Gå til innhold

Hvor mange kaker til 25 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

57 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Jeg var i en konfirmasjon for noen år siden i Oslo vest og de hadde kun marsipankake og kransekake til 40 gjester.  Og synes det var stilrent og lekkert 

Selv har jeg en haug av kaker til slike anledninger fordi jeg er redd for å virke kjip. 

Jeg var i et bryllup der det ikke var annet enn en veldig forseggjort og vakker bryllupskake, som jeg ikke likte. Stilrent absolutt, men jeg opplevde det som litt kjipt. 
 
I konfirmasjon med 25 gjester ville jeg hatt seks-sju kaker tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjem an på om du er vestlending eller austlending trur eg? Her i vest, og i Nord trur eg og, etter erfaringar der, skal det bugne ja, også inviterar ein naboane på restefest etterpå! Har inntrykk av at det iallefall på det sentrale austland er mykje mindre fokus på kaker? (men rett meg gjerne om eg tek feil?) 

Anonymkode: 97de0...70a

Jeg bor på Østlandet. Her er det bugnende kakebord, om enn litt mindre enn på Vestlandet, hos de lokale. Innflyttere fra Oslo derimot serverer maks en kjip pyntekake.

Anonymkode: 996f7...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på østlandet og i min familie og de fleste andre jeg kjenner så skal kakebordet på slike merkedager bugne. Til 25 så ville jeg hatt 8-10 kaker. Ja, det blir rester, men det er bare å spare opp isbokser på forhånd, og så sender man kake med gjestene hjem og spiser restene dagen etterpå, eventuelt tar det med på jobb eller byr naboene. Det skal være like mye å velge i for nummer 25 i kakekøen som det er for nummer 1. Om 24 stykker tar av den ene kaka, så er den tom innen sistemann kommer fram, og det kan jo skje om man bare har 3-4 kaker. Da hadde jeg vært flau om jeg var vertinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har familieselskap for barna er vi ofte rundt 20-30 stk, alt etter hvor mange i slekta som kommer. Da har vi gjerne 3-5 kaker pluss gelé eller gjærbakst. Det blir alltid litt rester. I en dåp eller konfirmasjon synes jeg det bør være mange kaker, gjerne 8-10 stk. Så blir det en del rester, men noen kakerester sendes gjerne hjem med den som bakte kaken, noen spises i resteselskap, noen kan fryses osv. 

I et slikt høytidelig selskap forventes det her at det skal bugne og være såpass mye å velge i at alle finner en kake de liker godt. 

Anonymkode: 98e3e...d8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dere som er så redde for rester?

1. Det er snakk om en merkedag som det ikke er kjempemange av gjennom livet. Om noe blir kastet så overlever nok både miljø og lommebok  

2. Man kan sende rester med gjester og kjøkken/serveringshjelp. 

3. Man kan fryse og ha til neste bursdag. 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke dere som er så redde for rester?

1. Det er snakk om en merkedag som det ikke er kjempemange av gjennom livet. Om noe blir kastet så overlever nok både miljø og lommebok  

2. Man kan sende rester med gjester og kjøkken/serveringshjelp. 

3. Man kan fryse og ha til neste bursdag. 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Jeg har igrunnen aldri tenkt at 8-10-12 kaker i et selskap til 25 gjester har vært et alternativ. Hvorfor? 3-5 kaker er mer enn nok, alle er fornøyd, og ingen hvisker og tisker. I mine øyne blir så mange kaker til såpass få gjester sløseri, og kun en greie for å vise seg fram. 
Kom til å tenke på en ting.
Lager dere en hel masse forskjellige middagsretter og, før kakene serveres? Pølser, pizza, gryteretter, stekt fisk/kjøtt også?
8-10 forskjellige middagsretter, altså, for at ingen skal hviske og tiske etterpå? Jeg lurer oppriktig. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har igrunnen aldri tenkt at 8-10-12 kaker i et selskap til 25 gjester har vært et alternativ. Hvorfor? 3-5 kaker er mer enn nok, alle er fornøyd, og ingen hvisker og tisker. I mine øyne blir så mange kaker til såpass få gjester sløseri, og kun en greie for å vise seg fram. 
Kom til å tenke på en ting.
Lager dere en hel masse forskjellige middagsretter og, før kakene serveres? Pølser, pizza, gryteretter, stekt fisk/kjøtt også?
8-10 forskjellige middagsretter, altså, for at ingen skal hviske og tiske etterpå? Jeg lurer oppriktig. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Nei, det gjør vi ikke. Skjønner du ikke forskjellen på en hovedrett og et kakebord tror jeg bare at jeg gir meg her. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør vi ikke. Skjønner du ikke forskjellen på en hovedrett og et kakebord tror jeg bare at jeg gir meg her. 

Anonymkode: 58e8a...e38

Det var bare et spørsmål...

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har igrunnen aldri tenkt at 8-10-12 kaker i et selskap til 25 gjester har vært et alternativ. Hvorfor? 3-5 kaker er mer enn nok, alle er fornøyd, og ingen hvisker og tisker. I mine øyne blir så mange kaker til såpass få gjester sløseri, og kun en greie for å vise seg fram. 
Kom til å tenke på en ting.
Lager dere en hel masse forskjellige middagsretter og, før kakene serveres? Pølser, pizza, gryteretter, stekt fisk/kjøtt også?
8-10 forskjellige middagsretter, altså, for at ingen skal hviske og tiske etterpå? Jeg lurer oppriktig. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Ja, faktisk. Ikke de alternativene du lister opp, men et bugnende koldtbord med noen varme retter er tradisjon her jeg bor. Sist hadde vi hjemmerøkt ørret (varmrøkt og kaldrøkt), gravlaks og sennepssaus, cabaret, rekesalat, druesalat, potetsalat, brokkolisalat, pastasalat, grønn salat, røkt skinke, spekeskinke, fenalår, hjortemør og vanlig spekemør, roastbiff, foccacia og andre sorter brød, karbonader og løk, baconsurrede dadler, og en gryterett jeg ikke husker hva var med ris til. 

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjem an på om du er vestlending eller austlending trur eg? Her i vest, og i Nord trur eg og, etter erfaringar der, skal det bugne ja, også inviterar ein naboane på restefest etterpå! Har inntrykk av at det iallefall på det sentrale austland er mykje mindre fokus på kaker? (men rett meg gjerne om eg tek feil?) 

Anonymkode: 97de0...70a

Nja, det er nå mykje kakur i dalstroka innafor au...

Anonymkode: e0006...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nja, det er nå mykje kakur i dalstroka innafor au...

Anonymkode: e0006...8db

Ja, det er kanskje berre Oslofolk som er gnitne på kakene? Her kan vi gjerne servere lapskaus berre vi har nok kaker etterpå😁

Anonymkode: 97de0...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjem an på om du er vestlending eller austlending trur eg? Her i vest, og i Nord trur eg og, etter erfaringar der, skal det bugne ja, også inviterar ein naboane på restefest etterpå! Har inntrykk av at det iallefall på det sentrale austland er mykje mindre fokus på kaker? (men rett meg gjerne om eg tek feil?) 

Anonymkode: 97de0...70a

Jeg er fra Sarpsborg! Her bugner det med kaker!  😁Ikke bare Vestlandet som har mye kaker på bordet. Kommer an på personen tenker jeg. 

Anonymkode: 5552c...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er forskjellig fra familie til familie. For dere er 3-4 kaker alt for lite. For andre er det passelig. Jeg f.eks lager ikke 10 kaker for så å kaste 3/4 for at alle skal finne sin favoritt. Her jeg bor er det ikke vanlig å invitere naboer til restefest og som jeg sa over, jeg tar det ikke med på jobb og frysing blir bare mellomlagring før det kastes. Ressurs- og tidsløsing om jeg lager 10 kaker. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Altså.. INGEN kaster vel kakerester?? Man gir bort eller fryser dem. 😁

Anonymkode: 5552c...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså.. INGEN kaster vel kakerester?? Man gir bort eller fryser dem. 😁

Anonymkode: 5552c...117

Hvorfor fryse det ned når vi aldri spiser det? Ingen vil ha med seg kakerester hjem, det blir ikke spist. Gidder ikke ha med på jobb, der er det mer enn nok kake som det er. Naboene er vi på hils med, men overhode ikke aktuelt å gi dem kakerester. Det er visst utrolig vanskelig for folk som elsker kaker å forstå at det ikke er slik for alle. Det dere ser på som bugnende ser jeg på som vulgært, uten at jeg snakker med andre gjester om det og rakker ned på vertsskapet. Det høres jo ut som kakeelskerne er langt mer uforskammet som snakker om de kjipe kakebordene med for få kaker og baksnakker vertsskapet. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor fryse det ned når vi aldri spiser det? Ingen vil ha med seg kakerester hjem, det blir ikke spist. Gidder ikke ha med på jobb, der er det mer enn nok kake som det er. Naboene er vi på hils med, men overhode ikke aktuelt å gi dem kakerester. Det er visst utrolig vanskelig for folk som elsker kaker å forstå at det ikke er slik for alle. Det dere ser på som bugnende ser jeg på som vulgært, uten at jeg snakker med andre gjester om det og rakker ned på vertsskapet. Det høres jo ut som kakeelskerne er langt mer uforskammet som snakker om de kjipe kakebordene med for få kaker og baksnakker vertsskapet. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Det er kanskje ikke snakk om å baksnakke, men jeg har vært i selskap der jeg hvisker til ungene og mannen at de må ta små stykker, for det er litt lite kake. 5 kaker er sånt vi har i en bursdag med 15 stykker i min familie, så om jeg kommer i en konfirmasjon med 25 og det er 3-4, som noen foreslår, så ville det antagelig ha blitt rester. Ikke fordi det var for mye kake, men fordi mange tenker som meg og forsyner seg med et lite stykke og bare én gang, for at det ikke skal bli tomt så det blir flaut for vertskapet. Om vertskapet da klapper seg selv på skuldra etterpå og tenker at de traff riktig med antall kaker, så kan det jo tenkes at den konklusjonen er trukket på feil grunnlag. Har en familie i slekta som stadig skrøt av at de alltid hadde akkurat nok mat i selskaper, for det ble nesten tomt, uansett hva de lagde. De tenkte ikke på at halvparten nok kunne tenkt seg å tatt en porsjon til. De fikk klar beskjed av svigermor en gang da hun skulle ha porsjon nummer to og det var tomt, om at en liten rest igjen høyst sannsynlig betyr at man har lagd for lite. Nesten gang lagde de nesten dobbelt så mye, i følge dem selv, og det ble en liten rest igjen da også. Da ble de flaue over å ha "sulta" gjestene i flere år. Dette gjelder også for kake. 

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er kanskje ikke snakk om å baksnakke, men jeg har vært i selskap der jeg hvisker til ungene og mannen at de må ta små stykker, for det er litt lite kake. 5 kaker er sånt vi har i en bursdag med 15 stykker i min familie, så om jeg kommer i en konfirmasjon med 25 og det er 3-4, som noen foreslår, så ville det antagelig ha blitt rester. Ikke fordi det var for mye kake, men fordi mange tenker som meg og forsyner seg med et lite stykke og bare én gang, for at det ikke skal bli tomt så det blir flaut for vertskapet. Om vertskapet da klapper seg selv på skuldra etterpå og tenker at de traff riktig med antall kaker, så kan det jo tenkes at den konklusjonen er trukket på feil grunnlag. Har en familie i slekta som stadig skrøt av at de alltid hadde akkurat nok mat i selskaper, for det ble nesten tomt, uansett hva de lagde. De tenkte ikke på at halvparten nok kunne tenkt seg å tatt en porsjon til. De fikk klar beskjed av svigermor en gang da hun skulle ha porsjon nummer to og det var tomt, om at en liten rest igjen høyst sannsynlig betyr at man har lagd for lite. Nesten gang lagde de nesten dobbelt så mye, i følge dem selv, og det ble en liten rest igjen da også. Da ble de flaue over å ha "sulta" gjestene i flere år. Dette gjelder også for kake. 

Spiser dere virkelig så store kakestykker? Og attpåtil forsyner dere dere flere ganger? Jeg er mer enn nok forsynt med kake etter ett stykke, og da gjerne ikke større enn 3-4 cm målt ytterst. Maks. 
 

Og i tillegg til dette spiser dere kaker i flere dager etterpå. Er dere overvektige? Hvis ikke, hvordan greier dere det? 😅

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bor ikke du i Oslo-området? 
Det gjør jeg og, og jeg har aldri opplevd så mange kaker du beskriver noen gang. Jeg har slekt fra Møre og Tromsø, og ingen av dem har noen gang kalt meg kjip fordi jeg «bare» har hatt 3-4 kaker i dåp og konfirmasjon. Alle har spist godt, og det har blitt rester til overs hver gang. Ingen i min familie eller slekt spiser en halv kake hver, altså. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Da lager du nok vonde kaker, og folk tør jo heller ikke ta stort når det serveres så lite. Ingen vil jo tømme kakefatene og ydmyke verten. Men skal love deg folk er veldig skuffet, men det sier man jo ikke høyt..  

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da lager du nok vonde kaker, og folk tør jo heller ikke ta stort når det serveres så lite. Ingen vil jo tømme kakefatene og ydmyke verten. Men skal love deg folk er veldig skuffet, men det sier man jo ikke høyt..  

Anonymkode: 997e9...de2

Nei, det er de ikke.
(Men godt forsøk på å ydmyke meg og få meg til å føle meg som en dritt.)
Ingen klager, tvert imot får jeg skryt. Og alle andre rundt meg, foreldre, svigers, søsken og venner,  serverer omtrent like mye kaker i sine fester.

Dessuten snakker vi ikke stygt om hverandre. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiser dere virkelig så store kakestykker? Og attpåtil forsyner dere dere flere ganger? Jeg er mer enn nok forsynt med kake etter ett stykke, og da gjerne ikke større enn 3-4 cm målt ytterst. Maks. 
 

Og i tillegg til dette spiser dere kaker i flere dager etterpå. Er dere overvektige? Hvis ikke, hvordan greier dere det? 😅

Anonymkode: 477d4...8dd

Det er klart at hvis man regner med at alle gjestene kun skal ta ett lite stykke hver, så vil 3-4 kaker holde, men det er ikke slik jeg ønsker å ha det på fester jeg steller i stand. Slekten min er en god blanding av tykke og tynne, men alle koser seg og smaker på flere av kakene - gjerne over lang tid, man rydder jo ikke kakebordet bort før festen er over?

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er forskjellig fra familie til familie. For dere er 3-4 kaker alt for lite. For andre er det passelig. Jeg f.eks lager ikke 10 kaker for så å kaste 3/4 for at alle skal finne sin favoritt. Her jeg bor er det ikke vanlig å invitere naboer til restefest og som jeg sa over, jeg tar det ikke med på jobb og frysing blir bare mellomlagring før det kastes. Ressurs- og tidsløsing om jeg lager 10 kaker. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Så for deg er det viktigst å ikke få mye jobb og ikke sitte igjen med kake. Andre tenker på gjestene og vil at de gjerne skal få flere kaker som de liker og kose seg med mange biter. 

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du inviteres til fest med god mat og drikke og nok kake til å gjøre deg god og mett, for så å prate stygt bak ryggen til vertsskapet er du uforskammet og med totalt manglende folkeskikk. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Man snakker kanskje ikke stygt om til andre, men det blir jo til at man vet når man skal til den familien så bør man ikke dra sulten. Det blir dem man spiser før man drar til og man vet at man ikke får særlig med kake. Er jo kjipt å være den familien da, ikke dit man gleder seg mest til å dra. .

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker kanskje ikke stygt om til andre, men det blir jo til at man vet når man skal til den familien så bør man ikke dra sulten. Det blir dem man spiser før man drar til og man vet at man ikke får særlig med kake. Er jo kjipt å være den familien da, ikke dit man gleder seg mest til å dra. .

Anonymkode: 997e9...de2

Tja, ikke helt enig i at man ikke gleder seg til å dra til noen selv om man vet at de har et begrenset utvalg på matbordet. Ene svogeren min inviterer hele familien til sønnens bursdag hvert år, og der vet man at det er maks to sorter på bordet, så man spiser før man kommer. Men de er superhyggelige å være hos og vi sitter alltid lenge, det er alltid kaffe på kanna. Men mat er ikke så viktig for dem. Ingen snakker stygt om dem, men jeg har noen ganger lurt litt på hva de tenker om vårt bugnende kakebord🙈

De er kanskje slik som anonym over her som tenker at så lenge fatene ikke er tomme så er folk forsynte, og ikke som vi tenker at vi kun tar hvert vårt lille stykke slik at det ikke skal bli tomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så for deg er det viktigst å ikke få mye jobb og ikke sitte igjen med kake. Andre tenker på gjestene og vil at de gjerne skal få flere kaker som de liker og kose seg med mange biter. 

Anonymkode: 997e9...de2

Jeg liker ikke å kaste mat. Jeg vet også at i min familie spiser alle max 2 små kakestykker. Så da vet jeg at jeg kaster vekk tid og penger på kaker som kastes i søpla. Vil du føle det bedre om jeg lager 10 kaker til min ikke-kakespisende familie og kastet det etterpå? Det er nemlig det som skjer. Om familien min var glade i kake og spiste masse skulle jeg laget mer, men det er virkelig ikke noe poeng.

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker kanskje ikke stygt om til andre, men det blir jo til at man vet når man skal til den familien så bør man ikke dra sulten. Det blir dem man spiser før man drar til og man vet at man ikke får særlig med kake. Er jo kjipt å være den familien da, ikke dit man gleder seg mest til å dra. .

Anonymkode: 997e9...de2

Ærlig talt. Da spiser du for mye. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...