Gå til innhold

«Da får dere rett og slett bare droppe å komme»


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var jeg som sa dette. Jeg ble da beskyldt for å være urettferdig og vrang. Og det får bare være.

Nyttårsaften har jeg invitert 3 vennepar med barn. Et av disse har hund, men fordi jeg ikke liker hunder, et av barna er allergisk og et annet barn er redd, så sa jeg fra at de ikke kunne ha med hunden. Det ville ikke by på problemer, hunden kunne være hos noen andre. Nå har de vært sent ute med å spørre, og de har ikke noe sted hunden kan være. Jeg forstår at hunder som blir redde av raketter ikke ble være hjemme alene. Men hunden kan altså ikke komme til oss. Hvis de ikke får noen til å passe hunden, så må de bare bli hjemme med den. Alternativt kan de komme til oss og spise, så dra hjem til hunden. Dette ville de ikke. Hunden kunne ikke være alene noen tid på døgnet denne dagen. Greit nok. Den kan stå i bur i gangen mens vi spiser. Nei, den kan ikke det heller. Kan vi ikke bare feire hos dem da? De bor langt inne i skogen og der er det ikke lyd av raketter. Der blir ikke hunden redd. Nei, det kan vi selvsagt ikke. De andre inviterte familiene kjenner ikke denne familien, og en av de skal overnatte her også. Dessuten vil det ikke hjelpe allergien å ta med noen til dette hjemmet. Og hvis hunden ikke blir redd der, hvorfor kan den ikke være «alene hjemme» der og de komme likevel? Ingen skal være alene på nyttårsaften! Men det er en hund! Den vet ikke hvilken dag det er? Nei, det vet de ikke, men den er en del av familien,  og skal være med familien. Ville jeg latt et av barna mine være alene hjemme på nyttårsaften? Nei, men mine barn er barn. Hunden er 10 år og en voksen hund. 
 

Nå har jeg i snart et døgn måtte forsvare at jeg ikke vil ha den hunden inn i mitt hus og hvilke hensyn jeg må ta til de andre familiene. Dette er selvsagt bare bagateller for dem. Hunden er jo så snill skal vite. De har hatt en mnd på å skaffe pass til hunden. De starter spørringen få dager før, og da kan de skylde seg selv. Jeg ba de bli hjemme og det var selvsagt jeg som er slem her. Jeg utestenger og splitter og lar en familie sitte uten mat på nyttårsaften. Butikkene er åpne i morgen, men de skal selvsagt ikke dit, for det var ikke planlagt at de skulle være hjemme på denne dagen. 
 

Jeg vet at det er de som er urimelige her, men jeg blir så irritert at jeg nesten er generelt sur. Det ødelegger dagen min. Det tikker inn meldinger jevnlig om hvor vanskelig og urimelig jeg er, og hvordan jeg har ødelagt for deres familie. 
 

Er jeg mer, mindre, eller like barnslig som dem om jeg i morgen handler inn til nyttårsmiddag og leverer det på døren deres? Det frister veldig. Enda mer frister det å avslutte 16 års vennskap.

Anonymkode: e178a...548

De folkene der hadde jeg latt få bli alene inni skogen altså...

Anonymkode: f5dbb...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker ikke hunder! Ingen hunder slipper inn her. Fordrar ikke lukta, hårene, siklingen, klørne på gulvet - liker absolutt ingenting med hund!! 

Ikke pokker om min kveld skulle blitt ødelagt pga noen insisterer på å dra bikkja inn til meg! Hadde jo ikke bare ødelagt kvelden min, men flere dager etterpå også, siden jeg da må ha storvask for å bli kvitt alle hår og sikkel etter udyret!  

Anonymkode: 5b505...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Get used to it!

Innen ti år fra nå regner WHO med at halvparten av verdens befolkning har en eller flere allergier...

Anonymkode: 75712...e66

Og hva bryr det oss?

Anonymkode: 1a4cf...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På neste melding ville jeg bare svart at de var invitert, men uten hund pga spesielle hensyn som må tas. Og at det er det de har å forholde seg til. Synes de skal sette pris på at det i det hele tatt er noen som  ber de på nyttårsaften, er mye jobb å¨være vertinne

Anonymkode: 9295c...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og hva bryr det oss?

Anonymkode: 1a4cf...8be

I fremtiden bør alle forlange å ha med seg hunder og katter over alt, servere mat med mest mulig laktose og gluten og presse allergikere til å ikke være det mer?

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva bryr det oss?

Anonymkode: 1a4cf...8be

Nei, si det... Lykke til videre, tror du og din familie vil trenge det i årene fremover.

Anonymkode: 75712...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På neste melding ville jeg bare svart at de var invitert, men uten hund pga spesielle hensyn som må tas. Og at det er det de har å forholde seg til. Synes de skal sette pris på at det i det hele tatt er noen som  ber de på nyttårsaften, er mye jobb å¨være vertinne

Anonymkode: 9295c...381

Det var noe i denne duren jeg svarte i første melding. 

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ei venninne som deg hi som mente at hunden min kunne settes igjen bestandig. Det er selvfølgelig ikke mulig så det var mange ganger jeg takket nei, og da ble hun sur fordi hun mente at hun og hennes familie måtte prioriteres foran hunden min. 

Men fy søren som hun fyrte seg opp da jeg inviterte til selskap og barnas hennes ikke var velkomne. Hun krevde at de måtte få komme fordi de var en naturlig del av henne, men å ha barn i mitt selskap var helt uaktuelt da jeg ikke liner ungene hennes. Hun trodde hun straffet meg når hun og mannen ikke kom, men jeg var bare glad til da jeg ikke ønsker vennskap med noen som har en så dårlig holdning mot hunder.

Anonymkode: 70c28...042

Du kan ikke mene alvor? Å faktisk sidestille en hund med barn? 

Anonymkode: 64dbe...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du mener at dine unger skal få være med over alt? I såfall er jeg ekstremt glad for at jeg ikke har noe med deg å gjøre. Foreldre som tror ungene sine er det beste i verden evner ikke å se at mange synes ungene er noen drittunger og hvert ett minutt med ungene er en lidelse.

Anonymkode: 70c28...042

La meg gjette, du har ikke barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har fått tilbud om å la hunden være med, men at den skal sitte i bur. Det er et helt greit ønske, og noe jeg som hundeeier til tre ikke hadde hatt noen problemer med å forstå og akseptere. 

At disse vennene ikke klarer å forstå at man har forskjellig toleranse for hund, er deres problem. Du har gjort det du kan for å finne en løsning som tilfredsstiller alle parter, og det er dermed de som ikke klarer å oppføre seg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er ikke det aktuelt??? Jeg synes du er ekstremt vanskelig det er snakk om en 10 år gammel hund den hunden er mest sannsynlig ganske rolig av seg bare med tanke på alder. Har du i det hele tatt spurt de to andre familiene om den hunden? Eller antar du at de ikke kommer om hunden kommer? Det er en voldsom overreaksjon om det så er tilfellet. En hund et virkelig ikke ille altså for en kveld. Kun om barnet er super duper hyper allergisk men da kan egentlig ikke de komme uansett da de mest sannsynlig har masse allergener på klærne sine allerede...

Anonymkode: 82932...873

Men kjære deg, les hovedinnlegget en gang til, tenk deg litt om og så gjør deg opp en mening. Det kan virkelig ikke være vanskelig å se at HI gjorde helt rett her. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange som har hund, heldigvis er absolutt alle av dem også oppegående og sosialt intelligente mennesker som innser at de ikke alltid kan ta med hundene sine overalt og at heller ikke alle liker eller tåler hund.

Problemstillingen du har kommet i, Hi, virker helt absurd på meg. Dette burde ikke vært et problem overhodet! Familien med hund bruker aldri ta med hunden sin til deg, fordi de vet at du ikke liker hund. Da ville det vært naturlig at de også klargjorde at det også gjaldt for nyttårsaften. Nyttårsaften er en spesiell dag for mange som har hund. Jeg har selv feiret med noen som hadde en hund som en gang var blitt skremt voldsomt av fyrverkeri, det var forferdelig for den stakkars hunden, selv om alt ble gjort for å skjerme den. Og da må man selvfølgelig ta hensyn, enten ha hunden i kjente omgivelser eller ta den med et sted den slipper å høre fyrverkeri. Sånn er det bare, man har tatt på seg et ansvar, og det må gå foran egne ev. ønsker om en fest.

Noen uti min familie er allergisk mot hunder. Ikke voldsomt allergisk, men når vedkommende blir utsatt for hund får det veldige kryssreaksjoner på alt mulig av mat, så da kan ikke vedkommende spise. En veldig sjelden gang kan vedkommende få et veldig astmaanfall av hund, og da er det legevakt og sykehus som gleder for behandling. Ikke til å spøke med.

Jeg elsker hunder selv, men jeg ville tatt samme valg som det du har tatt, Hi. Allergien får ikke den som er allergisk gjort noe med. Det barnet som er redd for hunder bør foreldrene absolutt hjelpe til å komme over hundefrykten, men det må gjøres på en ordentlig måte, ikke intensiv eksponering på et lite sted en hel kveld/natt uten mulighet til å komme seg unna! Det må gjøres gradvis. Dine venner med hund er urimelige!

Man kan godt forstå at de ønsker å komme til dere, og man kan også forstå at det blir et ork for dem å planlegge og ordne nyttårsaften hjemme siden de ikke var innstilt på det. Men det er jo til syvende og sist deres eget valg som har valgt å ikke ordne med noen til å passe hunden sin tidligere. De møter deg jo heller ikke på forsøk på å ordne dette for alle, og da kan de virkelig ikke klage. Jeg forstår at de ikke vil la hunden være alene en slik kveld, da raketter fyres av på de merkeligste og øde stedene en slik kveld/natt. Så i verste fall risikerer de at hunden får angst av å være hjemme alene. Men igjen, det er deres ansvar og deres valg å prioritere hunden sin fremfor egen hygge en slik kveld.

 

Anonymkode: 75712...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du mener at dine unger skal få være med over alt? I såfall er jeg ekstremt glad for at jeg ikke har noe med deg å gjøre. Foreldre som tror ungene sine er det beste i verden evner ikke å se at mange synes ungene er noen drittunger og hvert ett minutt med ungene er en lidelse.

Anonymkode: 70c28...042

Nei, ikke fordi barna mine skal være med overalt. Ingen problem med å bli invitert kun oss voksne. Hender da vi holder selskap kun for voksne selv. Men at mine barn ikke blir invitert som straff for at vi ikke hadde invitert ei bikkje, det har jeg derimot et problem med. Og sånne venner trenger jeg ikke.

Anonymkode: 15221...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ei venninne som deg hi som mente at hunden min kunne settes igjen bestandig. Det er selvfølgelig ikke mulig så det var mange ganger jeg takket nei, og da ble hun sur fordi hun mente at hun og hennes familie måtte prioriteres foran hunden min. 

Men fy søren som hun fyrte seg opp da jeg inviterte til selskap og barnas hennes ikke var velkomne. Hun krevde at de måtte få komme fordi de var en naturlig del av henne, men å ha barn i mitt selskap var helt uaktuelt da jeg ikke liner ungene hennes. Hun trodde hun straffet meg når hun og mannen ikke kom, men jeg var bare glad til da jeg ikke ønsker vennskap med noen som har en så dårlig holdning mot hunder.

Anonymkode: 70c28...042

Jeg regner med du tuller? Ingen normale folk mener hunder er likestilt eller teller mer enn barn. Ikke normalt å dra med kjæledyr bort, men unger er jo naturlig å ha med, de er jo en del av familien? Du hadde godtatt at vi tok med kattene og kaninen til deg?

Anonymkode: f5dbb...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men kjære deg, les hovedinnlegget en gang til, tenk deg litt om og så gjør deg opp en mening. Det kan virkelig ikke være vanskelig å se at HI gjorde helt rett her. 

Men kjære deg, JEG synes ikke hi gjorde det rette her. Det er hi som hater hunder nyttårsaften er en spesiell og ofte veldig tøff dag for noen hunder, det at de aldri tar med hunden ellers viser også at dette er ett engangstilfelle. Det er ikke slik at de drasser den med seg overalt men nå har de ikke noe valg. Det et veldig mye mer man kunne ha gjort feks avgrenset badet til at hunden kunne være der eller kun i en etasje osv. Det er ikke alle hunder som kan være alene i ett bur om en ikke har lyst å høre på uling og bjeffing hele kvelden da...

Anonymkode: 82932...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er ikke det aktuelt??? Jeg synes du er ekstremt vanskelig det er snakk om en 10 år gammel hund den hunden er mest sannsynlig ganske rolig av seg bare med tanke på alder. Har du i det hele tatt spurt de to andre familiene om den hunden? Eller antar du at de ikke kommer om hunden kommer? Det er en voldsom overreaksjon om det så er tilfellet. En hund et virkelig ikke ille altså for en kveld. Kun om barnet er super duper hyper allergisk men da kan egentlig ikke de komme uansett da de mest sannsynlig har masse allergener på klærne sine allerede...

Anonymkode: 82932...873

Normale folk tar da virkelig ikke med hunden bort til folk som ikkevold/kan ha besøk av hund??

Anonymkode: f5dbb...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg regner med du tuller? Ingen normale folk mener hunder er likestilt eller teller mer enn barn. Ikke normalt å dra med kjæledyr bort, men unger er jo naturlig å ha med, de er jo en del av familien? Du hadde godtatt at vi tok med kattene og kaninen til deg?

Anonymkode: f5dbb...eaa

Selvfølgelig er det ikke naturlig å dra med seg ungene hele tiden. Når jeg inviterer foreldre til selskap så inkluderer det ikke barna. Hadde de vært ønsket hadde de blitt nevnt med navn i invitasjonen. Jeg har sågar bedt folk om å dra hjem da de møtte opp med barna og trodde det var helt normalt å dra med seg de hele tiden.

Anonymkode: 70c28...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke naturlig å dra med seg ungene hele tiden. Når jeg inviterer foreldre til selskap så inkluderer det ikke barna. Hadde de vært ønsket hadde de blitt nevnt med navn i invitasjonen. Jeg har sågar bedt folk om å dra hjem da de møtte opp med barna og trodde det var helt normalt å dra med seg de hele tiden.

Anonymkode: 70c28...042

Fa har du vel glemt å presisere det i invitasjonen da? Jeg sa i fra på forhånd at hunden ikke var invitert. At du glemmer å si fra er din feil

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fa har du vel glemt å presisere det i invitasjonen da? Jeg sa i fra på forhånd at hunden ikke var invitert. At du glemmer å si fra er din feil

Anonymkode: e178a...548

Hvis du får en invitasjon hvor ditt navn og din manns navn står på invitasjonen, tror du virkelig at det er greit å dra med deg ungene?

Anonymkode: 70c28...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du får en invitasjon hvor ditt navn og din manns navn står på invitasjonen, tror du virkelig at det er greit å dra med deg ungene?

Anonymkode: 70c28...042

Nå har ikke jeg noen mann, og jeg får ikke invitasjoner med navn på. Jeg får en melding eller en telefon med «vil du komme på......» eller «vil dere komme på....» står det «du» svarer jeg at jeg må finne barnevakt og svare senere, står det «dere» svarer jeg ja om det passer og nei om det ikke passer.

Anonymkode: e178a...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg, JEG synes ikke hi gjorde det rette her. Det er hi som hater hunder nyttårsaften er en spesiell og ofte veldig tøff dag for noen hunder, det at de aldri tar med hunden ellers viser også at dette er ett engangstilfelle. Det er ikke slik at de drasser den med seg overalt men nå har de ikke noe valg. Det et veldig mye mer man kunne ha gjort feks avgrenset badet til at hunden kunne være der eller kun i en etasje osv. Det er ikke alle hunder som kan være alene i ett bur om en ikke har lyst å høre på uling og bjeffing hele kvelden da...

Anonymkode: 82932...873

Men i himmelens navn, gjestenes bikkjer er da gjestenes problem, det er overhodet ikke normalt å ta med seg dyra sine til andre mennesker. Kan ikke bikkja være hjemme alene så får folk la være å gå bort, da. Jeg har venner med både en, to og ti hunder, fra 5 til 50 kg store, ingen av dem ville funnet på i halvørska å ta for gitt at hunden skulle være med på besøk, om ikke det er spesifikt sagt av vertskapet, og det gjelder alle slags besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker ikke hunder! Ingen hunder slipper inn her. Fordrar ikke lukta, hårene, siklingen, klørne på gulvet - liker absolutt ingenting med hund!! 

Ikke pokker om min kveld skulle blitt ødelagt pga noen insisterer på å dra bikkja inn til meg! Hadde jo ikke bare ødelagt kvelden min, men flere dager etterpå også, siden jeg da må ha storvask for å bli kvitt alle hår og sikkel etter udyret!  

Anonymkode: 5b505...2c3

Helt enig! 👍 

Anonymkode: d551c...8a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har ikke jeg noen mann, og jeg får ikke invitasjoner med navn på. Jeg får en melding eller en telefon med «vil du komme på......» eller «vil dere komme på....» står det «du» svarer jeg at jeg må finne barnevakt og svare senere, står det «dere» svarer jeg ja om det passer og nei om det ikke passer.

Anonymkode: e178a...548

Så da mener du akkurat som meg, er ikke barna blitt omtalt i invitasjonen (det være seg formell, sms ol) så skal ikke de være med uansett hva de inviterte mener.  

Anonymkode: 70c28...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hund selv, men jeg syns faktisk ikke du er vanskelig. Jeg hadde hatt full forståelse for det utsagnet ditt og hadde vært hjemme med familien og hunden hvis jeg ikke fikk noen til å passe den. 
Hadde det ikke vært for det allergiske barnet hadde jeg syntes du var littegranne vanskelig, men når noen blir syk hvis jeg tar med hunden, dropper jrg selvsagt det, selv om der betyr at vi ikke får vøre med i selskapet den kvelden. 
Du har jo dessuten kommet med mange gode forslag, for eksempel at se drar hjem til hunden etter middag (det hadde jeg slått til på - et bra kompromiss), så du skal ikke ha dårlig samvittighet eller noe.

Anonymkode: 95fd0...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...