Gå til innhold

Hvor mange kaker til 25 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I en konfirmasjon skal det bugne, det skal være et flott kakebord som man kan forsyne seg fra flere ganger uten å føle man ribber fatene. Det skal være rester. 

Så jeg vil si 8-10 kaker. 

Ikke fordi jeg tror gjestene faktisk spiser en halv kake hver, men fordi kakebordet skal være flottere enn i en bursdag. 

Anonymkode: d4d4e...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I en konfirmasjon skal det bugne, det skal være et flott kakebord som man kan forsyne seg fra flere ganger uten å føle man ribber fatene. Det skal være rester. 

Så jeg vil si 8-10 kaker. 

Ikke fordi jeg tror gjestene faktisk spiser en halv kake hver, men fordi kakebordet skal være flottere enn i en bursdag. 

Anonymkode: d4d4e...f66

Joda, det skal bugne, men ærlig talt. 6 kaker vil jeg si er omtrent passe. 

Anonymkode: 947f9...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konfirmasjon, minst 10.

Vanlig bursdag, 5.

Men et par av kakene kan gjerne byttes med desserter, lefser eller søt gjærbakst.

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 kaker + smurte lefser, kringle eller boller og et fat med friske bær og twist kan passe.

Anonymkode: 996f7...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MÅ vi ha overflod? Jeg tenkte også sånn før, og det ble alltid så mye rester, og mye måtte kastes. 8-10 kaker til 25 personer er egentlig helt vilt syns jeg. Og faktisk ganske kvalmt. 4-5 er mer enn nok. 

Anonymkode: 4d41f...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt essensielt å vite hvor i landet du bor om du skal få et noenlunde brukendes og entydig svar på dette spørsmålet  HI. Dette handler mye (!) om tradisjon og sedvane i ulike deler av landet. I tillegg må jo du legge til det du vet om hvor mye kake folk spiser i den familie/slekt da. 

Anonymkode: d0abf...1a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha nesten samme gjesteantall i dåp. Jeg skal ha 5 kaker, men setter ut gelé, fruktsalat og et ostefat med gode oster og tilbehør. Er flere som ikke spiser/liker kaker i familien, og heller setter pris på deilige dessertoster med drue og marmelade til eller en frisk fruktsalat. 
 

En annen ting er at alle kakene kan fryses om det blir mye rester. Da fryser jeg dem stykkevis og tar opp ett og ett stykke til kaffekos. 

Endret av Tipptopp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 13.00, Anonym bruker skrev:

MÅ vi ha overflod? Jeg tenkte også sånn før, og det ble alltid så mye rester, og mye måtte kastes. 8-10 kaker til 25 personer er egentlig helt vilt syns jeg. Og faktisk ganske kvalmt. 4-5 er mer enn nok. 

Anonymkode: 4d41f...075

Nei 4-5 er ikke mer enn nok. Tror heller det er nærmere akkurat nok, noe som ikke var poenget. Man skal ikke ende opp med å ha tomme fat på slutten av festen. Det SKAL bugne og det skal bli (noe) rester. Gjestene skal kunne forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: 5d55b...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her finnes det ikke fasit på. Noen mener det skal bugne andre synes moderasjon er greit. 
Min familie har aldri spist mye kaker. Ingen er særlig glad i det. Man spiser et stykke av en kake og det er det. Med 10 kaker på 25 personer hadde vi endt opp med å kaste 80%. Ikke noen vits å fryse ned, det vil aldri bli tatt opp av frysen for å bli spist. Ikke gidder jeg å ta med på jobb heller, der er det mer enn nok kakespising som det er. Så hos oss bugner det ikke og det synes alle er helt greit. Du kjenner din familie best og kakehungeren som råder, så får du tilpasse.

 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjem an på om du er vestlending eller austlending trur eg? Her i vest, og i Nord trur eg og, etter erfaringar der, skal det bugne ja, også inviterar ein naboane på restefest etterpå! Har inntrykk av at det iallefall på det sentrale austland er mykje mindre fokus på kaker? (men rett meg gjerne om eg tek feil?) 

Anonymkode: 97de0...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei 4-5 er ikke mer enn nok. Tror heller det er nærmere akkurat nok, noe som ikke var poenget. Man skal ikke ende opp med å ha tomme fat på slutten av festen. Det SKAL bugne og det skal bli (noe) rester. Gjestene skal kunne forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: 5d55b...c5a

Hos oss er det mer enn nok. Ikke akkurat nok, men mer enn nok. Vi har ofte selskap med rundt 25 gjester, så det er min erfaring. Da spiser nok dere mye mer kake enn oss, hvis det er bare akkurat nok til dere. Og ja, vi forsyner oss også flere ganger, og det er sjeldent tomt på kakefatet når gjestene drar. Jeg tror heller ikke det er fordi kakene jeg lager er fæle...

Anonymkode: 4d41f...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-4 kaker holder lenge. 
8-10 kaker mener jeg er vulgært mye. Jeg har aldri opplevd så mange kaker til bare 25 gjester. Jeg tror jeg hadde ledd høyt hadde jeg sett det - helt tullete, spør du meg. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

3-4 kaker holder lenge. 
8-10 kaker mener jeg er vulgært mye. Jeg har aldri opplevd så mange kaker til bare 25 gjester. Jeg tror jeg hadde ledd høyt hadde jeg sett det - helt tullete, spør du meg. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Du hadde blitt snakket om i alle år etterpå som hun kjipe som hadde misforstått helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trøndelag hadde vi lett hatt 10 kaker ++. Å lefser, puddinger, snacks osv

 

Her er det vanlig at det bugner å blir det mye rester til overs, så har vi restefest med venner/familie etterpå😊😊 Nesten bedre dagen derpå når man ikke trenger å stresse med noe😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Du hadde blitt snakket om i alle år etterpå som hun kjipe som hadde misforstått helt.

Bor ikke du i Oslo-området? 
Det gjør jeg og, og jeg har aldri opplevd så mange kaker du beskriver noen gang. Jeg har slekt fra Møre og Tromsø, og ingen av dem har noen gang kalt meg kjip fordi jeg «bare» har hatt 3-4 kaker i dåp og konfirmasjon. Alle har spist godt, og det har blitt rester til overs hver gang. Ingen i min familie eller slekt spiser en halv kake hver, altså. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 25 til dåp for noen uker siden, og hadde fem kaker + munker. Det var rikelig med kake igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bor ikke du i Oslo-området? 
Det gjør jeg og, og jeg har aldri opplevd så mange kaker du beskriver noen gang. Jeg har slekt fra Møre og Tromsø, og ingen av dem har noen gang kalt meg kjip fordi jeg «bare» har hatt 3-4 kaker i dåp og konfirmasjon. Alle har spist godt, og det har blitt rester til overs hver gang. Ingen i min familie eller slekt spiser en halv kake hver, altså. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Jeg tror du misforstår litt om målet er at kakefatene ikke skal bli tomme. I en fest som konfirmasjon, dåp eller bryllup skal det være mer å velge i enn i et vanlig selskap. Alle skal finne sin favoritt, og om det er kaker som knapt er åpnet gjør det ingenting. Det er en sjelden merkedag som feires og da skal det bugne. 

3-4 kaker er altfor lite, men jeg kan være enig i at 10 kaker kan være i meste laget. Men heller for mye eller for lite. 

Og om det snakkes om at du er kjip på kakene er nok du den siste som får høre det, dessverre. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-10 i en konfirmasjon! Det skal være den dagen hvor det er overflod og er bredt utvalg. Til en vanlig bursdag holder det med 2-3 + noen boller eller is el.

Anonymkode: 99e42...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du misforstår litt om målet er at kakefatene ikke skal bli tomme. I en fest som konfirmasjon, dåp eller bryllup skal det være mer å velge i enn i et vanlig selskap. Alle skal finne sin favoritt, og om det er kaker som knapt er åpnet gjør det ingenting. Det er en sjelden merkedag som feires og da skal det bugne. 

3-4 kaker er altfor lite, men jeg kan være enig i at 10 kaker kan være i meste laget. Men heller for mye eller for lite. 

Og om det snakkes om at du er kjip på kakene er nok du den siste som får høre det, dessverre. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Dette er forskjellig fra familie til familie. For dere er 3-4 kaker alt for lite. For andre er det passelig. Jeg f.eks lager ikke 10 kaker for så å kaste 3/4 for at alle skal finne sin favoritt. Her jeg bor er det ikke vanlig å invitere naboer til restefest og som jeg sa over, jeg tar det ikke med på jobb og frysing blir bare mellomlagring før det kastes. Ressurs- og tidsløsing om jeg lager 10 kaker. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Du hadde blitt snakket om i alle år etterpå som hun kjipe som hadde misforstått helt.

Om du inviteres til fest med god mat og drikke og nok kake til å gjøre deg god og mett, for så å prate stygt bak ryggen til vertsskapet er du uforskammet og med totalt manglende folkeskikk. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er ca 25 stk (15 voksne) har vi pleid å ha ostekake, sjokoladekake, gulrotkake, makroner, bløtkake, gelé, frukt, muffins, eplekake, twist og popcorn/potetgull. 

Anonymkode: 4af0d...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en konfirmasjon for noen år siden i Oslo vest og de hadde kun marsipankake og kransekake til 40 gjester.  Og synes det var stilrent og lekkert 

Selv har jeg en haug av kaker til slike anledninger fordi jeg er redd for å virke kjip. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...