Gå til innhold

Tråd om gamle ord


Bjæk

Anbefalte innlegg

På 23.3.2020 den 21.07, Bjæk skrev:

Hei dere, noen som kan erindre (🤭) en tråd for noen måneder tilbake som omhandlet gamle ord som er i ferd med å gå ut av bruk? Har søkt men finner den ikke igjen. Det var ord av typen "manufakturforretning", "portemonne" (hvor er aksenten når man trenger den?), "ikke ueffen", "nonsmat", osv. Ord fra besteforeldregenerasjonen. Har lyst å lage meg en ordsky til å ha på veggen. #språknerd 

Du bør kjøpe en bok som heter «Glemmeboka»

Anonymkode: c44b0...b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, sug lut skrev:

Mener du lobber?

Nesten. Ikke nesnalobber med plast under og kryssende stikninger, men høye filttøfler som går til midt på leggen. Sålen er av skinn eller ull. Tror det er russerne som har oppfunnet dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pashla skrev:

Nesten. Ikke nesnalobber med plast under og kryssende stikninger, men høye filttøfler som går til midt på leggen. Sålen er av skinn eller ull. Tror det er russerne som har oppfunnet dem.

Googla og aha. Sånne har jeg hatt hele barndommen, visste ikke at de het noe! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Inkjeveta. 

Portomoné. 

Spiskammers (det ønsker jeg meg!) 

Inkjeveta? Forklar deg, kvinne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, amandine skrev:

Min datter ønsker seg en piketitter, og det skal hun jammen meg få.

Piketitter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, sug lut skrev:

Inkjeveta? Forklar deg, kvinne! 

Hvis du er inkjeveta så er du stakkarslig og lite med. Ev en liten mengde av en ting. "Det var inkjeveta (melk igjen, for eksempel)"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, oslofrk skrev:

Piketitter? 

Et vippespeil med en liten skuff under. Som piker titter i😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, oslofrk skrev:

Piketitter? 

Det var min reaksjon også, bare med flere spørsmålstegn og evt noen utropstegn. Men nå fant jeg ut at jeg har en piketitter på hytta. Tenk, alle disse årene uten å vite at jeg har en blå piketitter på soveværelset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Det var min reaksjon også, bare med flere spørsmålstegn og evt noen utropstegn. Men nå fant jeg ut at jeg har en piketitter på hytta. Tenk, alle disse årene uten å vite at jeg har en blå piketitter på soveværelset!

En blå piketitter? Dream come true

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amandine skrev:

En blå piketitter? Dream come true

Forøvrig må jeg si det er et veldig praktisk og fint lite møbel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, amandine skrev:

Forøvrig må jeg si det er et veldig praktisk og fint lite møbel.

Nydelig, er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden av «gamle ord» men her er et morsomt uttrykk jeg hørte på radio i bilen i morges: Dansk slang for mensen -kommunister i lysthuset😂

Anonymkode: 9fc3a...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Inkjeveta. 

Portomoné. 

Spiskammers (det ønsker jeg meg!) 

Her er inkjeveta i dagligtalen fortsatt. Snakket med en venninne på telefon nettopp, hun hadde kjøpt seg fem par sko på salg. Og jeg spurte hva de kostet siden hun kjøpte så mange på en gang. Å, bare någe inkjeveta, svarte hun.

Anonymkode: cb90c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden av «gamle ord» men her er et morsomt uttrykk jeg hørte på radio i bilen i morges: Dansk slang for mensen -kommunister i lysthuset😂

Anonymkode: 9fc3a...05f

Beste noensinne! 😂😂😂😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trikotasje. Selve ordet er vel i bruk fortsatt. Men der jeg vokste opp, var det vanlig å kalle klesbutikker for trikotasjebutikker. Husker en butikk som het: Annas ull og trikotasje. Anna solgte garn og trikotasje, og det luktet helt spesielt av alt garnet i butikken. Elsket å være med min bestemor å kjøpe garn der. Stod like innenfor døren, og dro inn luktene, ja, for Anna var ikke spesielt glad i barn som surret rundt i butikken og tok på ting. Men en gang, kjøpte min bestemor en hvit og knallrød golfjakke med glidelås til meg der. Da var Anna blid og smilte til meg. Glemmer det aldri. Savner lukten faktisk.  Sier man golfjakke nå forresten? Eller er det også et ord som er på vei ut?

Anonymkode: cb90c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...