Gå til innhold

Sjeldent jeg er dømmende, men kjente litt på det her om dagen....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

Anonymkode: dc204...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

Anonymkode: dc204...060

De ble vel ikke overvektige av selleri, akkurat. Men nå venter jeg på 100 innlegg med «du vet ikke hvorfor de er fete; tenk om de begge har en sjelden stoffskiftesykdom, og tenk om de tilfeldigvis handler inn til en syk tante som har 8 barn!!»

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir lei meg når jeg stadig ser de samme ekstremt overvektige personene med handlekurvene fulle av cola, pizza, potetgull og sjokolade. Er lett overvektig selv og vet hvor avhengighetsskapende mat kan være. 

Anonymkode: cef78...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ei sånn som kan finne på å hamstre snop på Europris når de har gode tilbud. Feks 4 stk 200 g freia plater for 100 kr☺️ Og så har de chipstyper der de ikke har andre steder. Syns det er mindre flaut å hamstre en gang i mnd på Europris enn stadige småkjøp i dagligvaren hvor jeg handler fast og hvor personalet kjenner meg.  
 

Jeg trodde derimot jeg overtenkte mht at jeg er ‘overbevist om at kundene bak meg og ekspeditøren analyserer meg etter hvilket innhold jeg legger på rullebåndet. ‘Hvem bryr seg lizm...hehe, men her fikk jeg jaggu meg bekreftet at jeg sikkert ikke er så paranoid likevel😅

Anonymkode: 65055...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler like mye som dem på europris. Jeg handler der en gang i mnd eller annenhver mnd, og da blir det en del. Men det er vel ok fordi jeg ikke er feit

Anonymkode: 8e016...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er selv ei sånn som kan finne på å hamstre snop på Europris når de har gode tilbud. Feks 4 stk 200 g freia plater for 100 kr☺️ Og så har de chipstyper der de ikke har andre steder. Syns det er mindre flaut å hamstre en gang i mnd på Europris enn stadige småkjøp i dagligvaren hvor jeg handler fast og hvor personalet kjenner meg.  
 

Jeg trodde derimot jeg overtenkte mht at jeg er ‘overbevist om at kundene bak meg og ekspeditøren analyserer meg etter hvilket innhold jeg legger på rullebåndet. ‘Hvem bryr seg lizm...hehe, men her fikk jeg jaggu meg bekreftet at jeg sikkert ikke er så paranoid likevel😅

Anonymkode: 65055...2cd

Du kjøper mengder av chips og digre feite Freiaplater hver måned uansett så det er like greit å gjøre det på Europris? Altså, det er fjorten ting som er galt med logikken din. Og ja, vi ser på hva du handler og dømmer deretter.

Anonymkode: 2fc32...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

Anonymkode: dc204...060

Å joda, innlegget ditt lyser sv fordømmelse. Ikke kom å fortell meg at det er noe nytt for deg.

Anonymkode: 49855...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så surrete og distré at jeg ikke legger merke til hva andre kjøper. Det er så vidt jeg klarer å få med meg de tingene jeg selv skal ha.

Anonymkode: 13054...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er dømmende på et eller flere punkter, jeg med mine ting. Men forskjellen på deg og meg er at jeg ikke legger det ut på denne måten. 
ja vel de kjøpe mye snop... men hvor  mye overdriver du i historien din? 
 

En dag kom en mann løpende til den vise Sokrates. Han var meget opphisset: «Hør Sokrates, jeg må fortelle deg om hvordan din venn…» «Stopp litt!» avbrøt vismannen. «Har du silt det du nå skal si gjennom de tre silene?» «Tre siler?» spurt den andre vært forundret. «Ja, la oss nå se etter om det du nå vil fortelle meg går gjennom de tre silene.

Den første silen er sannheten, har du undersøkt om det du vil fortelle meg er sant?» «Nei, jeg har hørt det fortalt…» «Nåvel! Men du har sikkert latt det gå gjennom den andre silen. Den heter godhet. Er det du vil fortelle meg i det minste noe godt?» Noe nølende svarte den andre: «Nei, jeg kan ikke nettopp si det – tvert om…» «La oss i alle fall prøve om det går gjennom den tredje silen. Det gjør vi når vi spør «Er det nødvendig å fortelle meg det du er så opphisset over?» «Ikke nødvendig, nei…»

«Nåvel», lo Sokrates. «Når det du vil fortelle meg verken er sant, godt eller nødvendig, så lar vi det ligge og bryr oss ikke mer om det»!

Anonymkode: 6ec38...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

Anonymkode: dc204...060

Du kunne jo benyttet sjansen til å reflektere litt?

Hvordan tror du disse startet ferden mot å bli så overvektige?

Jo, de startet nok med å dra på Europris og kjøpe mye snop og chips. 

Uansett hva slags mentale og psykologiske faktorer som spiller inn, en eller annen gang må det ha blitt dannet en vane som har med selve snopet å gjøre. 

Jeg ville satt godteriet inn i hyllen igjen. Så ville jeg dradd hjem og sagt at denne helgen blir annerledes, denne helgen skal vi finne alternativer til godteri. Og så hadde jeg fokusert på å lage noe sammen. Bryte vaner. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg er overvektig, og planlegger å dra på Europris denne uken for å handle 12 plater sjokolade. Disse skal jeg gi til de ansatte i min datters barnehage, sammen med et brev hvor jeg forteller dem hvor fantastiske de er. Om sånne som deg dømmer meg i kassakøen kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 05c14...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel. Jeg er overvektig, og planlegger å dra på Europris denne uken for å handle 12 plater sjokolade. Disse skal jeg gi til de ansatte i min datters barnehage, sammen med et brev hvor jeg forteller dem hvor fantastiske de er. Om sånne som deg dømmer meg i kassakøen kunne ikke brydd meg mindre. 

Anonymkode: 05c14...43c

Men hvorfor?

Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning?

Og mer spesifikt; Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning foran barn?

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor?

Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning?

Og mer spesifikt; Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning foran barn?

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Jeg skal gi sjokolade som belønning sammen med blomster, fordi det er avtalt med styrer. Jeg spurte om det var noe spesielt de ønsket seg eller om hun hadde tips om noe. Hun sa at reglene i kommunen tilsier at de ikke har lov å ta imot enkelte typer gaver og gaver over en viss sum. Men en rimelig, liten oppmerksomhet var innafor regelverket. Så nevnte hun sjokolade til pauserommet som et eksempel. Er det greit for deg da? Gir du meg tillatelse, eller må jeg sende deg søknad i tre eksemplarer? 
 

og jeg gir da selvsagt ikke denne gaven til dem slik at barna ser det. Er du helt idiot? 

Anonymkode: 05c14...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor?

Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning?

Og mer spesifikt; Hvorfor synes du det er greit å gi sjokolade som belønning foran barn?

Anonymkode: 3ff0e...ef8

I jøssenavn :roll:

Anonymkode: 49855...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

De ble vel ikke overvektige av selleri, akkurat. Men nå venter jeg på 100 innlegg med «du vet ikke hvorfor de er fete; tenk om de begge har en sjelden stoffskiftesykdom, og tenk om de tilfeldigvis handler inn til en syk tante som har 8 barn!!»

Anonymkode: 1bebe...74f

Ja, det er en klassiker at folk går rett i forsvar. Ser at jeg nettopp nå har fått et spørsmål om jeg er helt idiot, f.eks. 

Jeg tror at grunnen til at folk går rett i forsvar, er at de vet lite om kosthold, utover de vanene de har hjemmefra. Og mat handler i stor grad om vaner og kunnskap. Det skal ganske mye til for at et menneske plutselig tenker at nei, det jeg lærte da jeg vokste opp er helt feil, for deretter å starte opp med noe som faktisk fungerer. For hvor begynner man liksom?

Det finnes 1000vis av ulike slankekurer, dietter, bedrevitere, sjarlataner som skal få deg til å tro at du må gjøre sånn og slik. 

Sukker, bearbeidet mat og usunt fett, i kombinasjon med lite bevegelse, er antakeligvis den aller største trusselen som finnes mot helsen i vår kultur. 

Men har man ikke vokst opp med alternativer, så er det å gå i forsvar, det eneste man har igjen. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler for 3 mnd om gangen på Europris og/eller kun kun når det er tilbud. Lagrer smågodt i bokser og potetgull i skap. Vi spiser godteri på lørdager og litt i ferier. Er overvektig, og bryr meg ikke om noen tenker slikt som deg HI. Godteriskapet får helt fint stå i fred til lørdag.

Anonymkode: cd48f...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal gi sjokolade som belønning sammen med blomster, fordi det er avtalt med styrer. Jeg spurte om det var noe spesielt de ønsket seg eller om hun hadde tips om noe. Hun sa at reglene i kommunen tilsier at de ikke har lov å ta imot enkelte typer gaver og gaver over en viss sum. Men en rimelig, liten oppmerksomhet var innafor regelverket. Så nevnte hun sjokolade til pauserommet som et eksempel. Er det greit for deg da? Gir du meg tillatelse, eller må jeg sende deg søknad i tre eksemplarer? 
 

og jeg gir da selvsagt ikke denne gaven til dem slik at barna ser det. Er du helt idiot? 

Anonymkode: 05c14...43c

Ok, jeg forstod det som at du skulle gi de 12 sjokoladeplater, en til hver av de ansatte, ikke at du skulle gi en pose sjokolade til å ha i en skål på pauserommet. Da beklager jeg!

Var også derfor jeg tenkte at da vil ungene få dette med seg, for de får med seg det aller meste som skjer i en barnehage. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg forstod det som at du skulle gi de 12 sjokoladeplater, en til hver av de ansatte, ikke at du skulle gi en pose sjokolade til å ha i en skål på pauserommet. Da beklager jeg!

Var også derfor jeg tenkte at da vil ungene få dette med seg, for de får med seg det aller meste som skjer i en barnehage. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Hva så om skulle gitt en til hver ansatt?

Anonymkode: 49855...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, jeg forstod det som at du skulle gi de 12 sjokoladeplater, en til hver av de ansatte, ikke at du skulle gi en pose sjokolade til å ha i en skål på pauserommet. Da beklager jeg!

Var også derfor jeg tenkte at da vil ungene få dette med seg, for de får med seg det aller meste som skjer i en barnehage. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Jeg gir sjokoladen som 12 plater. Så kan de velge selv om de ønsker å dele på dette på pauserommet eller ta med seg en plate hver hjem. Enkelte av de ansatte er i tillegg hjemme av forskjellige årsaker, og på den måten kan styrer få overlevert litt til dem også, om ønskelig. 
 

og for å utdype: selv ikke min datter kommer til å vite at dette blir med i barnehagen. Det blir pakket i papir/pose i sekken min etter hun har lagt seg, og overlevert til styrer ettee at hun er levert. Styrer har kontor som ikke kan ses av barna. Så det er fint mulig å få overlevert slik uten at noen barn blir traumatisert av at andre får noe de ikke får. 

Anonymkode: 05c14...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva så om skulle gitt en til hver ansatt?

Anonymkode: 49855...2e3

Det jeg lurte på, var hva som er tankegangen bak å gi sjokolade som belønning. 

Vet at det er det mange gir, har en arbeidsplass som tidvis er fylt til randen av snop, godteri, kaker. Det er en uting, mener jeg.

Hvis man virkelig setter pris på noen, og virkelig bryr seg om noen, burde man vel klare å vri hodet en ekstra gang, være litt kreativ, gi noe som gagner disse, ikke bare løpe og kjøpe det første og det beste, som i tillegg bare bidrar til et dårlig kosthold og dårlige vaner? 

En håndkrem ville f.eks. vært en svært passende og hyggelig gave i disse tider. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

og for å utdype: selv ikke min datter kommer til å vite at dette blir med i barnehagen. Det blir pakket i papir/pose i sekken min etter hun har lagt seg, og overlevert til styrer ettee at hun er levert. Styrer har kontor som ikke kan ses av barna.

Du skrev pauserommet i forrige innlegg. Og jo, barn får som regel med seg det meste.

Selv barn som ikke har lært å snakke kan som regel peke ut hvor mor la fra seg nøkkelen sist, når hun ikke husker det selv. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skrev pauserommet i forrige innlegg. Og jo, barn får som regel med seg det meste.

Selv barn som ikke har lært å snakke kan som regel peke ut hvor mor la fra seg nøkkelen sist, når hun ikke husker det selv. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Wow... du er virkelig ute etter å hakke på folk og krangle i dag, ser jeg. 🙄

det skal legges til de ansatte på pauserommet, men jeg som foresatt har da selvsagt ikke tilgang til de ansattes pauserom. Jeg overleverer derfor dette til styrer, ved døren til hennes kontor, slik at hun kan legge det på pauserommet. 
 

mulig du har synske barn, men mitt barn får ikke med seg hva jeg gjør når hun sover (som er når dette blir puttet i sekken min), eller hva jeg gjør i en del av barnehagen hvor ingen barn oppholder seg eller ser verken når de er inne eller ute i barnehagen, nei. 
 

må jeg nå skissere ut plantegningen av barnehagen også, for at du skal rulle inn? 

Anonymkode: 05c14...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

det skal legges til de ansatte på pauserommet, men jeg som foresatt har da selvsagt ikke tilgang til de ansattes pauserom.

Nei, det har du ikke, og akkurat derfor forteller jeg deg dette nå, at ungene ofte har tilgang også til pauserommet. Ikke at de får ta sjokolade, men de får med seg at den er der.

Nei, jeg er ikke ute etter å krangle, men det er et kjent tema i slike tråder, at folk opplever ting som angrep, og går i forsvar. Så kjent, at det ble spådd om i et av de første innleggene. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg lurte på, var hva som er tankegangen bak å gi sjokolade som belønning. 

Vet at det er det mange gir, har en arbeidsplass som tidvis er fylt til randen av snop, godteri, kaker. Det er en uting, mener jeg.

Hvis man virkelig setter pris på noen, og virkelig bryr seg om noen, burde man vel klare å vri hodet en ekstra gang, være litt kreativ, gi noe som gagner disse, ikke bare løpe og kjøpe det første og det beste, som i tillegg bare bidrar til et dårlig kosthold og dårlige vaner? 

En håndkrem ville f.eks. vært en svært passende og hyggelig gave i disse tider. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Hvilken håndkrem et passende å gi bort? Med eller uten lukt, feit eller litt lettere. Mange ulike preferanser der, vil jeg tro. Barnehager har ofte håndkremer ved vasken, så skal det heller gis en liten til hver? Det blir fort litt dyrere. Hun skulle også gi blomster. Du kommenterer ikke det som en uting. Hva med de som er allergiske, eller sensitiv for dufter? 
Selv om du hadde blitt glad for håndkrem, er jeg sikker på at majoriteten blir mer glad for sjokolade. Det er jo helt frivillig å spise av den. 

Anonymkode: 536f1...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...