Gå til innhold

Sjeldent jeg er dømmende, men kjente litt på det her om dagen....

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette var et forslag til HI.

Det var hun som reagerte på to tykke mennesker som kjøpte snop, samtidig som hun selv var på butikken og kjøpte....ehm...snop.

Selv reagerer jeg ikke på hva tykke folk gjør, men tidvis på mennesker som har armene eller handlekurven full av snop eller annet lettvint. Og hvis jeg reagerer på hva andre kjøper, og har det samme i min egen handlekurv, så synes jeg det bare er rett og rimelig at jeg går i meg selv og dømmer meg selv, før jeg dømmer andre. Er du ikke enig?

Når det gjelder dette med straff så mener jeg det handler om hvilket syn man har på snop.

Jeg mener det er en uting å lære videre dårlige vaner, når man har muligheten til å lære videre gode vaner. Har selv vokst opp med et sunt kosthold, men, fremfor alt, med mat fra ulike kulturer, mange ulike smaker, og vet derfor at verden består av et mylder av ulike måter å kose seg på. Når jeg deler dette videre opplever jeg selv å dele av en skatt, og det er også den tilbakemeldingen jeg får. 

Man behøver ikke bytte ut snopet med oppskjærte grønnsaker, liksom.

Man kan bytte det ut hele vanen man har med å slenge seg på sofaen og gafle i seg søtt surt og salt, med å lage ny mat i fellesskap, enten man griller pølser på bål med pinnebrød, eller lager etiopisk mat og spiser med fingrene, eller vietnamesiske vårruller som man ruller selv. Om ungene synes dette er kjedelig, ja da et det jo bare å gå tilbake til grandis, cola og melkesjokolade da.

I det minste så lenge man slutter å dømme andre for å gjøre det samme ;) 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Kjøpte snop selv, en liten pose smågodt til lørdag. Alt med måte er hva jeg er oppvokst med. Nekter ikke barna lørdagsgodt, og spiser selv litt en gang i uka, men ellers lever jeg sunt og variert. Er forskjell på smågodt til 40 kroner og tre fulle bæreposer med snop!

Anonymkode: dc204...060

Skrevet
18 hours ago, Anonym bruker said:

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

du har ingenting med hva andre kjøper.

blir så lei av dette med og kristisere andre spesielle overvektige.

Jeg er tynn,men slet mye med overvekt som barn og ungdom og slike som deg ødelegger ennå mer

Anonymkode: cb711...4f8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er du på den runde sida da? Eier du ikke viljestyrke? Eller er du av dem som legger på seg av luft og gulrøtter?

Anonymkode: 48a83...f58

Jeg er normalvektig, men i overkanten. Jeg liker mat og syns det er best å bli mett. Det er dumt når man har en jobb som binder en til PC-en. Godteri rører jeg ikke, og jeg unnskylder heller ikke mine innkjøp med at det er til noen andre, eller påstår at jeg har en sjelden sykdom. Selvbedrag er ikke min greie.

Anonymkode: 1bebe...74f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er få barn som maser om de kan «væææææær såååå sniiiiiiill å få noen tomater». De maser faktisk like mye ved godteriet som de ellers ville gjort om det var ved kassen. Og folk kjøper like mye godteri som før. Og det ble ikke en oppgang i salg av grønnsakene slik han trodde det skulle bli. Altså har det ikke noe å si hvor ting er plassert i butikken.

Anonymkode: 8e016...014

Har du hørt dette fra butikksjefen...? 

Skrevet

Jaja, liten tvil om at hi ikke bare tenkte som hun gjorde "for en gangs skyld" etter å ha lest denne tråden!

Anonymkode: a43fb...16e

Skrevet

Pleier ikke legge merke til hva andre har i handlekurven sin. Men jeg blir litt småkvalm når jeg ser folk med stappfulle poser med lørdagsgodt, sjokoladeplater, flere store flasker brus osv. Men det er fordi jeg ikke synes dette er noe godt selv. Får grøssninger ved tanke på søtsmaken. Da spiller det ingen rolle om den som handler er tynn som en piperenser eller tykk som en bolle, like ubegripelig er det i mine øyne. Og usunt, uansett. 

Anonymkode: 07d41...6c4

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kjøper mengder av chips og digre feite Freiaplater hver måned uansett så det er like greit å gjøre det på Europris? Altså, det er fjorten ting som er galt med logikken din. Og ja, vi ser på hva du handler og dømmer deretter.

Anonymkode: 2fc32...dbb

Gjerne nevn de hele fjorten tingene som er galt med logistikken min☺️

Anonymkode: 65055...2cd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Gjerne nevn de hele fjorten tingene som er galt med logistikken min☺️

Evt *logikken*😄

Skrevet
16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anser du det som krise at man kjøper 4 1,5 liter brus og drikker de 4 lørdager i stedet for 3 halvlitere hver lørdag? Eller å kjøpe 13 plater sjokolade og 10 poser potetgull som man har i 2-3 mnd? 

Både barna mine og jeg er langt unna overvektige. Vi spiser sjokolade og potetgull og drikker brus hver fredag og hver lørdag. Og ja, det er kos for oss. Men det er andre former for kos. Vi koser oss med matpakke på tur, koser oss med grillmat, koser oss med grønnsakssuppe og så koser vi oss med godteri og brus. Det ene dreper ikke det andre.

Ja, godteri er strategisk plassert i butikken. Barna mine spør ofte etter både godteri og brus når vi går forbi det. Jeg svarer nei, og barna spør ikke mer. Barn maser når foreldre gir etter, ikke når de er konsekvente. I butikken her jeg bor (kiwi) er det alltid plassert grønnsaker (knaskerøtter, sukkererter, miniagurk, cherrytomat osv) nærmere kassen enn det godteriet er. Butikksjefen ville se om det hadde noe å si om de flyttet godteri vekk fra kassen og om salget av grønnsakene økte. Men det er få barn som maser om de kan «væææææær såååå sniiiiiiill å få noen tomater». De maser faktisk like mye ved godteriet som de ellers ville gjort om det var ved kassen. Og folk kjøper like mye godteri som før. Og det ble ikke en oppgang i salg av grønnsakene slik han trodde det skulle bli. Altså har det ikke noe å si hvor ting er plassert i butikken.

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpte snop selv, en liten pose smågodt til lørdag. Alt med måte er hva jeg er oppvokst med. Nekter ikke barna lørdagsgodt, og spiser selv litt en gang i uka, men ellers lever jeg sunt og variert. Er forskjell på smågodt til 40 kroner og tre fulle bæreposer med snop!

Tror dere misforstår hensikten med mine innlegg. Dere lever begge omtrent på samme måte som hva jeg selv gjør (måtehold, gå rett forbi godtehyllen, klare å sette grenser for barn, etc etc etc). Jeg er fullstendig klar over at dette kan fremstå som verdens enkleste sak, for noen av oss. 

Poenget mitt var at HI skrev at hun dømte, og følte seg ond.

Det hun egentlig da snakker om, antar jeg, er en følelse at hun har gjort noe riktig, som noen andre ikke har gjort, og at andre burde ha valgt som henne, og at valget ville vært like enkelt for disse å ta. Og så føler hun seg slem fordi hun ser ned på folk. 

Og det er dette som er min innvending; Ikke alle kan ta det valget like enkelt. Vi som kan ta det, enkelt, er heldige. Vi har vokst opp med at dette er normalen, og vi har ofte også råd til å kjøpe de alternativene vi ønsker. 

Og det er altså disse andre jeg mener man burde tilrettelegge for, slik at det blir mye enklere for de å gjøre det samme. Om det er økonomiske intensiver, kunnskap eller produktplassering, som skal til, det kommer an på hva som fungerer. Man ser jo lett at det har skjedd en voldsom endring når det gjelder tobakk. 

Må si jeg ble litt oppløftet av å lese om butikksjefen på Kiwi. Kiwi er jevnt over en butikk jeg synes er god på å selge grønt. Det er litt de tiltakene som han eller hun gjorde, som jeg mener at kan skape en endring. Ikke en umiddelbar endring så klart - ingen forventer vel at unger plutselig skal skrike etter cherrytomater og agurk, selv om den tanken mildt sagt var helt fantastisk 😂 - men på sikt så vil det skje en endring både foreldre og barn og alle andre, lettere å velge gode alternativer, og lettere å unngå fristelser. 

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du hørt dette fra butikksjefen...? 

Ja, jeg kjenner butikksjefen godt, så det er first hand information

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere misforstår hensikten med mine innlegg. Dere lever begge omtrent på samme måte som hva jeg selv gjør (måtehold, gå rett forbi godtehyllen, klare å sette grenser for barn, etc etc etc). Jeg er fullstendig klar over at dette kan fremstå som verdens enkleste sak, for noen av oss. 

Poenget mitt var at HI skrev at hun dømte, og følte seg ond.

Det hun egentlig da snakker om, antar jeg, er en følelse at hun har gjort noe riktig, som noen andre ikke har gjort, og at andre burde ha valgt som henne, og at valget ville vært like enkelt for disse å ta. Og så føler hun seg slem fordi hun ser ned på folk. 

Og det er dette som er min innvending; Ikke alle kan ta det valget like enkelt. Vi som kan ta det, enkelt, er heldige. Vi har vokst opp med at dette er normalen, og vi har ofte også råd til å kjøpe de alternativene vi ønsker. 

Og det er altså disse andre jeg mener man burde tilrettelegge for, slik at det blir mye enklere for de å gjøre det samme. Om det er økonomiske intensiver, kunnskap eller produktplassering, som skal til, det kommer an på hva som fungerer. Man ser jo lett at det har skjedd en voldsom endring når det gjelder tobakk. 

Må si jeg ble litt oppløftet av å lese om butikksjefen på Kiwi. Kiwi er jevnt over en butikk jeg synes er god på å selge grønt. Det er litt de tiltakene som han eller hun gjorde, som jeg mener at kan skape en endring. Ikke en umiddelbar endring så klart - ingen forventer vel at unger plutselig skal skrike etter cherrytomater og agurk, selv om den tanken mildt sagt var helt fantastisk 😂 - men på sikt så vil det skje en endring både foreldre og barn og alle andre, lettere å velge gode alternativer, og lettere å unngå fristelser. 

Skal ta med til deg at jeg ikke har råd til å unne meg mye godteri. Jeg tar meg råd til å unna barna dette. Derfor blir jeg kjempeglad når noen kjøper sjokolade til meg. Jeg prioriterer alltid sunn mat, og derfor er det hyggelig at andre vi skjemme meg bort med ting jeg ikke har råd til å skjemme meg bort med selv.

kiwibutikken jeg snakker om har kjørt dette siden før jul, uten noen spesiell virkning dessverre. Godteriet er plassert i «den bakerste hyllen» og likevel selges det like mye av det som før. Altså er hans erfaring at plassering ikke spiller noen rolle.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg kjenner butikksjefen godt, så det er first hand information

Jeg tviler ikke på at det stemmer det du sier. Likevel, det blir litt feil å si at ‘noe ikke fungerer’ bare fordi det ikke fungerer når en enkelt butikk gjør noe, og over så pass kort tid. Dette er ting som i så fall må endres på et mer grunnleggende plan, og det må gjerne skje i kombinasjon med andre ting. 

Jeg pleier aldri å kjøpe potetgull, men en gang skulle jeg nå kjøpe det. Så jeg tittet rundt i butikken jeg var i, men fant det ikke noe sted. Etter hvert måtte jeg konstatere at dette ikke var å oppdrive i hele butikken. Jeg må si jeg ble litt sjokkert. Jeg trodde potetgull var noe de hadde i alle butikker. Det er mulig de hadde gjemt det bort og at man kunne spørre etter det. Det var også mulig å gå på butikken rett ved, for å kjøpe der. Men uansett ville dette medføre at jeg måtte gå til et ekstra skritt for å få tak i det. Så vidt jeg husker, la jeg bare fra meg tanken på potetgull, og valgte noe annet i stedet. 

Dersom jeg hadde vært av typen som lot meg friste hver gang jeg så en potetgullpose, derimot, og ikke ønsket slike fristelser, så ville det totale fraværet av slike ting i en butikk, gjøre det mye enklere for meg å velge denne butikken. 

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ta med til deg at jeg ikke har råd til å unne meg mye godteri. Jeg tar meg råd til å unna barna dette. Derfor blir jeg kjempeglad når noen kjøper sjokolade til meg. Jeg prioriterer alltid sunn mat, og derfor er det hyggelig at andre vi skjemme meg bort med ting jeg ikke har råd til å skjemme meg bort med selv.

Får en følelse av at du stadig forsøker å vri på ting, for å få det til å virke som det er motsatt av det jeg sier (at sunn mat er det billige og usunn mat er det dyreste, som her) eller at jeg ikke er i stand til å regne (som ditt eksempel med 4X1.5 liter) eller at de tingene jeg snakker om har du allerede motbevist (sånn som med eksperimentet på Kiwi). 

Kom gjerne med motargumenter, men dropp å vri på ting! 

Skrevet

Men da er det jo bra at hun føler seg slem da. Jeg for eksempel, gjør ikke det. Jeg rister bare på hodet og tenker herregud når jeg ser to smellfeite personer ødelegge livet sitt. Hun er et bedre menneske enn jeg.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får en følelse av at du stadig forsøker å vri på ting, for å få det til å virke som det er motsatt av det jeg sier (at sunn mat er det billige og usunn mat er det dyreste, som her) eller at jeg ikke er i stand til å regne (som ditt eksempel med 4X1.5 liter) eller at de tingene jeg snakker om har du allerede motbevist (sånn som med eksperimentet på Kiwi). 

Kom gjerne med motargumenter, men dropp å vri på ting! 

Nå er ikke grønnsaker det billigste på butikken. Frukt og grønt har økt i pris i samme takt som vi kjøper mer av det. Når etterspørselen er stor, så øker prisene. En agurk koster 22kr. En sjokolade (freia melkesjokolade) koster 29kr. Ikke sånn veldig stor forskjell? Etterspørsel etter godteri har vært større før enn nå, og nå er det jo også fare for at det blir få avlinger av grønnsaker, så prisene går opp og opp. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da er det jo bra at hun føler seg slem da. Jeg for eksempel, gjør ikke det. Jeg rister bare på hodet og tenker herregud når jeg ser to smellfeite personer ødelegge livet sitt. Hun er et bedre menneske enn jeg.

Ja, jeg er i grunn enig med deg i dette 😄

Det var også derfor jeg anbefalte henne å reflektere videre, hva det er som gjør at disse menneskene har endt opp som de har gjort.

Sikkert ingen som tenkte at Jippi jeg lever, nå skal jeg jammen bruke livet mitt på å bli så tykk at jeg nesten ikke kommer meg opp av stolen og ut på butikken for å kjøpe snop, sånn at noen kan stå bak meg og dømme meg!

Det er som regel en grunn til at folk ender opp som de gjør, både de som tar gode valg og de som tar mindre gode valg. 

Man tenker så lett at man et fri til å gjøre hva man vil, men...nei.

Man er HARDT programmert av gener.

Man er HARDT programmert av oppvekst.

Man er HARDT programmert av tilfeldige opplevelser. 

Mange kvinner legger faktisk på seg, mer eller mindre bevisst, for å unngå seksuell oppmerksomhet etter seksuelle traumer. Nå var dette mor og datter, så datteren fulgte nok i mors fotspor, mer enn i sine egne. Men det kan en gang ha vært mors erfaring med seksuelle overgrep, som nå, i dag, ender opp med å sette seg på datterens bakende. 

Det er en grunn for alt, og den grunnen er sjelden at folk virkelig er fri, og på dette frie grunnlaget, tar valget om å leve dårlig. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er ikke grønnsaker det billigste på butikken. Frukt og grønt har økt i pris i samme takt som vi kjøper mer av det. Når etterspørselen er stor, så øker prisene. En agurk koster 22kr. En sjokolade (freia melkesjokolade) koster 29kr. Ikke sånn veldig stor forskjell? Etterspørsel etter godteri har vært større før enn nå, og nå er det jo også fare for at det blir få avlinger av grønnsaker, så prisene går opp og opp. 

Det er jo akkurat dette som er mitt poeng!

Sunn mat er jevnt over knalldyrt, mens sukkertøy og annen usunn mat er superbillig. Det gjør jo sitt til at det er langt enklere å velge det usunne. Og dermed velger flere dette. 

Litt usikker på hvilken melkesjokolade du sikter til, 100 g, 200 g...men uansett så er det jo en ENORM forskjell på hva som inneholder mest kalorier og metter mest, av en agurk og en sjokolade. Dermed vil jo det å bruke 30 kroner på å kjøpe sjokolade virke mye mer hensiktsmessig for en fattig person, enn det er å bruke de samme pengene på å kjøpe en agurk. 

Selv rike folk kan jo nesten stille spørsmål ved det å kjøpe «pent innpakket vann», altså en agurk, for 22 kroner :) 

Men årsaken til at det er slik, er både at det er mye rimeligere å produsere snop, og at det er noe folk lett vil ha og tilmed blir avhengig av. Som du sier så er prisen knyttet til tilbud og etterspørsel. For at det skal skje en endring her, krever det altså at noen griper inn og sier at her kan ikke markedskreftene rå.  

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dermed vil jo det å bruke 30 kroner på å kjøpe sjokolade virke mye mer hensiktsmessig for en fattig person, enn det er å bruke de samme pengene på å kjøpe en agurk. 

Hvorfor tror du det? Det sier litt om hva du tenker om fattige

Anonymkode: 49855...2e3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du det? Det sier litt om hva du tenker om fattige

Det handler ikke om hva jeg tenker om fattige, det handler om at vi alle behøver en viss mengde energi hver dag, for å overleve. Har man lite å rutte med, så er man nødt til å prioritere mest mulig energi for minst mulig penger. 

Kjenner en del fattige og leser jo tidvis også innlegg her inne hvor man forsøker å skvise mest mulig næring ut av et svært trangt budsjett. Slaget står gjerne ikke mellom agurk og sjokolade, men feks mellom svært dyr ren fisk, nokså dyre fiskekaker med 80% fisk og billige fiskekaker med 50% fisk. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om hva jeg tenker om fattige, det handler om at vi alle behøver en viss mengde energi hver dag, for å overleve. Har man lite å rutte med, så er man nødt til å prioritere mest mulig energi for minst mulig penger. 

Kjenner en del fattige og leser jo tidvis også innlegg her inne hvor man forsøker å skvise mest mulig næring ut av et svært trangt budsjett. Slaget står gjerne ikke mellom agurk og sjokolade, men feks mellom svært dyr ren fisk, nokså dyre fiskekaker med 80% fisk og billige fiskekaker med 50% fisk. 

Så hvorfor dro du da en sammenligning med agurk og sjokolade? Bare for å kunne shame fattige litt

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo akkurat dette som er mitt poeng!

Sunn mat er jevnt over knalldyrt, mens sukkertøy og annen usunn mat er superbillig. Det gjør jo sitt til at det er langt enklere å velge det usunne. Og dermed velger flere dette. 

Litt usikker på hvilken melkesjokolade du sikter til, 100 g, 200 g...men uansett så er det jo en ENORM forskjell på hva som inneholder mest kalorier og metter mest, av en agurk og en sjokolade. Dermed vil jo det å bruke 30 kroner på å kjøpe sjokolade virke mye mer hensiktsmessig for en fattig person, enn det er å bruke de samme pengene på å kjøpe en agurk. 

Selv rike folk kan jo nesten stille spørsmål ved det å kjøpe «pent innpakket vann», altså en agurk, for 22 kroner :) 

Men årsaken til at det er slik, er både at det er mye rimeligere å produsere snop, og at det er noe folk lett vil ha og tilmed blir avhengig av. Som du sier så er prisen knyttet til tilbud og etterspørsel. For at det skal skje en endring her, krever det altså at noen griper inn og sier at her kan ikke markedskreftene rå.  

Det er ikke sånn at fattige folk kjøper sjokolade for å bli mett altså. Jeg kjøper mye mer grønnsaker enn godteri, og er blant de fattige. Årsaken til at fattige kjøper godteri til tross for at de er fattige er nok heller følelsen det gir dem. De kan gi barna godteri på lørdager og en is om sommeren, og så vet de ikke at vi sliter for å få endene til å møtes. De som har mye penger bruker nok ikke mye mindre penger på godteri. De kjøper til og med sjokolade til 60kr fordi den er liiiiitt sunnere

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvorfor dro du da en sammenligning med agurk og sjokolade? Bare for å kunne shame fattige litt

Her tror jeg du blander litt. Det var ikke jeg som dro den sammenligningen, jeg svarte på dette innlegget her:

En agurk koster 22kr. En sjokolade (freia melkesjokolade) koster 29kr. Ikke sånn veldig stor forskjell? 

Det var et litt dårlig eksempel når man skal vise til hvordan folk velger, tror aldri noen har stått med en agurk i den ene hånden og en sjokolade i den andre hånden og vært i tvil. Eksempelet med fisk er mye mer relevant. 

Hvis du følger med på anonymkodene til folk her inne, så vil du lett se at jeg mener det er HELT FEIL å shame fattige.

Jeg argumenterer for at man IKKE skal gjøre det, og jeg (forsøker å) forklare hvorfor. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke sånn at fattige folk kjøper sjokolade for å bli mett altså. Jeg kjøper mye mer grønnsaker enn godteri, og er blant de fattige. Årsaken til at fattige kjøper godteri til tross for at de er fattige er nok heller følelsen det gir dem. De kan gi barna godteri på lørdager og en is om sommeren, og så vet de ikke at vi sliter for å få endene til å møtes. De som har mye penger bruker nok ikke mye mindre penger på godteri. De kjøper til og med sjokolade til 60kr fordi den er liiiiitt sunnere

Ja, jeg er klar over at mange fattige er flinke til å passe på kostholdet sitt, mange er flinkere enn de som er rikere. Og en god del sunn mat er jo også billigere enn usunn mat (feks linser og bønner vs kjøtt).

Likevel, jeg holder fast på at det jevnt over er så store forskjeller på pris at dette er med å skape et klasseskille hvor de som er rike har mulighet til å kjøpe sunne ting uten å måtte tenke på pris, mens de som ikke er rike, ofte må slite hardt for å få dette til, se gjerne mitt eksempel om fisk.

Skrevet

Nå har jo jeg mer tiltro til "fattige" enn deg, og tenker at om en person har 30 kr å bruke på mat, så blir de neppe brukt på verken sjokolade eller agurk, men der i mot på et billig brød og en boks leverpostei, for eksempel. Man mister verken hjerneceller eller kunnskap om ernæring selv om man er fattig. 

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg du blander litt. Det var ikke jeg som dro den sammenligningen, jeg svarte på dette innlegget her:

Det var et litt dårlig eksempel når man skal vise til hvordan folk velger, tror aldri noen har stått med en agurk i den ene hånden og en sjokolade i den andre hånden og vært i tvil. Eksempelet med fisk er mye mer relevant. 

Hvis du følger med på anonymkodene til folk her inne, så vil du lett se at jeg mener det er HELT FEIL å shame fattige.

Jeg argumenterer for at man IKKE skal gjøre det, og jeg (forsøker å) forklare hvorfor. 

Du sa vel også noe om at man skal se på hva folk gjør, og ikke hva de sier... ;) (det var kanskje i en annen tråd, men meningen er jo den samme)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...