Gå til innhold

Sjeldent jeg er dømmende, men kjente litt på det her om dagen....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

At ikke folk bare kan passe sine egne saker og ikke mene så fryktelig mye om alle andre hele tiden...…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jo jeg mer tiltro til "fattige" enn deg, og tenker at om en person har 30 kr å bruke på mat, så blir de neppe brukt på verken sjokolade eller agurk, men der i mot på et billig brød og en boks leverpostei, for eksempel. Man mister verken hjerneceller eller kunnskap om ernæring selv om man er fattig. 

 

Anonymkode: 48a83...f58

Som jo er det jeg skrev.

Ta til deg at tråden nå er ryddet.

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mange kvinner legger faktisk på seg, mer eller mindre bevisst, for å unngå seksuell oppmerksomhet etter seksuelle traumer. Nå var dette mor og datter, så datteren fulgte nok i mors fotspor, mer enn i sine egne. Men det kan en gang ha vært mors erfaring med seksuelle overgrep, som nå, i dag, ender opp med å sette seg på datterens bakende. 

OK. Min erfaring med seksuelle overgrep førte til et ønske om å ha makt over min egen kropp. F eks være sterk, kunne løpe osv. 
 

Vi har alle ballast i sjela, men uttrykk som «programmert» er bare ynkeliggjørende. Da er også f eks voldelig atferd fristilt fra alle spørsmålstegn mht moral og valg...

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som jo er det jeg skrev.

Ta til deg at tråden nå er ryddet.

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Jeg såg ikke presiseringene dine før etter at jeg svarte. Bra at du tok deg inn  

Det er ingenting hetsende eller personangrep med min kommentar. Å være uenig med deg er ikke et angrep. 

Anonymkode: 48a83...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her tror jeg du blander litt. Det var ikke jeg som dro den sammenligningen, jeg svarte på dette innlegget her:

Det var et litt dårlig eksempel når man skal vise til hvordan folk velger, tror aldri noen har stått med en agurk i den ene hånden og en sjokolade i den andre hånden og vært i tvil. Eksempelet med fisk er mye mer relevant. 

Hvis du følger med på anonymkodene til folk her inne, så vil du lett se at jeg mener det er HELT FEIL å shame fattige.

Jeg argumenterer for at man IKKE skal gjøre det, og jeg (forsøker å) forklare hvorfor. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Det var uansett du som skrev dette

Dermed vil jo det å bruke 30 kroner på å kjøpe sjokolade virke mye mer hensiktsmessig for en fattig person, enn det er å bruke de samme pengene på å kjøpe en agurk. 

Det var og du som skrev om barnehageansatte som tydeligvis er så enkle at de må skjermes mot å få sjokolade av foreldrene, og lagde en stor sak ut av at en anonym hadde kjøpt sjokolade og skulle levere til de ansatte i barnehagen.

Så nei, jeg ser overhodet ikke at du prøver p si at det er feil å shame andre grupper

Anonymkode: 49855...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

OK. Min erfaring med seksuelle overgrep førte til et ønske om å ha makt over min egen kropp. F eks være sterk, kunne løpe osv. 
 

Vi har alle ballast i sjela, men uttrykk som «programmert» er bare ynkeliggjørende. Da er også f eks voldelig atferd fristilt fra alle spørsmålstegn mht moral og valg...

Anonymkode: 1bebe...74f

Til det første; Supert! :) 

Til det andre; Ja, forstår jo at det fremstår som ynkeliggjørende, men nå er det tross alt ikke jeg som har skapt menneskene, jeg fungerer kun som observatør. Ser man på hvordan mennesker velger, så kommer man ikke forbi at det foreligger en nokså høy grad av determinisme. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var uansett du som skrev dette

Dermed vil jo det å bruke 30 kroner på å kjøpe sjokolade virke mye mer hensiktsmessig for en fattig person, enn det er å bruke de samme pengene på å kjøpe en agurk. 

Det var og du som skrev om barnehageansatte som tydeligvis er så enkle at de må skjermes mot å få sjokolade av foreldrene, og lagde en stor sak ut av at en anonym hadde kjøpt sjokolade og skulle levere til de ansatte i barnehagen.

Så nei, jeg ser overhodet ikke at du prøver p si at det er feil å shame andre grupper

Anonymkode: 49855...2e3

Neivel, det kan jeg bare beklage. For det er altså det jeg har forsøkt å si. Men i dette innlegget vrir du jo - bevisst eller ubevisst - på det jeg har skrevet. 

Det med sjokolade og agurk var noen annen som sammenlignet. 

Jeg har aldri sagt at barnehageansatte er enkle, jeg har - tvert i mot - sagt at det å slenge smågodt til de ansatte, sender et signal om at man synes de er enkle, og at det dermed er feil. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du ikke bare la folk handle det de handler, uten å fråtse over det på nettet etterpå? Vilt fremmede menneskers helse (eller handlekurv) er ikke din business. 

Anonymkode: b9faf...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 1.16, Anonym bruker skrev:

Var innom Europris for litt lørdagsgodt til ungene. Og foran meg i køen stod det to svært overvektige damer, antar mor og datter. De la på den ene chipsposen etter den andre, minst 6 store sjokoladeplater og flere poser med div. Godteri. De hadde minst 8 poser chips. Er jo ikke fest og tilstelninger i denne tiden, så må si jeg tenkte mitt og følte meg litt ond.

Anonymkode: dc204...060

Fest er det nok ikke, men familier får da møtes og feire 17.mai sammen. Går an å tenke litt. 
 

Med tanke på måten du ordlegger deg tenker jeg at her er det nok lagt på litt mer enn det det var. 

Anonymkode: 379b0...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til det første; Supert! :) 

Til det andre; Ja, forstår jo at det fremstår som ynkeliggjørende, men nå er det tross alt ikke jeg som har skapt menneskene, jeg fungerer kun som observatør. Ser man på hvordan mennesker velger, så kommer man ikke forbi at det foreligger en nokså høy grad av determinisme. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Hvis ingen har tro på en, vil man heller ikke prestere. Å se på seg selv som «programmert» er jo å ta vekk den siste smulen med empowerment som fantes...

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror dere misforstår hensikten med mine innlegg. Dere lever begge omtrent på samme måte som hva jeg selv gjør (måtehold, gå rett forbi godtehyllen, klare å sette grenser for barn, etc etc etc). Jeg er fullstendig klar over at dette kan fremstå som verdens enkleste sak, for noen av oss. 

Poenget mitt var at HI skrev at hun dømte, og følte seg ond.

Det hun egentlig da snakker om, antar jeg, er en følelse at hun har gjort noe riktig, som noen andre ikke har gjort, og at andre burde ha valgt som henne, og at valget ville vært like enkelt for disse å ta. Og så føler hun seg slem fordi hun ser ned på folk. 

Og det er dette som er min innvending; Ikke alle kan ta det valget like enkelt. Vi som kan ta det, enkelt, er heldige. Vi har vokst opp med at dette er normalen, og vi har ofte også råd til å kjøpe de alternativene vi ønsker. 

Og det er altså disse andre jeg mener man burde tilrettelegge for, slik at det blir mye enklere for de å gjøre det samme. Om det er økonomiske intensiver, kunnskap eller produktplassering, som skal til, det kommer an på hva som fungerer. Man ser jo lett at det har skjedd en voldsom endring når det gjelder tobakk. 

Må si jeg ble litt oppløftet av å lese om butikksjefen på Kiwi. Kiwi er jevnt over en butikk jeg synes er god på å selge grønt. Det er litt de tiltakene som han eller hun gjorde, som jeg mener at kan skape en endring. Ikke en umiddelbar endring så klart - ingen forventer vel at unger plutselig skal skrike etter cherrytomater og agurk, selv om den tanken mildt sagt var helt fantastisk 😂 - men på sikt så vil det skje en endring både foreldre og barn og alle andre, lettere å velge gode alternativer, og lettere å unngå fristelser. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Hehe, dette minner meg om da vi spurtet forbi godterihyllene på Kiwien her forleden. Og da 3 åringen endelig hadde gitt opp godterimaset, la hun merke til det rare grønne i små pakker framme ved kassa. Hun spurte hva det var og jeg kunne fortelle at det var en grønnsak som heter sukkererter og at vi godt kunne kjøpe dette så hun fikk smake dem.

Gjett hvem som ble skuffa over at det IKKE smakte søtt😅😂

Anonymkode: 65055...2cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://forskning.no/a/325153

Anonymkode: 65055...2cd

Den artikkelen motbeviste jo ingenting. 

Det er ingen av oss som hevder at sukker er det samme som narkotiske stoffer. Kroppen vår er skapt for sukker, men ikke for narkotiske stoffer, dermed er det ikke sammenlignbart. 

Men det er selvfølgelig like problematisk at folk nevner hasj og heroin og kokain i samme åndedrag, bare fordi de er ulovlige stoffer. Når det gjelder heroin og kokain, er det vesentlige innbyrdes forskjeller (tilvenning, abstinenser).

Nikotin er (enda) lovlig, det er ekstremt avhengighetsskapende, mye mer enn sukker.

Sukker er til gjengjeld langt mer skadelige virkninger på kroppen enn nikotin har (om man ser på rene nikotinpreparater), enda sukker er et stoff som kroppen også behøver.

Det blir for enkelt å kun sammenligne stoffer som er helt like, nettopp fordi det ikke finnes stoffer som er helt like. 

Det mer nyttige er å se på avhengighet i seg selv som et problem. 

Og da må man altså se på hvor mange som er rammet, og hvor store problemer som knyttes til dette. 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, dette minner meg om da vi spurtet forbi godterihyllene på Kiwien her forleden. Og da 3 åringen endelig hadde gitt opp godterimaset, la hun merke til det rare grønne i små pakker framme ved kassa. Hun spurte hva det var og jeg kunne fortelle at det var en grønnsak som heter sukkererter og at vi godt kunne kjøpe dette så hun fikk smake dem.

Gjett hvem som ble skuffa over at det IKKE smakte søtt😅😂

Anonymkode: 65055...2cd

Herlig! :)

Sukkererter er jo veldig søte da, selve ertene er søtere enn belgen. Det er ikke uten grunn det heter sukkererter.

Men så kommer det mye an på hva man er vant med fra før!

Jeg pleide å drikke melk hvis jeg var fysen på noe søtt, og fikk kommentarer fra andre om at melk er da ikke søtt. Jo, melk er VELDIG søtt hvis man ikke har vennet seg til å spise eller drikke noe som er mye søtere.

Det var en tråd om Dalgona-kaffe her for leden, jeg testet denne omsider ut, det ble altfor søtt for meg. Mens andre synes dette er godt, nettopp fordi det inneholder så mye sukker. 

Hvis man ikke allerede er tilvendt sukker fra før, så ville både bananer, sukkererter, jordbær og bringebær, oppleves som en fest i munnen, noe som man tenker på som søtt og godt.

DER ligger gevinsten med å kutte ned på sukkeret. Da vil sunn mat plutselig smake godt og fremstå som fristende. Da slipper man å stadig søke etter noe som er enda søtere.

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis ingen har tro på en, vil man heller ikke prestere. Å se på seg selv som «programmert» er jo å ta vekk den siste smulen med empowerment som fantes...

Anonymkode: 1bebe...74f

Jeg er enig i det første.

Men når det gjelder det andre så er det snakk om politikk, altså ulike måter å se på hva som må til for at noe skal fungere. 

Asle Toje brukte begrepet «tørrlagt liberaler» om seg selv, synes det passer på meg. For man kommer ofte til kort med enkle prinsipper, selv liberalisme.

Min frihet slutter der din begynner, er et viktig prinsipp i sosialliberalismen. 

Hvis man f.eks. lar foreldre leve etter liberale prinsipper, altså leve så fritt som mulig, så vil dette kunne påvirke barna slik at de mister sin frihet. Derfor må vi ha barnevern.

Hvis man lar markedskreftene råde fritt, og særlig på globalt nivå, så vil det ikke nødvendigvis inspirere til konkurranse. Det vil like gjerne dannes utmattelse og et klasseskille. Derfor må vi følge med på hva som skjer. 

Og så videre. 

Poenget mitt er at liberalisme ikke er noe nytt for meg, jeg har vært liberal siden jeg var 4 år. Skjønt, jeg ser poenget ditt etter denne tråden, jeg har faktisk overrasket meg selv der. I tillegg til tørrlagt liberaler, er jeg visst også blitt sukkertøy-kommunist 🍭🥤 ;) 

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.5.2020 den 10.51, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg regner med at styrer har tenkt over dette, tror ikke du? Jeg tror du trygt kan stole på de vurderinger hun har gjort for sin egen arbeidsplass, eller hva? 
 

og når du plukker fra hverandre hver minste detalj av det jeg skriver, er dette selvsagt et angrep. Du er faktisk nå i ferd med å ødelegge min glede over gaven jeg har avtalt med styrer å gi. Bare då du er klar over det. Så tusen takk for den. 

Anonymkode: 05c14...43c

Å gud bedre. Krenkesamfunn ass. Jeg hadde blitt dritsur over å få sjokolade. Jeg hater sjokolade og er allergisk for mange blomster. Så vet du det! Håndkrem derimot, elsker jeg...,

Anonymkode: ac46e...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Krenkesamfunn ass. Jeg hadde blitt dritsur over å få sjokolade. Jeg hater sjokolade og er allergisk for mange blomster. Så vet du det! Håndkrem derimot, elsker jeg...,

Anonymkode: ac46e...268

Ah! De som slenger om seg med krenkekortet hele tiden. Så utrolig Latterlig. 
 

At du blir sur over å få en gave er jo ditt problem. Det burde du strengt tatt snakke med en psykolog om. 

Anonymkode: 05c14...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Krenkesamfunn ass. Jeg hadde blitt dritsur over å få sjokolade. Jeg hater sjokolade og er allergisk for mange blomster. Så vet du det! Håndkrem derimot, elsker jeg...,

Anonymkode: ac46e...268

Ehhmm, du bille blitt krenket over å få sjokolade, jaja

Anonymkode: 49855...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Krenkesamfunn ass. Jeg hadde blitt dritsur over å få sjokolade. Jeg hater sjokolade og er allergisk for mange blomster. Så vet du det! Håndkrem derimot, elsker jeg...,

Anonymkode: ac46e...268

Jeg drikker ikke, så jeg ville blitt dritsur for vin. Jeg har ikke tørre hender, så jeg ville blitt dritsur om noen ga meg håndkrem. Jeg tåler ikke gluten, så jeg ville blitt dritsur om noen ga meg boller. Listen er lang, og vi gleder oss over forskjellige ting. Det viktigste er vel tanken bak gaven. 

Anonymkode: 8e016...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gud bedre. Krenkesamfunn ass. Jeg hadde blitt dritsur over å få sjokolade. Jeg hater sjokolade og er allergisk for mange blomster. Så vet du det! Håndkrem derimot, elsker jeg...,

Anonymkode: ac46e...268

Akkurat!

Det gjelder å gjenkjenne manipulasjon og følelsesmessig press, der dette forekommer.

Det å legge skylden på noen andre for at man «mister gleden over å gi en gave», er en sånn ting. 

Rett over her var det en som ga meg skylden for å «ta bort den siste smulen av empowerment som finnes» da jeg sa at fri vilje er en illusjon.

Det er som unger som finner ut at julenissen ikke finnes og føler seg sint og skuffet over illusjoner som brast. 

Jada, tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, så tar man lykken fra det med det samme...og alt det der.

Men da kan kanskje like gjerne gjennomsnittsmennesket holde seg unna seriøs meningsutveksling, hvis de er så redd for å miste lykken? :vetikke:

Anonymkode: 3ff0e...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg drikker ikke, så jeg ville blitt dritsur for vin. Jeg har ikke tørre hender, så jeg ville blitt dritsur om noen ga meg håndkrem. Jeg tåler ikke gluten, så jeg ville blitt dritsur om noen ga meg boller. Listen er lang, og vi gleder oss over forskjellige ting. Det viktigste er vel tanken bak gaven. 

Anonymkode: 8e016...014

Jeg vil vel forsiktig ymte frampå om at dersom gaver generelt har et potensiale til å gjøre deg dritsur så er du ei snurpfitte som ikke fortjener noe som helst annet enn klasking med våt flyndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg er ikke rasist altså, men.." og "Jeg pleier ikke være dømmende, men..." er jo ganske rare utsagn. Det å selv si at man egentlig er tolerant, gjør ikke det intolerante utsagnet mer gyldig eller akseptabelt. For meg er det vanskelig å forstå at folk bruker kreftene sine på å bedømme andres handlinger. Det gjelder både HI og anonym ef8 her. La nå folk kjøpe store plater sjokolade, gi sjokolade i gave eller spise bearbeidete produkter. Noen av valgene er nok helseskadelige, men hevete øyenbryn eller formaninger skaper ikke atferdsendringer uansett.

Hvis noen ser i handlevogna mi og dømmer meg på grunnlag av den, sier det mer om dommeren enn om meg. Jeg synes du ef8 fremstår som en nyfrelst kristen eller en med en annen nyervervet overbevisning. Det er fint at du har funnet den rette vei for deg, og forsåvidt også at du ønsker å vise alle andre den rette vei til lykke og fantastisk helse, men det oppnår du neppe ved den typen retorikk du byr på her. Jeg ser hva du vil, men budskapet er på ingen måte rettet mot en mottaker som har bedt om dine overbevisninger. Dermed føler den andre seg angrepet og du føler deg misforstått, Det er klart du kan legge det ut, og si at det er den andre det er noe feil med, eller du kan tenke over måten du kommuniserer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Asle Toje brukte begrepet «tørrlagt liberaler» om seg selv, synes det passer på meg. For man kommer ofte til kort med enkle prinsipper, selv liberalisme.

Min frihet slutter der din begynner, er et viktig prinsipp i sosialliberalismen. 

Asle Toje er vel mer en tørrlagt rasist. Så ham ville jeg ikke ha kopiert.

Anonymkode: 1bebe...74f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, sug lut skrev:

Jeg vil vel forsiktig ymte frampå om at dersom gaver generelt har et potensiale til å gjøre deg dritsur så er du ei snurpfitte som ikke fortjener noe som helst annet enn klasking med våt flyndre.

Dævver av knising. (Jada, hjemmekontor gjør noe med humoren.) Men jeg tipper vår anonyme venn var dundrende (for ikke å si flyndrende) sarkastisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...