Gå til innhold

Mest irriterende uttrykket du hører?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Holdt jeg på å si». Eh, du holdt ikke på å si det. Du sa det. 

Anonymkode: da9d2...4d1

Så enig. Her i området er det noen som sier det hele tiden. Blir sprø 😅

Anonymkode: 1b6fc...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Polly-Esther skrev:

- "I disse koronatider...'

- Folk som sier "i så fall", når de mener "i alle fall".

- Folk som bruker "i forhold til" feil

- "Dems" 

- Kose seg "glugg ihjel"

- "Ditten von datten"

- "Ha koll på" (gjerne uttalt "kål")

Jeg sier «i disse koronatider» kun for å irritere.

Finner det sykt gøy (Sorry igjen) 😂

Anonymkode: 1b6fc...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg grønn over at "sin" tydeligvis har blitt umoderne. Det heter IKKE "Han sa det til broren hans" når det er hans egen bror. Da sa han det til broren SIN!!!

Anonymkode: ed1c0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Irriterer meg grønn over nordmenn som kommer med svenske uttrykk som: nu kör vi, bjuda på osv. 

Anonymkode: 33074...589

Enig!

Gla påsk føyer seg også inn i rekken her🤮

Anonymkode: 9482e...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages av at folk bruker «bakdel» når de mener ulemper - «det er fordeler og bakdeler ved det mest». For meg er bakdelen noe jeg sitter på.

Anonymkode: a2e21...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt idiotisk å si. Det fungerer jo ikke som et fjell, fjell fungerer ikke, det bare er.

Anonymkode: 298c0...f9b

Hørt om metaforer?😉

Anonymkode: 9d104...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 30.6.2020 den 23.13, *Miss Marple* skrev:

«Misforstå meg rett»

Jeg får fnatt og kløe av det uttrykket. Det er feil!!!

Dette er mitt favoritt uttrykk!, 😁 Det er ikke noe feil med uttrykket. 

Anonymkode: dc9b3...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat uttrykk, men irritererer meg over folk som ikke kan da /nå.  Verste jeg ser forsiden bruken av hun istedenfor henne. Grøss! 

Anonymkode: dc9b3...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 23.50, Anonym bruker skrev:

I forhold til. Nesten alle bruker det feil, og det dukker opp hele tiden! 

Anonymkode: 23b10...1ad

 

På 1.7.2020 den 0.15, Anonym bruker skrev:

Hm..hvordan da? Tror ikke vi bruker det utrykket så mye her jeg bor. Sånn uten om når det er reelt. Og mest skriftlig. Men mulig jeg misforstår🙂

Anonymkode: 9d104...3ba

Mange bruker til til helt andre ting enn de skal. Dersom du kan bytte ut "i forhold til" med "sammenlignet med", da har du brukt uttrykket riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg forøvrig over folk som tror at "uhyggelig" er motsatsen til "hyggelig"...

Anonymkode: ed1c0...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg irriterer meg forøvrig over folk som tror at "uhyggelig" er motsatsen til "hyggelig"...

Anonymkode: ed1c0...cbc

Jeg irriterer meg over folk som ikke vet at "for øvrig" særskrives og at det heter antonym, ikke "motsats". 

Anonymkode: dc267...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hørt om metaforer?😉

Anonymkode: 9d104...3ba

🤦‍♀️ Hjelpes..  

Anonymkode: 298c0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Typ. 
Mye brukt brukt her inne, hva betyr det egentlig?

Anonymkode: b9384...03d

Det kommer fra svensk, og har vel egentlig ikke en helt eksakt betydning. Det brukes gjerne for å uttrykke en slags omtrentlighet: Han er typ elektriker (han er elektriker eller noe sånt - i alle fall håndverker). Vi skal kjøpe take away i kveld, typ pizza (noe sånt som pizza). Hun er typ 30 år (hun er ca. 30). Han er flink til typ å male (og tegne og liknende). Det er tydeligvis et litt omstridt ord i Sverige også:

https://spraktidningen.se/artiklar/2015/12/svensk-typ-ar-inte-unik

 

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 23.38, Anonym bruker skrev:

«Holdt jeg på å si». Eh, du holdt ikke på å si det. Du sa det. 

Anonymkode: da9d2...4d1

Haha, var akkurat denne jeg hadde tenkt å skrive. Hater det.

Anonymkode: 19e50...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 23.08, Himmel og hav skrev:

Fremoverlent. Brekker meg litt hver gang noen snakker om at det er "viktig at vi er fremoverlent i denne prosessen bla bla bla". 

Hva med "agil"? 😬

Selv hater jeg "kos deg" når det brukes som en avskjedshilsen. Hva da, kos deg? I alt jeg skal gjøre til neste gang vi sees? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ord og uttrykk som slik sett irriterer meg, både fordi de ofte brukes feil eller fordi det går fullstendig inflasjon i bruken. For noen år siden var det "framsnakke", nå er det "framoverlent", bare for å nevne et par eksempler.  En annen "versting" er jo " i forhold til", som jeg ser flere i tråden nevner.

Det som frustrerer meg mye, mye mer, er hvor mye elendig språk og rettskriving det norske folk etter hvert klarer å produsere. Du finner knapt en avisartikkel uten flere skrivefeil! Det skrives artikkel etter artikkel med utrolig dårlig språkføring - i aviser, i reisebrosjyrer, i reklame, i magasiner, og sist men ikke minst: på nett. 
 

Hvorfor opplever vi denne utviklingen? Hva er det egentlig som skjer? Hvorfor er det snart ingen som kan alminnelige rettskrivingsregler? 
 

Jada, det er sikkert en feil eller flere her også, automatisk retting på telefon lurer meg stadig vekk. 

Endret av Petra Prøvedukke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uttrykk av typen:

-«Jøss... bare... jøss»

-«Nei... bare... nei»

Tåpelig anglitisme som brer seg som ild i tørt gress, særlig her inne.

Anonymkode: e4ef8...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.6.2020 den 23.38, Anonym bruker skrev:

«Holdt jeg på å si». Eh, du holdt ikke på å si det. Du sa det. 

Anonymkode: da9d2...4d1

JAAA den HATER jeg innmari!!!!!!!!!!

Nettopp: du SA jo det! Og ikke holdt på å si!!

Anonymkode: 55db6...bdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Det er mange ord og uttrykk som slik sett irriterer meg, både fordi de ofte brukes feil eller fordi det går fullstendig inflasjon i bruken. For noen år siden var det "framsnakke", nå er det "framoverlent", bare for å nevne et par eksempler.  En annen "versting" er jo " i forhold til", som jeg ser flere i tråden nevner.

Det som frustrerer meg mye, mye mer, er hvor mye elendig språk og rettskriving det norske folk etter hvert klarer å produsere. Du finner knapt en avisartikkel uten flere skrivefeil! Det skrives artikkel etter artikkel med utrolig dårlig språkføring - i aviser, i reisebrosjyrer, i reklame, i magasiner, og sist men ikke minst: på nett. 
 

Hvorfor opplever vi denne utviklingen? Hva er det egentlig som skjer? Hvorfor er det snart ingen som kan alminnelige rettskrivingsregler? 
 

Jada, det er sikkert en feil eller flere her også, automatisk retting på telefon lurer meg stadig vekk. 

Det er vel blant annet fordi dette har hatt veldig lite plass i læreplanene i mange år. Vet ikke hvordan det blir med Fagfornyelsen. Jeg prøver å ikke henge meg for mye opp i folks rettskriving, men jeg reagerer litt når journalister åpenbart ikke kan grunnleggende ting. Refleksivt eiendomsord brukes feil hele tiden. Det er forskjell på å skrive at hun besøkte familien sin og hun besøkte familien hennes. Synes også det er ille å se feilbruken av pronomen i subjektsform og objektsform i tredjeperson flertall (hun snakket ikke med de, hun snakket med dem), men det skillet tror jeg kommer til å forsvinne fra rettskrivingen snart.

Anonymkode: 56364...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

Det er mange ord og uttrykk som slik sett irriterer meg, både fordi de ofte brukes feil eller fordi det går fullstendig inflasjon i bruken. For noen år siden var det "framsnakke", nå er det "framoverlent", bare for å nevne et par eksempler.  En annen "versting" er jo " i forhold til", som jeg ser flere i tråden nevner.

Det som frustrerer meg mye, mye mer, er hvor mye elendig språk og rettskriving det norske folk etter hvert klarer å produsere. Du finner knapt en avisartikkel uten flere skrivefeil! Det skrives artikkel etter artikkel med utrolig dårlig språkføring - i aviser, i reisebrosjyrer, i reklame, i magasiner, og sist men ikke minst: på nett. 
 

Hvorfor opplever vi denne utviklingen? Hva er det egentlig som skjer? Hvorfor er det snart ingen som kan alminnelige rettskrivingsregler? 
 

Jada, det er sikkert en feil eller flere her også, automatisk retting på telefon lurer meg stadig vekk. 

Der har du litt av svaret, autokorrekt på godt og vondt. Man slutter tenke, det blir jo endret for deg, og ofte går den jo bananas, og folk leser ikke gjennom. Ikke tid til det...

Anonymkode: 298c0...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der har du litt av svaret, autokorrekt på godt og vondt. Man slutter tenke, det blir jo endret for deg, og ofte går den jo bananas, og folk leser ikke gjennom. Ikke tid til det...

Anonymkode: 298c0...f9b

Trist utvikling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns uttrykket ish er helt forferdelig. Det er så malplassert i språket vårt

Anonymkode: e9c81...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...