Gå til innhold

Er jeg urimelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 6.2.2020 den 9.30, Anonym bruker skrev:

Det ville vært å missbruk sykepenger, far er ikke syk og forsjovidt ikke du heller - Du er sliten. Forståelig nok, det høres hektisk ut. Selv er jeg glad jeg stoppet ved to barn, syntes det var slitsomt på slutten med lite søvn og mini som skulle i bhg. Men da tok mannen min over, og ordnet levering og henting. 

Mannen din kan steppe opp og hjelpe til mer i helger og kveld. 

Mannen din kan ta ut ferie, og hjelpe deg. 

Mannen din kan søke ulønnet permisjon, og hjelpe deg. (trenger ikke være 100%,men kanskje nok til å få levert barna på morgenen feks) 

Anonymkode: 94aec...b05

Forsjovidt? 

For så vidt 😉

Anonymkode: 9a934...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men så er det noen som velger å stå i den travelheten i stede for å betale andre for å ta seg av barna. 

Ingen av delene er feil, man gjør det som passer familien best. Å være sliten er stort sett ikke farlig og en tilstand man nok må regne med når man velger å sette så mange barn til verden. 

Anonymkode: 5291f...056

Og det er jo helt tydelig at det de velger ikke er det beste for Hi nå. Det betyr ikke at mannen hennes skal sykemeldes, det betyr at hun og han må finne andre løsninger. Og en av de mer opplagte løsningene er da at de kanskje bør få noen av ungene på sfo og/eller i barnehagen.

Men nå har jo Hi meldt seg ut av tråden, så vi vet jo ikke mer enn det hun skrev i Hi.

Anonymkode: f9e1b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Har lest alle innleggene og jeg føler meg i grunn ganske dum som kom med det forslaget. Sykemelding er ikke løsningen nei. Jeg prøvde å si ifra på en meget pen måte til samboer om LITT hjelp. Han ble tydeligvis veldig sur og har demonstrert siden. Det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvor jeg har han. Nå skal han tydeligvis gjøre ALT og mener at jeg kommanderer han og han mener at jeg syns han er udugelig osv osv. Jeg kan jo ALDRI si noe til han. Han er tydeligvis bortskjemt 

Anonymkode: c3dc5...45d

Du får lage lister over hva som MÅ gjøres, og så får du ta ham med på svangerskapskontrollene hos lege og jordmor og forlange at han lytter til dem når dere snakker om hvilke belastninger det ligger i å være gravid.

Han blir jo aleine med alle barna unntatt den nyfødte når du skal på fødeklinikken - hvordan tenker han å løse det? Hva ser dere for dere framover, skal du passe de to minste aleine og fortsatt hente, bringe, lage mat og alt det der? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og det er jo helt tydelig at det de velger ikke er det beste for Hi nå. Det betyr ikke at mannen hennes skal sykemeldes, det betyr at hun og han må finne andre løsninger. Og en av de mer opplagte løsningene er da at de kanskje bør få noen av ungene på sfo og/eller i barnehagen.

Men nå har jo Hi meldt seg ut av tråden, så vi vet jo ikke mer enn det hun skrev i Hi.

Anonymkode: f9e1b...f99

Meldt seg ut av tråden? Du har tydeligvis ikke lest den. Hi svarte her for 2 timer siden.

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pashla skrev:

Du får lage lister over hva som MÅ gjøres, og så får du ta ham med på svangerskapskontrollene hos lege og jordmor og forlange at han lytter til dem når dere snakker om hvilke belastninger det ligger i å være gravid.

Han blir jo aleine med alle barna unntatt den nyfødte når du skal på fødeklinikken - hvordan tenker han å løse det? Hva ser dere for dere framover, skal du passe de to minste aleine og fortsatt hente, bringe, lage mat og alt det der? 

Liste var en god idé. Far har ikke mulighet til å ta fri fra jobb for å bli med til kontroller. Jeg har i tillegg risikosvangerskap og blir bare fulgt opp på sykehuset. 

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo flere barn, hjalp han mye til i sist graviditet? Graviditeten før det? Gjør han noe med hus og barn når du ikke er gravid?

Anonymkode: b5d4a...c5b

Det er for seint å være etterpåklok 

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Liste var en god idé. Far har ikke mulighet til å ta fri fra jobb for å bli med til kontroller. Jeg har i tillegg risikosvangerskap og blir bare fulgt opp på sykehuset. 

Anonymkode: c3dc5...45d

Skjønner. 
Han må uansett realitetsorienteres.

Og han må jo ha en tanke på hvordan han løser den tida du er på føden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Skjønner. 
Han må uansett realitetsorienteres.

Og han må jo ha en tanke på hvordan han løser den tida du er på føden?

Ja. Det er helt sikkert.

Far skal være med på sykehuset. Så den utgår.

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er helt sikkert.

Far skal være med på sykehuset. Så den utgår.

Anonymkode: c3dc5...45d

Men han er vel ikke på sykehuset hele tiden når dere har 4 barn hjemme, inkludert en som er ganske liten

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men han er vel ikke på sykehuset hele tiden når dere har 4 barn hjemme, inkludert en som er ganske liten

Anonymkode: cc7fb...543

Jo. Tror det. Sykehuset ønsket at far skal være der

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Det er helt sikkert.

Far skal være med på sykehuset. Så den utgår.

Anonymkode: c3dc5...45d

Ikke i tre dager, vel...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.2.2020 den 8.03, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner godt at du er utslitt og har behov for mer hjelp! Det er kjempetungt å være høygravid og ta vare på en liten hele dagen, og dessuten få tre andre avgårde på morgenen.

Det er ikke mange her inne som har vært i din situasjon, men de fleste kan, hvis de legger godviljen til, sikkert huske hvordan det er å være høygravid. Selv om man til vanlig har full kontroll på oppgavene, kan høygravidtiden føles uoverkommelig, og man behøver mer hjelp og støtte enn ellers. For noen er det en unntakstilstand, og absolutt ikke et mål på hvor mye kapasitet man normalt har. 

I Norge er kvinner ikke spesielt flinke til å støtte hverandre, vi er raske til å kritisere og benytte sjansen til å dukke hverandre og hovere, og påpeke hverandres mangler fremfor å trekke fram det positive. Jantelov og smålighet sitter løsere enn forståelse og romslighet. Det synes jeg svarene i denne tråden er uttrykk for. 

Du trenger mer hjelp hjemme, og avlastning fra noen av oppgavene dine. Mannen din har ikke rett til sykemelding, men han bør ta litt fri til å hjelpe deg på morgenen. Kanskje vil det være bedre om har har mulighet til å forskyve arbeidstiden litt noen dager, og heller jobbe litt lengre på ettermiddagen? Så kan du lage middag de dagene, og så gjør dere det motsatt de andre dagene. I helgene bør du få slappe av så mye som mulig, og da får han ta hovedtyngden av arbeidet.

Det er ikke så lenge dette står på, og her må far trå til slik at du ikke sliter deg helt ut før fødselen. Har du andre som kan bistå, så ikke nøl med å be om hjelp i denne perioden. 

Man skal ikke trenge å skamme seg for å velge å få flere barn enn gjennomsnittet, og man må ikke forsvare valget ved å late som man er uovervinnelig til en hver tid. Det er lov å være sliten i din situasjon, en blivende tobarnsmor ville bare møtt forståelse, selv om hun har betydelig mindre arbeidsbelastning.

 

Anonymkode: 47bcf...d46

Ehh.. Hun er hjemme med ETT barn hele dagen og sender de 3 andre av gårde på morgenen. .. Far er i full jobb hele dagen så skal han bidra mer hjemme når hun går hjemme hele dagen? Dette må seriøst være tull?? Med 4 unger så veit du hva du går til når du får nr 5. HI Regner med du aldri har hatt en 100% stilling eller jobbet i heletatt? Du er gravid, ikke syk. Han tjener faktisk penger til familien

Anonymkode: 76d20...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. Hun er hjemme med ETT barn hele dagen og sender de 3 andre av gårde på morgenen. .. Far er i full jobb hele dagen så skal han bidra mer hjemme når hun går hjemme hele dagen? Dette må seriøst være tull?? Med 4 unger så veit du hva du går til når du får nr 5. HI Regner med du aldri har hatt en 100% stilling eller jobbet i heletatt? Du er gravid, ikke syk. Han tjener faktisk penger til familien

Anonymkode: 76d20...132

Hvis de hadde null barn og begge jobbet: ville han da ha sluppet unna alt husarbeid? Hvorfor er det plutselig kun én av de voksne som skal ha fritid,  bare fordi de har fått barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. Hun er hjemme med ETT barn hele dagen og sender de 3 andre av gårde på morgenen. .. Far er i full jobb hele dagen så skal han bidra mer hjemme når hun går hjemme hele dagen? Dette må seriøst være tull?? Med 4 unger så veit du hva du går til når du får nr 5. HI Regner med du aldri har hatt en 100% stilling eller jobbet i heletatt? Du er gravid, ikke syk. Han tjener faktisk penger til familien

Anonymkode: 76d20...132

Er du mann?

Selvfølgelig skal far bidra etter jobb, da skal arbeidsbyrden deles. Mors jobb er for tiden å ha omsorgen for det hjemmeværende barnet, hun sørger for å få de andre tre avgårde til skole og barnehage, gjør høyst sannsynlig husarbeid, samt at hun er høygravid, det er ikke å «gå hjemme». 

Far er «medskyldig» i barna, han har også ansvar for omsorgen for dem. Dersom du har barn selv, så vet du vel at de også krever oppfølging etter kl 16... Og for å sette det på spissen, så kunne ikke far «faktisk tjent penger til familien» dersom ikke mor tar seg av den minste, så lenge ikke det barnet har plass i barnehage. De er derfor gjensidig avhengige av hverandres innsats.

For ytterligere å sette ting på spissen, så sparer muligens mor samfunnet for en del kroner så lenge hun selv har omsorgen og ikke har barnehage (til den minste) eller SFO. Både barnehage og SFO er subsidiert av Staten, og det er dermed penger denne familien ikke koster samfunnet. Har du mange nok barn som ikke benytter slike tilbud, så ville ikke evt skattepenger hun ville bidratt med engang dekke subsidieringen.

En annen sak er at mor gjerne taper på å arbeide hjemme, hun taper blant annet pensjon, i alle fall dersom hun ellers ville hatt noe annet enn en lavt lønnet jobb. 

Men nå vet vi ikke om mor er i jobb, og langt mindre om hun har vært det tidligere, så det er ganske ufint å insinuere at hun aldri har jobbet 100%. 

Ingen grunn til å framstille henne som et snyltende, sutrete, bortskjemt nek fordi hun er utslitt akkurat nå!

Anonymkode: 47bcf...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ehh.. Hun er hjemme med ETT barn hele dagen og sender de 3 andre av gårde på morgenen. .. Far er i full jobb hele dagen så skal han bidra mer hjemme når hun går hjemme hele dagen? Dette må seriøst være tull?? Med 4 unger så veit du hva du går til når du får nr 5. HI Regner med du aldri har hatt en 100% stilling eller jobbet i heletatt? Du er gravid, ikke syk. Han tjener faktisk penger til familien

Anonymkode: 76d20...132

Tullekråke. Selvfølgeleg skal far bidra meir på heimebane, hi er høggravid og uansett kva andre måtte meine om å få 5 born så har mannen bidratt til dette, så då skal han hjelpe til heime. 

Du er gravid, ikkje sjuk, er det teitaste argumentet eg høyrer. Å gå høggravid er ei kjempebelastning for mange, og å ignorere dette med "graviditet er ingen sjukdom" blir for dumt.  Det er for sovidt ikkje ein sjukdom å bryte foten heller, men du er no likevel avhengig av behandling og kvile. 

Og kvifor dreg du fram om hi har hatt ei 100% stilling eller ikkje? Det har då verkeleg ikkje noko med saka å gjere?

Men at mannen blir sjukmeldt er inga løysing hi, sjølv om eg forstår godt at du er sliten! Har ingen gode råd desverre, men sender ein klem! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du mann?

Selvfølgelig skal far bidra etter jobb, da skal arbeidsbyrden deles. Mors jobb er for tiden å ha omsorgen for det hjemmeværende barnet, hun sørger for å få de andre tre avgårde til skole og barnehage, gjør høyst sannsynlig husarbeid, samt at hun er høygravid, det er ikke å «gå hjemme». 

Far er «medskyldig» i barna, han har også ansvar for omsorgen for dem. Dersom du har barn selv, så vet du vel at de også krever oppfølging etter kl 16... Og for å sette det på spissen, så kunne ikke far «faktisk tjent penger til familien» dersom ikke mor tar seg av den minste, så lenge ikke det barnet har plass i barnehage. De er derfor gjensidig avhengige av hverandres innsats.

For ytterligere å sette ting på spissen, så sparer muligens mor samfunnet for en del kroner så lenge hun selv har omsorgen og ikke har barnehage (til den minste) eller SFO. Både barnehage og SFO er subsidiert av Staten, og det er dermed penger denne familien ikke koster samfunnet. Har du mange nok barn som ikke benytter slike tilbud, så ville ikke evt skattepenger hun ville bidratt med engang dekke subsidieringen.

En annen sak er at mor gjerne taper på å arbeide hjemme, hun taper blant annet pensjon, i alle fall dersom hun ellers ville hatt noe annet enn en lavt lønnet jobb. 

Men nå vet vi ikke om mor er i jobb, og langt mindre om hun har vært det tidligere, så det er ganske ufint å insinuere at hun aldri har jobbet 100%. 

Ingen grunn til å framstille henne som et snyltende, sutrete, bortskjemt nek fordi hun er utslitt akkurat nå!

Anonymkode: 47bcf...d46

Hun sutrer faktisk fordi hun må hente / bringe barna og ikke har tid til seg selv. Jeg regner med at de fleste oppegående mennesker med barn veit at når man setter barn nr 5 til verden så kan man bare glemme å få tid til seg selv. Regner med at henting og bringing skjer på dagtid når far er på JOBB. Selvfølgelig skal han bidra han også etter jobb, men det er ikke sånn at far heller har masse tid til seg selv når han jobber.  Eller mener dere seriøst at han skal bringe, gå på jobb, hente unger så dra hjem å lage middag fordi mor er sliten??? 

Ja, jeg er gift, har barn og er i jobb.

Anonymkode: 76d20...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Syngensang skrev:

Tullekråke. Selvfølgeleg skal far bidra meir på heimebane, hi er høggravid og uansett kva andre måtte meine om å få 5 born så har mannen bidratt til dette, så då skal han hjelpe til heime. 

Du er gravid, ikkje sjuk, er det teitaste argumentet eg høyrer. Å gå høggravid er ei kjempebelastning for mange, og å ignorere dette med "graviditet er ingen sjukdom" blir for dumt.  Det er for sovidt ikkje ein sjukdom å bryte foten heller, men du er no likevel avhengig av behandling og kvile. 

Og kvifor dreg du fram om hi har hatt ei 100% stilling eller ikkje? Det har då verkeleg ikkje noko med saka å gjere?

Men at mannen blir sjukmeldt er inga løysing hi, sjølv om eg forstår godt at du er sliten! Har ingen gode råd desverre, men sender ein klem! 

Fordi hvis hun har vært i 100% stilling så ville hun visst at det var slitsomt det også.

Anonymkode: 76d20...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sutrer faktisk fordi hun må hente / bringe barna og ikke har tid til seg selv. Jeg regner med at de fleste oppegående mennesker med barn veit at når man setter barn nr 5 til verden så kan man bare glemme å få tid til seg selv. Regner med at henting og bringing skjer på dagtid når far er på JOBB. Selvfølgelig skal han bidra han også etter jobb, men det er ikke sånn at far heller har masse tid til seg selv når han jobber.  Eller mener dere seriøst at han skal bringe, gå på jobb, hente unger så dra hjem å lage middag fordi mor er sliten??? 

Ja, jeg er gift, har barn og er i jobb.

Anonymkode: 76d20...132

Ja????

Anonymkode: 84e97...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja????

Anonymkode: 84e97...d71

Hva skal HUN gjøre? LIgge hjemme å være sliten?

Anonymkode: 76d20...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva skal HUN gjøre? LIgge hjemme å være sliten?

Anonymkode: 76d20...132

Når hun er høygravid er det selvsagt helt innafor å hvile masse. 

Å levere, hente og lage middag i tillegg til å være på jobb er jo noe de fleste foreldre fikser forholdsvis greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal HUN gjøre? LIgge hjemme å være sliten?

Anonymkode: 76d20...132

Hun er høygravid, og tar seg av barnet som ikke går i barnehage. Resten av tiden skal hun slappe av, ja. Hun har risikosvangerskap, for svingende. 

Å levere på sfo, dra på jobb, hente på sfo, og komme hjem og lage middag er IKKE vanskelig for en person som ikke er høygravid. 

Anonymkode: 84e97...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi hvis hun har vært i 100% stilling så ville hun visst at det var slitsomt det også.

Anonymkode: 76d20...132

Ikkje meir slitsomt enn å vere høggravid og gå heime med eit lite barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo. Tror det. Sykehuset ønsket at far skal være der

Anonymkode: c3dc5...45d

Hvorfor har sykehuset sagt at far må være med på barsel hele tiden? Og hvem passer da de andre barna?

dette høres veldig rart ut, med mindre sykehuset mener du ikke kan ta vare på en baby alene.

Anonymkode: b5d4a...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...