Gå til innhold

Mest irriterende uttrykket du hører?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvem er et ord jeg syntes blir brukt mye her inne i spørsmål jeg mener det burde blitt brukt hvilket eller hva..

hvem navn er finest?

hvem mat liker du best? 

Hvem hus er fineste av dette?

hvem liker du best taco eller pizza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gledes, eller bare gledes. 

Mammahjerte.

Gjøre på. Jeg får frysninger av folk som sier eller skriver gjøre .

Mer eller mindre tilfeldig deling av sammensatte ord, som for eksempel kjempe morsomt, sommer jobb. Det heter kjempemorsomt, sommerjobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får grøssninger av uttrykkene bæsje på leggen og ta deg ei bolle 😱😩

Anonymkode: 272fa...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som bruker uttrykk feil irriterer. «Den dag i dag» og «alle over én kam» brukes ofte feil.

Anonymkode: cf63a...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, *Miss Marple* skrev:

«Misforstå meg rett»

Jeg får fnatt og kløe av det uttrykket. Det er feil!!!

Å få kløe av noe brukt slik som her er også veldig irriterende... 

Anonymkode: 298c0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rødt i glasset, nyyyyt, mammahjertet, «verdens beste», lag deg en fin dag, vi er gravide, vi er gode sammen, og typiske fraser her vi kommer fra: Orkær ente mer jeg nå asså, det ska lissom værra noe piss som skjer hele tia kannu si»!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får utslett av setningen "lag deg en god dag". Tanken er god, men oppfordringen kommer som oftest fra shakedrikkende damer som plutselig har fått et nytt og helt fantastisk bra liv, blitt 100 % lykkelig tvers igjennom, og som har fått et livskall om å strø visdomsord med stjernebakgrunn til alt og alle.

Baaahhh - takk for meg! 

Anonymkode: 9a43e...25b

Eller "bli den beste utgaven av deg selv" sagt av de samme damene. Gjerne Herbalife-forhandlere og selvutnevnte treningsguruer. Hvem har myndighet til å påstå at jeg ikke er den beste utgaven av meg selv, selv om jeg elsker å sitte i sofakroken med strikketøyet og potetgullposen, og hater å trene og shake?

Anonymkode: 31a18...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke akkurat et uttrykk, men har så mange på jobb som sier at vi kan ikke forfordele noen. De bruker konsekvent ordet for å gi noen en fordel. 

Jeg irriterer meg hver gang for dere bruker et ord dere ikke vet hva betyr. Si heller at dere ikke ønsker gi noen en fordel for forfordele betyr helt motsatt 🙈🙈🙈 dette blir ofte sagt i foredrag osv

 

alle de som sier: det er så chill, må tilbake til kidden min osv. 🤮

Anonymkode: 82bf5...ea7

Forfordele er et janusord. Det finnes flere slike, bjørnetjeneste er et annetbeksempel. Det er ord som hadde en opprinnelig betydning, men som ved misforståelser har kommet til å bety det stikk motsatte. I dag kan ordet ha begge betydninger. Best å droppe det.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forfordele er et janusord. Det finnes flere slike, bjørnetjeneste er et annetbeksempel. Det er ord som hadde en opprinnelig betydning, men som ved misforståelser har kommet til å bety det stikk motsatte. I dag kan ordet ha begge betydninger. Best å droppe det.

Anonymkode: 56364...e9e

Ikke janusord, når jeg tenker meg om, det kalles pendelord.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Juliea Ruler skrev:

Hvem er et ord jeg syntes blir brukt mye her inne i spørsmål jeg mener det burde blitt brukt hvilket eller hva..

hvem navn er finest?

hvem mat liker du best? 

Hvem hus er fineste av dette?

hvem liker du best taco eller pizza?

Det er jo fordi enkelte ikke kan norsk. Det er jo ikke et uttrykk i den forstand... Men er helt enig at det er forferdelig irriterende. 

Endret av Elizabeth89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet sammen med ei som som sa "Skulle jeg til å si" til alt hun sa. Men på dialekten hennes ble det bare enda verre. Da ble det slik "Skolte æ te å sei". Orket ikke snakke med henne lenger... Det verste var at hun var ganske skarp... 

Anonymkode: a571d...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Funke fjell.. hvordan fungerer et fjell liksom?

Anonymkode: 298c0...f9b

Et fjell er stødig og stabilt. Så hvis noe funker fjell så fungerer det bra...

Anonymkode: 95708...e4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et fjell er stødig og stabilt. Så hvis noe funker fjell så fungerer det bra...

Anonymkode: 95708...e4e

Helt idiotisk å si. Det fungerer jo ikke som et fjell, fjell fungerer ikke, det bare er.

Anonymkode: 298c0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt idiotisk å si. Det fungerer jo ikke som et fjell, fjell fungerer ikke, det bare er.

Anonymkode: 298c0...f9b

Jeg tror egentlig uttrykket er at det fungerer fjellstøtt, og så har det blitt forenklet. 

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den  blir aldri akseptabel. De uten utdanning og språkvett får ikke styre på som de vil.

Anonymkode: 44c36...299

I følge Helene Uri, er den dessverre på vei inn, og på sikt vil den erstatte den opprinnelige betydningen. 

Anonymkode: f16ac...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I følge Helene Uri, er den dessverre på vei inn, og på sikt vil den erstatte den opprinnelige betydningen. 

Anonymkode: f16ac...694

Det tror jeg (dessverre) hun har rett i. Ord forandrer seg og får nye betydninger hele tiden, det er jo mye av grunnen til at det finnes ulike språk. Tenker i farten på ordet «patetisk», som egentlig har betydningen «følelsesladd». Et patetisk brev er et brev med mye følelser. Den betydningen er jo helt endret. Lurer på om noen rev seg i håret da den nye betydningen begynte å bli vanlig?

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det var ille gæli"... godt med mat. Høres negarivt ladet ut først for så å slenge på noe positivt 🥴 

Anonymkode: c67e9...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- "I disse koronatider...'

- Folk som sier "i så fall", når de mener "i alle fall".

- Folk som bruker "i forhold til" feil

- "Dems" 

- Kose seg "glugg ihjel"

- "Ditten von datten"

- "Ha koll på" (gjerne uttalt "kål")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, eller miljøskadde lærere, som meg. Jeg er en kameleon når det kommer til uttrykk, dessverre, og adopterer ubevisst alle rundt meg. Nå har jeg blitt flinkere, men etter en hel dag på jobb med tenåringer kan det nok glippe ut noen "sykt" og "serr" en gang i blant 🙈

Selv er jeg litt lei av "liksom", en gjenganger hos spesielt tenåringsjenter som bruker det i minst annenhver setning. " Også liksom så jeg... og så liksom gjorde han ...".

Anonymkode: 5a37f...c1d

🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dått enno. Altså som i .no 

«festlig dått enno» 

Det er bare teit! 

Anonymkode: def52...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg grønn over nordmenn som kommer med svenske uttrykk som: nu kör vi, bjuda på osv. 

Anonymkode: 33074...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Juliea Ruler skrev:

Hvem er et ord jeg syntes blir brukt mye her inne i spørsmål jeg mener det burde blitt brukt hvilket eller hva..

hvem navn er finest?

hvem mat liker du best? 

Hvem hus er fineste av dette?

hvem liker du best taco eller pizza?

Hva med de som kjører mellom tunnelen eller som leser mellom papirene?

Anonymkode: 2d735...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jeg er enig i her, altså. 

Jeg har nylig begynt å irritere meg over uttrykket "jeg går på", som når folk sier "jeg går på AAP" istedenfor "jeg mottar for tiden AAP".  Eller "jeg går på smertestillende". Vet ikke hvorfor det irriterer meg, det bare høres feil ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...