Gå til innhold

Mest irriterende uttrykket du hører?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg må holde en knapp på «sykt» som forsterkende adverb. Kjolen er så sykt fin, det er sykt slitsomt, det er så sykt dårlig gjort. Tenker med en gang drop out fra videregående - eller Kurt Nilsen.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

«Innafor»...syns det ordet går igjen over alt for tida😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, eller miljøskadde lærere, som meg. Jeg er en kameleon når det kommer til uttrykk, dessverre, og adopterer ubevisst alle rundt meg. Nå har jeg blitt flinkere, men etter en hel dag på jobb med tenåringer kan det nok glippe ut noen "sykt" og "serr" en gang i blant 🙈

Selv er jeg litt lei av "liksom", en gjenganger hos spesielt tenåringsjenter som bruker det i minst annenhver setning. " Også liksom så jeg... og så liksom gjorde han ...".

Anonymkode: 5a37f...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

"Sykt" som forsterker er fælt. Misliker også sterkt uttrykket "gønne på". Vitner om lite ordforråd. 

Anonymkode: 9676c...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når noen sier "den tid den sorg" om noe som er positivt. Jeg blir faktisk dypt såret når kjæresten min bruker det på ting vi gleder oss til, for det er så negativt ladet. 

Er det jeg som tolker dette feil eller? 

Anonymkode: 1c5e7...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg hater når noen sier "den tid den sorg" om noe som er positivt. Jeg blir faktisk dypt såret når kjæresten min bruker det på ting vi gleder oss til, for det er så negativt ladet. 

Er det jeg som tolker dette feil eller? 

Anonymkode: 1c5e7...b58

"Den tid, den sorg" betyr det samme som å ikke ta sorgene på forskudd. Bruker det om situasjoner som i verste fall kan slå negativt ut, men som så godt som aldri gjør det. 

Anonymkode: 9676c...d31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater når noen sier "den tid den sorg" om noe som er positivt. Jeg blir faktisk dypt såret når kjæresten min bruker det på ting vi gleder oss til, for det er så negativt ladet. 

Er det jeg som tolker dette feil eller? 

Anonymkode: 1c5e7...b58

Uttrykket betyr jo å ikke ta sorgene på forskudd... Virker som de rundt deg bruker det feil (om ikke jeg er helt på jordet da) ☺️ 

Anonymkode: 9ea71...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

‘Det er som jeg jeg sier....’ (kanskje bare et trøndersk utrykk, men mange her jeg bor starter annenhver setning med ‘Det e som æ sei, ....’.)

Anonymkode: 207d4...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fra Stavanger sier mange (ofte litt harry menn) ‘Ska sei! ’...altså ‘skal si’ som betyr noe sånn som ‘jøss’.

Ellers syns jeg det er ganske irriterendes med de som bare MÅ si ‘liksom’/lizm’ i hver eneste setning😳

’Munnheng generelt er ganske irriterendes😶 Foran eller bak hver setning; ‘Såå...’ Eeeee’. Eller de som liker å avslutte sine egne setninger med ‘mhm’🙀😄

Anonymkode: 9d104...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

«Innafor»...syns det ordet går igjen over alt for tida😆

Akkurat det mote-utrykket syns jeg er mer koselig enn irriterendes🙂 Ihvertfall foreløpig😄

Anonymkode: 9d104...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater når noen sier "den tid den sorg" om noe som er positivt. Jeg blir faktisk dypt såret når kjæresten min bruker det på ting vi gleder oss til, for det er så negativt ladet. 

Er det jeg som tolker dette feil eller? 

Anonymkode: 1c5e7...b58

Det betyr, som andre skriver, at man ikke skal ta sorgene på forskudd, bokstavelig talt «det bekymrer vi oss ikke for før det skjer».  Skjønner ikke helt i hvilken betydning samboeren din bruker det.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er fra Stavanger sier mange (ofte litt harry menn) ‘Ska sei! ’...altså ‘skal si’ som betyr noe sånn som ‘jøss’.

Ellers syns jeg det er ganske irriterendes med de som bare MÅ si ‘liksom’/lizm’ i hver eneste setning😳

’Munnheng generelt er ganske irriterendes😶 Foran eller bak hver setning; ‘Såå...’ Eeeee’. Eller de som liker å avslutte sine egne setninger med ‘mhm’🙀😄

Anonymkode: 9d104...3ba

Og de som skyter inn «Ikke sant?» på underlige steder i samtaler. Det er sikkert ment som en bekreftelse, men det virker helt malplassert, eller som noe man sier til et veldig lite barn. Kom også på at jeg blir litt grønn innvendig av folk som bruker det svenske «typ», og særlig når de misforstår og sier «type».

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremoverlent. Brekker meg litt hver gang noen snakker om at det er "viktig at vi er fremoverlent i denne prosessen bla bla bla". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På seg selv kjenner man andre, når det kommer fra drittsekker som blir tilsnakket.

Anonymkode: 29dbf...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert... Hater når jeg spør om noe og får «sikkert» som svar. «Kan du klippe plen i morgen? Sikkert...» «Skal vi ha taco til middag? Sikkert...» «Skal vi tilbringe sommeren i ett mygghelvete og spise svidde, kalde pølser til middag hver dag? Sikkert...» 😫😫😫 Hva pokker betyr «sikkert»??? 

Anonymkode: 33c5d...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

«Misforstå meg rett»

Jeg får fnatt og kløe av det uttrykket. Det er feil!!!

Enig i at det er irriterende, men det er ikke feil. Det er en bevisst vri på to uttrykk («forstå meg rett»/«ikke misforstå meg»), og hele poenget er at det ikke gir mening.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert... Hater når jeg spør om noe og får «sikkert» som svar. «Kan du klippe plen i morgen? Sikkert...» «Skal vi ha taco til middag? Sikkert...» «Skal vi tilbringe sommeren i ett mygghelvete og spise svidde, kalde pølser til middag hver dag? Sikkert...» 😫😫😫 Hva pokker betyr «sikkert»??? 

Anonymkode: 33c5d...5cf

Tror det er en oversettelse av engelske «sure». Ordene betyr det samme, men de fungerer overhodet ikke likt når de brukes på denne måten. 

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, prekæs skrev:
  1. Sliter litt med "nyt" og "lekent".

Enig! «Nyt» er forferdelig. Hater også ordet «sulten» brukt om å ville oppnå resultater.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Samme det». For det er ofte ikke det samme. 
«da vi var i Spania»

»dere var ikke Spania, dere var i nord-Norge»

»samme det da» 

Nei. Det er ikke det samme. Og det spiller en rolle.

Anonymkode: 2d735...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Holdt jeg på å si». Eh, du holdt ikke på å si det. Du sa det. 

Anonymkode: da9d2...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og de som skyter inn «Ikke sant?» på underlige steder i samtaler. Det er sikkert ment som en bekreftelse, men det virker helt malplassert, eller som noe man sier til et veldig lite barn. Kom også på at jeg blir litt grønn innvendig av folk som bruker det svenske «typ», og særlig når de misforstår og sier «type».

Anonymkode: 56364...e9e

Haha, ja!🙀

Tror dette er engelske utrykk som har blitt forsøkt kopiert over til norsk; ‘right’? 

Husker jeg hørte på ei amerikansk ungdom som satt i sete bak meg på en flytur som så ‘like’ (som i its like) ihver setning og det gikk opp for meg det ble brukt på samme måte som mange nordmenn bruker ‘liksom’ eller ‘på en måte’ som også ofte går igjen hos oss😶

‘Type‘ sier de her i Stavanger også. Ganske mange faktisk😅

Anonymkode: 9d104...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, prekæs skrev:
  1. Sliter litt med "nyt" og "lekent".

Haha, i Stavanger sier de ‘nydas’. For å være ekstra kule🥴😆

Anonymkode: 9d104...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...