Gå til innhold

Sjeldent jeg er dømmende, men kjente litt på det her om dagen....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, prebs skrev:

Dævver av knising. (Jada, hjemmekontor gjør noe med humoren.) Men jeg tipper vår anonyme venn var dundrende (for ikke å si flyndrende) sarkastisk. 

Ja, det slo meg som en mulighet. Men hvem vet (jeg har ikke lest hele tråden og orker ikke sortere anonymkoder) - og NOEN vil uansett si dette helt usarkastisk.

Flyndrende er et godt ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg synes du ef8 fremstår som en nyfrelst kristen eller en med en annen nyervervet overbevisning. Det er fint at du har funnet den rette vei for deg, og forsåvidt også at du ønsker å vise alle andre den rette vei til lykke og fantastisk helse, men det oppnår du neppe ved den typen retorikk du byr på her. Jeg ser hva du vil, men budskapet er på ingen måte rettet mot en mottaker som har bedt om dine overbevisninger. Dermed føler den andre seg angrepet og du føler deg misforstått, Det er klart du kan legge det ut, og si at det er den andre det er noe feil med, eller du kan tenke over måten du kommuniserer på.

Er det meg du snakker til?

Nei, jeg forsøker ikke å vise vei til fantastisk helse, jeg forsøker å oppfordre HI (og andre) til refleksjon i stedet for fordømmelse, og diskutere tendenser i samfunnet. 

Ikke føler jeg meg misforstått heller, jeg er faktisk veldig oppløftet av at dette ble en ordentlig diskusjon og ikke bare en krig om å misforstå mest eller gå til angrep på person, slik det var tendenser til en stund :) 

Bli nå heller med på det! 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, prebs skrev:

Dævver av knising. (Jada, hjemmekontor gjør noe med humoren.) Men jeg tipper vår anonyme venn var dundrende (for ikke å si flyndrende) sarkastisk. 

Gudskjelov. Endelig ei med snev av intelligens👏🏻👏🏻. Det må da vel for svingende være tanken som teller. 

Anonymkode: ac46e...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, prebs skrev:

Men jeg tipper vår anonyme venn var dundrende (for ikke å si flyndrende) sarkastisk. 

Det tror jeg også :) 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer på hvor det ble av hi?

Anonymkode: 49855...2e3

Hun viser seg en gang om dagen, tror jeg. Så helt borte er hun ikke. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, sug lut skrev:

Ja, det slo meg som en mulighet. Men hvem vet (jeg har ikke lest hele tråden og orker ikke sortere anonymkoder) - og NOEN vil uansett si dette helt usarkastisk.

Flyndrende er et godt ord.

Det var flyndrende sarkastisk ment. 
 

men en våt flyndre i trynet betyr jo at noen har tatt seg bryet med å skaffe den flyndren, så det kunne vært velkomment

Anonymkode: 8e016...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til lags åt alle kan ingen gjera. 

Så de fleste gaver blir tatt i mot med glede, tror jeg. 

Man kan aldri ta høyde for alle eventualiteter så tåler/liker/ønsker man ikke å spise, smøre eller drikke det man får som gave er det rett og slett bare å takke pent og la det være. 

Å prøve å oppdra og shame voksne folk, som man ser ganske horrible tilfeller av i denne tråden, er sjelden særlig produktivt. Ingen blir smellfeit og helseløs av sjokolade på pauserommet og alle skjønner at ekstremt overvektige mennesker spiser mer enn de burde. 

Å feie for egen dør er noe de fleste av oss bør prøve å holde oss til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Å prøve å oppdra og shame voksne folk, som man ser ganske horrible tilfeller av i denne tråden, er sjelden særlig produktivt. Ingen blir smellfeit og helseløs av sjokolade på pauserommet og alle skjønner at ekstremt overvektige mennesker spiser mer enn de burde. 

Det er en svært vanskelig balanse å kunne snakke om hvordan man gjør et samfunn bedre på noe vis, uten at noen skal føle seg omtalt og utpekt og gjort til skamme.

For de av oss som er gamle nok til å huske livet før og etter røykeloven, så var det i stor grad det som skjedde. De som var for å skrenke inn på røykernes rettigheter, ble kalt moralister og bedrevitere.

Samtidig som enkelte nok følte seg uthengt, var det likevel mange som opplevde det som positivt. Noe skjedde i alle fall!

«Oppslutningen om røykeloven har økt siden den ble innført: Ifølge en undersøkelse som NorStat utførte i mars 2004 – to måneder før loven trådte i kraft – var 54 prosent av den norske befolkningen positive til røykfrie serveringssteder. I en undersøkelse utført av MMI for Sosial- og helsedirektoratet i oktober 2005, var 76 prosent av de spurte positive til røykfrie serveringssteder. Færre røyker daglig. I 2001 røykte én av tre daglig, i 2016 røykte én av ti daglig. Bruk av snus har imidlertid økt (kilde: SSB).»

Kilde: https://snl.no/røykeloven

En av de artiklene som har gjort mest inntrykk på meg, noen gang, er denne;

https://www.itromso.no/meninger/2017/08/08/«Jeg-har-nok-aldri-tenkt-at-jeg-som-kreftlege-skulle-argumentere-for-bedre-forhold-for-røykerne»-15125288.ece

Det ble spådd, allerede i ett av de første innleggene i denne tråden, at nå kom det innvendinger om at noen har sykdommer som gjør at de ikke kan gå ned i vekt, og at det jo er syttende mai snart og man må kunne kose seg litt. Ja, til begge deler, sier jeg. Man bør kunne se en hver sak fra flere sider. 

Man kan ikke la seg stoppe av sårhet og følelser, i å forsøke å gjøre samfunnet til et bedre sted for alle. Man skal ikke finne seg i at det blir brukt som argumenter. Samtidig må det gå an å forvente en viss kvalitet på de argumentene som går i moralsk og fordømmende retning også.

Det at man føler seg ond når man dømmer, er IKKE god nok grunn, for å få lov til å gjøre det likevel. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...