Gå til innhold

Barnet utelatt fra vennegruppe fordi jeg ikke er på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

🤣🤣🤣

stakkars barn med slike idioter til foreldre....

 

Anonymkode: 37137...1cd

Du er vel hakket mer idiot, vel 

Anonymkode: 37fe9...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan si og mene mye om sosiale medier, men som informasjonskanal for vennegrupper, fotballaget, klassen osv, er f.eks. Facebook genialt. 

Det er fullstendig unødvendig å brette ut sjela si på FB, men å ha FB nettopp for informasjonens skyld mener jeg at er svært kurant. 

Anonymkode: 1e0f6...1a4

Det er likevel gode grunner til å boikotte fb.

Anonymkode: 37fe9...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt har kontoen min blitt hacket og identiteten min misbrukt gjentatte ganger. Jeg prøvde å sende mail til facebook og skrev at det ikke var meg osv. men de gjorde ikke noe. Det er noen år siden nå, men jeg fikk skrekken for facebook etter det og turte ikke å ha det mer. Synes det er trist at det er sånn press. 

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Prøv igjen. 

Anonymkode: 1b445...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var klønete, eller til og med dumt, av foreldrene til det andre barnet å ikke sørge for at alle ble invitert. 

Samtidig ergrer jeg meg over at folk er så prinsippfaste som deg. Eller, det jeg ergrer meg over er at det skal være mitt ansvar å sørge for at dere får ha prinsippene deres i fred. Jeg har også sittet på utallige foreldremøter der klassekontaktene eller lærer formaner alle om å huske at noen foreldre ikke har FB. Når det er snakk om vennegruppe inviterer jeg ikke via FB, fordi det kun berører noen få. Har vel i hovedsak brukt messenger de siste gangene. På laget der jeg er trener har vi gått over til, spond, men tidligere ble alle beskjeder gitt via FB. Foreldrene fikk beskjed om at hvis de ikke ønsket å være på FB, måtte de alliere seg med noen andre som kunne viderebringe beskjeder. Jeg bruker kanskje 10 timer i uka på banen med ungene, og ca 5 på administrasjon og planlegging. Da synes jeg det er urimelig at jeg i tillegg må sørge for at andre får ha prinsippene sine i fred. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Iiik. Dessuten synes jeg det er en plikt å være tilgjengelig der informasjonen er, å legge ansvaret på andre for at en får informasjon er ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, amandine skrev:

Jeg er veldig enig med Iiik. Dessuten synes jeg det er en plikt å være tilgjengelig der informasjonen er, å legge ansvaret på andre for at en får informasjon er ikke greit.

Når jeg inviterer til juleselskap skal jeg kanskje dra den enda lenger enn deg og sende flyers ut med vinden - om folk ikke er tilgjengelige for å finne informasjonen og plukke det opo er det deres egen feil.

Jeg, som vert, som inviterer har overhodet ikke nie ansvar for at mottakerne faktisk mottar invitasjonen.

Anonymkode: 37fe9...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Iiiiik skrev:

Det var klønete, eller til og med dumt, av foreldrene til det andre barnet å ikke sørge for at alle ble invitert. 

Samtidig ergrer jeg meg over at folk er så prinsippfaste som deg. Eller, det jeg ergrer meg over er at det skal være mitt ansvar å sørge for at dere får ha prinsippene deres i fred. Jeg har også sittet på utallige foreldremøter der klassekontaktene eller lærer formaner alle om å huske at noen foreldre ikke har FB. Når det er snakk om vennegruppe inviterer jeg ikke via FB, fordi det kun berører noen få. Har vel i hovedsak brukt messenger de siste gangene. På laget der jeg er trener har vi gått over til, spond, men tidligere ble alle beskjeder gitt via FB. Foreldrene fikk beskjed om at hvis de ikke ønsket å være på FB, måtte de alliere seg med noen andre som kunne viderebringe beskjeder. Jeg bruker kanskje 10 timer i uka på banen med ungene, og ca 5 på administrasjon og planlegging. Da synes jeg det er urimelig at jeg i tillegg må sørge for at andre får ha prinsippene sine i fred. 

Og jeg skjønner deg godt, samtidig som jeg priser meg lykkelig over å boikotte vennegrupper uansett og ikke ha unger i lagidretter. Vi organiserer oss selv, gudskjelov. Jeg er ikke ute av stand til å skaffe info om det jeg og ungene behøver.

Anonymkode: fc409...e45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

skrev:

Her vi bor brukes heldigvis ikke facebook på en slik måte at man blir tvunget inn. På skolen brukes Transponder, og idretten bruker Spond. Skolen sender også. Hvorfor skal man tvinges inn i facebook. Trenger ikke være fordi man er gammeldags, men kan være andre grunner. Folk bruker masse av tid på å sjekke ut om man har fått likes f.eks. En tidstyv uten like. Men hadde vi ikke hatt de plattformene jeg nevnte her, hadde jeg måttet hatt facebook. Jeg ser den. Nettopp pga. at ungene hadde blitt utenfor. Men hvorfor skal det være slik?

Anonymkode: 72d4e...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser meg nesten nødt til å ha facebook så ikke hun blir utelatt igjen. Får prøve å anonymisere navnet mitt litt, men hvordan vet de andre at jeg er mamman til "Oda"? hvis jeg bruker katten min sitt navn?

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Ingen voksne bruker katten sitt navn. Du bruker ditt eget. Så går du inn på personvern og bestemmer hvem som skal se kontoen din osv. Du trenger ikke dele bilder og alt mulig. Meld deg inn i de gruppene som angår deg og datteren din.

Anonymkode: 481d3...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når jeg inviterer til juleselskap skal jeg kanskje dra den enda lenger enn deg og sende flyers ut med vinden - om folk ikke er tilgjengelige for å finne informasjonen og plukke det opo er det deres egen feil.

Jeg, som vert, som inviterer har overhodet ikke nie ansvar for at mottakerne faktisk mottar invitasjonen.

Anonymkode: 37fe9...606

Det er flere nyanser enn svart hvitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når det ble sagt på foreldremøtet i høst at det ikke var nok å bare invitere på Facebook (pga ikke alle har det), så er det ikke min feil at invitasjonen aldri nådde oss. Det er ikke så vanskelig å invitere 5 barn. 5 barn er ikke så mange at det er lett at noen blir glemt.  Men selv om det ble sagt på foreldremøtet så skjer det, derfor ser jeg meg nå nødt til få Facebook.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Men hvorfor synes du det er greit å skape problemer og merarbeid for andre når du lett kan fikse dette ved å lage en profil som du kun bruker til kommunikasjon rundt barna og deres skole/fritidsaktiviteter? Det er ingen som får misbrukt profilen din hvis du lager deg et stekt passord, og hvis du ikke legger ut noe personinfo. Det er faktisk ganske så frekt av deg å forvente at alle andre skal tilpasse seg deg, i slike tilfeller så må enkeltilfellene tilpasse seg mengden så lenge enkeltmennesket ikke lever på skjult adresse pga en trusselsituasjon eller lignende. At du ble hacket for flere år siden er ikke grunn god nok da du kan gjøre mange tiltak for å unngå at det skal skje igjen.

Anonymkode: 5f479...b0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her vi bor brukes heldigvis ikke facebook på en slik måte at man blir tvunget inn. På skolen brukes Transponder, og idretten bruker Spond. Skolen sender også. Hvorfor skal man tvinges inn i facebook. Trenger ikke være fordi man er gammeldags, men kan være andre grunner. Folk bruker masse av tid på å sjekke ut om man har fått likes f.eks. En tidstyv uten like. Men hadde vi ikke hatt de plattformene jeg nevnte her, hadde jeg måttet hatt facebook. Jeg ser den. Nettopp pga. at ungene hadde blitt utenfor. Men hvorfor skal det være slik?

Anonymkode: 72d4e...28d

Da tvinges jo alle til å ha Transponder og Spond.... 

Facebook brukes fordi det er noe de aller fleste har fra før, og om du ikke ønsker at det skal være en tidstyv så er den da ikke det. Jeg har aldri lagt ut noe der, og sjekker overhodet ikke likes, men jeg er der, jeg er medlem av gruppene til ungene, både klassegrupper og fritidsaktiviteter og får et varsel på telefonen når noe legges ut der så jeg kan sjekke det. 

Men jeg har også Spond, for det bruker turngruppa

Har man barn blir man uansett "tvunget" til å være der informasjonen blir gitt, sånn er det bare. 

Man kan ikke forvente at alle skal bruke flere fora fordi noen foreldre nekter ditt og andre datt, da går man glipp av info. 

Anonymkode: 13302...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo du HI som velger å være utenfor og det går utover din datter. 

Det  blir sikkert en gruppe på face for klassen hvor ting blir tatt opp. 

Lag deg en konto bli venner med klassens foreldre. Slutt å være sær. 

Eller er du et troll som har blitt utestengt ?? 

Anonymkode: f205f...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at du selv velger om du vil være der informasjonen blir gitt, men velger du å ikke være der så vil du gå glipp av informasjon.

Jeg har litt eldre barn også, og infoen som blir gitt er interessant for oss foreldre, men helt frivillig å motta.

Jeg har en datter som driver konkurranseturn, all info fra trener om alt fra drakter til konkurranser, hva de jobber med på trening osv blir lagt i Spond. Jeg kan som forelder nekte å ha spond, men da vil jeg heller ikke få denne infoen.

Har en sønn på snart 16 år som driver en annen idrett, der har de to grupper på facebook. En infogruppe vi foreldre er med i og en gruppe for ungdommene. Sønnen min bruker ikke facebook, men han er jo med i denne gruppen for der får de info om treningstider, turneringer, dugnader osv som det er viktig for han å motta. På infosiden for oss foreldre blir det delt ting vi trenger å vite, vi kan avtale samkjøring, vi får beskjed om hva vi skal betale til hvem når de skal på turer osv. Selvfølgelig kan jeg nekte å være på facebook, men da vil jeg også miste denne infoen. Trenerne driver ikke å deler info på mange steder fordi noen nekter å være på facebook, det er vårt ansvar som foreldre å være der infoen blir gitt.

Så du kan ikke legge dette på andre, det er ditt ansvar å være der.

Du kan forlange at skolen selv sender info på andre kanaler, og det gjør de gjerne også. Her bruker skolen Visma, og krever at alle foreldre har det.

Anonymkode: 13302...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er heller ikke på FB. Info SKAL også finnes alternative steder, lapp i bhg/ skole, mail... Osv... Så for min del blir det for dumt å måtte ufrivillig opprette konto på FB, som om kun FB kan brukes som en sosial kanal.

Og NEI, alle er faktisk ikke på FB!

Anonymkode: 53f90...a17

Enig med deg om at skole skal informere på andre plattformer en fb.

Jeg er lagleder på min sønns fotballag (ingen andre meldte seg). På foreldremøter informerte jeg om at all informasjon kom til å skje på fb da det er lettest. Da ble det surmuling fra to foreldrepar som ikke var på fb. Jeg sa at da kunne de selv være lagledere, noe de ikke ville. Helt greit, men da er det jeg som bestemmer hva som er lettest for meg. Mye lettere med informasjonsflyt på fb. En far meldte seg inn, de andre ikke. De har gått glipp av diverse informasjon. Deres problem. 

Anonymkode: bdfa5...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er på Facebook, av forskjellige grunner. Og det synes jeg bør respekteres! Det går jo fint an å sende en felles sms til alle foreldre når det er noe alle bør få beskjed om. Går også an å sende mail eller skrive en ranselpost. 

Tull at man MÅ være på sosiale medier for å få beskjeder som omhandler skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det er... barna mine går på en idrett hver der foreldre og trenere helt utmerket klarer å gi beskjeder til alle, uten at man må opprette bruker på sosiale medier. Hva har vi skjønt som ikke resten av landet har skjønt? Det er tross alt såre enkelt å opprette mailgrupper.

Anonymkode: b510f...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Merkelig det er... barna mine går på en idrett hver der foreldre og trenere helt utmerket klarer å gi beskjeder til alle, uten at man må opprette bruker på sosiale medier. Hva har vi skjønt som ikke resten av landet har skjønt? Det er tross alt såre enkelt å opprette mailgrupper.

Anonymkode: b510f...444

Epostgrupper er forferdelig. Plutselig har du 17 e-poster med frem og tilbake meldinger.

Rene spam 

Anonymkode: 8b20e...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transponder og Spond er ikke det samme som facebook. Det føles ikke på samme måten å bli «tvunget inn» i Transponder eller Spond på samme måte som man kan føle det med Facebook. Disse kanalene har ikke alt det andre som facebook fører med seg. Kun informasjon, og ingen likes og slikt, som man bruker tid på, på facebook

Anonymkode: 72d4e...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til den dagen dere tenker å slette fb. Det går ikke. Jeg slettet min for 14 år siden og får stadig spørsmål om å logge på, så alt ligger der enda. Jeg kontaktet slettmeg de sa at fb er verstingen. Det er heler ingen måte å kontakte fb på ingen nr og ringe eller plass å sende Mail. Sier som andre her de ler hele veien til banken for at naive nordmenn stadig går fem på

Anonymkode: e85f0...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke på Facebook, ferdig med den saken. Om jeg så skulle vært det så hadde jeg aldri fått slike beskjeder da jeg nok sjelden hadde logget inn uansett. Blir ting lagt ut kun på Facebook så får ikke vi det med oss, og det kan jeg fint leve med. Barna her bryr seg fint lite om det, helt greit å gå glipp av enkelte ting. Det komiske er jo at de som inviterer ikke blir fornøyd når vi ikke kommer, men har gitt beskjed at vi ikke er på facebook. Veldig få ganger har vi gått glipp av ting, men gjør vi det så gjør det ingen ting. 

Jeg er imot facebook med god grunn. Ser noen sier her at man må følge med på teknologien, og det er nettopp en grunn til å ikke være på Facebook. Jeg jobber i et teknologifirma, og ikke en eneste der har profil på Facebook nettopp fordi de vet bedre. Det er faktisk vanlig at de som jobber innen IT og teknologi er mer forsiktig enn foreldre som ikke gjør det, nettopp fordi vi følger med og vet derfor bedre.

Du har feks. Roger McNamee (han var investor til nettopp Facebook) som har totalt skiftet mening om Facebook og har skrevet boken Zucked: Waking Up to the Facebook Catastrophe. Der han tar opp ting de fleste her ikke tenker på. https://www.theguardian.com/books/2019/feb/16/roger-mcnamee-zucked-waking-up-to-the-facebook-catastrophe-interview

De store forbildene innen teknologi er ofte ikke på facebook eller advarer mot det. Som Steve Wozniak (Apple Co founder): https://www.silicon.co.uk/e-marketing/socialmedia/wozniak-get-off-facebook-270023

Må også si at Steve Jobs også holde seg langt borte fra sosiale medier, han holde også barne sine borte og i tillegg fikk de ikke ha iPad fordi Steve Jobs viste hvordan de hadde laget den, kort fortalt til å stimulere hjernen til å bli avhengig av den: https://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/news/steve-jobs-apple-ipad-children-technology-birthday-a6893216.html 

Du har også Chamath Palihapitiya nok en Facebook avhopper, som skapte overskrifter når han gikk ut for å advare mot facebook og sosiale medier. Chamath hadde en høy stilling i FaceBook men måtte til slutt forlate firmaet da han over lengre tid så hvilken vei det bar. Han har skrevet å snakket mye om ganske skremmende ting som Facebook gjør og har gjort. 

Jeg kunne skrevet side opp og side ned men velger å avslutte her. 

 

 

 

Anonymkode: d1e42...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange grunner til å ikke være på Facebook. Det handler som regel ikke om å ikke følge med i tida, av og til også tvert imot. 

Men hvis man ikke selv er på en platform mange av de andre bruker, så bør man selvsagt følge opp litt ekstra i og med at man vet at man kan gå glipp av info. 

Jeg synes forøvrig at det er litt rart å glemme å invitere et av barna når de er så få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Det er mange grunner til å ikke være på Facebook. Det handler som regel ikke om å ikke følge med i tida, av og til også tvert imot. 

Men hvis man ikke selv er på en platform mange av de andre bruker, så bør man selvsagt følge opp litt ekstra i og med at man vet at man kan gå glipp av info. 

Jeg synes forøvrig at det er litt rart å glemme å invitere et av barna når de er så få. 

De har sikkert ikke invitert en og en, men lagt ut melding i fellesgruppa om at Carosander-leander inviterer Izabella-Savannah, Melissa-Meline, Fioletta-Petrine og Per til vennegruppe onsdag kl 17. Og så har de glemt at ikke alle foreldrene er med i gruppa.

Sånn gjorde min mann det då han fikk ansvaret for vennegruppe. Det var tilfeldig at jeg, som den baksetesjåføren jeg er, la merke til at ett foreldrepar ikke hadde svart. De hadde ikke vært inne på gruppa på en stund. Det ordnet seg med et nødskrik. Selv bruker jeg Messenger og lager melding til de det gjelder. Det kunne ikke mannen min, da han ikke har oversikt over hvem som er foreldre til hvilken unge.

Hadde foreldrene ikke vært tilgjengelige på SoMe overhodet hadde vi hatt et problem. Ranselpost duger ikke, ungen har bært det same skiftetøyet til og fra skolen i en uke nå, satser på at han husker å legge over i korgen i dag.

Man kan mislike både plattformen for kommunikasjon og måten det blir gjort på, men å ikke forholde seg til hvordan det er går faktisk ikke. 

Personlig hadde jeg aldri giddet å lete opp telefonnumre, vet jo ikke alltid etternavnene til de forskjellige. Ikke gitt at de heter det samme som barna, eller i det hele tatt finst i katalogen.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Personlig hadde jeg aldri giddet å lete opp telefonnumre, vet jo ikke alltid etternavnene til de forskjellige. Ikke gitt at de heter det samme som barna, eller i det hele tatt finst i katalogen.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Nei, foreldre som ikke er på Facebook bør selv sørge for å spre telefonnummeret sitt til de som måtte trenge det. Man må ta litt ansvar selv også, for at barnet sitt skal få bli med på ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Transponder og Spond er ikke det samme som facebook. Det føles ikke på samme måten å bli «tvunget inn» i Transponder eller Spond på samme måte som man kan føle det med Facebook. Disse kanalene har ikke alt det andre som facebook fører med seg. Kun informasjon, og ingen likes og slikt, som man bruker tid på, på facebook

Anonymkode: 72d4e...28d

FB kan fint være «kun» i formasjon hvis man ønsker at det skal være kun det. Man regner ikke åpne for likes, venner eller følgerne. 

Anonymkode: 6c8c4...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...