Gå til innhold

Tråd om gamle ord


Bjæk

Anbefalte innlegg

7 timer siden, sug lut skrev:

Jeg sydde Lady Di-bluse på håndarbeiden. Ingen av delene er gangbar lenger. Håndarbeiden hverken som spesialrom på skolen eller som hankjønnsord. Og vi sa frøken til frøken, dvs til våre kvinnelige lærere. Hadde ingen mannlige før i sjette, tror jeg. Hun vi hadde i håndarbeid var faktisk gammel frøken  og det var ingen fordel. Dermed en god del andre gamle ord, hun var jomfrunalsk og knipsk og jåt og sikkert mye annet de færreste sier lenger. Misliker forøvrig fagene Kunst og håndverk og Mat og helse. Man har sløyd, håndarbeid eller skolekjøkken. 😉 For ikke å snakke om o-fag.

Åh, hjelpes... ei slik frøken hadde vi også på håndarbeiden! Halve klassen ble helt stumme og sjokkskadet da hun en gang nevnte "mannen min"... en overmodig elev spurte "mannen din????". Og hun glefset "JA, SELVFØLGELIG HAR JEG MANN, SKULLE JEG IKKE DET???!!!!" Den overmodige åpnet aldri munnen igjen i hennes timer.

Da jeg så overskriften på denne tråden i dag så poppet vederkvegelse opp i hodet mitt, helt ut av det blå. Det er et ord jeg ikke husker når jeg hørte sist og måtte google betydningen. Det er liksom et ord som høres ut som om det må ha noe negativt ved seg, men samtidig ikke helt, for det tar så lang tid å si at det hinter til betydningen -  rekreasjon og noe som gir oppmuntring, glede og trøst :)

 

Anonymkode: 5349f...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, hjelpes... ei slik frøken hadde vi også på håndarbeiden! Halve klassen ble helt stumme og sjokkskadet da hun en gang nevnte "mannen min"... en overmodig elev spurte "mannen din????". Og hun glefset "JA, SELVFØLGELIG HAR JEG MANN, SKULLE JEG IKKE DET???!!!!" Den overmodige åpnet aldri munnen igjen i hennes timer.

Da jeg så overskriften på denne tråden i dag så poppet vederkvegelse opp i hodet mitt, helt ut av det blå. Det er et ord jeg ikke husker når jeg hørte sist og måtte google betydningen. Det er liksom et ord som høres ut som om det må ha noe negativt ved seg, men samtidig ikke helt, for det tar så lang tid å si at det hinter til betydningen -  rekreasjon og noe som gir oppmuntring, glede og trøst :)

 

Anonymkode: 5349f...626

Hehe, for ikke å snakke om sløydlæreren som mente jenter ikke hadde noenting å gjøre i hans timer. Vi hadde en av dem, jentene måtte sitte å pusse med pussepapir på en figur han hadde skjært ut på båndsagen (for den fikk ikke vi røre), mens guttene fikk prøve alt fra sag til dreiemaskin.

Husker han ble ganske lang i masken da jeg visste navnet på alt utstyret, min pappa er nemlig tømrer så jeg hadde jo vokst opp med all slags verktøy ;) Han sluttet med å holde opp ting for å spørre om noen visste hva det het, for jeg som var jente var ofte eneste som rakk opp hånden....

 

Anonymkode: 2ff25...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MikeMurphy skrev:

Og bruker noen "på gjensyn" og "drosje" fortsatt? :) 

Jeg sier alltid drosje! 😄

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, hjelpes... ei slik frøken hadde vi også på håndarbeiden! Halve klassen ble helt stumme og sjokkskadet da hun en gang nevnte "mannen min"... en overmodig elev spurte "mannen din????". Og hun glefset "JA, SELVFØLGELIG HAR JEG MANN, SKULLE JEG IKKE DET???!!!!" Den overmodige åpnet aldri munnen igjen i hennes timer.

Da jeg så overskriften på denne tråden i dag så poppet vederkvegelse opp i hodet mitt, helt ut av det blå. Det er et ord jeg ikke husker når jeg hørte sist og måtte google betydningen. Det er liksom et ord som høres ut som om det må ha noe negativt ved seg, men samtidig ikke helt, for det tar så lang tid å si at det hinter til betydningen -  rekreasjon og noe som gir oppmuntring, glede og trøst :)

 

Anonymkode: 5349f...626

Vederkvegelse burde bli månedens ord!

Det er jo akkurat det vi trenger nå!🖒😉

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 timer siden, Superdolly skrev:

Har du aldri spist brødskive med skyvepølse? Det er hvis du har for lite pølse til å dekke hele brødskiva, så du skyver pølsa bortover mens du spiser sånn at du får bittelitt pølse for hver bit.

Ah, takk!

Kjenner aktiviteten, men ikke navnet 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
12 timer siden, Ileus skrev:

Sjevasoll/brødsoll

Arm som i     Se den arme stakkaren.

Nissenakke

Molbo

Bygdetulling

Fanter

Kloke koner

Feltskjærer

 

 

Hva er nissenakke?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hushjelp

Lester

Jumper

Høyhalset genser

Plisse- skjørt

Skjekk (penger)

Movie- box

Kassett

Lausunge

Uvøren

Tam (smak)

 

Anonymkode: cb683...7c6

Assååå, høyhalset genser og plisséskjørt har jeg på meg omtrent daglig. Har de fått nye navn?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Krøllnåler

Kjørler

Hottalus

Løvang

Sos

Husfrue

Kyskhetsløfte

Disken 

Anonymkode: 2601a...0df

Hottalus og løvang var nye for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naut er visst et gammelt ord, jeg bruker det enda. Ditt naut ;)

Henrivende

Bedårende

Tølper

Lømmel

Hespetre

Selsomme

Jeg googlet og fant også ordet gardinpreken, det har jeg aldri hørt før. Men morsomt ord da.

Anonymkode: 2ff25...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg googlet og fant også ordet gardinpreken, det har jeg aldri hørt før. Men morsomt ord da.

Anonymkode: 2ff25...3fb

Hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurendreier

Lømmel

Henrykt

Olm 

Ueffen

Uartig

Skeiv i skøyta

Buljongpar

Anonymkode: c8716...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Pashla skrev:

Hottalus og løvang var nye for meg?

Løvang er stort sett brukt i Hordaland tror jeg, om en slags langkost/vaskemopp.

Anonymkode: c8716...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter at mine foreldre var blitt kjærester (15 og 17 år) var de innom min mor sin bestemor før de skulle på fest. Hun sa til min far: "Nå var du jammen brisen!" Han svarte "nei, nei, jeg er ikke det, jeg er ikke det!". Brisen betyr at man er flott.😂

 

Anonymkode: b51ff...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Platespiller. 

Grammofonplate. 

Anonymkode: c65cd...ec2

Hallo, det har vi da hatt hele tiden, til og med ungdommene mine har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Flottenfeier og taskenspiller, backfisch (ung pike), og slacks om bukser (er det noen  som noensinne fant ut hva slags bukser slacks egentlig var?), minisykkel ....som jeg ønsker meg. Ja, og vannseng...noen ord utgår fordi tingen er ubrukelig og utgår, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eit lite utvalg under bokstaven A i Nostalgisk ordbok av Petter Scjerven. Kjempeartig bok, der han skriver litt eller mykje om orda. 😀

Ad undas

Akk og ve

Akterutseilt

Aldeles

Antimakkasar; beskyttelsestrekk for øverste del av stoler og sofaer. En heklet eller brodert duk som enkelt lot seg montere, demontere og vaske. (Før brylkremen brukte folk makassarolje i håret). Om det mangler en i flysetet ditt, kan du jo prøve deg og sjå om flyvertinne skjønner kva antimakkasar betyr. (står meir og annerledes i boka). 

Apestrek

Apparat

Aspik

Avertere

Avtrede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sug lut skrev:

 Flottenfeier og taskenspiller, backfisch (ung pike), og slacks om bukser (er det noen  som noensinne fant ut hva slags bukser slacks egentlig var?), minisykkel ....som jeg ønsker meg. Ja, og vannseng...noen ord utgår fordi tingen er ubrukelig og utgår, altså. 

Øi, må ikke disse vannsengen min, ass... 🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kathrine. skrev:

Eit lite utvalg under bokstaven A i Nostalgisk ordbok av Petter Scjerven. Kjempeartig bok, der han skriver litt eller mykje om orda. 😀

Ad undas

Akk og ve

Akterutseilt

Aldeles

Antimakkasar; beskyttelsestrekk for øverste del av stoler og sofaer. En heklet eller brodert duk som enkelt lot seg montere, demontere og vaske. (Før brylkremen brukte folk makassarolje i håret). Om det mangler en i flysetet ditt, kan du jo prøve deg og sjå om flyvertinne skjønner kva antimakkasar betyr. (står meir og annerledes i boka). 

Apestrek

Apparat

Aspik

Avertere

Avtrede

Jeg må være skargammel! Jeg bruker mange av disse! 😄

Anonymkode: 57c05...6fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antimakkaser, visste ikke at de hadde et eget navn :) Men klart man husker disse, bestemor hadde hjemmelagede på "godstolene" i stua.

Hun lagde til armlenene også, men det hadde kanskje ikke noe navn? Det var jo for å forhindre slitasje på de kostbare skinnstolene de hadde foran fjernsynet.

Anonymkode: 2ff25...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...