Gå til innhold

Hvor mange kaker til 25 gjester?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Spiser dere kake sammen med middag/hovedrett? Da er det jo ikke rart st man knapt orker å smake på kakene. 

En fiffig måte å slippe unna kakebaking på 🤪

Anonymkode: 58e8a...e38

Nei, men vi venter ikke i timesvis før vi spiser kake. Jeg prøver ikke å slippe unna kakebaking. Jeg liker ikke å kaste mat. Lager jeg 10 kaker til 25 gjester (i min familie) ender jeg opp med å kaste mesteparten. Ganske fantastisk at kakeelskerne her inne nekter å godta at det kan være familier der kake ikke står så høyt i kurs.

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, men vi venter ikke i timesvis før vi spiser kake. Jeg prøver ikke å slippe unna kakebaking. Jeg liker ikke å kaste mat. Lager jeg 10 kaker til 25 gjester (i min familie) ender jeg opp med å kaste mesteparten. Ganske fantastisk at kakeelskerne her inne nekter å godta at det kan være familier der kake ikke står så høyt i kurs.

Anonymkode: 3e09c...24e

Det er selvsagt helt greit at dere er småspiste på kaker (ikke så rart om de kommer klin opp i middagen), men det er altså ikke vanlig å ha 3 kaker til over 20 personer. Det har jeg faktisk aldri opplevd. 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt helt greit at dere er småspiste på kaker (ikke så rart om de kommer klin opp i middagen), men det er altså ikke vanlig å ha 3 kaker til over 20 personer. Det har jeg faktisk aldri opplevd. 

 

Anonymkode: 58e8a...e38

Hadde du lest mitt første innlegg så sier jeg at det er forskjellig fra familie til familie. Slik er det i vår familie. Det er visst svært provoserende for både deg og andre her inne. Det er greit det, men vi spiser ikke mer kaker fordi andre spiser mer.

Jeg har faktisk vært i bryllup med bare en kake (bryllupskaken). Kjempefin fest! Nydelig nattmat. Skjønner at de fleste her ville sagt at det var skrekkelige greier.

Anonymkode: 3e09c...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En litt absurd tråd å lese mens jeg planlegger bursdagsselskap til helgen med 9 personer. Planen er å servere reker m/tilbehør og 3 eller 4 kaker. Man må jo ha litt å velge i? 

Anonymkode: 58e8a...e38

😅 Sist bursdag vi hadde var vi totalt 12 stykker. Hadde 3 kaker, is og vafler. Tenkte det måtte være såpass! Skal ikke engang gå inn på konfirmasjon,  tror enkelte her inne ville fått pusteproblemer 🙈😅

Anonymkode: 7a1ff...460

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

😅 Sist bursdag vi hadde var vi totalt 12 stykker. Hadde 3 kaker, is og vafler. Tenkte det måtte være såpass! Skal ikke engang gå inn på konfirmasjon,  tror enkelte her inne ville fått pusteproblemer 🙈😅

Anonymkode: 7a1ff...460

Ja, altså, mindre enn tre kaker i noen form for selskap hadde jeg dødd av skamfullhet av altså. Vi er 10-15 i vanlig bursdag. Har alltid minst 5 kaker, og de får mat først og snacks/frukt ved siden av hele veien. 

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor lager folk bare en liten suksesskake? 

Den er alltid spist opp før alle får forsynt seg.

Jeg er ikke den som spretter opp og er først i kakekøen, så jeg får aldri noe av denne.

Jeg skal ha selskap senere i år og da skal jeg lage en stor en i langpanne.

Anonymkode: d57b7...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem i det huleste kaster kake? Er det mye til overs tar gjestene med hjem eller så spør man naboene, eller har restefest dagen etter. Eller fryse det som kan fryses.

Kunne ikke falt meg inn å kaste kake.

Selv om jeg ikke er fra Vestlandet hadde jeg ansett 6-8 kaker passe når det var annet på bordet også. Karamellpudding, gele, pent oppskæret frukt. Litt ost og spekemat til lavkarbogjesten. Konfirmasjonen er nok eneste store og formelle begivenhet der hele familien er samlet for dette barn (dåp er de for små, bryllup er de verter selv). Helt feil tidspunktt å spare og være gjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor lager folk bare en liten suksesskake? 

Den er alltid spist opp før alle får forsynt seg.

Jeg er ikke den som spretter opp og er først i kakekøen, så jeg får aldri noe av denne.

Jeg skal ha selskap senere i år og da skal jeg lage en stor en i langpanne.

Anonymkode: d57b7...21b

Vi har alltid minst to suksesskaker, fordi både jeg og mannen har en slektning som bare lager denne kaka. Har aldri hatt rester av akkurat den kaka, så vi ber de ikke om å lage noe annet. Ender også opp med to pavlovaer stort sett, også helt uproblematisk. Gjerne to ostekaker også, som vi aldri har bedt om men som dukker opp likevel. Jeg har en hel ostekake i frysen etter forrige selskap. Tar den opp til i morgen, da vi venter gjester til kaffe. 

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har sagt at alle hater kaker. Bare at ingen er veldig glad i det. Ingen lager kaker om de har lyst på noe å kose seg med. Derimot liker de fleste nesten all slags middag og gjerne forretter/fingermat i rikelig mon. Underlig at kake er så viktig at man må fråtse i et bugnende kakebord for at festen er akseptabel.

Anonymkode: 3e09c...24e

Like lite underlig som at dere synes dere må fråtse i fingermat, forretter og masse middag for at festen skal være akseptabel. 
 

det som ER underlig er alle i denne tråden, inkludert deg, som føler så stort behov for å latterliggjøre og shame folk fordi de velger annerledes enn en selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎07‎.‎2020 den 7.31, ("ᴥ")trollmor.og.♪♫♫trollunge skrev:

Her i Trøndelag hadde vi lett hatt 10 kaker ++. Å lefser, puddinger, snacks osv

 

Her er det vanlig at det bugner å blir det mye rester til overs, så har vi restefest med venner/familie etterpå😊😊 Nesten bedre dagen derpå når man ikke trenger å stresse med noe😉

Ha-ha, kjenner igjen denne. Man spør gjerne noen om å ta med kake/bakst eller noe man vet disse er gode på eller glade i å lage. I tillegg så kjøper foreldre inn kaker (har gjerne pakker med 3 kaker som kan spesialtilpasses konfirmanten i større og mindre grad uten pristillegg). I tillegg kommer det lett 3-4 eller 5 kaker til fra folk som "har lyst" til å bidra.... Så er man 30 gjester står det gjerne nærmere 20-25 fat/kaker på bordet. Altså, da er en "Kake" et fat  med muffins, skål med fruktsalat, multekrem,- en tårnkake noen krumkaker, boller,- ikke BARE marsipankake, oreokake og verdens beste,- men litt annet også... Men MYE, det er det. Så har man "etterselskap" for å takke mer perifer slekt og naboer som har gitt gaver dagen etter, disse inviteres på kvelden etter konfirmasjon er over når man har gått gjennom gavelista. Og det skal selvfølgelig være mer enn nok kake igjen til denne festen,- og det er det som regel......Også blir det arbeidskollegaer som får de siste rester på mandagen og da blir det som regel tomt,- sjeldent vi har kastet kake etter slike selskap ja....

Men har hørt at "trøndersk kakebord" er beryktet. Er likedann i bryllup forresten ;) Så dette er vel ikke et antall kake man bør gå etter hvis man ikke er trønder/bor i Trøndelag,- tror man kan bli sett rart på,- OG bli brennende inne med MYE kake...

Anonymkode: 65bff...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha-ha, kjenner igjen denne. Man spør gjerne noen om å ta med kake/bakst eller noe man vet disse er gode på eller glade i å lage. I tillegg så kjøper foreldre inn kaker (har gjerne pakker med 3 kaker som kan spesialtilpasses konfirmanten i større og mindre grad uten pristillegg). I tillegg kommer det lett 3-4 eller 5 kaker til fra folk som "har lyst" til å bidra.... Så er man 30 gjester står det gjerne nærmere 20-25 fat/kaker på bordet. Altså, da er en "Kake" et fat  med muffins, skål med fruktsalat, multekrem,- en tårnkake noen krumkaker, boller,- ikke BARE marsipankake, oreokake og verdens beste,- men litt annet også... Men MYE, det er det. Så har man "etterselskap" for å takke mer perifer slekt og naboer som har gitt gaver dagen etter, disse inviteres på kvelden etter konfirmasjon er over når man har gått gjennom gavelista. Og det skal selvfølgelig være mer enn nok kake igjen til denne festen,- og det er det som regel......Også blir det arbeidskollegaer som får de siste rester på mandagen og da blir det som regel tomt,- sjeldent vi har kastet kake etter slike selskap ja....

Men har hørt at "trøndersk kakebord" er beryktet. Er likedann i bryllup forresten ;) Så dette er vel ikke et antall kake man bør gå etter hvis man ikke er trønder/bor i Trøndelag,- tror man kan bli sett rart på,- OG bli brennende inne med MYE kake...

Anonymkode: 65bff...896

Nei, sånn er det egentlig alle andre steder enn på østlandet. Både i nordnorge, vestlandet (sunnmørske kakebord er kjent for å være de "verste") og innlandet har tradisjon for mye kaker og både en og to etterfester. 

Det handler vel mer om tradisjonen med å bake til naboer og venner enn om mengden kaker i seg selv. Mange vil bidra og man takker ikke nei til tilbud om kake, så kommer det noen kaker man ikke engang har bedt om og så vips har man nesten like mange kaker og desserter som man har gjester. Denne tradisjonen er verdt å ta vare på, la oss ikke bli et samfunn der alle har nok med seg og sitt. 

Jeg hadde rundstykker, formkaker og boller i fryseren i et halvt år etter fødslene, etter alle sendingskurvene. Trengte aldri å ordne noe selv da jeg fikk besøk, gjestene hadde med kaffekanne og kaffemat selv. Det blir ansett som uhøflig her å belemre en nybakt mor når man kommer innom. Naboen min er fra Oslo, hun ble svært overrasket da hun kom hjem fra sykehuset og mannen meldte at de ikke hadde fryserplass. Og også tradisjonen med at gjestene selv ordnet servering ved barselbesøk var ny for henne. Da hun fikk første barnet i Oslo ble hun utslitt av å styre rundt besøkene. Men hun kom aldri dit hvor hun synes det var greit at gjestne dekket bordet og satte inn i oppvaskmaskinen etterpå, det overskred grensene hennes. 

Anonymkode: 51429...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha-ha, kjenner igjen denne. Man spør gjerne noen om å ta med kake/bakst eller noe man vet disse er gode på eller glade i å lage. I tillegg så kjøper foreldre inn kaker (har gjerne pakker med 3 kaker som kan spesialtilpasses konfirmanten i større og mindre grad uten pristillegg). I tillegg kommer det lett 3-4 eller 5 kaker til fra folk som "har lyst" til å bidra.... Så er man 30 gjester står det gjerne nærmere 20-25 fat/kaker på bordet. Altså, da er en "Kake" et fat  med muffins, skål med fruktsalat, multekrem,- en tårnkake noen krumkaker, boller,- ikke BARE marsipankake, oreokake og verdens beste,- men litt annet også... Men MYE, det er det. Så har man "etterselskap" for å takke mer perifer slekt og naboer som har gitt gaver dagen etter, disse inviteres på kvelden etter konfirmasjon er over når man har gått gjennom gavelista. Og det skal selvfølgelig være mer enn nok kake igjen til denne festen,- og det er det som regel......Også blir det arbeidskollegaer som får de siste rester på mandagen og da blir det som regel tomt,- sjeldent vi har kastet kake etter slike selskap ja....

Men har hørt at "trøndersk kakebord" er beryktet. Er likedann i bryllup forresten ;) Så dette er vel ikke et antall kake man bør gå etter hvis man ikke er trønder/bor i Trøndelag,- tror man kan bli sett rart på,- OG bli brennende inne med MYE kake...

Anonymkode: 65bff...896

Ja akkurat slik er det🤣🤣  men det er faktisk nesten aldri at noe blir kastet da😊 

Syns dette er en litt koselig tradisjon jeg da😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør jo ha litt bedre utvalg enn hva som blir spist. Det er hos oss obligatorisk med:

-kransekake

-marsipankake

-gulerotkake

-suksessterte

-verdens beste/Kvæfjord kake

-noe hvetebakst (kringle f.eks).

-noe til barn : sjokoladekake/muffins

Dette hadde jeg laget til 25pers. Ja du får rester, men man skal ha litt utvalg også, det er tross alt fest. Mye av dette kan fryses så du trenger ikke kaste mye.
 

Jeg ville også satt frem noe twist og trolig litt potetgull. 

Anonymkode: 1fd3a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man bør jo ha litt bedre utvalg enn hva som blir spist. Det er hos oss obligatorisk med:

-kransekake

-marsipankake

-gulerotkake

-suksessterte

-verdens beste/Kvæfjord kake

-noe hvetebakst (kringle f.eks).

-noe til barn : sjokoladekake/muffins

Dette hadde jeg laget til 25pers. Ja du får rester, men man skal ha litt utvalg også, det er tross alt fest. Mye av dette kan fryses så du trenger ikke kaste mye.
 

Jeg ville også satt frem noe twist og trolig litt potetgull. 

Anonymkode: 1fd3a...3fd

Glemte frukt/ fruktspyd ol.!

Anonymkode: 1fd3a...3fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker 6 kaker er nok. Vi hadde konfirmasjon i fjor, vi var 20 gjester og vi hadde 4 kaker. Det var mer enn nok. Synes det blir groteskt når man skal ha en halv kake hver, tenk på alle de som sulter! 

Anonymkode: ead73...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker 6 kaker er nok. Vi hadde konfirmasjon i fjor, vi var 20 gjester og vi hadde 4 kaker. Det var mer enn nok. Synes det blir groteskt når man skal ha en halv kake hver, tenk på alle de som sulter! 

Anonymkode: ead73...ae2

De vil sikre litt mindre om vi spiser mindre kake mener du? 

Det er ikke snakk om hver eneste bursdag, det er snakk om konfirmasjon... Hvert menneske har gjerne tre slike selskaper, dåp, konfirmasjon og bryllup. 

De selskapene skal gjerne skille seg litt fra den vanlige bursdagen. 3-4 kaker ville jeg hatt i bursdag. 

Men om det er til trøst for deg så har ikke vi brukt tusenvis av kroner på pynt da, hvite duker har vi fra før, billig hvitt service fra nille brukes til alle slike anledninger, blomster fra plantasjen og servietter og litt pynt fra upstairs.

Tror de som bare har noen få flotte, gjerne kjøpekaker bruker enormt mye mer på stæsj og pynt. Så da har vi nok forbrukt like mye 😉

Anonymkode: d4d4e...f66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Man bør jo ha litt bedre utvalg enn hva som blir spist. Det er hos oss obligatorisk med:

-kransekake

-marsipankake

-gulerotkake

-suksessterte

-verdens beste/Kvæfjord kake

-noe hvetebakst (kringle f.eks).

-noe til barn : sjokoladekake/muffins

Dette hadde jeg laget til 25pers. Ja du får rester, men man skal ha litt utvalg også, det er tross alt fest. Mye av dette kan fryses så du trenger ikke kaste mye.
 

Jeg ville også satt frem noe twist og trolig litt potetgull. 

Anonymkode: 1fd3a...3fd

Hvorfor skriver du noe til barn og så nevner sjokoladekake? Det er jo de med sjokolade som er best?? Du mangler ostekake, snickerskake, oreokake og andre sjokoladefylte godbiter. De to første du nevner spiser bare de veldig gamle her.

Anonymkode: 997e9...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skriver du noe til barn og så nevner sjokoladekake? Det er jo de med sjokolade som er best?? Du mangler ostekake, snickerskake, oreokake og andre sjokoladefylte godbiter. De to første du nevner spiser bare de veldig gamle her.

Anonymkode: 997e9...de2

Kransekake og marsipankake er jo kjempegodt! 

Anonymkode: 97de0...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De vil sikre litt mindre om vi spiser mindre kake mener du? 

Det er ikke snakk om hver eneste bursdag, det er snakk om konfirmasjon... Hvert menneske har gjerne tre slike selskaper, dåp, konfirmasjon og bryllup. 

De selskapene skal gjerne skille seg litt fra den vanlige bursdagen. 3-4 kaker ville jeg hatt i bursdag. 

Men om det er til trøst for deg så har ikke vi brukt tusenvis av kroner på pynt da, hvite duker har vi fra før, billig hvitt service fra nille brukes til alle slike anledninger, blomster fra plantasjen og servietter og litt pynt fra upstairs.

Tror de som bare har noen få flotte, gjerne kjøpekaker bruker enormt mye mer på stæsj og pynt. Så da har vi nok forbrukt like mye 😉

Anonymkode: d4d4e...f66

Hvis det er mange i en familie blir det fort mange selskap ila et år, og mange rester som blir kastet.   Skjønner ikke hvorfor man skal fråtse i kaker, ja dere vil at det skal være overdådig. Men skjerp dere, en halv kake til hver?! Det er helt sykt! 

Anonymkode: ead73...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er mange i en familie blir det fort mange selskap ila et år, og mange rester som blir kastet.   Skjønner ikke hvorfor man skal fråtse i kaker, ja dere vil at det skal være overdådig. Men skjerp dere, en halv kake til hver?! Det er helt sykt! 

Anonymkode: ead73...ae2

Har aldri kasta kake. Naboane og fryseren er din venn😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det er mange i en familie blir det fort mange selskap ila et år, og mange rester som blir kastet.   Skjønner ikke hvorfor man skal fråtse i kaker, ja dere vil at det skal være overdådig. Men skjerp dere, en halv kake til hver?! Det er helt sykt! 

Anonymkode: ead73...ae2

Man f r y s e r ned restene. FRYSER ned det som ikke blir spist opp eller gitt bort. 

Hvor vanskelig kan det være🤪

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man f r y s e r ned restene. FRYSER ned det som ikke blir spist opp eller gitt bort. 

Hvor vanskelig kan det være🤪

Anonymkode: 58e8a...e38

Hva skal vi med masse kake i frysen? Vi har nesten aldri besøk. Naboer har vi heller ikke mye av.

Anonymkode: ead73...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal vi med masse kake i frysen? Vi har nesten aldri besøk. Naboer har vi heller ikke mye av.

Anonymkode: ead73...ae2

Feirer dere ikke bursdager? Morsdag? Farsdag? 17 mai? Jul? Halloween? 

Anonymkode: 58e8a...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss bugner det alltid av kaker ved fest og feiring. Det skal være noe for enhver og vi sender med rester med gjestene - og fryser ned det som blir igjen utover det. Det er så stusselig med feiringer der det kun er et par stykk.. Men nå er jeg en kakeperson 😂 Og det er nok mesteparten av familien og! 
 

Og det er forskjell på fest og hverdag. Derfor er det ekstra stas å gjøre det skikkelig når noe først skal feires. 

Anonymkode: 702ed...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns fremdeles det er absurd at det skal være en halv kake til hver. Jeg har aldri vært på en fest der det har vært tilfelle, og jeg har en stor familie. Samtlige fester jeg har vært på har hatt maks 5 kaker, og det har vært mer enn nok til alle. 
Hvor setter dere alle disse 10-12 kakene? Jeg har ikke et så stort bord en gang!  
Og hvorfor bake for å fôre naboer og kolleger?  
Fråtsing, kalles det, og det er bare ekkelt. 

Anonymkode: 477d4...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...