Gå til innhold

Hvor mange kaker til 25 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt. Da spiser du for mye. 

Anonymkode: 477d4...8dd

For mye for hvem?

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiser dere virkelig så store kakestykker? Og attpåtil forsyner dere dere flere ganger? Jeg er mer enn nok forsynt med kake etter ett stykke, og da gjerne ikke større enn 3-4 cm målt ytterst. Maks. 
 

Og i tillegg til dette spiser dere kaker i flere dager etterpå. Er dere overvektige? Hvis ikke, hvordan greier dere det? 😅

Anonymkode: 477d4...8dd

Vi spiser ikke opp fem kaker, men alle som hadde med seg (for vi baker jo for hverandre i familien) tar med resten av sin kake hjem, og så spises den opp, fryses ned eller tas med på jobb. At du er forsynt av et kakestykke kommer kanskje litt an på kaka og på hvor lenge det var siden sist du spiste, eller? Det anses ellers som helt normalt å forsyne seg av kakebordet flere ganger, og om man er tykk, så skyldes det neppe de få bursdagene det er i løpet av et år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man snakker kanskje ikke stygt om til andre, men det blir jo til at man vet når man skal til den familien så bør man ikke dra sulten. Det blir dem man spiser før man drar til og man vet at man ikke får særlig med kake. Er jo kjipt å være den familien da, ikke dit man gleder seg mest til å dra. .

Anonymkode: 997e9...de2

Ingen drar sultne fra oss. Vi lager masse god mat, men bruker tiden og kreativiteten på «ordentlig» mat og ikke kaker. Må man spise seg mett på akkurat kaker? Kam ikke folk selv bestemme hva man vil servere sine gjester? 
Og som jeg sier, i familieselskap i VÅR familie er det ingen som spiser masse kake. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting. Dere som synes det passer med 3-5 kaker til 25 mennesker, har dere ingen allergikere el. på gjestelista? Bare det å tilpasse til de med cøliaki og allergi i vår familie blir jo fort til 3-5 kaker alene. For hun med cøliaki skal jo også ha noe å velge i, og det skal den som ikke tåler egg og melk også, og de som ikke tåler nøtter, og hun som ikke kan spise bær osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en familie i slekta som er opptatt av at det ikke skal bli for mye kaker og mat, og alle vi andre i slekta spiser før vi drar. I konfirmasjon for 2 år siden ble det tomt med mat etter at alle hadde forsynt seg (og da tok vi ikke så mye vi ønsket) en gang, og kakebordet var 1 fancy kake, makroner, og to kaker til. Alle forsynte seg med ett lite kakestykke før det var tomt med kaker, og vertinnen var så fornøyd at alt var spist opp og at hun slapp rester. Men i etterkant av konfirmasjonen har både min svigermor, svigerfar og bestemoren til min mann sagt tydelig ifra at ingen var mette og at de måtte skjerpe seg og ha nok mat og kaker. Konfirmasjonen ifjor var det bugnende koltbord og kakebord, og vertinnen ble helt forskrekket når hun så hvor mye som ble spist og er fortsatt skamfull for at hun har vært en så dårlig vert i så mange år.

Anonymkode: 8a820...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en familie i slekta som er opptatt av at det ikke skal bli for mye kaker og mat, og alle vi andre i slekta spiser før vi drar. I konfirmasjon for 2 år siden ble det tomt med mat etter at alle hadde forsynt seg (og da tok vi ikke så mye vi ønsket) en gang, og kakebordet var 1 fancy kake, makroner, og to kaker til. Alle forsynte seg med ett lite kakestykke før det var tomt med kaker, og vertinnen var så fornøyd at alt var spist opp og at hun slapp rester. Men i etterkant av konfirmasjonen har både min svigermor, svigerfar og bestemoren til min mann sagt tydelig ifra at ingen var mette og at de måtte skjerpe seg og ha nok mat og kaker. Konfirmasjonen ifjor var det bugnende koltbord og kakebord, og vertinnen ble helt forskrekket når hun så hvor mye som ble spist og er fortsatt skamfull for at hun har vært en så dårlig vert i så mange år.

Anonymkode: 8a820...dc5d

Det har jeg også opplevd men i ett bryllup, det var koldtbord å det var bare nokk til at alle kunne forsynes seg en gang, å ett lite kakestykke til hver, alle gjestene var sultne å den som klagde mest var brudens far 😂

Anonymkode: 48b2d...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud hva er det med dere og den sinnsyke overspisingen på kake??? Høres ut som en gjeng med feite griser som sitter og trykker i seg som dyr... Kake er ikke et måltid...

Anonymkode: dca4d...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud hva er det med dere og den sinnsyke overspisingen på kake??? Høres ut som en gjeng med feite griser som sitter og trykker i seg som dyr... Kake er ikke et måltid...

Anonymkode: dca4d...145

Haha, vittig hvordan folk som ikke er vant med skikken tror det. 

Ingen som er overvektig i min familie, heller tvert imot, men i en dåp, konfirmasjon, bryllup kan alle ta både to og tre, noen fire runder også og spise kake. Smake på litt forskjellig, og bruke litt tid på "kaffen". Kakene settes jo frem når middagen er ryddet bort og sunket ned, og blir gjerne stående selskapet ut. 

Det er jo heller ikke sånn at vertskapet alene har bakt 8-10 kaker, det er tatt med av tanter, besteforeldre, kanskje har naboer eller venninner levert noen. Blir gjerne et samtaleemne av det, smakte du den fantastiske kaken til tante Turid osv. 

Så nei, vi gafler ikke i oss kake som feite griser, men det er en del av tradisjonen med bugnende kakebord, og jeg skjønner det blir litt kræsj når folk som ikke er vant til denne skikken giftes inn i familien 😉

 

Anonymkode: d4d4e...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kake er ikke et måltid...

Anonymkode: dca4d...145

Joda, jeg kan fint spise kake til lunsj jeg😁 Som flere sier kommer det nok an på familiene. Jeg er fra Østlandet, og har en familie som elsker kaker. Vi er vant til at det skal bugne over av deilige kaker når det er slike spesielle anledninger. Småbrødrene til mannen kan sikkert spise en kake hver. Om det er god oppdragelse er jeg usikker på, men jeg tar det som et kompliment 😊

Endret av Kira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud hva er det med dere og den sinnsyke overspisingen på kake??? Høres ut som en gjeng med feite griser som sitter og trykker i seg som dyr... Kake er ikke et måltid...

Anonymkode: dca4d...145

Jo, kaffe og kake er et måltid når man er i selskap. Ofte går det både to og tre timer fra middag/ lunsj om det er konfirmasjon eller dåp og til det serveres kake. Da er folk sultne igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ikke å kaste mat. Jeg vet også at i min familie spiser alle max 2 små kakestykker. Så da vet jeg at jeg kaster vekk tid og penger på kaker som kastes i søpla. Vil du føle det bedre om jeg lager 10 kaker til min ikke-kakespisende familie og kastet det etterpå? Det er nemlig det som skjer. Om familien min var glade i kake og spiste masse skulle jeg laget mer, men det er virkelig ikke noe poeng.

Anonymkode: 3e09c...24e

Bare litt merkelig at en hel storfamilie består av bare folk som hater kaker...

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ærlig talt. Da spiser du for mye. 

Anonymkode: 477d4...8dd

For mye?? Ifølge hvem? Det er jo ikke selskap hver helg akkurat da... det er lov å kose seg, du burde prøve...

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen drar sultne fra oss. Vi lager masse god mat, men bruker tiden og kreativiteten på «ordentlig» mat og ikke kaker. Må man spise seg mett på akkurat kaker? Kam ikke folk selv bestemme hva man vil servere sine gjester? 
Og som jeg sier, i familieselskap i VÅR familie er det ingen som spiser masse kake. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Man spiser jo mat først, så kake...? Det er to helt ulike "måltider" og de aller fleste setter pris på begge deler. Ikke kroniske slankere kanskje men.  

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For mye?? Ifølge hvem? Det er jo ikke selskap hver helg akkurat da... det er lov å kose seg, du burde prøve...

Anonymkode: 997e9...de2

Jeg koser meg, jeg. Men jeg trenger ikke 10 kaker for det. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg koser meg, jeg. Men jeg trenger ikke 10 kaker for det. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Ikke lett å kose seg med ei flis kjip marsipankake og en tynn tørr sjokoladekakebit da... masse å velge i og nok til å spise til det er fullt, DET er å kose seg i selskap😊

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lett å kose seg med ei flis kjip marsipankake og en tynn tørr sjokoladekakebit da... masse å velge i og nok til å spise til det er fullt, DET er å kose seg i selskap😊

Anonymkode: 997e9...de2

Kjip marsipankakebit, tørr sjokoladekake?

 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjip marsipankakebit, tørr sjokoladekake?

 

Anonymkode: 477d4...8dd

De som serverer få kaker har nødvendigvis ikke mye å velge mellom da, så er man uheldig er deg jo ikke noen av de to som frister. Tviler på at de som serverer få kaker og er antikakefolk serverer veldig avanserte og fristende kaker, det henger ofte sammen. 

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himmel og hav skrev:

En annen ting. Dere som synes det passer med 3-5 kaker til 25 mennesker, har dere ingen allergikere el. på gjestelista? Bare det å tilpasse til de med cøliaki og allergi i vår familie blir jo fort til 3-5 kaker alene. For hun med cøliaki skal jo også ha noe å velge i, og det skal den som ikke tåler egg og melk også, og de som ikke tåler nøtter, og hun som ikke kan spise bær osv. 

Det fins jo kaker som er naturlig fri for gluten, som feks Pavlova. Og jeg lager glutenfri sjokoladekake som ingen merker er glutenfri. Ostekaken kan lages med glutenfrie kjeks, og Oreokake er det null problem å lage uten gluten, og det fins erstatninger for krem laget på fløte for de som ikke tåler melk. Det er liksom ikke noe særlig problem å lage kaker alle kan spise.

Anonymkode: 4d41f...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt absurd tråd å lese mens jeg planlegger bursdagsselskap til helgen med 9 personer. Planen er å servere reker m/tilbehør og 3 eller 4 kaker. Man må jo ha litt å velge i? 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har igrunnen aldri tenkt at 8-10-12 kaker i et selskap til 25 gjester har vært et alternativ. Hvorfor? 3-5 kaker er mer enn nok, alle er fornøyd, og ingen hvisker og tisker. I mine øyne blir så mange kaker til såpass få gjester sløseri, og kun en greie for å vise seg fram. 
Kom til å tenke på en ting.
Lager dere en hel masse forskjellige middagsretter og, før kakene serveres? Pølser, pizza, gryteretter, stekt fisk/kjøtt også?
8-10 forskjellige middagsretter, altså, for at ingen skal hviske og tiske etterpå? Jeg lurer oppriktig. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Nei, du lurer ikke oppriktig. Du lurer retorisk men ikke særlig vellykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, KellyTaylor skrev:

Jeg var i en konfirmasjon for noen år siden i Oslo vest og de hadde kun marsipankake og kransekake til 40 gjester.  Og synes det var stilrent og lekkert 

Selv har jeg en haug av kaker til slike anledninger fordi jeg er redd for å virke kjip. 

Det er utrolig kjipt når man ikke liker det. 

Anonymkode: 4af0d...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt merkelig at en hel storfamilie består av bare folk som hater kaker...

Anonymkode: 997e9...de2

Ingen har sagt at alle hater kaker. Bare at ingen er veldig glad i det. Ingen lager kaker om de har lyst på noe å kose seg med. Derimot liker de fleste nesten all slags middag og gjerne forretter/fingermat i rikelig mon. Underlig at kake er så viktig at man må fråtse i et bugnende kakebord for at festen er akseptabel.

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man spiser jo mat først, så kake...? Det er to helt ulike "måltider" og de aller fleste setter pris på begge deler. Ikke kroniske slankere kanskje men.  

Anonymkode: 997e9...de2

Det er muligens to ulike måltider for dere. Det er det ikke i våre selskaper. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er muligens to ulike måltider for dere. Det er det ikke i våre selskaper. 

Anonymkode: 3e09c...24e

Spiser dere kake sammen med middag/hovedrett? Da er det jo ikke rart st man knapt orker å smake på kakene. 

En fiffig måte å slippe unna kakebaking på 🤪

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...