaker til disse anledningene. Tror ikke 10 åringen hadde vært så glad om han måtte hatt storesøsterens konfekaker til bursdagsbesøket sitt. For oss funker det å lage nok til anledningen, men ikke nok for hele året!

Anonymkode: ead73...ae2

Så det er kun en kake i bursdagsselskap? Ev kan 10 åringen få valgfri bursdagskake og så kan man supplere med restekakene... 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.thumb.jpeg.eaa1b6359a06c839350e71f401217495.jpeg

Her snakker vi kakebord. Sånne er jeg vant med til de store dagene. 

Bilde lånt fra det store Internett. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

image.thumb.jpeg.eaa1b6359a06c839350e71f401217495.jpeg

Her snakker vi kakebord. Sånne er jeg vant med til de store dagene. 

Bilde lånt fra det store Internett. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Jo, men dette var til ca 40 personer. Altså, 10 kaker til 40 personer. Dvs maks 5 til hi`s fest til 25 personer. Maks.

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De smaker jo likt, marsipan og kransekake er jo mandel.. 

Anonymkode: 997e9...de2

Jeg lurer litt på hvordan kaker du har fått servert når du mener at marsipankake og kransekake smaker likt 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så det er kun en kake i bursdagsselskap? Ev kan 10 åringen få valgfri bursdagskake og så kan man supplere med restekakene... 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Nei altså det gidder vi ikke. Vi gjør det på vår måte, så får du gjøre det på din måte.

Anonymkode: ead73...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men dette var til ca 40 personer. Altså, 10 kaker til 40 personer. Dvs maks 5 til hi`s fest til 25 personer. Maks.

Anonymkode: 477d4...8dd

Jeg hadde faktisk ikke skilt noe særlig på mengden til 25 kontra 40. Alle skal få noe de liker, og da må det minst være 6-7 kaker til mer enn 20 pers. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

image.thumb.jpeg.eaa1b6359a06c839350e71f401217495.jpeg

Her snakker vi kakebord. Sånne er jeg vant med til de store dagene. 

Bilde lånt fra det store Internett. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Jeg også 🙂, i en vanlig barnebursdag med familien pleier vi å ha 3-4 kaker, snacks og frukt, da er vi ca 16 personer. 

Anonymkode: 48b2d...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men dette var til ca 40 personer. Altså, 10 kaker til 40 personer. Dvs maks 5 til hi`s fest til 25 personer. Maks.

Anonymkode: 477d4...8dd

Antallet kaker har egentlig lite å si mtp antall personer,  poenget er at de som er der skal ha rikelig å velge i.

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kira skrev:

Jeg lurer litt på hvordan kaker du har fått servert når du mener at marsipankake og kransekake smaker likt 🙈 

Marsipan og kransekake er omtrent det samme, du er klar over det? Og jeg liker ikke den smaken der...

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Antallet kaker har egentlig lite å si mtp antall personer,  poenget er at de som er der skal ha rikelig å velge i.

Anonymkode: 997e9...de2

Eller fråtse i, som man og kan kalle det. 
Men dere om det. Jeg syns det blir vulgært. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Marsipan og kransekake er omtrent det samme, du er klar over det? Og jeg liker ikke den smaken der...

Anonymkode: 997e9...de2

I min verden er dette to helt forskjellige kaker. Kransekake er som du sier utpreget mandel, men en marsipankake er jo fylt med sukkerbrød, krem, syltetøy, vaniljekrem, banan og eventuelle andre godsaker. Jeg klarer ikke forstå at noen mener disse to smaker likt selv om det er mandler i marsipan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

image.thumb.jpeg.eaa1b6359a06c839350e71f401217495.jpeg

Her snakker vi kakebord. Sånne er jeg vant med til de store dagene. 

Bilde lånt fra det store Internett. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Vi var tjue i konf. Dette kunne vært vårt kakebord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier over her, handler det jo om å ha nok å velge i. Ikke hvor mye kake til hver, nødvendigvis.

Anonymkode: 702ed...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Marsipan og kransekake er omtrent det samme, du er klar over det? Og jeg liker ikke den smaken der...

Anonymkode: 997e9...de2

Det blir jo litt som å si at bløtekake og sjokoladekake er omtrent det samme, de har jo mel i seg...

Men det er klart, liker man ikke smaken av mandler så liker man nok ikke noen av dem. Men samme kake, det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, sånn er det egentlig alle andre steder enn på østlandet. Både i nordnorge, vestlandet (sunnmørske kakebord er kjent for å være de "verste") og innlandet har tradisjon for mye kaker og både en og to etterfester. 

Det handler vel mer om tradisjonen med å bake til naboer og venner enn om mengden kaker i seg selv. Mange vil bidra og man takker ikke nei til tilbud om kake, så kommer det noen kaker man ikke engang har bedt om og så vips har man nesten like mange kaker og desserter som man har gjester. Denne tradisjonen er verdt å ta vare på, la oss ikke bli et samfunn der alle har nok med seg og sitt. 

Jeg hadde rundstykker, formkaker og boller i fryseren i et halvt år etter fødslene, etter alle sendingskurvene. Trengte aldri å ordne noe selv da jeg fikk besøk, gjestene hadde med kaffekanne og kaffemat selv. Det blir ansett som uhøflig her å belemre en nybakt mor når man kommer innom. Naboen min er fra Oslo, hun ble svært overrasket da hun kom hjem fra sykehuset og mannen meldte at de ikke hadde fryserplass. Og også tradisjonen med at gjestene selv ordnet servering ved barselbesøk var ny for henne. Da hun fikk første barnet i Oslo ble hun utslitt av å styre rundt besøkene. Men hun kom aldri dit hvor hun synes det var greit at gjestne dekket bordet og satte inn i oppvaskmaskinen etterpå, det overskred grensene hennes. 

Anonymkode: 51429...274

Kanskje gjelder det generelt oss som bor "litt utpå landet"? ;) Jeg knyttet det opp mot at jeg en gang hørte bare hvisking bak meg på et bryllup her i Trøndelag,- noen gjester fra Oslo som ble litt "overveldet" over kakebord og den ene sa (dette er sånn typisk trøndersk kakebord. Alltid alt for mye, minst en kake på hver...)

Anonymkode: 65bff...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Vi var tjue i konf. Dette kunne vært vårt kakebord.

Vi var 30. Vi hadde kanskje 10 kaker pluss lefser og frukt. Og fest dagen etter også. Nydelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje gjelder det generelt oss som bor "litt utpå landet"? ;) Jeg knyttet det opp mot at jeg en gang hørte bare hvisking bak meg på et bryllup her i Trøndelag,- noen gjester fra Oslo som ble litt "overveldet" over kakebord og den ene sa (dette er sånn typisk trøndersk kakebord. Alltid alt for mye, minst en kake på hver...)

Anonymkode: 65bff...896

Kanskje vanligere til mer landlig det blir. Men jeg bor i blokk i en mellomstor by på Vestlandet, og dette er helt selvfølgelig.

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

image.thumb.jpeg.eaa1b6359a06c839350e71f401217495.jpeg

Her snakker vi kakebord. Sånne er jeg vant med til de store dagene. 

Bilde lånt fra det store Internett. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Hadde dette vært hos oss ville pavlovaen blitt spist, det ville gått et par ringer av kransekaken og en del stykker av marsipankaken. Barna ville spist sjokoladekaken. De andre kakene ville muligens forblitt urørt eller musespist.
Ingen vil ha med kake hjem, vi i kjernefamilien spiser det ikke. Det er aldri kake ved farsdag, morsdag, i jula (da har vi desserter) eller oss voksnes bursdag. 17. mai lages pavlova med mye bær eller frukt. På egne bursdager vil barna ha muffins og sjokoladekake der halve poenget er å være med å lage og pynte selv. Nedfrosset marsipankake ville ikke blitt godtatt. På jobben er det allerede mer enn nok kake (minst en gang i uka). Nabofest med rester er ikke aktuelt her jeg bor. Så da hadde resten blitt kastet.

Jeg har respekt for at dere har store kakebord og liker utvalg. Da er det jo riktig med 10 kaker til 20 stykker. I en familie der det ikke spises noe særlig kake er 4 kaker nok. Vi har hatt nok fester til å vite hva «gjengen» vår spiser av kake. Å kaste masse kake kan jo ikke være viktig.

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...