Gå til innhold

Tråd om gamle ord


Bjæk

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Pashla skrev:

Venteværelse og lærerværelse bruker vi da? Og fatterns uttrykk om sekretæren: «forværelsedame»! 

Oh yes, alle de tre er herlige. Forværelsedame er min favoritt. Forværelse skal jeg ha i mitt neste liv. Min mormor hadde badeværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Pashla skrev:

Venteværelse og lærerværelse bruker vi da? Og fatterns uttrykk om sekretæren: «forværelsedame»! 

Og overværelse.

(Neida!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, ostepop123 skrev:

Og overværelse.

(Neida!)

Du tenker kanskje på dagligstuen? Der man mottar visitter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pashla skrev:

Du tenker kanskje på dagligstuen? Der man mottar visitter?

Mine besteforeldre tok kun imot gjester i bestestuen! Dagligstuen bruktes... vel, til daglig ;)

 

Anonymkode: 5349f...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ileus skrev:

Så er det noen ord det er bra forsvinner.

Mongoloid

Evneveik

Tøs

Skjøge

 

 

Mongoloid bør gå, ja. Men både tøs og skjøge er festlige og bør bevares. Og de evneveike kommer jaggu fram under annenhver stein her om dagen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, sug lut skrev:

Mongoloid bør gå, ja. Men både tøs og skjøge er festlige og bør bevares. Og de evneveike kommer jaggu fram under annenhver stein her om dagen .

Må si meg enig der, prøver å unnskylde meg med delir pga alt for mange nattevakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2020 den 14.29, Pashla skrev:

Hottalus og løvang var nye for meg?

Skulle stå hottalaus :) 

Anonymkode: 2601a...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg omgås feil folk, og et ord som er ute av bruk er det vel ikke, men etter mine besteforeldre døde hører jeg aldri noen be om en portvin til desserten.

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skulle stå hottalaus :) 

Anonymkode: 2601a...0df

Hmm, jeg er like klok. Hva er hottalaus da?

 

Men jeg kom på et annet gammelt et: fidibusser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ganske fint å ha vokst opp et sted der klesbutikken (meget ymse, mye stødige hudfarga bh'er og tjukke nylonstrømper med sig, samt garn og knapper og nåler) het Manufakturen. Dvs den het nok noe ordentlig med ...manufakturforretning, men i dagligtale.

Den solgte garantert også noe jeg kom på er et helt utgått ord: hofteholdere! Jeg har aldri forstått hofteholdere, hofter holder seg da stort sett selv, og selv om de holdt strømper (det var langt fra alle gamle damer som hadde gått over til noe så Mary Quanstsk opprørsk som strømpebukser!) og godt kunne hett strømpeholdere, så het de altså hofteholdere. Og jeg vet jeg har lest i ei bok (type arvet) om ei som ble ansett som litt løs fordi hun ikke hadde hofteholder. Og hvordan kunne man se det? Sånt har jeg altså lurt på.

Og så er impertinent et overmåte fortreffelig ord. Altfor lite i bruk er det også.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min kjære farmor sa alltid «hadde jeg nær sagt» i stedet for «holdt jeg på å si», det har jeg aldri hørt igjen senere. Guttene i nabolaget som gikk på epleslang var «ramp» og «lømler». Og farmor gikk selvsagt heller aldri på do, men på «et visst sted». 

Anonymkode: 321b5...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min kjære farmor sa alltid «hadde jeg nær sagt» i stedet for «holdt jeg på å si», det har jeg aldri hørt igjen senere. Guttene i nabolaget som gikk på epleslang var «ramp» og «lømler». Og farmor gikk selvsagt heller aldri på do, men på «et visst sted». 

Anonymkode: 321b5...727

Mi farmor gjekk "attom nøva", altså rundt hjørnet, i staden for "på do".

Anonymkode: fe7e4...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, sug lut skrev:

Forøvrig eier jeg denne, Titt Fasmer Dahls Alle pikers bok. https://www.nb.no/items/7a4d66897fe92b3ec86e2929bc7f5860?page=0&searchText=Alle pikers bok  Samt oppfølgeren Alle pikers nye bok. Det er fascinerende trivelig lesning.

Jeg har en voksenvariant: Den fullkomne Eva av Elizabeth Schuler (1951). Kapitlet som begynner på side 295, De kritiske årene er spesielt relevant for meg som er i 40-årene: "Kan hun holde på mannens kjærlighet i disse farlige overgangsårene?" https://www.nb.no/items/c5534875306bbd1ba2ceeba2a2bcb6cb?page=297&searchText=den fullkomne eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, ostepop123 skrev:

Jeg har en voksenvariant: Den fullkomne Eva av Elizabeth Schuler (1951). Kapitlet som begynner på side 295, De kritiske årene er spesielt relevant for meg som er i 40-årene: "Kan hun holde på mannens kjærlighet i disse farlige overgangsårene?" https://www.nb.no/items/c5534875306bbd1ba2ceeba2a2bcb6cb?page=297&searchText=den fullkomne eva

"Likevel skjelver kvinnen for alderens spøkelse." :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mi farmor gjekk "attom nøva", altså rundt hjørnet, i staden for "på do".

Anonymkode: fe7e4...a8a

Oldemor insisterte på «jeg må vanne» i stedet for «jeg må tisse» 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2020 den 23.49, Pashla skrev:

Hmm, jeg er like klok. Hva er hottalaus da?

 

Men jeg kom på et annet gammelt et: fidibusser!

Vimsete

Anonymkode: 2601a...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bislager. 

Det husker jeg min bestemor sa. Har ikke hørt det ordet på 30 år kanskje..,. 

Anonymkode: cb683...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overlærer.

Står at det ble brukt for rektor fra 1913 til 1919. Men min svigermor som ikke er 60 enda sier det. 

Anonymkode: ca3f7...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.3.2020 den 13.38, Pashla skrev:

Oldemor insisterte på «jeg må vanne» i stedet for «jeg må tisse» 😂

Late vann. 😉

Anonymkode: ca3f7...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...