Gå til innhold

Tråd om gamle ord


Bjæk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

18 minutter siden, Superdolly skrev:

Ja!

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

 

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krimhoste

Anonymkode: cb90c...535

Er det en ekstra fæl hoste, type Krimkrigen?

 

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kammers 

 

Anonymkode: cb90c...535

Nemlig! Hvor ble dette rommet av?

Og i den forbindelse, hva med bislag? Altså en sånn halvt innebygget "veranda" med tak over og benker på to sider utenfor inngangsdøren. "Ved gjenreisingen av Troms og Finnmark i 1945 ble det stilt krav om at alle hus skulle ha bislag, vindfang og gang, som altså ble oppfattet som tre ulike rom/funksjoner", sier Wikipedia. Bislag er det mest romantiske "rommet" jeg kan tenke meg, det skal ha stoppede puter på benkene og plass til minst seks mennesker til å sitte ned, og så gjerne katt, og syrin ved siden av. Mine oldeforeldres sveitservilla hadde et virkelig staselig bislag der vi kunne sitte og prate og spise vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

Ja! Helt vanlig uttrykk der jeg vokste opp. Nå finner jeg ikke kilde på det, men opprinnelsen er ordet "alterert". https://snl.no/alterert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Pashla skrev:

Hva er søpe?

Er ikke ganske sikker. Min bestemor sa det. Jeg oppfattet det som tynn grøt/svak suppe. Noe man fikk hvis man var syk eller hadde lite mat.

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Er det noen som har vært borti å være ænterert?

Ikke med æ, men mamma kan fint finne på å si anterert, som i trekt, irritert, opprørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sug lut skrev:

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

 

Er det en ekstra fæl hoste, type Krimkrigen?

 

Nemlig! Hvor ble dette rommet av?

Og i den forbindelse, hva med bislag? Altså en sånn halvt innebygget "veranda" med tak over og benker på to sider utenfor inngangsdøren. "Ved gjenreisingen av Troms og Finnmark i 1945 ble det stilt krav om at alle hus skulle ha bislag, vindfang og gang, som altså ble oppfattet som tre ulike rom/funksjoner", sier Wikipedia. Bislag er det mest romantiske "rommet" jeg kan tenke meg, det skal ha stoppede puter på benkene og plass til minst seks mennesker til å sitte ned, og så gjerne katt, og syrin ved siden av. Mine oldeforeldres sveitservilla hadde et virkelig staselig bislag der vi kunne sitte og prate og spise vafler.

Hva er forskjellen på bislag og vindfang? Eller er det bare to ord for det samme? 

Anonymkode: 321b5...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, sug lut skrev:

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

 

 

Nei. Min bestemor sa alltid det. Det betydde vel opprørt, småhissig, kranglete.

Og apropos krimhoste: Der jeg vokste opp sa de krimsjuk, og det betydde veldig forkjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen på bislag og vindfang? Eller er det bare to ord for det samme? 

Anonymkode: 321b5...727

Vindfanget er eit innerom, rett innafor ytterdøra. Bislaget er eit "rom" på utsida av ytterdøra, det varierar kor tett det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Er det noen som har vært borti å være ænterert?

Nei, men alterert er jeg både titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke ganske sikker. Min bestemor sa det. Jeg oppfattet det som tynn grøt/svak suppe. Noe man fikk hvis man var syk eller hadde lite mat.

Anonymkode: 57c05...6fe

Ah, skjønner. Her heter det «saup».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Holly Golightly skrev:

Et annet (lokalt?) begrep var «fryse på seg lausunger» for å beskrive skikkelig kaldt vær. 

Kjent begrep her jeg bor også ;)

Anonymkode: 5349f...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle være tua om vaskefille 

Anonymkode: cb90c...535

Tua bruker vi daglig, om det er kjøkkentua, golvtua, eller vasketua til støvtørk. 

Anonymkode: 3d498...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sug lut skrev:

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

 

Er det en ekstra fæl hoste, type Krimkrigen?

 

Nemlig! Hvor ble dette rommet av?

Og i den forbindelse, hva med bislag? Altså en sånn halvt innebygget "veranda" med tak over og benker på to sider utenfor inngangsdøren. "Ved gjenreisingen av Troms og Finnmark i 1945 ble det stilt krav om at alle hus skulle ha bislag, vindfang og gang, som altså ble oppfattet som tre ulike rom/funksjoner", sier Wikipedia. Bislag er det mest romantiske "rommet" jeg kan tenke meg, det skal ha stoppede puter på benkene og plass til minst seks mennesker til å sitte ned, og så gjerne katt, og syrin ved siden av. Mine oldeforeldres sveitservilla hadde et virkelig staselig bislag der vi kunne sitte og prate og spise vafler.

Krimhoste er en slik surklete hoste med slim, som ved forkjølelse. Husker også man da sa at man var krimsjuk. Har alltid forbundet krim med dette slimet, men mulig det egentlig stammer fra Krimkrigen. Sikkert mange som var krimsjuke der.

Vi har faktisk kammers fortsatt. Men det er fordi huset er så gammelt, at det ble bygd med kammers. (Alle rommene har navn.) Elsker kammerset. Lite koselig rom. Forbinder det med middagshvil før man skulle ut i slåtten igjen da jeg var barn. Det var ro og fred på kammerset.

Men det kan ikke ha vært bare ro, for man sier jo at man "skal ta en alvorsprat på kammerset." Hva kommer det av?

Anonymkode: cb90c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krimhoste er en slik surklete hoste med slim, som ved forkjølelse. Husker også man da sa at man var krimsjuk. Har alltid forbundet krim med dette slimet, men mulig det egentlig stammer fra Krimkrigen. Sikkert mange som var krimsjuke der.

Vi har faktisk kammers fortsatt. Men det er fordi huset er så gammelt, at det ble bygd med kammers. (Alle rommene har navn.) Elsker kammerset. Lite koselig rom. Forbinder det med middagshvil før man skulle ut i slåtten igjen da jeg var barn. Det var ro og fred på kammerset.

Men det kan ikke ha vært bare ro, for man sier jo at man "skal ta en alvorsprat på kammerset." Hva kommer det av?

Anonymkode: cb90c...535

Kammerset var vel der man/tjenestejenta sov. Gikk man dit for en alvorsprat var det for at andre ikke skulle høre det, og da var det ilde!

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kammerset var vel der man/tjenestejenta sov. Gikk man dit for en alvorsprat var det for at andre ikke skulle høre det, og da var det ilde!

Anonymkode: 57c05...6fe

I Emil i Lønneberget sover tjenestejenta i kammerset, så det var sikkert vanlig noen steder. Men vårt hus har kammers, mens tjenestepiken(e) sov på pikeloftet. Kammerset var for "husbonden"s hvilestund.    Men ja, det var nok fare på ferde, når praten skulle foregå på kammerset.

Anonymkode: cb90c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I Emil i Lønneberget sover tjenestejenta i kammerset, så det var sikkert vanlig noen steder. Men vårt hus har kammers, mens tjenestepiken(e) sov på pikeloftet. Kammerset var for "husbonden"s hvilestund.    Men ja, det var nok fare på ferde, når praten skulle foregå på kammerset.

Anonymkode: cb90c...535

Mormors hus hadde pikeværelse. Det het pikeværelset lenge etter at det var noen pike til hjelp i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 9.27, sug lut skrev:

Noen ide om hvor det kommer fra? Kun hørt fra gammel dame.

 

Er det en ekstra fæl hoste, type Krimkrigen?

 

Nemlig! Hvor ble dette rommet av?

Og i den forbindelse, hva med bislag? Altså en sånn halvt innebygget "veranda" med tak over og benker på to sider utenfor inngangsdøren. "Ved gjenreisingen av Troms og Finnmark i 1945 ble det stilt krav om at alle hus skulle ha bislag, vindfang og gang, som altså ble oppfattet som tre ulike rom/funksjoner", sier Wikipedia. Bislag er det mest romantiske "rommet" jeg kan tenke meg, det skal ha stoppede puter på benkene og plass til minst seks mennesker til å sitte ned, og så gjerne katt, og syrin ved siden av. Mine oldeforeldres sveitservilla hadde et virkelig staselig bislag der vi kunne sitte og prate og spise vafler.

Tro det eller ei - jeg har bislag 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sjekk gruppen «Utrydningstruede ord og uttrykk» på Facebook. Mye nonsens, men også noen perler å finne😊

 

Anonymkode: 9fc3a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2020 den 14.59, Anonym bruker skrev:

I Emil i Lønneberget sover tjenestejenta i kammerset, så det var sikkert vanlig noen steder. Men vårt hus har kammers, mens tjenestepiken(e) sov på pikeloftet. Kammerset var for "husbonden"s hvilestund.    Men ja, det var nok fare på ferde, når praten skulle foregå på kammerset.

Anonymkode: cb90c...535

Pikeloft er et helt nydelig ord! Pikeværelse også.

Nå har jeg ikke lest gjennom tråden på nytt så mulig dette ordet var oppe før, men kjenner dere til kosakker for gummistøvler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier fortsatt handelslaget om matbutikken 🙈

Anonymkode: cdd54...ec0

Jeg også, men bare om den ene butikken der vi hadde hytte, ikke om alle matbutikkene der.

Anonymkode: 48daf...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, sug lut skrev:

Pikeloft er et helt nydelig ord! Pikeværelse også.

Nå har jeg ikke lest gjennom tråden på nytt så mulig dette ordet var oppe før, men kjenner dere til kosakker for gummistøvler?

Kosakker kjenner jeg ikke, men sånne høye filttøfler til utebruk heter kartanka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Pashla skrev:

Kosakker kjenner jeg ikke, men sånne høye filttøfler til utebruk heter kartanka. 

Mener du lobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bluse og drops står nevnt opptil flere ganger. Er ikke det helt vanlige ord? Jeg sier bluse til litt pene skjorter jeg bruker på jobb.
 

Gledespike tror jeg ikke er nevnt. Litt hyggeligere navn enn det som brukes i dag.. 

 

Anonymkode: 7e0b9...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...