Gå til innhold

Er jeg urimelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker du at diagnosen på den sykemeldingen skal være da?

Sier som de andre, mannen må trå til mer når han har fri. Selv om du er hjemme skal du ikke gjøre alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp

Nei, det kan du ikke. Dette er bare noe du må gjøre. Han kan ikke sykemelding bare fordi du ikke har tid for deg selv. 

Anonymkode: 4302d...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan selvsagt ikke sykemelde seg, han er ikke syk. Men at han må bidra mer med barna og oppgaver i hjemmet er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 9f11b...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det du spør om JA du er urimelig. Han kan selvfølgelig ikke bli sykemeldt. Knall tips til dere prevensjon 👍🏻

Anonymkode: cebfa...808

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor 90% av alle i denne tråden, bare skal gjenta det andre sier. Kom med et råd, eller la være. 

Typisk kvinner at vi skal sparke en som er nede. Ser dere ikke hvor desperat hun er? Hun er utmattet. Det hjelper ikke å be henne om å bruke mer prevensjon. 

 

Anonymkode: fce24...992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at du er utslitt og har behov for mer hjelp! Det er kjempetungt å være høygravid og ta vare på en liten hele dagen, og dessuten få tre andre avgårde på morgenen.

Det er ikke mange her inne som har vært i din situasjon, men de fleste kan, hvis de legger godviljen til, sikkert huske hvordan det er å være høygravid. Selv om man til vanlig har full kontroll på oppgavene, kan høygravidtiden føles uoverkommelig, og man behøver mer hjelp og støtte enn ellers. For noen er det en unntakstilstand, og absolutt ikke et mål på hvor mye kapasitet man normalt har. 

I Norge er kvinner ikke spesielt flinke til å støtte hverandre, vi er raske til å kritisere og benytte sjansen til å dukke hverandre og hovere, og påpeke hverandres mangler fremfor å trekke fram det positive. Jantelov og smålighet sitter løsere enn forståelse og romslighet. Det synes jeg svarene i denne tråden er uttrykk for. 

Du trenger mer hjelp hjemme, og avlastning fra noen av oppgavene dine. Mannen din har ikke rett til sykemelding, men han bør ta litt fri til å hjelpe deg på morgenen. Kanskje vil det være bedre om har har mulighet til å forskyve arbeidstiden litt noen dager, og heller jobbe litt lengre på ettermiddagen? Så kan du lage middag de dagene, og så gjør dere det motsatt de andre dagene. I helgene bør du få slappe av så mye som mulig, og da får han ta hovedtyngden av arbeidet.

Det er ikke så lenge dette står på, og her må far trå til slik at du ikke sliter deg helt ut før fødselen. Har du andre som kan bistå, så ikke nøl med å be om hjelp i denne perioden. 

Man skal ikke trenge å skamme seg for å velge å få flere barn enn gjennomsnittet, og man må ikke forsvare valget ved å late som man er uovervinnelig til en hver tid. Det er lov å være sliten i din situasjon, en blivende tobarnsmor ville bare møtt forståelse, selv om hun har betydelig mindre arbeidsbelastning.

 

Anonymkode: 47bcf...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor 90% av alle i denne tråden, bare skal gjenta det andre sier. Kom med et råd, eller la være. 

Typisk kvinner at vi skal sparke en som er nede. Ser dere ikke hvor desperat hun er? Hun er utmattet. Det hjelper ikke å be henne om å bruke mer prevensjon. 

 

Anonymkode: fce24...992

Hvorfor kommer ikke du med noen gode råd til hi da?

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov å være sliten i din situasjon, en blivende tobarnsmor ville bare møtt forståelse, selv om hun har betydelig mindre arbeidsbelastning.

 

Anonymkode: 47bcf...d46

Det var da en grov forenkling. 
HI har all min sympati mht at hun er sliten. Men det innebærer jo likevel ikke at mannen kan sykmelde seg. Han er frisk, hvorfor makter han ikke lage middag selv? Avlaste kona litt?

Alle andre, både menn og kvinner, makter da å gå på jobb først og å både passe unger og gjøre husarbeid etterpå. Det skulle da bare mangle, også for HIs mann.

Vi har også hatt 5 unger i huset og jobb og masse å gjøre. Men det måtte jo begge de voksne forholde seg til og ta sin del av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man reder, ligger man. 

Du har selv valgt å få barn, valgt å ikke ha bhg og sfo. Er ikke noe grunnlag for at far skal sykemelde seg. 

Så ja, du er urimelig. 

Anonymkode: c0d41...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Pashla skrev:

Det var da en grov forenkling. 
HI har all min sympati mht at hun er sliten. Men det innebærer jo likevel ikke at mannen kan sykmelde seg. Han er frisk, hvorfor makter han ikke lage middag selv? Avlaste kona litt?

Alle andre, både menn og kvinner, makter da å gå på jobb først og å både passe unger og gjøre husarbeid etterpå. Det skulle da bare mangle, også for HIs mann.

Vi har også hatt 5 unger i huset og jobb og masse å gjøre. Men det måtte jo begge de voksne forholde seg til og ta sin del av. 

Da tror jeg du bare fikk med deg siste setningen. Jeg skriver jo det samme som deg, at far ikke kan sykemelde seg og må avlaste kona. Det skulle bare mangle, enig i det.

Anonymkode: 47bcf...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du bare fikk med deg siste setningen. Jeg skriver jo det samme som deg, at far ikke kan sykemelde seg og må avlaste kona. Det skulle bare mangle, enig i det.

Anonymkode: 47bcf...d46

En blivende tobarnsmor ville ikke fått mer sympati fordi hun er sliten. Alle har full forståelse for at HI er sliten, men når du gyver på og får 4-5 unger, må man jo skjønne at det er slitsomt og at det krever adekvat tilpassing. 
Det er lett å anta at ungene ikke er i barnehage/SFO på grunn av kostnader. Hvis det er tilfellet, er det kanskje ikke økonomisk et godt valg å øke antall familiemedlemmer. Da blir det lett å føle det litt provoserende at samfunnet skal betale far (som IKKE er syk) for å gå hjemme som lønnet «barnevakt» for egne barn. 
Her må hi legge mer ansvar på mannen sin (som burde ta tak selv - uten å bli bedt), og evt. søke hjelp av landsbyen sin av familie, venner, og kanskje naboer. Dessuten bør de selvsagt få alle barna i SFO og barnehage. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor 90% av alle i denne tråden, bare skal gjenta det andre sier. Kom med et råd, eller la være. 

Typisk kvinner at vi skal sparke en som er nede. Ser dere ikke hvor desperat hun er? Hun er utmattet. Det hjelper ikke å be henne om å bruke mer prevensjon. 

 

Anonymkode: fce24...992

Hvor er dine gode råd da? 

Anonymkode: 9f11b...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En blivende tobarnsmor ville ikke fått mer sympati fordi hun er sliten. Alle har full forståelse for at HI er sliten, men når du gyver på og får 4-5 unger, må man jo skjønne at det er slitsomt og at det krever adekvat tilpassing. 
Det er lett å anta at ungene ikke er i barnehage/SFO på grunn av kostnader. Hvis det er tilfellet, er det kanskje ikke økonomisk et godt valg å øke antall familiemedlemmer. Da blir det lett å føle det litt provoserende at samfunnet skal betale far (som IKKE er syk) for å gå hjemme som lønnet «barnevakt» for egne barn. 
Her må hi legge mer ansvar på mannen sin (som burde ta tak selv - uten å bli bedt), og evt. søke hjelp av landsbyen sin av familie, venner, og kanskje naboer. Dessuten bør de selvsagt få alle barna i SFO og barnehage. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Jeg syns jo virkelig ikke at barna trenger hverken sfo eller barnehage fordi det nå er unntakstilstand med høygravid og sliten mor. Det er bare positivt at barn får begynne senere i barnehagen og at de slipper sfo etter en skoledag som i utgangspunktet er lang nok. 

Far må skjerpe seg og ta ansvar for å avlaste mor hvor enn han kan, før og etter sin arbeidstid. Snart er baby ute og da må han også selvsagt trø til med de eldste ungene. 

Og så tenker jeg at det holder med barn for en stund. 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:
1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg syns jo virkelig ikke at barna trenger hverken sfo eller barnehage fordi det nå er unntakstilstand med høygravid og sliten mor. Det er bare positivt at barn får begynne senere i barnehagen og at de slipper sfo etter en skoledag som i utgangspunktet er lang nok. 

Det er jo ikke positivt å gå hjemme hvis mor ikke har noe å tilby dem, men bare sliter seg ut.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg du bare fikk med deg siste setningen. Jeg skriver jo det samme som deg, at far ikke kan sykemelde seg og må avlaste kona. Det skulle bare mangle, enig i det.

Anonymkode: 47bcf...d46

Jeg siterte kun det jeg reagerte på: at sympatien ville ha vært større om hun hadde færre barn. Det ville den neppe, hvis hennes ønske fortsatt var at far skulle sykmelde seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ble det av hi da? Litt merkelig å lage en tråd, få nesten 40 svar og bare forsvinne helt... 

Men svaret på spørsmålet ditt har du vel fått. Ja, du er urimelig som forventer at mannen skal sykemeldes, det har dere ikke krav på. 

Men du er ikke urimelig som forventer med avlastning og hjelp, det må far bidra med ved siden av jobb. 

Anonymkode: c81a3...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er jo ikke positivt å gå hjemme hvis mor ikke har noe å tilby dem, men bare sliter seg ut.

Jeg siterte kun det jeg reagerte på: at sympatien ville ha vært større om hun hadde færre barn. Det ville den neppe, hvis hennes ønske fortsatt var at far skulle sykmelde seg...

Det er jo unntakstilstand nå som mor er høygravid. Hun har da helt sikkert overskudd til barna sine når hun ikke er gravid. 

Far må skjerpe seg og bidra. Er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns jo virkelig ikke at barna trenger hverken sfo eller barnehage fordi det nå er unntakstilstand med høygravid og sliten mor. Det er bare positivt at barn får begynne senere i barnehagen og at de slipper sfo etter en skoledag som i utgangspunktet er lang nok. 

Far må skjerpe seg og ta ansvar for å avlaste mor hvor enn han kan, før og etter sin arbeidstid. Snart er baby ute og da må han også selvsagt trø til med de eldste ungene. 

Og så tenker jeg at det holder med barn for en stund. 

Anonymkode: 5291f...056

Angående barnehage, kommer det an på om barnet er 1 1/2 eller 4 år. En fireåring bør gå i barnehage. Du skal være ganske aktiv og sosial for å gi barna de ferdighetene de får i barnehagen. 

SFO er bevist en viktig sosialiseringsarena for barn. Langt på vei de fleste hat SFO, og barna går glipp av mye ved å heller være hjemme. Referanserammene blir ulike, vennskap blir lettere knyttet på SFO og det å bli med andre hjem/ta med andre hjem er ofte enklere. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Angående barnehage, kommer det an på om barnet er 1 1/2 eller 4 år. En fireåring bør gå i barnehage. Du skal være ganske aktiv og sosial for å gi barna de ferdighetene de får i barnehagen. 

SFO er bevist en viktig sosialiseringsarena for barn. Langt på vei de fleste hat SFO, og barna går glipp av mye ved å heller være hjemme. Referanserammene blir ulike, vennskap blir lettere knyttet på SFO og det å bli med andre hjem/ta med andre hjem er ofte enklere. 

Anonymkode: ef2a4...7f3

Hi skriver at hun er hjemme med minste som ikke har barnehageplass. Det tolker jeg som at barnet er såpass ungt at det ikke har rett på plass før til høsten, altså rundt ett år (men siden hi har forsvunnet helt fra tråden så vet vi jo ikke dette). Er det snakk om et barn på to år + så er jeg enig i at barnehage er nødvendig, dessverre. 

Når det gjelder SFO er det nok store lokale forskjeller. I min andreklassing sin klasse er det bare ca halvparten som har SFO, resten går hjem etter endt skoledag, så her er der barn i gata fra kl 13.30 på hverdagene. 

Anonymkode: 5291f...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo unntakstilstand nå som mor er høygravid. Hun har da helt sikkert overskudd til barna sine når hun ikke er gravid. 

Far må skjerpe seg og bidra. Er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 5291f...056

Og når babyen blir født, da er unntakstilstanden over...? 🤪 Da blir mor pigg og kvikk og tilgjengelig igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Det er jo unntakstilstand nå som mor er høygravid. Hun har da helt sikkert overskudd til barna sine når hun ikke er gravid. 

Far må skjerpe seg og bidra. Er ikke verre enn det. 

Anonymkode: 5291f...056

Ingen periode er vel mer slitsom enn spedbarnsperiode med flere andre barn.. 

Og far må bidra, så enkelt er det? Tror du virkelig han er typen til det hvis mor spør om han kan få betaling for å bidra med egne barn?  

Jeg håper hi har superkrefter til vanlig, fordi hun får neppe mer avlastning  fra mannen hvis han ikke bidrar når hun er høygravid engang 

Anonymkode: 51603...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen periode er vel mer slitsom enn spedbarnsperiode med flere andre barn.. 

Og far må bidra, så enkelt er det? Tror du virkelig han er typen til det hvis mor spør om han kan få betaling for å bidra med egne barn?  

Jeg håper hi har superkrefter til vanlig, fordi hun får neppe mer avlastning  fra mannen hvis han ikke bidrar når hun er høygravid engang 

Anonymkode: 51603...b71

Hvis han er til så lite hjelp, så burde man virkelig ikke få barn nr 5

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis han er til så lite hjelp, så burde man virkelig ikke få barn nr 5

Anonymkode: cc7fb...543

Det er vel de fleste enige om.

Anonymkode: 51603...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er mulig å prate sammen, alene på kvelden uten barn, også forklare hvor sliten du er.. og at du prøver ditt beste med noen ganger blir det for mye og du føler at du ikke strekker til? Kanksje du kan høre om han har noe forslag til hvordan gjøre ting bedre for deg, barna og OGSÅ for ham.. fordi hvis du er glad, så tror jeg resten av huset er også.. tror du ikke det er en løsning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi skriver at hun er hjemme med minste som ikke har barnehageplass. Det tolker jeg som at barnet er såpass ungt at det ikke har rett på plass før til høsten, altså rundt ett år (men siden hi har forsvunnet helt fra tråden så vet vi jo ikke dette). Er det snakk om et barn på to år + så er jeg enig i at barnehage er nødvendig, dessverre. 

Når det gjelder SFO er det nok store lokale forskjeller. I min andreklassing sin klasse er det bare ca halvparten som har SFO, resten går hjem etter endt skoledag, så her er der barn i gata fra kl 13.30 på hverdagene. 

Anonymkode: 5291f...056

Mor er høygravid og har et under ett år? I tillegg til barnehagebarn og skolebarn, en mann son ikke kan lage middag, som ikke kan levere i barnehage og skole? 
 

ja jøss.... kort vi andre bør betale for at far skal være hjemme og hjelpe mor....

Anonymkode: c0b42...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...