Gå til innhold

Er jeg urimelig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er høygravid, hjemme med yngste som ikke har bhg plass. Jeg sover dårlig på nettene. Er jeg som får 3 barn avgårde på skole/bhg hver eneste dag. De eldste går ikke på sfo. Jeg har ALDRI tid til meg selv. Jeg må hente og bringe og lage middag til mannen kommer hjem.

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp ?

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelt vil jeg si at man ikke bør få flere barn enn man klarer å håndtere alene. Det er ikke gitt at man alltid har en partner å dele ansvaret med. Hvis graviditeten gjør deg så dårlig at du ikke klarer å ta ansvar for barna er det innafor at far får permisjon. Sykmelding er ikke det rette heri

Anonymkode: 30e91...6ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har ikke rett på sykemelding fordi du er sliten, men det er ikke urimelig av deg å forvente at han hjelper mer til når han kommer hjem fra jobb. Han kan vel eventuelt også ta noen fridager på grunn av barnepassers sykdom, men da bruker han av sykt barn dagene, så der må dere vurdere om det er lurt, eller om dere tenger å ha de til senere.

Anonymkode: d8e8b...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan ikke far få sykmelding for at dere skal slippe å betale for sfo og barnehage, men du kan jo si at han må ta mer ansvar i helger og på kveldstid.

Anonymkode: 085b1...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært å missbruk sykepenger, far er ikke syk og forsjovidt ikke du heller - Du er sliten. Forståelig nok, det høres hektisk ut. Selv er jeg glad jeg stoppet ved to barn, syntes det var slitsomt på slutten med lite søvn og mini som skulle i bhg. Men da tok mannen min over, og ordnet levering og henting. 

Mannen din kan steppe opp og hjelpe til mer i helger og kveld. 

Mannen din kan ta ut ferie, og hjelpe deg. 

Mannen din kan søke ulønnet permisjon, og hjelpe deg. (trenger ikke være 100%,men kanskje nok til å få levert barna på morgenen feks) 

Anonymkode: 94aec...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå fikk jeg meg en god latter! Foreslår at dere slutter å få barn om dere ikke klarer å ta vare på de. Be far hjelpe til mer på ettermiddag/kveld og helger.

Anonymkode: 8d8ce...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere venter barn nr fem også vil du at far skal bli sykemeldt for å hjelpe til hjemme? Du hører selv hvor villt det ønsket er eller....?

Jeg har fire barn selv, så jeg har ikke noe problem med å forstå at du er sliten, men far har bare rett på sykepenger om han er syk, og det er han jo ikke.

Dere må finne løsninger for å avlaste deg, bruke sfo, spise senere middag så far kan lage den etter jobb o.l.

Det er flere tiltak dere kan gjøre, f.eks at du får en time alene med en gang han kommer fra jobb, eller kanskje etter middag. Hvem har ansvar for å kjøre og hente på fritidsaktivteter, kan det løses på en måte som gir deg et lite friminutt?

Anonymkode: c81a3...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ville vært å missbruk sykepenger, far er ikke syk og forsjovidt ikke du heller - Du er sliten. Forståelig nok, det høres hektisk ut. Selv er jeg glad jeg stoppet ved to barn, syntes det var slitsomt på slutten med lite søvn og mini som skulle i bhg. Men da tok mannen min over, og ordnet levering og henting. 

Mannen din kan steppe opp og hjelpe til mer i helger og kveld. 

Mannen din kan ta ut ferie, og hjelpe deg. 

Mannen din kan søke ulønnet permisjon, og hjelpe deg. (trenger ikke være 100%,men kanskje nok til å få levert barna på morgenen feks) 

Anonymkode: 94aec...b05

Forsjovidt? 

Anonymkode: 84e97...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Du er urimelig! Du er ikke syk, og mannen er ikke syk. Dere må skaffe dere barnehage og SFO til barna deres. Din mann kam kanskje trå til litt mer hjemme når han er hjemme, men sykemelding er ikke riktig løsning. 

Skal også sies at man kun kan gå sykemeldt 1 år før man mister full lønn under perioden, og at man må jobbe 20(?) Uker mellom sykemeldingen for å få krav på ett nytt år. Så utrolig trist om mannen din bruker opp sine dager på dette, å han trenger de selv senere. 

 

Lykke til 😁

Anonymkode: f0aac...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er høygravid, hjemme med yngste som ikke har bhg plass. Jeg sover dårlig på nettene. Er jeg som får 3 barn avgårde på skole/bhg hver eneste dag. De eldste går ikke på sfo. Jeg har ALDRI tid til meg selv. Jeg må hente og bringe og lage middag til mannen kommer hjem.

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp ?

Anonymkode: c3dc5...45d

Selvfølgelig ikke, far er ikke syk

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er høygravid, hjemme med yngste som ikke har bhg plass. Jeg sover dårlig på nettene. Er jeg som får 3 barn avgårde på skole/bhg hver eneste dag. De eldste går ikke på sfo. Jeg har ALDRI tid til meg selv. Jeg må hente og bringe og lage middag til mannen kommer hjem.

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp ?

Anonymkode: c3dc5...45d

Sykmelding? Han er ikke syk. Skal arbeidsgiveren hans, og samfunnet, betale ham fri for at han skal gidde å gjøre husarbeid og omsorgsarbeid i sitt eget hjem...? Spark ham i ræva og be han hente barnehageungen.

Dersom to av barna er for store for SFO er de ellers store nok til å komme seg fram og tilbake på skolen selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er høygravid, hjemme med yngste som ikke har bhg plass. Jeg sover dårlig på nettene. Er jeg som får 3 barn avgårde på skole/bhg hver eneste dag. De eldste går ikke på sfo. Jeg har ALDRI tid til meg selv. Jeg må hente og bringe og lage middag til mannen kommer hjem.

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp ?

Anonymkode: c3dc5...45d

Ja, du er urimelig. Sykemelding her er misbruk av sykepenger.

Mannen din har ikke krav på middag i det han er hjemme.

Anonymkode: bea00...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet vel at sykemelding er for de som er syke? Sist jeg sjekket var det ingen sykdom som het "mye å gjøre hjemme".

Anonymkode: 655a2...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er høygravid, hjemme med yngste som ikke har bhg plass. Jeg sover dårlig på nettene. Er jeg som får 3 barn avgårde på skole/bhg hver eneste dag. De eldste går ikke på sfo. Jeg har ALDRI tid til meg selv. Jeg må hente og bringe og lage middag til mannen kommer hjem.

Kan jeg be far få seg sykemelding? Mer hjelp ?

Anonymkode: c3dc5...45d

Nei, selvfølgelig kan du ikke det!

Dere dår søke barnehage og sfo som alle andre. Mannen kan levere og hente, han kan også lage middag og følge opp ungene på ettermiddagen. 

Anonymkode: c0b42...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Du er urimelig! Du er ikke syk, og mannen er ikke syk. Dere må skaffe dere barnehage og SFO til barna deres. Din mann kam kanskje trå til litt mer hjemme når han er hjemme, men sykemelding er ikke riktig løsning. 

Skal også sies at man kun kan gå sykemeldt 1 år før man mister full lønn under perioden, og at man må jobbe 20(?) Uker mellom sykemeldingen for å få krav på ett nytt år. Så utrolig trist om mannen din bruker opp sine dager på dette, å han trenger de selv senere. 

 

Lykke til 😁

Anonymkode: f0aac...b5f

26 uker. 
du vet det at din manns arbeidsgiver kan bestride sykemeldingen når det ikke er grunn til sykemelding. Dessuten er det ikke sikkert at din mann blir mer hjemme selv med en sykemelding. Husk at han blir sykemeldt fra arbeidsoppgaver, ikke arbeidstid. 
Skaff dere barnehage/Sfo som andre normale mennesker, har dere ikke råd til det har dere valgt å få for mange barn. 

Anonymkode: 1fdeb...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt er i lønnet permisjon med yngste og legen mener du er for syk til det, kan du bli sykemeldt og faren kan overta permisjonen. Hvis du ikke er i lønnet permisjon er det eneste alternativet at faren overtar mer av ansvaret den tiden han er hjemme. 

Jeg har bare to barn, men var veldig dårlig i det andre svangerskapet. Heldigvis gikk eldste i barnehage, men vi hadde lagt opp til at jeg skulle levere og hente der. Derfor prioriterte vi at jeg skulle orke det, så ordnet mannen det meste annet i huset og med barnet den perioden. 

Anonymkode: d428e...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Sykmelding? Han er ikke syk. Skal arbeidsgiveren hans, og samfunnet, betale ham fri for at han skal gidde å gjøre husarbeid og omsorgsarbeid i sitt eget hjem...? Spark ham i ræva og be han hente barnehageungen.

Dersom to av barna er for store for SFO er de ellers store nok til å komme seg fram og tilbake på skolen selv. 

De går ikke på sfo. Ikke for stor for sfo.

Anonymkode: c3dc5...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De går ikke på sfo. Ikke for stor for sfo.

Anonymkode: c3dc5...45d

Hvorfor ikke det da?

Anonymkode: cc7fb...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får dere så mange barn når dere ikke greier å håndtere de dere har?

Hvis du er syk i lønnet permisjon så kan far overta resten av din permisjon, men da er det du som må sykemeldes.

Men dette er et problem dere sammen må finne ut av. Hvorfor må du få alle avgårde alene, kan ikke far bidra på morgenen, eller hente?

Far kan lage middag hver kveld som dere kan ha neste dag, da slipper du det om du har problemer med å stå/gå. Du er høygravid, da har du ikke så lenge igjen av svangerskapet, da sier det seg selv at far må gjøre mer enn normalt når du greier mindre. Greier dere det ikke selv, da må dere finne løsninger. Få noen av ungene i sfo, eller få noen til å følge dem til skolen eller hente dem. Betal for vask hjemme om far ikke gidder selv om du ikke greier.

Sett dere ned og finn løsninger. Lag gode systemer for rydding og vasking og handling. Lær ungene å sortere og legge sammen klær selv og legge på plass, rydde opp etter seg, kaste søppel osv.

Men her må mannen din på banen og gjøre mer så lenge du ikke greier.

Så snakk med ham i kveld og finn løsninger sammen!

Anonymkode: f9e1b...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv fem barn, og jeg forstår desperasjonen din nå som du er gravid og muligens ikke i form. Du må rett og slett skaffe SFO til de eldste, og mannen må hente skole- og bhg-barna etter jobb. Dere må fordele oppgaver så du ikke sliter deg ut. Mannen bør ta kveldsstell og legging, så du kan slappe av på kveldene. Dere må rett og slett ta grep om eget liv, og mannen må delta i barneprosjektet også etter befruktning. I tillegg hadde jeg gitt ham gavekort på vasectomi til Valentines. 

Anonymkode: 57241...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Forsjovidt? 

Anonymkode: 84e97...d71

Haha, den merket jeg meg også, den var ny 😂

Anonymkode: fbe40...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De går ikke på sfo. Ikke for stor for sfo.

Anonymkode: c3dc5...45d

Men så søk plass da. Herregud. Mannen skal sykmelde seg fordi dere ikke har ungene i SFO??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...