Gå til innhold

Er jeg urimelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke deilig å tråkke selvrettferdig på en medkvinne som sliter?

Dere vet at hun bidrar til å holde folketallet, og på sikt, velferdsstaten oppe? Det holder nemlig ikke med de to ungene dere andre makter å fostre opp.

Anonymkode: 47bcf...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minute ago, Anonym bruker said:

Er det ikke deilig å tråkke selvrettferdig på en medkvinne som sliter?

Dere vet at hun bidrar til å holde folketallet, og på sikt, velferdsstaten oppe? Det holder nemlig ikke med de to ungene dere andre makter å fostre opp.

Anonymkode: 47bcf...d46

Da kan man jo applaudere mannen også. Så flott at de øker folketallet slik vi har arbeidskraft i fremtiden.  At familien går dukken er sekundært til det 

Anonymkode: 51603...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Og når babyen blir født, da er unntakstilstanden over...? 🤪 Da blir mor pigg og kvikk og tilgjengelig igjen?

Da er det en annen form for unntakstilstand, og man må faktisk bare gå ut fra at det å få så mange barn er en felles oppgave. Siden hi ikke utdyper noe mer, kan det veldig godt være at far bidrar mye når han har fri, men at hi ønsker/trenger hjelp på dagtid når all logistikken skal gå opp med barn og mat. 

Men trenger ikke anta det verste.

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da kan man jo applaudere mannen også. Så flott at de øker folketallet slik vi har arbeidskraft i fremtiden.  At familien går dukken er sekundært til det 

Anonymkode: 51603...b71

Det er vel uten tvil dama som fortjener mest applaus her?

Hvorfor tror du familien går dukken fordi hun er sliten som høygravid? 

Kan vi ikke bare respektere andres valg, selv om det er annerledes enn vårt eget, og heller være til støtte når det røyner på? Jeg tipper alle her inne har vært i situasjoner der livet blir mer slitsomt enn forventet, uansett hvor godt planlagt det har vært.

Anonymkode: 47bcf...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det ikke deilig å tråkke selvrettferdig på en medkvinne som sliter?

Dere vet at hun bidrar til å holde folketallet, og på sikt, velferdsstaten oppe? Det holder nemlig ikke med de to ungene dere andre makter å fostre opp.

Anonymkode: 47bcf...d46

Verden trenger faktisk ikke at vi får mange barn. Arbeidskraft kan godt importeres. Blir bare mer og mer folk på vandring i årene framover. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel uten tvil dama som fortjener mest applaus her?

Hvorfor tror du familien går dukken fordi hun er sliten som høygravid? 

Kan vi ikke bare respektere andres valg, selv om det er annerledes enn vårt eget, og heller være til støtte når det røyner på? Jeg tipper alle her inne har vært i situasjoner der livet blir mer slitsomt enn forventet, uansett hvor godt planlagt det har vært.

Anonymkode: 47bcf...d46

Hun har fått mange råd. Det er ikke støtte og oppfordre til sykemelding av friske mennesker. Det er faktisk ulovlig og kan straffes, oftest slipper man unna med å tilbakebetale de pengene man urettmessig har fått. 
Hadde jeg sagt at de burde prøve å få tak i kodebrikken til foreldrenes nettbank, slik at de kunne overføre penger, og mannen da ta ulønnet permisjon. Er jeg sikker på at du også ville følt at det er et umoralsk råd? Det å oppfordre til sykmelding av friske folk, er langt på vei det samme. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er det en annen form for unntakstilstand, og man må faktisk bare gå ut fra at det å få så mange barn er en felles oppgave. Siden hi ikke utdyper noe mer, kan det veldig godt være at far bidrar mye når han har fri, men at hi ønsker/trenger hjelp på dagtid når all logistikken skal gå opp med barn og mat. 

Men trenger ikke anta det verste.

Anonymkode: 5291f...056

Og på dagene, når hun er hjemme med både babyen og det andre småbarnet uten barnehage, og må hente og bringe de barna som ikke har SFO? Da vil det bli lettere enn nå? Mannen vil gjøre ...hva da? Han er jo på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Og på dagene, når hun er hjemme med både babyen og det andre småbarnet uten barnehage, og må hente og bringe de barna som ikke har SFO? Da vil det bli lettere enn nå? Mannen vil gjøre ...hva da? Han er jo på jobb.

Altså, man hadde barn før det ble vanlig med både barnehage og sfo. Selvsagt klarer en frisk foreldre både å være hjemme med to småbarn og organisere logistikken rundt skolebarna. 

Mener du seriøst at man må sette bort barna for å få hverdagen til å fungere? 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, man hadde barn før det ble vanlig med både barnehage og sfo. Selvsagt klarer en frisk foreldre både å være hjemme med to småbarn og organisere logistikken rundt skolebarna. 

Mener du seriøst at man må sette bort barna for å få hverdagen til å fungere? 

Anonymkode: 5291f...056


Om JEG seriøst mener det? Er dette min tråd?? 
Det er hovedinnlegger selv som sliter allerede nå, før den minste er født. Kan du ikke bare lese tråden før du leser siste svar...? 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:


Om JEG seriøst mener det? Er dette min tråd?? 
Det er hovedinnlegger selv som sliter allerede nå, før den minste er født. Kan du ikke bare lese tråden før du leser siste svar...? 🙄

Jeg har lest, og deltatt i, hele tråden. 

Hi er utslitt fordi hun er høygravid. Du vet kanskje at man kan bli veldig sliten av å være gravid? Du vet kanskje også at man kommer ganske raskt tilbake til normalen om man har et normalt svangerskap og fødsel? 

Så selv om hi er sliten og trenger mer støtte av mannen sin nå, i denne fasen, så trenger ikke det å bety at hun bør sende de andre barna på sfo og i barnehage for å klare å ta seg godt nok av dem. 

Som sagt så gir ikke hi noen tilleggsinformasjon, så man kan like godt gå ut fra at far bidrar max når han er hjemme som at han ikke gjør det. 

Hi ønsker mer hjelp nå. Hva hun trenger etter fødsel vet ingen av oss. Har de valgt å ikke benytte sfo eller barnehage så er det sikkert et valg de har landet på fordi det passer dem best? 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi er utslitt fordi hun er høygravid. Du vet kanskje at man kan bli veldig sliten av å være gravid? Du vet kanskje også at man kommer ganske raskt tilbake til normalen om man har et normalt svangerskap og fødsel? 

Jeg har vært gravid og født barn flere ganger, ja. Jeg har dessverre motsatt erfaring: man er sliten også etter fødsel, sover dårligere fordi man stadig blir vekket, og oppgavene blir mange, mange flere med en nyfødt i vuggen enn med et foster i magen. Og jo flere barn det var i huset, desto mindre «normal» ble den «normalen» du snakker om. Da vi hadde 5 barn her mellom 9 og 0 år, kan jeg love deg at det var atskillig mer arbeidsomt enn da vi hadde 4, selv om jeg var på vei med en til...

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har vært gravid og født barn flere ganger, ja. Jeg har dessverre motsatt erfaring: man er sliten også etter fødsel, sover dårligere fordi man stadig blir vekket, og oppgavene blir mange, mange flere med en nyfødt i vuggen enn med et foster i magen. Og jo flere barn det var i huset, desto mindre «normal» ble den «normalen» du snakker om. Da vi hadde 5 barn her mellom 9 og 0 år, kan jeg love deg at det var atskillig mer arbeidsomt enn da vi hadde 4, selv om jeg var på vei med en til...

Men så er det noen som velger å stå i den travelheten i stede for å betale andre for å ta seg av barna. 

Ingen av delene er feil, man gjør det som passer familien best. Å være sliten er stort sett ikke farlig og en tilstand man nok må regne med når man velger å sette så mange barn til verden. 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men så er det noen som velger å stå i den travelheten i stede for å betale andre for å ta seg av barna. 

Ingen av delene er feil, man gjør det som passer familien best. Å være sliten er stort sett ikke farlig og en tilstand man nok må regne med når man velger å sette så mange barn til verden. 

Anonymkode: 5291f...056

...syns du det virker som om HIs løsning «passer familien best»? 
Mulig det passer mannen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Pashla skrev:

...syns du det virker som om HIs løsning «passer familien best»? 
Mulig det passer mannen hennes.

Jeg vet like lite om hi’s løsning som deg. 

Vi vet at hun er sliten nå og ønsker seg mer avkastning på dagtid nå. 

Jeg vet at det er vanlig å lage seg egne sannheter her inne, men fakta er at vi vet ikke hvorfor hi og mannen velger å ikke ha sfo og barnehage til barna. Vi vet ikke i hvilken grad mannen bidrar når han ikke er på jobb. Vi vet ikke hvordan de har tenkt å organisere familien når baby kommer. 

Vi vet at hi er sliten nå, og vi kan anta at hun har fått med seg at det å be mannen om å sykemelde seg var en dårlig ide. 

Det jeg reagerer på er at det tydligvis er nærmest uhørt å skjønne at noen velger bort institusjoner til barna mens de selv er hjemmeværende. 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det jeg reagerer på er at det tydligvis er nærmest uhørt å skjønne at noen velger bort institusjoner til barna mens de selv er hjemmeværende. 

Anonymkode: 5291f...056

Ingen har sagt det du påstår her. Ikke jeg heller. Det er ikke uhørt. Men når hun selv beskriver at det sliter henne ut, så er det ikke så mye å lure på. Det er ikke vi som skaper «egne sannheter» om HI, vi forholder oss til det hun sier selv: hun har aldri fem minutter for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet like lite om hi’s løsning som deg. 

Vi vet at hun er sliten nå og ønsker seg mer avkastning på dagtid nå. 

Jeg vet at det er vanlig å lage seg egne sannheter her inne, men fakta er at vi vet ikke hvorfor hi og mannen velger å ikke ha sfo og barnehage til barna. Vi vet ikke i hvilken grad mannen bidrar når han ikke er på jobb. Vi vet ikke hvordan de har tenkt å organisere familien når baby kommer. 

Vi vet at hi er sliten nå, og vi kan anta at hun har fått med seg at det å be mannen om å sykemelde seg var en dårlig ide. 

Det jeg reagerer på er at det tydligvis er nærmest uhørt å skjønne at noen velger bort institusjoner til barna mens de selv er hjemmeværende. 

Anonymkode: 5291f...056

Hvilke konkrete råd har du da? Som ikke innebærer sykemelding av mannen, eller å få ungene inn i barnehage/SFO? 
Alle andre har alt sagt at mannen må mer på banen hjemme, men tydeligvis vil han at HI skal gjøre klar-, samt levere og hente barnehage- og skolebarn. Hun skal lage middag (og sikkert ta husarbeidet også, så involvert mannen virker).

Hvis hun ikke lanterne med mannen sin, da må man faktisk ty til den hjelpen man kan, og det er å få avlastning med barna. Da får hun noen timer hver dag til å hente seg inn. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her.

Har lest alle innleggene og jeg føler meg i grunn ganske dum som kom med det forslaget. Sykemelding er ikke løsningen nei. Jeg prøvde å si ifra på en meget pen måte til samboer om LITT hjelp. Han ble tydeligvis veldig sur og har demonstrert siden. Det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvor jeg har han. Nå skal han tydeligvis gjøre ALT og mener at jeg kommanderer han og han mener at jeg syns han er udugelig osv osv. Jeg kan jo ALDRI si noe til han. Han er tydeligvis bortskjemt 

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Har lest alle innleggene og jeg føler meg i grunn ganske dum som kom med det forslaget. Sykemelding er ikke løsningen nei. Jeg prøvde å si ifra på en meget pen måte til samboer om LITT hjelp. Han ble tydeligvis veldig sur og har demonstrert siden. Det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvor jeg har han. Nå skal han tydeligvis gjøre ALT og mener at jeg kommanderer han og han mener at jeg syns han er udugelig osv osv. Jeg kan jo ALDRI si noe til han. Han er tydeligvis bortskjemt 

Anonymkode: c3dc5...45d

Og hvorfor får du egentlig flere barn med han?

Anonymkode: b5d4a...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hvorfor får du egentlig flere barn med han?

Anonymkode: b5d4a...c5b

Jeg er som sagt høygravid. Kan ikke akkurat ta abort... 

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her.

Har lest alle innleggene og jeg føler meg i grunn ganske dum som kom med det forslaget. Sykemelding er ikke løsningen nei. Jeg prøvde å si ifra på en meget pen måte til samboer om LITT hjelp. Han ble tydeligvis veldig sur og har demonstrert siden. Det er ubehagelig. Jeg vet ikke hvor jeg har han. Nå skal han tydeligvis gjøre ALT og mener at jeg kommanderer han og han mener at jeg syns han er udugelig osv osv. Jeg kan jo ALDRI si noe til han. Han er tydeligvis bortskjemt 

Anonymkode: c3dc5...45d

Få han til å se en dokumentar om hva graviditet faktisk gjør med kroppen. Han mangler nok evnen til å sette seg inn i din situasjon. Han må jo gjerne være fornærmet, men det er viktig at han som voksen tar sitt ansvar. Ta han med til jordmor, så kan hun forklare ham det han ikke vil høre fra deg. 
Lykke til videre i svangerskapet. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke konkrete råd har du da? Som ikke innebærer sykemelding av mannen, eller å få ungene inn i barnehage/SFO? 
Alle andre har alt sagt at mannen må mer på banen hjemme, men tydeligvis vil han at HI skal gjøre klar-, samt levere og hente barnehage- og skolebarn. Hun skal lage middag (og sikkert ta husarbeidet også, så involvert mannen virker).

Hvis hun ikke lanterne med mannen sin, da må man faktisk ty til den hjelpen man kan, og det er å få avlastning med barna. Da får hun noen timer hver dag til å hente seg inn. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Jeg tviler på at denne mannen vil hjelpe til mer om han er hjemme. Da må nesten hi dra på jobb, så de bytter roller. Kanskje han våkner da. 

Anonymkode: 57241...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tviler på at denne mannen vil hjelpe til mer om han er hjemme. Da må nesten hi dra på jobb, så de bytter roller. Kanskje han våkner da. 

Anonymkode: 57241...f54

Har tenkt tanken. Men tviler på at han Klarer det jeg må klare. Med baby i magen... Han har rett og slett ikke peiling 

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få han til å se en dokumentar om hva graviditet faktisk gjør med kroppen. Han mangler nok evnen til å sette seg inn i din situasjon. Han må jo gjerne være fornærmet, men det er viktig at han som voksen tar sitt ansvar. Ta han med til jordmor, så kan hun forklare ham det han ikke vil høre fra deg. 
Lykke til videre i svangerskapet. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Takk for tips

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er som sagt høygravid. Kan ikke akkurat ta abort... 

Anonymkode: c3dc5...45d

Du har jo flere barn, hjalp han mye til i sist graviditet? Graviditeten før det? Gjør han noe med hus og barn når du ikke er gravid?

Anonymkode: b5d4a...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...