Gå til innhold

Er jeg den eneste i landet som synes hele coronasituasjonen er opphauset hysteri?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har en del å si hvis du skal sette spørsmålstegn ved anbefalingene som gis av de fremste innen fagfeltet.. Da bør du faktisk ha noe kompetanse i bånn, utover livets harde skole.. 

Anonymkode: c9c2e...7cb

Nå er jo litt av poenget at regjeringen har gått utover det de fremste ekspertene anbefalte.. FHI har aldri sagt at de anbefaler å stenge skolene, de ville også åpne igjen for alle trinn. Men regjeringen kjører en hardere linje enn anbefalt..

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Måten du bagatelliserer dødsfall på er egentlig veldig kvalmende.

Anonymkode: a8bea...484

Slapp nå veldig av da. Ingen lever evig, og de aller fleste skjønner at det er ingen nyhetssak at en 94- åring med Alzheimer dør. Vedkommende kunne dødd når som helst med eller uten corona. Avisene har en stor skyld i det hysteriet vi ser i samfunnet nå, og de gjør sitt beste for å holde frykten oppe med krigsoverskrifter.
 

Hva gjør du vanligvis for at de som har kreft som krever spesielle behandlinger ikke får medisin som kunnet forlenget livet deres, men de får nei fordi medisinen er for dyr?  Helsevesenet gjør knallharde prioriteringer hver eneste dag, men nå er plutselig de med corona hellige. Du må for all del ikke engang nevne at en 95- åring på sykehjem dessverre ikke har lenge igjen å leve selv om vedkommende hadde sluppet å få corona.

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jada, men Island har et helt annet bosetnings- og reisemønster enn Norge. 

Anonymkode: fa066...47a

Nå må du ikke glemme at Norge er også et lite land med stor grad av spredd befolkning. 1/3 av Islands befolkning bor i Reykjavik, så det du skriver stemmer bare delvis. Dessuten reiser de utenlands like mye som vi gjør. 

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at naturen bør gå sin gang. 

Anonymkode: 6a5ea...61e

Det burde den da strengt tatt ha fått gjøre da du lå og venta på ambulansen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ambulansen hadde null med korona å gjøre, og det var ikke jeg som ringte.

Anonymkode: 6a5ea...61e

Om du trenger hjelp på grunn av korona, blindtarm etennelse, fallulykke eller at du forsøker å ta livet ditt må jo være det samme. Naturens ga g er at du dør hvis du ikke er sterk nok til å klare deg selv.

Anonymkode: d0404...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ambulansen hadde null med korona å gjøre, og det var ikke jeg som ringte.

Anonymkode: 6a5ea...61e

Er det bare ved Corona man skal naturen gå sin gang altså? Jøss.

Anonymkode: fb75e...bed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at naturen bør gå sin gang. 

Anonymkode: 6a5ea...61e

Da bør du jo nekte å være med neste gang du trenger ambulanse? Hvorfor tar du mot helsehjelp selv? Gjelder det andre regler for deg?

Jeg vil gjerne beholde min 81 år gamle mor i mange år til. Hun bor hjemme, er frisk og oppegående og har potensielt mange gode år igjen. 

Grunnen til at dere kan sitte her og messe om at naturen skal gå sin gang er jo fordi tiltakene virker. Eller syns du naturen skal gå sin gang når en ellers frisk 50 åring blir svært dårlig av korona? Skal vi bare legge han på fortauet og la han klare seg selv? 

Anonymkode: 43867...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg sa jo at jeg følger alle regler. 

Anonymkode: 6a5ea...61e

Men du seier jo at du syns reglane er for strenge, og og at du ville hatt mindre tiltak, konsekvensen av det er jo at fleire blir sjuke. Det eg reagerer på er det du uttrykker at du vil. Ikkje det du gjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Syngensang skrev:

Men du seier jo at du syns reglane er for strenge, og og at du ville hatt mindre tiltak, konsekvensen av det er jo at fleire blir sjuke. Det eg reagerer på er det du uttrykker at du vil. Ikkje det du gjer. 

Ikke jeg som har skrevet det du svarer på, men det går da helt fint an å følge lovene selv om man ikke er enig i dem..? Jeg kan fint irritere meg over fartsgrenser på enkelte strekker, men jeg følger dem likevel.. jeg synes det er teit at det ikke er lov å ta seg en øl i parken, men jeg gjør det ikke..

og jeg følger corona- reglene selv om jeg synes det er vilt overdrevet..

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne Norge også gjort. 

Anonymkode: 6a5ea...61e

Poenget er - vi hadde ikke den kapasiteten. Vi har fremdeles ikke den kapasiteten.

Hjelper ikke å sitte og si at vi burde ha gjort for 5-10-20 år siden, for politikerne har valgt å ikke gjøre.

Da må vi forholde oss til det som er dagens situasjon. Og i dagens situasjon kan vi ikke sammenligne oss med land som har kapasitet vi ikke har, for det gir oss ikke økt testkapasitet. Dermed var det heller ikke forsvarlig å velge en enda åpnere strategi.

Siden vi fremdeles ikke har stor nok testekapasitet, hverken for å oppdage syke eller for å teste dem etter endt sykdom, og vi heller ikke har nok smittevernutstyr i landet, hverken til sykehus eller kommunale helsetjenester eller generelt er det et åpent spørsmål om det er forsvarlig å åpne såpass mye som de nå gjør. Vi kan håpe på at det går bra, men ingen vet, de bare håper det skal gå bra, til tross for manglende kapasitet på flere avgjørende områder.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Slapp nå veldig av da. Ingen lever evig, og de aller fleste skjønner at det er ingen nyhetssak at en 94- åring med Alzheimer dør. Vedkommende kunne dødd når som helst med eller uten corona. Avisene har en stor skyld i det hysteriet vi ser i samfunnet nå, og de gjør sitt beste for å holde frykten oppe med krigsoverskrifter.
 

Hva gjør du vanligvis for at de som har kreft som krever spesielle behandlinger ikke får medisin som kunnet forlenget livet deres, men de får nei fordi medisinen er for dyr?  Helsevesenet gjør knallharde prioriteringer hver eneste dag, men nå er plutselig de med corona hellige. Du må for all del ikke engang nevne at en 95- åring på sykehjem dessverre ikke har lenge igjen å leve selv om vedkommende hadde sluppet å få corona.

Anonymkode: e9e94...862

At en 94-åring dør er ingen nyhetssak. Men myten om covid-19 som «bare litt mer enn en influensa» er helt vilt feil. Med din holdning velger man døden også på vegne av folk med andre sykdommer, som ellers er unge og har sin kroniske lidelse under kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg finner litt rart er at hele landet skal stenge ned istedenfor å isolere smitteområdene. Det har vært kommuner i landet som ikke har registrert noe smitte men alt er nedstengt for det om. I min kommune er det snakk om under 1% som er smittet og ja mørketallene er der. Men de kunne ha differensiert tiltakene etter hvor stor smittespredning det er. 

Anonymkode: 1474a...ffd

Dette er følgen av at de ikke har nok teste- og analysekapasitet. Hvis det hadde vært stor nok teste- og analysekapasitet, da hadde dette vært en naturlig vei å gå. Forhåpentligvis kommer vi også dit. Men det store problemet har hele veien vært at det ikke har vært, og fremdeles ikke er, stor nok teste- og analysekapasitet i landet. Når det i tillegg ikke finnes nok smittevernutstyr for sykehus og til helsetjenester og institusjoner i kommunene, da må de prioritere.

Skal man vite hvor mange som faktisk er smittet krever det testing i langt større grad enn vi har kapasitet til. Og differensierte tiltak krever kunnskap om situasjonen, både om hvor mange som faktisk er smittet, når de ikke lenger er smittefarlige. I tillegg kreves det mer reell isolering av de som er smittede (f.eks. ikke la dem fortsette å bo med hele familien), og det krever mye smittesporing.

Testekapasiteten vår er økende, mye takket være de som jobber på ulike laboratorier i landet som har jobbet som helter for å utvikle alternative testemetoder siden vi har hatt så stor mangel på utstyr. Dette gjør at vi forhåpentligvis etterhvert vil få en mer differensiert åpning av samfunnet, og da er mulig til å regulere dette opp/ned ut fra den til enhver tid faktiske situasjonen de ulike stedene har.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er jo litt av poenget at regjeringen har gått utover det de fremste ekspertene anbefalte.. FHI har aldri sagt at de anbefaler å stenge skolene, de ville også åpne igjen for alle trinn. Men regjeringen kjører en hardere linje enn anbefalt..

Anonymkode: e9e94...862

Og likevel har regjeringen ikke fulgt WHOs anbefalinger og lagt seg under det WHO har anbefalt, ignorert advarsler og anbefalinger ang. tiltak og beredskap.

FHI har mange dyktige folk, men de har også vist veldig mange ganger i denne koronasituasjonen at de ikke har vært gode på å estimere hva som skjer. Mye fordi de har mistet flere hundre av sine tidligere dyktige medarbeidere og forskere fordi den regjeringen vi har nå mente de ikke var nødvendige...

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og likevel har regjeringen ikke fulgt WHOs anbefalinger og lagt seg under det WHO har anbefalt, ignorert advarsler og anbefalinger ang. tiltak og beredskap.

FHI har mange dyktige folk, men de har også vist veldig mange ganger i denne koronasituasjonen at de ikke har vært gode på å estimere hva som skjer. Mye fordi de har mistet flere hundre av sine tidligere dyktige medarbeidere og forskere fordi den regjeringen vi har nå mente de ikke var nødvendige...

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Men WHO snakker for hele verden. Norge er ikke likt som hele verden, derfor er det vel mer fornuftig å høre på ekspertene som kjenner vårt land best? 

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men WHO snakker for hele verden. Norge er ikke likt som hele verden, derfor er det vel mer fornuftig å høre på ekspertene som kjenner vårt land best? 

Anonymkode: e9e94...862

Har du ikke fått med deg at WHO har underavdelinger som spesielt følger sin del av verden?

WHO Europa følger situasjonen spesielt i Europa og ser på lokale forhold og gir råd utfra det samt den kunnskapen som finnes generelt om viruset og situasjonen.

Som sagt, FHI har flere ganger vist at de har bommet grovt i denne situasjonen, og på den måten vist at de ikke nødvendigvis er de som bedømmer situasjonen riktigst, selv om de burde være de som har best kjennskap om våre forhold.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting er vel bedre enn om det nå er sånn at denne situasjonen er opphauset. Tingen er at det får vi antageligvis ikke vite.  

En ting er at noen synes at det er helt ok å la naturen gå sin gang og la gamle og syke død.  En annen ting er at det er ikke bare gamle og syke som har ligget på intensiven og / eller i respirator. Der har det vært mange yngre pasienter også. Disse ville ikke ha fått hjelp om vi ikke hadde hatt kapasitet til det. Og ikke bare disse pasientene, men en hel masse andre pasienter ville ha kommet til å dø eller ikke få lindrende hjelp fordi all kapasiteten kunne risikert og vært brukt på korona-pasienter. Eller kanskje hadde vi ikke hatt helsepersonell nok heller.

Kanskje, kanskje..  forhåpentligvis forblir det kanskje. Styresmaktene måtte ta et valg i en situasjon hvor ingen kunne vite hva som var rett eller galt. Og da tenker jeg at det er bedre å finne ut at dette valget var feil, enn å finne ut at vi burde ha stengt ned. En gang i framtida kan vi kanskje sammenligne oss med andre land og se hva som var rett eller galt. Men jeg kommer alltid til å hylle myndighetene for valget de tok og for at de var modige nok til å ta det, uansett hva vi finner ut i framtiden. 

Anonymkode: 9f96f...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke henne direkte, men måten hu oppførte seg på. Og det å være så redd for og så glemme seg var noe jeg syntes var morsomt i det øyeblikket 

Anonymkode: 6a5ea...61e

Jeg forstår deg godt! og det går faktisk fint ann å dra litt "vitser" uten at det er vondt ment! Problemet er at for mange tar seg selv alt for høytidelig! 

Anonymkode: f9515...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Måten du bagatelliserer dødsfall på er egentlig veldig kvalmende.

Anonymkode: a8bea...484

Nei. Ikke prøv deg på dårlig hersketeknikk.
Poenget er, og det håper jeg du forstår, er at det dør eldre mennesker hver dag. Faktisk ca 100 stykker. Normalt sett ser vi ikke dette i avisene, men nå skor mediene seg på korona-dødsfall for klikk. Og folk biter på. Det skapes hysteri. 

Anonymkode: 08025...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke fått med deg at WHO har underavdelinger som spesielt følger sin del av verden?

WHO Europa følger situasjonen spesielt i Europa og ser på lokale forhold og gir råd utfra det samt den kunnskapen som finnes generelt om viruset og situasjonen.

Som sagt, FHI har flere ganger vist at de har bommet grovt i denne situasjonen, og på den måten vist at de ikke nødvendigvis er de som bedømmer situasjonen riktigst, selv om de burde være de som har best kjennskap om våre forhold.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Jo jeg vet det. Men nå ser vi likevel tydelige forskjeller på sør-Europa og Nord- Europa. Hvem tror du kjenner lille Norge best? WHO eller FHI? FHI får selvsagt informasjon fra WHO som de tilpasser som best de kan de norske forholdene. Derfor gir deg ingen mening at regjeringen ikke følger anbefalingene fra FHI. 

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Ikke prøv deg på dårlig hersketeknikk.
Poenget er, og det håper jeg du forstår, er at det dør eldre mennesker hver dag. Faktisk ca 100 stykker. Normalt sett ser vi ikke dette i avisene, men nå skor mediene seg på korona-dødsfall for klikk. Og folk biter på. Det skapes hysteri. 

Anonymkode: 08025...b6d

Jeg er helt enig med deg. Men folk har gått fullstendig av hengslene pga dette viruset. Og alle skal være mor Theresa. Om man i det hele tatt nevner at det at en sykehjemspasient med Alzheimer dør, faktisk ikke er tragisk, gjør at man nesten blir slått ned. Og hvertfall stemplet som en kynisk jævel. Jeg lurer på om de som hyler høyest noensinne har satt sine bein på et sykehjem og sett de aller sykeste.

 

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

At en 94-åring dør er ingen nyhetssak. Men myten om covid-19 som «bare litt mer enn en influensa» er helt vilt feil. Med din holdning velger man døden også på vegne av folk med andre sykdommer, som ellers er unge og har sin kroniske lidelse under kontroll. 

Hvor mange unge har dødd i Sverige? (Du trenger ikke å komme med Italia, Spania eller USA, dette er land vi ikke kan sammenligne oss med av mange grunner).

Om du ser på tallene fra Sverige så er det de eldre eldre som dør, i all hovedsak aldershjemspasienter. Ser du på statistikker over de under 66 år, så dør det ingen flere enn det det normalt sett gjør i Sverige. Du vet kanskje at det dør ca 300 mennesker i Sverige hver eneste dag normalt sett? De som er over 66 er også mennesker! Ja, selvsagt, men de fleste dør som følge av at de har alvorlig sykdom som gjør at de tåler svært lite. 
 

Dette med at diabetes er så fryktelig farlig sammen med corona, har de jo i stor grad gått vekk ifra. Når det stort sett er svært gamle som dør, så vil en større andel enn normalt ha diabetes - dermed virker det som det er diabetes som er årsaken.
 

Så det skrekkscenario du maler stemmer ikke. Folk blir livredde når de leser daglig om at folk dør. I 2017 døde det 80.000 mennesker i USA av influensa. De aller færreste i Norge har lest så mye som en notis om dette. Folk må sette tall og fakta litt i perspektiv. Dette hysteriet er fullstendig galskap. Og det aller verste med hysteriet er at det ruinerer økonomien så de som har minst fra før kommer til å få enda mindre etter dette.

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg som har skrevet det du svarer på, men det går da helt fint an å følge lovene selv om man ikke er enig i dem..? Jeg kan fint irritere meg over fartsgrenser på enkelte strekker, men jeg følger dem likevel.. jeg synes det er teit at det ikke er lov å ta seg en øl i parken, men jeg gjør det ikke..

og jeg følger corona- reglene selv om jeg synes det er vilt overdrevet..

Anonymkode: e9e94...862

Nei, no veit eg ikkje heilt kvar eg skal byrje....men poenget mitt må vel vere at eg ikkje syns koronareglane er overdrevne, og prøvde å få fram at sjølv om hi kunne tenkt seg mindre tiltak og var villeg til å ta den risikoen at ho og andre døyr som ein konsekvens av å ha mindre strenge tiltak så er det ikkje sikkert andre er villige til å døy. Ho sa at naturen får gå sin gang og at dei som dør får dø. Eg meinte at det kan ho ikkje velje på andre enn sine eigne vegne og at koronareglane difor ikkje er for strenge. 

Eg har ikkje kommentert på om hi eller andre føl reglane eller ikkje. Men poenget med å starte ein slik tråd må vel vere å diskutere om det burde vere så strenge reglar og eventuelle konsekvensar av å ikkje ha så strenge reglar. 

Endret av Syngensang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo jeg vet det. Men nå ser vi likevel tydelige forskjeller på sør-Europa og Nord- Europa. Hvem tror du kjenner lille Norge best? WHO eller FHI? FHI får selvsagt informasjon fra WHO som de tilpasser som best de kan de norske forholdene. Derfor gir deg ingen mening at regjeringen ikke følger anbefalingene fra FHI. 

Anonymkode: e9e94...862

Det var absolutt mening i at regjeringen valgte å ikke følge FHIs anbefalinger for vel en måned siden, siden FHI hadde vist flere ganger allerede da at deres estimater hadde bommet totalt. Når de bommet så mye som de gjorde så var også grunnlaget for flere av anbefalingene deres ikke lenger gyldig. Da valgte regjeringen heldigvis å lytte også til andre eksperter for å være mer på den sikre siden. Trolig også mye fordi det er regjeringen selv som nå er skyld i at FHI og H.dir. har så mange færre ansatte nå enn for få år siden, noe som FHI har varslet ville gå utover beredskapen, spesielt i en ev. krisesituasjon. FHI har nå vist at de hadde rett i at regjeringens kutt ville føre til dårligere kvalitet på deres arbeid.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var absolutt mening i at regjeringen valgte å ikke følge FHIs anbefalinger for vel en måned siden, siden FHI hadde vist flere ganger allerede da at deres estimater hadde bommet totalt. Når de bommet så mye som de gjorde så var også grunnlaget for flere av anbefalingene deres ikke lenger gyldig. Da valgte regjeringen heldigvis å lytte også til andre eksperter for å være mer på den sikre siden. Trolig også mye fordi det er regjeringen selv som nå er skyld i at FHI og H.dir. har så mange færre ansatte nå enn for få år siden, noe som FHI har varslet ville gå utover beredskapen, spesielt i en ev. krisesituasjon. FHI har nå vist at de hadde rett i at regjeringens kutt ville føre til dårligere kvalitet på deres arbeid.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Nå er det ingen som vet hvordan status hadde vært om vi ikke hadde lokket ned, så å si at det er rett kan du ikke si som en sannhet. Se feks på Island og Finland, de har hatt mye mildere tiltak enn oss og har like gode tall. 

Anonymkode: e9e94...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ingen som vet hvordan status hadde vært om vi ikke hadde lokket ned, så å si at det er rett kan du ikke si som en sannhet. Se feks på Island og Finland, de har hatt mye mildere tiltak enn oss og har like gode tall. 

Anonymkode: e9e94...862

Men igjen, både Island og Finland er i en helt annen beredskaps og utstyrssituasjon enn hva Norge var og er i, ergo kan ikke valgene sammenlignes på den måten. De kunne ta sjansen, Island fordi de hadde en enorm testekapasitet sett ift. befolkningstallet, Finland pga. beredskapen og mengde smittevernutstyr og medisinsk utstyr på lager.

Her er vi fremdeles - etter flere uker med strenge tiltak - i en situasjon hvor vi ikke har stor nok teste- og analysekapasitet, og hvor helseministeren senest i dag har bekreftet at vi ikke har nok smittevernutstyr!

Island visste at de hadde en langt bedre testekapasitet, noe som igjen gjorde at de kunne oppdage smittede langt tidligere, og dermed også drive aktiv smittesporing og isolering og slik begrense smitte uten for store tiltak ellers i samfunnet.

Finland visste at de hadde større kapasitet til å ta unna om de fikk flere smittede.

Norge hadde ikke disse midlene, og har det fremdeles ikke, ergo er det eneste fornuftige også å gå mer forsiktig frem - selv om det i ettertid ev. skulle vise seg at det kanskje ikke var nødvendig. Men om de valgte motsatt og det viste seg å være feil, da ville det fått katastrofale følger. Noe det fremdeles kan få hvis vi ikke får opp kapasiteten og beredskapen og utstyr på plass før ev. neste/større bølge smittede kommer.

Anonymkode: 6d4c7...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...