Gå til innhold

Mest irriterende uttrykket du hører?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hater uttrykket «dødfødt». Da jeg var gravid hadde jeg en kollega som brukte det i annenhver setning. Fikk vondt i magen av det. 

Endret av lissjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

🤦‍♀️ Hjelpes..  

Anonymkode: 298c0...f9b

Hjelpes er det noe jeg irriterer meg over. Har heldigvis bare sett det her inne, aldri hørt noen si "hjelpes" som kommentar til noe.

Anonymkode: 726cc...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

Det er mange ord og uttrykk som slik sett irriterer meg, både fordi de ofte brukes feil eller fordi det går fullstendig inflasjon i bruken. For noen år siden var det "framsnakke", nå er det "framoverlent", bare for å nevne et par eksempler.  En annen "versting" er jo " i forhold til", som jeg ser flere i tråden nevner.

Det som frustrerer meg mye, mye mer, er hvor mye elendig språk og rettskriving det norske folk etter hvert klarer å produsere. Du finner knapt en avisartikkel uten flere skrivefeil! Det skrives artikkel etter artikkel med utrolig dårlig språkføring - i aviser, i reisebrosjyrer, i reklame, i magasiner, og sist men ikke minst: på nett. 
 

Hvorfor opplever vi denne utviklingen? Hva er det egentlig som skjer? Hvorfor er det snart ingen som kan alminnelige rettskrivingsregler? 
 

Jada, det er sikkert en feil eller flere her også, automatisk retting på telefon lurer meg stadig vekk. 

Jeg tror dette skyldes flere ting. En ting er at aviser og andre nyhetskilder på nett har det travelt. Det viktige er å få publisert nyhetene før konkurrentene, og klarer de det er det ikke så farlig om det er en skrivefeil eller 17 i artikkelen. Før i tiden hadde avisene korrekturlesere som fjernet feil. Det finnes ikke lenger, og jeg tipper at det både handler om tid og penger. Klart det er billigere å droppe korrekturleseren og spare lønna hans/ hennes, og i tillegg få publisert nyhetene raskere.

En annen ting er autokorrekt på telefoner, nettbrett og pc-er. Noen mennesker kan ikke grunnleggende rettskriving, noen gidder ikke og noen er usikre og stoler mer på autokorrekt enn på seg selv. Se bare på særskrivingen som brer om seg. Jeg tror det henger sammen med autokorrekt. 

I tillegg leser folk mindre enn før, tror jeg (dette er bare synsing, jeg har ingen statistikk på området), og det er mange som kun leser på nettet. Og da blir man lett smittet av skriverotet som finnes i nyhetsartikler og på diskusjonsforum og Facebook og alle steder.

Til sist vil jeg også ta med noe jeg har lagt merke til: I forrige årtusen, før Facebook og diskusjonsforum og newsgrupper på nett, da var det de jeg vil kalle skriveføre som ytret seg skriftlig. Skulle man meddele noe til offentligheten skrev man leserbrev til avisene, og da tenkte man gjerne gjennom innholdet både en og to ganger. Selvsagt fantes det unntak, men avisene gikk også gjennom det de satte på trykk og luket vekk de verste feilene. Nå ytrer alle seg, også de som ikke kan (eller vil kunne) rettskriving, og det er utrolig raskt å trykke send på en kommentar på Facebook for eksempel. Ikke som å brette sammen et ark, legge i en konvolutt, sette på frimerke og sende det til en avisredaksjon.

Dette ble langt, men det er noe jeg har tenkt mye på. Og spesielt når jeg leser her inne, der mange ikke mestrer selv de enkleste rettskrivingsregler. Så beklager denne utblåsingen, men det gjorde godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Superdolly skrev:

Jeg tror dette skyldes flere ting. En ting er at aviser og andre nyhetskilder på nett har det travelt. Det viktige er å få publisert nyhetene før konkurrentene, og klarer de det er det ikke så farlig om det er en skrivefeil eller 17 i artikkelen. Før i tiden hadde avisene korrekturlesere som fjernet feil. Det finnes ikke lenger, og jeg tipper at det både handler om tid og penger. Klart det er billigere å droppe korrekturleseren og spare lønna hans/ hennes, og i tillegg få publisert nyhetene raskere.

En annen ting er autokorrekt på telefoner, nettbrett og pc-er. Noen mennesker kan ikke grunnleggende rettskriving, noen gidder ikke og noen er usikre og stoler mer på autokorrekt enn på seg selv. Se bare på særskrivingen som brer om seg. Jeg tror det henger sammen med autokorrekt. 

I tillegg leser folk mindre enn før, tror jeg (dette er bare synsing, jeg har ingen statistikk på området), og det er mange som kun leser på nettet. Og da blir man lett smittet av skriverotet som finnes i nyhetsartikler og på diskusjonsforum og Facebook og alle steder.

Til sist vil jeg også ta med noe jeg har lagt merke til: I forrige årtusen, før Facebook og diskusjonsforum og newsgrupper på nett, da var det de jeg vil kalle skriveføre som ytret seg skriftlig. Skulle man meddele noe til offentligheten skrev man leserbrev til avisene, og da tenkte man gjerne gjennom innholdet både en og to ganger. Selvsagt fantes det unntak, men avisene gikk også gjennom det de satte på trykk og luket vekk de verste feilene. Nå ytrer alle seg, også de som ikke kan (eller vil kunne) rettskriving, og det er utrolig raskt å trykke send på en kommentar på Facebook for eksempel. Ikke som å brette sammen et ark, legge i en konvolutt, sette på frimerke og sende det til en avisredaksjon.

Dette ble langt, men det er noe jeg har tenkt mye på. Og spesielt når jeg leser her inne, der mange ikke mestrer selv de enkleste rettskrivingsregler. Så beklager denne utblåsingen, men det gjorde godt.

Jeg tror du dessverre har rett. 

Det er nok noen flere årsaker også, men du har nevnt flere viktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Petra Prøvedukke skrev:

Jeg tror du dessverre har rett. 

Det er nok noen flere årsaker også, men du har nevnt flere viktige. 

Det er helt sikkert flere, men jeg syntes at jeg hadde skrevet mer enn langt nok som det var. 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes er det noe jeg irriterer meg over. Har heldigvis bare sett det her inne, aldri hørt noen si "hjelpes" som kommentar til noe.

Anonymkode: 726cc...872

Nei, du vet det er forskjell på skriftlig og muntlig språk eller? Og også på bruksområde... 

Anonymkode: 298c0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forkortelser av ord og engelske ord

Butta= butikken

Serr

Seff

 Vaycai? = ferie

LOL 

Kid/kidza

Lizom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

Jeg tror du dessverre har rett. 

Det er nok noen flere årsaker også, men du har nevnt flere viktige. 

Jeg tror folks holdninger er en medvirkende årsak. Mitt inntrykk av nordmenn er at vi hater å bli retta på, og vi går i vranglås hvis noen forteller oss hva vi burde gjøre. Hvis noen f.eks. drister seg til å si «du bruker uttrykket ‘i forhold til’ på en feil måte», er en typisk norsk reaksjon å kvittere med «jeg driter i hva som er riktig, alle skjønner hva jeg mener, og hvis det er noen som ikke skjønner det så er det deres problem.»

Litt rart egentlig. Vi nordmenn er litt snobbete på veldig mange områder, men å fremstå som oppegående gjennom skriftspråket er ikke viktig for folk.

Anonymkode: e4ef8...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, lissjenta skrev:

Hater uttrykket «dødfødt». Da jeg var gravid hadde jeg en kollega som brukte det i annenhver setning. Fikk vondt i magen av det. 

Denne er jeg enig med deg i. ❤️ Forferdelig uttrykk. Egentlig det verste. 

Anonymkode: dc9b3...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror folks holdninger er en medvirkende årsak. Mitt inntrykk av nordmenn er at vi hater å bli retta på, og vi går i vranglås hvis noen forteller oss hva vi burde gjøre. Hvis noen f.eks. drister seg til å si «du bruker uttrykket ‘i forhold til’ på en feil måte», er en typisk norsk reaksjon å kvittere med «jeg driter i hva som er riktig, alle skjønner hva jeg mener, og hvis det er noen som ikke skjønner det så er det deres problem.»

Litt rart egentlig. Vi nordmenn er litt snobbete på veldig mange områder, men å fremstå som oppegående gjennom skriftspråket er ikke viktig for folk.

Anonymkode: e4ef8...fce

Dette tror jeg også dessverre er helt riktig. Trist for språket vårt, men folk som overhodet ikke vil ta i mot kunnskap kan man ikke tvinge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...