Gå til innhold

Sjeldent jeg er dømmende, men kjente litt på det her om dagen....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Jeg er overvektig, og planlegger å dra på Europris denne uken for å handle 12 plater sjokolade. Disse skal jeg gi til de ansatte i min datters barnehage, sammen med et brev hvor jeg forteller dem hvor fantastiske de er. Om sånne som deg dømmer meg i kassakøen kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 05c14...43c

Her har vi jammen eksempelet jeg nevnte! Ikke en tante med 8 barn, men en hel barnehage! 🤪 Thumbs up, det er så klart ALDRI til seg selv de kjøper! Som når drankeren går på polet for å handle inn til et bryllup - hver uke. 

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg sier aldri noe, jeg vet ikke hvor ofte de kjøper denne milkeshaken, hvor ofte de er ute og spiser eller om de har tenkt å spise all denne snopen på en gang, men tenker mitt det gjør jeg

Anonymkode: 0ccf0...8d7

Om det blir ofte eller ikke; jeg kjøper den ALDRI. Fordi jeg er litt på den runde sida og vet at selv om milkshake er godt en sjelden gang, så trenger jeg den ikke. Og i hvert fall ikke en hel liter av den. 

«Må være lov å kose seg» er det dummeste jeg hører. Da forteller man hjernen sin at kos er synonymt med fråtsing. 

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken håndkrem et passende å gi bort? Med eller uten lukt, feit eller litt lettere. Mange ulike preferanser der, vil jeg tro. Barnehager har ofte håndkremer ved vasken, så skal det heller gis en liten til hver? Det blir fort litt dyrere. Hun skulle også gi blomster. Du kommenterer ikke det som en uting. Hva med de som er allergiske, eller sensitiv for dufter? 
Selv om du hadde blitt glad for håndkrem, er jeg sikker på at majoriteten blir mer glad for sjokolade. Det er jo helt frivillig å spise av den. 

Anonymkode: 536f1...35d

Frivillig å bruke håndkrem også... 🙄

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg faktisk jeg skal kjøpe minst 12 sjokoladeplater på Europris i morra, bare på trass! 

Og forresten, godteri har som regel god holdbarhet. At noen handler inn en del plater når det er tilbud, betyr ikke at alt blir spist med en gang, eller at alt er til en person. 

Og til du som skal handle inn til bhg-ansatte. Blomst, sjokolade og en hyggelig hilsen høres helt supert ut!

Anonymkode: 407d6...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg har vært overvektig.
I 15 år veide jeg rundt 100 kg, jeg gjør ikke det nå lenger, har vært slank i 3 år.

Må innrømme, etter jeg selv har vært der har jeg blitt veldig ille til å tenke de tankene HI har her.

Ser veldig overvektige folk fylle handlekurven som om snop var livsnødvendig, veldig overvektige som sitter ute med den største milkeshaken som er å oppdrive i mils omkrets, folk som er veldig overvektige som bestiller den største og mest usunne retten på menyen. Er det rart de er slik de er.

Men jeg sier aldri noe, jeg vet ikke hvor ofte de kjøper denne milkeshaken, hvor ofte de er ute og spiser eller om de har tenkt å spise all denne snopen på en gang, men tenker mitt det gjør jeg

Anonymkode: 0ccf0...8d7

Det du beskriver er svært vanlig. På kurs for overvektige, forteller ofte kursholderne at de som har størst aversjon mot de sykelig overvektige, er de som har vært det selv. 
På samme måte at de største anti-røykerne er eks-røykere. 
De som har slanket seg og sluttet å røyke, Har hatt en viljestyrke til å gjøre endringer, og ser ned på de som ikke har fått dette til. De som feiler må jo være svake mennesker? 

Anonymkode: 536f1...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du beskriver er svært vanlig. På kurs for overvektige, forteller ofte kursholderne at de som har størst aversjon mot de sykelig overvektige, er de som har vært det selv. 
På samme måte at de største anti-røykerne er eks-røykere. 
De som har slanket seg og sluttet å røyke, Har hatt en viljestyrke til å gjøre endringer, og ser ned på de som ikke har fått dette til. De som feiler må jo være svake mennesker? 

Anonymkode: 536f1...35d

Noe som egentlig er fryktelig teit.
Hvor mange ganger har ikke jeg feilet før jeg fikk det til selv

Anonymkode: 0ccf0...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det blir ofte eller ikke; jeg kjøper den ALDRI. Fordi jeg er litt på den runde sida og vet at selv om milkshake er godt en sjelden gang, så trenger jeg den ikke. Og i hvert fall ikke en hel liter av den. 

«Må være lov å kose seg» er det dummeste jeg hører. Da forteller man hjernen sin at kos er synonymt med fråtsing. 

Anonymkode: 1bebe...74f

Men hvorfor er du på den runde sida da? Eier du ikke viljestyrke? Eller er du av dem som legger på seg av luft og gulrøtter?

Anonymkode: 48a83...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg regner med at styrer har tenkt over dette, tror ikke du? Jeg tror du trygt kan stole på de vurderinger hun har gjort for sin egen arbeidsplass, eller hva? 
 

og når du plukker fra hverandre hver minste detalj av det jeg skriver, er dette selvsagt et angrep. Du er faktisk nå i ferd med å ødelegge min glede over gaven jeg har avtalt med styrer å gi. Bare då du er klar over det. Så tusen takk for den. 

Anonymkode: 05c14...43c

Synes det er koselig av deg, jeg! De setter sikkert stor pris på sjokolade og blomster og et hyggelig brev 😊

Anonymkode: 35cc4...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...enten har du sett litt av grunnen til at de er overvektige, eller så hsndlet de inn så mye for å ha lenge eller gi bort, hvem vet og hvilken rolle spiller det for deg?

Anonymkode: fa0b6...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frivillig å bruke håndkrem også... 🙄

Anonymkode: 1bebe...74f

Ja, og håndkrem var bare et eksempel, som spant litt ut fra alt dette fokuset på å vaske hendene.

Nybakte rundstykker + en pakke ost eller syltetøy, er det sikkert heller ikke alle som vil ha, men det ville vært en minst like rimelig gave som f.eks. sjokolade, og helt sikkert minst like populær. 

Frukt, grønnsaker, nøtter, andre ting som er sunne og gode alternativer, viser at man bryr seg, og at man anerkjenner helsen til de som passer på barna til daglig. 

Hadde ikke det vært så vanlig at folk satte fra seg drøssevis av usunne ting (snop, kaker, vin, blomster) i slike sammenhenger, så hadde jeg ikke reagert. Men de fleste som er i en jobb hvor man stadig mottar gaver, vet jo gjerne hvordan det er at det stadig står bugnende fat med diverse sukkerbomber over alt, og hvor godt man legger merke til det, når noen en sjelden gang, tar seg bryet med å finne på noe nytt. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg regner med at styrer har tenkt over dette, tror ikke du? Jeg tror du trygt kan stole på de vurderinger hun har gjort for sin egen arbeidsplass, eller hva? 
 

og når du plukker fra hverandre hver minste detalj av det jeg skriver, er dette selvsagt et angrep. Du er faktisk nå i ferd med å ødelegge min glede over gaven jeg har avtalt med styrer å gi. Bare då du er klar over det. Så tusen takk for den. 

Anonymkode: 05c14...43c

Det er en fin ting du vil gjøre, ikke la denne lille personen ødelegge gleden for deg. 

Du kommer til å glede de ansatte på personalrommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit å angripe vilkårlige meddebattanter og tillegge dem all verdens dårlige hensikter.

Jeg er helt enig med deg i dette. Derfor angrep jeg henne ikke, jeg spurte hvorfor hun valgte å gjøre som hun gjør. Hun forklarte da at styrer selv hadde sagt at dette var noe de ønsket seg, og dermed skrev jeg at jeg syntes det var helt innafor.

Det at noen velger å tolke spørsmål som angrep og tillegging av onde hensikter, må de ta på egen kappe. De som følger nøye med, ser veldig tydelig at jeg mener man ikke skal dømme andre for å kjøpe sjokolade. Jeg deltok i tråden for å be HI om å gå i seg selv. Hun skrev nemlig at hun var på tur for å kjøpe snop selv, da hun falt for fristelsen til å dømme andre litt for å gjøre det samme som hun selv gjorde. 

Uansett, jeg har fått temmelig drøye tolkinger og betraktninger vedrørende min person, omkring hvem jeg er og hvordan jeg lever - blant annet fra deg - som jeg lever helt greit med, enda disse ikke stemmer i det hele tatt. Så hvis du er så opptatt av at man ikke skal angripe andre, og tillegge dårlige hensikter, kunne det kanskje være en god idé å starte med deg selv?

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager kort, som jeg selger. Og sjokoladekort er veldig populært. Så hver gang det er salg på europris, så er jeg innom og kjøper gjerne 20 plater sjokolade. Og jeg er overvektig. 

Anonymkode: 940dc...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kunne jo benyttet sjansen til å reflektere litt?

Hvordan tror du disse startet ferden mot å bli så overvektige?

Jo, de startet nok med å dra på Europris og kjøpe mye snop og chips. 

Uansett hva slags mentale og psykologiske faktorer som spiller inn, en eller annen gang må det ha blitt dannet en vane som har med selve snopet å gjøre. 

Jeg ville satt godteriet inn i hyllen igjen. Så ville jeg dradd hjem og sagt at denne helgen blir annerledes, denne helgen skal vi finne alternativer til godteri. Og så hadde jeg fokusert på å lage noe sammen. Bryte vaner. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Straffe ungene pga du såg en tjukkas på butikken,stakkars unger som har deg som mor!

Anonymkode: 1e1a4...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig!

Takk for det, vurderte faktisk å lage egen tråd.

Selve oppvåkningen for min del startet da jeg plutselig fikk øye på en bananyoghurt med fargerikt sukkerknas, som var markedsført mot barn, og som de solgte på min nærbutikk, hvor det jevnt over er mennesker fra samme sosioøkonomiske bakgrunn som meg selv som handler (les; mennesker som jeg ALDRI ville mistenkt for å servere en slik sukkerbombe til sine barn). Denne var på tilbud, og jeg tenkte at det var jammen ikke rart om de ikke fikk solgt den i det området. 

Hvilket igjen fikk meg til å tenke på at denne yoghurten antakeligvis selger godt andre steder, og på hvem det i så fall er som kjøper den (jeg googlet den og det var mange som elsket den). Og på hva som skiller de som kjøper sukkerbomber til barn fra de som ikke gjør det. Og hva dette medfører på sikt. 

Det er mye mulig at en del skyldes tilfeldigheter, mistenker ikke at myndigheter noen gang har satt seg ned og tenkt; Hvordan skal vi bruke næringsmiddelindustrien til å gjøre de rike enda mer rike og de fattige enda mer fattige?

Men det er en nær sammenheng mellom disse tre faktorene; kunnskap, helse, materielle verdier, og ikke minst denne ene viktige; livskvalitet. 

Og det er heller ingen tvil om at dette er et område hvor det stadig skapes et større skille mellom folk, uten at dette er så veldig lett å få øye på, med mindre man plutselig ser det. Da er det til gjengjeld vanskelig å ikke se det. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Helt enig i det du skriver. Det er også lite oppmerksom på hvor sterke enkelte lobbyistgrupper er, og hvor sterkt de påvirker politikerne våre. Lobbyister er noe vi forbinder med utlandet, men de finnes i aller høyeste grad i Norge også, og nesten mer skremmende her. Fordi det er så lite oppmerksomhet rundt denne gruppen, og fordi nordmenn, også politikere, nok er veldig naive når det kommer til disse profesjonelle pressgruppene, så får de handle ganske fritt. Det påvirker ikke bare hvilke beslutninger politikere og byråkratiet tar, det påvirker også folkets meninger om disse sakene, som regel uten at folk forstår at de er blitt manipulert med i årevis til å ta valg som lobbyistene har ønsket dem å ta.

Det er kynisme og det er kun økonomi. Sukkervarer er det stor fortjeneste på. Og det plasseres alltid nært kassen, der man ofte må stå i kø, og slik falle for fristelsen til å ikke bare kjøpe, men gjerne kjøpe langt mer enn man trenger. Europris er ille i så måte, da det ikke finnes annet enn snop og snacks i den siste "avdelingen" hvor kassene er.

Anonymkode: f3263...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg lurte på, var hva som er tankegangen bak å gi sjokolade som belønning. 

Vet at det er det mange gir, har en arbeidsplass som tidvis er fylt til randen av snop, godteri, kaker. Det er en uting, mener jeg.

Hvis man virkelig setter pris på noen, og virkelig bryr seg om noen, burde man vel klare å vri hodet en ekstra gang, være litt kreativ, gi noe som gagner disse, ikke bare løpe og kjøpe det første og det beste, som i tillegg bare bidrar til et dårlig kosthold og dårlige vaner? 

En håndkrem ville f.eks. vært en svært passende og hyggelig gave i disse tider. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Har selv jobbet i barnehage å både jeg og de fleste ansatte ble kjempe glad for sjokolade på pauserommet,kjekt og av og til kunne kose seg med sjokolade midt i uken. Så vi hadde blitt kjempe glad for sjokolade som gave!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Straffe ungene pga du såg en tjukkas på butikken,stakkars unger som har deg som mor!

Anonymkode: 1e1a4...08b

Nei, dette var et forslag til HI.

Det var hun som reagerte på to tykke mennesker som kjøpte snop, samtidig som hun selv var på butikken og kjøpte....ehm...snop.

Selv reagerer jeg ikke på hva tykke folk gjør, men tidvis på mennesker som har armene eller handlekurven full av snop eller annet lettvint. Og hvis jeg reagerer på hva andre kjøper, og har det samme i min egen handlekurv, så synes jeg det bare er rett og rimelig at jeg går i meg selv og dømmer meg selv, før jeg dømmer andre. Er du ikke enig?

Når det gjelder dette med straff så mener jeg det handler om hvilket syn man har på snop.

Jeg mener det er en uting å lære videre dårlige vaner, når man har muligheten til å lære videre gode vaner. Har selv vokst opp med et sunt kosthold, men, fremfor alt, med mat fra ulike kulturer, mange ulike smaker, og vet derfor at verden består av et mylder av ulike måter å kose seg på. Når jeg deler dette videre opplever jeg selv å dele av en skatt, og det er også den tilbakemeldingen jeg får. 

Man behøver ikke bytte ut snopet med oppskjærte grønnsaker, liksom.

Man kan bytte det ut hele vanen man har med å slenge seg på sofaen og gafle i seg søtt surt og salt, med å lage ny mat i fellesskap, enten man griller pølser på bål med pinnebrød, eller lager etiopisk mat og spiser med fingrene, eller vietnamesiske vårruller som man ruller selv. Om ungene synes dette er kjedelig, ja da et det jo bare å gå tilbake til grandis, cola og melkesjokolade da.

I det minste så lenge man slutter å dømme andre for å gjøre det samme ;) 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Bergen_by skrev:

Har selv jobbet i barnehage å både jeg og de fleste ansatte ble kjempe glad for sjokolade på pauserommet,kjekt og av og til kunne kose seg med sjokolade midt i uken. Så vi hadde blitt kjempe glad for sjokolade som gave!

Ja, det var slik jeg forstod det som at styreren i tidligere nevnte barnehage, også så på dette. Det er tydeligvis ikke alle som får bare snop. Det er sikkert bare hyggelig om dette skjer en sjelden gang i blant! :) 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har du ikke, og akkurat derfor forteller jeg deg dette nå, at ungene ofte har tilgang også til pauserommet. Ikke at de får ta sjokolade, men de får med seg at den er der.

Nei, jeg er ikke ute etter å krangle, men det er et kjent tema i slike tråder, at folk opplever ting som angrep, og går i forsvar. Så kjent, at det ble spådd om i et av de første innleggene. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Men herreminhatt!!! Av alt ein kan finne på å kverulere om! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig i det du skriver. Det er også lite oppmerksom på hvor sterke enkelte lobbyistgrupper er, og hvor sterkt de påvirker politikerne våre. Lobbyister er noe vi forbinder med utlandet, men de finnes i aller høyeste grad i Norge også, og nesten mer skremmende her. Fordi det er så lite oppmerksomhet rundt denne gruppen, og fordi nordmenn, også politikere, nok er veldig naive når det kommer til disse profesjonelle pressgruppene, så får de handle ganske fritt. Det påvirker ikke bare hvilke beslutninger politikere og byråkratiet tar, det påvirker også folkets meninger om disse sakene, som regel uten at folk forstår at de er blitt manipulert med i årevis til å ta valg som lobbyistene har ønsket dem å ta.

Det er kynisme og det er kun økonomi. Sukkervarer er det stor fortjeneste på. Og det plasseres alltid nært kassen, der man ofte må stå i kø, og slik falle for fristelsen til å ikke bare kjøpe, men gjerne kjøpe langt mer enn man trenger. Europris er ille i så måte, da det ikke finnes annet enn snop og snacks i den siste "avdelingen" hvor kassene er.

Anonymkode: f3263...20a

Helt enig med deg.

Også på helt vanlige dagligvarebutikker, er sjokoladen og godteriet plassert strategisk, tilgjengelig både for 2-, 4-, og 6-åringen, slik at de lett kan stikke ut hånden og ta det med seg, enten de går selv eller sitter i handlekurven, potensialet for hyling er enormt, det samme er potensialet for ettergivelse, og mor eller far ser selv rett ned på jappen eller på stratosen, når de omsider skal betale, etter å ha klart å komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom strabasene. 

Mens tobakksvarene er gjemt og låst inn og uniformert så godt at man må vite på forhånd hva man er ute etter. 

Også utviklingen av forpakningsstørrelsene og prisen på disse, er verdt å notere seg. Før var det vanlig å kjøpe en liten brus, med bare noen få desiliter brus oppi. Nå selges 4-pakninger med 1.5 liter, eller mer, til en så rimelig penge at man føler seg lurt om man ikke slår til med det samme. 

Det er et hjerterått spill med mennesker og deres helse og fremtid, hvor enkelte gnir seg i hendene av å tjene gull på andres misère.

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får trøste deg med at alle på ditt eget sosio-økonomiske nivå ikke lar seg lure til å kjøpe det billige godteriet, da. Det er jo noe?

Anonymkode: 55cf4...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt, personangrep og svar til dette.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg.

Også på helt vanlige dagligvarebutikker, er sjokoladen og godteriet plassert strategisk, tilgjengelig både for 2-, 4-, og 6-åringen, slik at de lett kan stikke ut hånden og ta det med seg, enten de går selv eller sitter i handlekurven, potensialet for hyling er enormt, det samme er potensialet for ettergivelse, og mor eller far ser selv rett ned på jappen eller på stratosen, når de omsider skal betale, etter å ha klart å komme seg mer eller mindre helskinnet gjennom strabasene. 

Mens tobakksvarene er gjemt og låst inn og uniformert så godt at man må vite på forhånd hva man er ute etter. 

Også utviklingen av forpakningsstørrelsene og prisen på disse, er verdt å notere seg. Før var det vanlig å kjøpe en liten brus, med bare noen få desiliter brus oppi. Nå selges 4-pakninger med 1.5 liter, eller mer, til en så rimelig penge at man føler seg lurt om man ikke slår til med det samme. 

Det er et hjerterått spill med mennesker og deres helse og fremtid, hvor enkelte gnir seg i hendene av å tjene gull på andres misère.

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Anser du det som krise at man kjøper 4 1,5 liter brus og drikker de 4 lørdager i stedet for 3 halvlitere hver lørdag? Eller å kjøpe 13 plater sjokolade og 10 poser potetgull som man har i 2-3 mnd? 
 

Både barna mine og jeg er langt unna overvektige. Vi spiser sjokolade og potetgull og drikker brus hver fredag og hver lørdag. Og ja, det er kos for oss. Men det er andre former for kos. Vi koser oss med matpakke på tur, koser oss med grillmat, koser oss med grønnsakssuppe og så koser vi oss med godteri og brus. Det ene dreper ikke det andre.

Ja, godteri er strategisk plassert i butikken. Barna mine spør ofte etter både godteri og brus når vi går forbi det. Jeg svarer nei, og barna spør ikke mer. Barn maser når foreldre gir etter, ikke når de er konsekvente. I butikken her jeg bor (kiwi) er det alltid plassert grønnsaker (knaskerøtter, sukkererter, miniagurk, cherrytomat osv) nærmere kassen enn det godteriet er. Butikksjefen ville se om det hadde noe å si om de flyttet godteri vekk fra kassen og om salget av grønnsakene økte. Men det er få barn som maser om de kan «væææææær såååå sniiiiiiill å få noen tomater». De maser faktisk like mye ved godteriet som de ellers ville gjort om det var ved kassen. Og folk kjøper like mye godteri som før. Og det ble ikke en oppgang i salg av grønnsakene slik han trodde det skulle bli. Altså har det ikke noe å si hvor ting er plassert i butikken.

Anonymkode: 8e016...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...