Gå til innhold

Barnet utelatt fra vennegruppe fordi jeg ikke er på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du det? Det er da lett å se hvem som er medlem av en gruppe. Når de i tillegg er informert om at det ikke er alle som er på fb, bør de være obs. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Hvorfor jeg tror det? Fordi jeg har opplevd det. Man sjekker ikke om alle foreldre er med i klassens fb-gruppe, man vet jo ikke nødvendigvis hva de forskjellige heter en gang. Far er på et foreldremøte der det blir presisert at en del foreldre ikke har fb og at dette er noe å tenke på. 3 måneder senere inviterer mor til vennegruppe, listen hun har inneholder fornavnet til fem barn. Hun inviterer via klassens fb-gruppe fordi det er det enkleste, hun kan ikke bruke en hel masse tid på å finne kontaktinformasjon. Ikke vet hun at ikke alle foreldre er på fb heller, det visste far for månedsvis siden men har glemt det for lengst. Per kommer ikke, det er rart synes mor. Hun ser deretter at de ikke kommenterte innlegget. På en annen side, det gjorde ikke Påls foreldre heller, og Pål dukket jo opp.. 

 

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine svar er nok preget av all foreldre på sønnens fotballag som vil ha spesialbehandling. Noen vil ha SMS, andre e-post og andre foretrekker fb. Helt umulig for meg som lagleder å holde styr på hvem som har svart hva i ulike kanaler. Ingen andre gidder å ta jobben, da bestemmer jeg hva som passer og gjør jobben lettest for meg. Vil du at ditt barn skal få informasjon om kamper, sosiale arrangement, dugnad (som reduserer kontingenten) da må du være på fb eller risikere å gå glipp av det og dermed at ditt barn går glipp av det.

Anonymkode: bdfa5...ae9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor jeg tror det? Fordi jeg har opplevd det. Man sjekker ikke om alle foreldre er med i klassens fb-gruppe, man vet jo ikke nødvendigvis hva de forskjellige heter en gang. Far er på et foreldremøte der det blir presisert at en del foreldre ikke har fb og at dette er noe å tenke på. 3 måneder senere inviterer mor til vennegruppe, listen hun har inneholder fornavnet til fem barn. Hun inviterer via klassens fb-gruppe fordi det er det enkleste, hun kan ikke bruke en hel masse tid på å finne kontaktinformasjon. Ikke vet hun at ikke alle foreldre er på fb heller, det visste far for månedsvis siden men har glemt det for lengst. Per kommer ikke, det er rart synes mor. Hun ser deretter at de ikke kommenterte innlegget. På en annen side, det gjorde ikke Påls foreldre heller, og Pål dukket jo opp.. 

 

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Hvis du ikke engang sjekker hvem du sender ut invitasjon til så er det du som har gjort en dårlig jobb med å invitere.  Generell info som gis i gruppa er en ting. Men invitasjoner bør man ta seg tid til å gjøre litt mer grundig. Det er verdt å bruke et par minutter av livet ditt for at et barn kan få kose seg noen timer med klassevenner.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi: jeg lurer på om du har informert de andre foreldrene om hvilket telefonnr de skal kontakte deg på når det er vennegrupper? Har du mobilnr til alle og navnet på foreldrene?

eller ble det bare nevnt på foreldremøte at ikke alle har Facebook? Hva har du selv gjort for at alle foreldrene i klassen skal få informasjon om hvordan nå deg?

Anonymkode: 481d3...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til den dagen dere tenker å slette fb. Det går ikke. Jeg slettet min for 14 år siden og får stadig spørsmål om å logge på, så alt ligger der enda. Jeg kontaktet slettmeg de sa at fb er verstingen. Det er heler ingen måte å kontakte fb på ingen nr og ringe eller plass å sende Mail. Sier som andre her de ler hele veien til banken for at naive nordmenn stadig går fem på

Anonymkode: e85f0...5d5

Haha, 14 år siden! Særlig! 

Anonymkode: 859d2...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke engang sjekker hvem du sender ut invitasjon til så er det du som har gjort en dårlig jobb med å invitere.  Generell info som gis i gruppa er en ting. Men invitasjoner bør man ta seg tid til å gjøre litt mer grundig. Det er verdt å bruke et par minutter av livet ditt for at et barn kan få kose seg noen timer med klassevenner.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Jeg, for faen? Jeg beskrev en situasjon, ikke noe jeg i hele fortellingen.

Det er ikke hvorvidt det er heldig at en diskusjon oppstår vi diskuterer, men hvordan en situasjon oppstår. Du kan like det eller ikke, det er uansett et faktum at det skjer. Du har nettopp opplevd det selv, så hva du kverulerer etter forstår jeg ikke. Men du om det..

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja alle har fått klasseliste med navn og kontaktinfo. 

Det ble også nevnt på møtet og skrevet i referatet dette med at ikke alle har facebook og må kontaktes via sms.

Men har uansett fått meg facebook nå da.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg, for faen? Jeg beskrev en situasjon, ikke noe jeg i hele fortellingen.

Det er ikke hvorvidt det er heldig at en diskusjon oppstår vi diskuterer, men hvordan en situasjon oppstår. Du kan like det eller ikke, det er uansett et faktum at det skjer. Du har nettopp opplevd det selv, så hva du kverulerer etter forstår jeg ikke. Men du om det..

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Ok beklager mente ikke å bruke ordet "du", skulle heller skrevet "man". Man inviterer da på en ordentlig måte i mitt hode. Men har selv tatt ansvar for å bli invitert heretter. Skjønner jo at ikke alle tenker likt 

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er klassekontakt og synes det er slitsomt med de to av 42 foreldrene som må ha info på mail. Lettere om de bare gadd å lage seg en FB profil. Både barnehage, klassen og fritidsaktivitetene er der. 

Anonymkode: c13b6...1aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor jeg tror det? Fordi jeg har opplevd det. Man sjekker ikke om alle foreldre er med i klassens fb-gruppe, man vet jo ikke nødvendigvis hva de forskjellige heter en gang. Far er på et foreldremøte der det blir presisert at en del foreldre ikke har fb og at dette er noe å tenke på. 3 måneder senere inviterer mor til vennegruppe, listen hun har inneholder fornavnet til fem barn. Hun inviterer via klassens fb-gruppe fordi det er det enkleste, hun kan ikke bruke en hel masse tid på å finne kontaktinformasjon. Ikke vet hun at ikke alle foreldre er på fb heller, det visste far for månedsvis siden men har glemt det for lengst. Per kommer ikke, det er rart synes mor. Hun ser deretter at de ikke kommenterte innlegget. På en annen side, det gjorde ikke Påls foreldre heller, og Pål dukket jo opp.. 

 

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Så dumt at far og mor ikke prater sammen da. Det burde de gjort. I referatet fra foreldremøtet burde det jo komme frem at ikke alle har fb. Og det burde og stå der vennegruppene er oppført. At man ikke sjekker at alle foreldre er på klassens fb-side er utrolig rart. Det er noe med at man skal være sikker på at invitasjonen kommer frem. Det er det samme som at jeg vil være sikker på at en bursdagsinvitasjon har kommet frem. Har jeg ikke hørt noe når s. u. datoen har passert, skriver jeg en sms og spør om barnet kommer. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dumt at far og mor ikke prater sammen da. Det burde de gjort. I referatet fra foreldremøtet burde det jo komme frem at ikke alle har fb. Og det burde og stå der vennegruppene er oppført. At man ikke sjekker at alle foreldre er på klassens fb-side er utrolig rart. Det er noe med at man skal være sikker på at invitasjonen kommer frem. Det er det samme som at jeg vil være sikker på at en bursdagsinvitasjon har kommet frem. Har jeg ikke hørt noe når s. u. datoen har passert, skriver jeg en sms og spør om barnet kommer. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Mye burde og skulle ute og går. Om man ikke ønsker å ta på seg den sysifosoppgaven det er å oppdra 40 foreldre, 13 steforeldre og noen attpå, er det bedre å ta utgangspunkt i det som er i stedet for det som burde ha vært.

Man kan mene mye om hvem sin feil det er, det er slik man lager en tråd over fem sider på DIB. Det er mye enklere å ta stilling til hvem som sitter på nøkkelen til å fikse dette, og det innså HI allerede på første side i tråden etter hva jeg husker.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men er det ikke vanlig å dele ut klasselister med kontaktinfo lenger? Ser det er mange her som kommenterer at de ikke vet hvordan de skal nå andre foreldre. Har aldri opplevd å ikke få klasselister med kontaktinfo i mine 12 år som skolemamma...

Anonymkode: 6bae1...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men er det ikke vanlig å dele ut klasselister med kontaktinfo lenger? Ser det er mange her som kommenterer at de ikke vet hvordan de skal nå andre foreldre. Har aldri opplevd å ikke få klasselister med kontaktinfo i mine 12 år som skolemamma...

Anonymkode: 6bae1...7a9

Mange skoler gjør ikke det, de tror datatilsynet rynker på nesen av slikt (hvilket de ikke gjør). Man er avhengig av ag noen foredre tar jobben med å kahe og distribuere listen, noe ingen gidder siden gud fant opp facebookgrupper til kontakt foreldre imellom.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det går faktisk an å bry seg og ikke bare tenke at alt skal være så lettvint for meg meg meg. Når 5 barn skal inviteres og man ikke har hørt noe fra den ene, så kan man sende sms og spørre. Det koster ikke så mye. Mistenker at dette har skjedd to ganger på rad og at vi har går glipp av enda en vennegruppe da det skulle ha vært en før jul og vi ikke har hørt noe enda. Er det ingen som lurer på hvorfor ikke "Oda" kommer på vennegruppe? To ganger på rad. Lurer på om de engang vet vi er på gruppe. Skulle ønske man kunne bry seg litt mer om hverandre.

HI

 

Anonymkode: b6ad9...c8a

Men hvorfor i alle dager har ikke mammaen til Oda tatt initiativ selv? Hvis hun vet det skal være vennegruppe og lurer på hvor og når, hvorfor sender hun ikke en melding?

Anonymkode: a8233...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så dumt at far og mor ikke prater sammen da. Det burde de gjort. I referatet fra foreldremøtet burde det jo komme frem at ikke alle har fb. Og det burde og stå der vennegruppene er oppført. At man ikke sjekker at alle foreldre er på klassens fb-side er utrolig rart. Det er noe med at man skal være sikker på at invitasjonen kommer frem. Det er det samme som at jeg vil være sikker på at en bursdagsinvitasjon har kommet frem. Har jeg ikke hørt noe når s. u. datoen har passert, skriver jeg en sms og spør om barnet kommer. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Burde og burde, det er jo et valg å ikke inkludere seg selv, også. Den forelderen som vet at alle andre avtaler i en kanal hvor en selv ikke er kan jo umulig bli overrasket når ting glipper?

Anonymkode: a8233...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å  ikke ha Facebook fordi det tar så mye tid å sjekke likes og sånn, er et utrolig dårlig argument. Så vidt jeg vet, forplikter man seg ikke til å sjekke verken likes eller innlegg venner skriver når man melder seg inn. Jeg har i alle fall aldri fått noen beskjed om at "Nå er det lenge siden du har telt likesene dine, om du ikke gjør det nå blir kontoen din stengt."

Jeg bruker, helt frivillig, mye tid på Facebook, men å sjekke likes har jeg enda ikke gjort. 

Anonymkode: cf9c3...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.12.2019 den 21.01, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser meg nesten nødt til å ha facebook så ikke hun blir utelatt igjen. Får prøve å anonymisere navnet mitt litt, men hvordan vet de andre at jeg er mamman til "Oda"? hvis jeg bruker katten min sitt navn?

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Si fra til en annen forelder, "du, kan du legge meg inn i gruppa? Profil av et mitt er" lastebil " og bildet er en blomst. Takk 👍

Sånn, verre er det ikke. Det er bekreftet at du er deg, og du kan ha en "falsk" profil du ikke bruker til noe annet. 

Anonymkode: 75704...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke engang sjekker hvem du sender ut invitasjon til så er det du som har gjort en dårlig jobb med å invitere.  Generell info som gis i gruppa er en ting. Men invitasjoner bør man ta seg tid til å gjøre litt mer grundig. Det er verdt å bruke et par minutter av livet ditt for at et barn kan få kose seg noen timer med klassevenner.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Det er her du tar grunnleggende feil. Det er du, og alle de andre, som velger å ikke bruke den kanalen der informasjon kommer sitt ansvar og plikt å sikre dere og oppsøke den informasjonen på annet vis. Når man vet at det kan komme ting på fb (jeg vet at du har skaffet deg det nå) så må man heller alliere seg med mammaen eller pappaen til en klassekamerat som kan videresende det som skjer. Da jeg jobbet i barnehage så kom informasjonen ofte på plakat på oppslagstavla. Jeg løp ikke etter foreldrene og spurte om de hadde lest den, om de ønsket den på en lapp i handa isteden, eller brettet som papirfly for å fange oppmerksomheten. Det er ditt ansvar som voksen å skaffe deg informasjon. Ikke de andre voksnes ansvar å sørge for at du får den. Jeg synes dessuten det er snodig å sitte som forelder på et møte, høre at det gis mye informasjon i grupper på fb, og så ikke tenke at "Da får jeg lage meg en profil", men konkludere med at de andre foreldrene får heller anstrenge seg litt ekstra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det er her du tar grunnleggende feil. Det er du, og alle de andre, som velger å ikke bruke den kanalen der informasjon kommer sitt ansvar og plikt å sikre dere og oppsøke den informasjonen på annet vis. Når man vet at det kan komme ting på fb (jeg vet at du har skaffet deg det nå) så må man heller alliere seg med mammaen eller pappaen til en klassekamerat som kan videresende det som skjer. Da jeg jobbet i barnehage så kom informasjonen ofte på plakat på oppslagstavla. Jeg løp ikke etter foreldrene og spurte om de hadde lest den, om de ønsket den på en lapp i handa isteden, eller brettet som papirfly for å fange oppmerksomheten. Det er ditt ansvar som voksen å skaffe deg informasjon. Ikke de andre voksnes ansvar å sørge for at du får den. Jeg synes dessuten det er snodig å sitte som forelder på et møte, høre at det gis mye informasjon i grupper på fb, og så ikke tenke at "Da får jeg lage meg en profil", men konkludere med at de andre foreldrene får heller anstrenge seg litt ekstra. 

Fullstendig enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden, men er det ikke vanlig å dele ut klasselister med kontaktinfo lenger? Ser det er mange her som kommenterer at de ikke vet hvordan de skal nå andre foreldre. Har aldri opplevd å ikke få klasselister med kontaktinfo i mine 12 år som skolemamma...

Anonymkode: 6bae1...7a9

Da har du nok ikke hatt barn på hemmelig adresse i klassen til barna dine. 

Jeg tror skolen egentlig må ha samtykke fra alle foreldrene før de deler ut. 

Det gjør de på skolen her, første foreldremøte i 1.kl går det en liste rundt som alle må skrive under på at det er greit at listen deles ut. 

Jeg har opplevd å ha barn på hemmelig adresse i klassen til et av mine barn og da tas det mer hensyn, ingen bilder, ingen avisartikler med alle barna osv. Selv den mammaen var på Facebook da, men bare med fornavn og uten bilde, så ble hun invitert inn i gruppa 

Anonymkode: 13302...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går ikke nødvendigvis fint å sende en sms, for mange skoler deler ikke ut sms-lister til alle foresatte. Det er IKKE trivielt å finne mobilnummeret til 25 foresatte, da mange ikke heter det samme til etternavn som barnet, ikke står oppført på 1881 osv.

Det går ikke nødvendigvis fint å sende e-post, for mange skoler deler ikke ut e-postlister. E-postadressen er i alle fall umulig å finne.

Ranselpost? Hvilken verden lever du i? Tror du at jeg kan skrive invitasjon til grilling og aking lørdag kl. 12, skrive ut 25 eksemplarer (og hvem har egentlig printer mer?), be min seksåring legge dem på plassen til alle i klassen, og så er det på noen som helst måte bedre enn å legge ut en melding på Facebook-gruppen? På FB ville folk kunne svar kjapt og enkelt: husk at lørdag kl. 12 har guttene bursdag hos Per, eller husk at alle som går på fotball har kamp kl. 12, kan vi endre det til kl. 15 osv. osv. Ranselpost fungerer rett og slett ikke.

Anonymkode: 87271...376

Det hørtes veldig rart ut. Da våre unger begynte på barneskolen og ungdomsskolen, fikk vi utdelt lister vi kunne skrive opp navn og mobilnummeret vårt på. Dette for å organisere en klasseliste. Det var ingen som vegret seg mot det, og lærer samlet alle listene inn igjen og lagde en ferdig liste som ble sendt ut til alle. 

Ranselpost er jeg enig i er så som så. Men som foreldre er man jo ansvarlige selv for å sjekke sekken for nettopp dette. Man kan ikke automatisk gå ut ifra at en 6-åring husker  å levere alle lappene. Det blir jo bare en vane. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da har du nok ikke hatt barn på hemmelig adresse i klassen til barna dine. 

Jeg tror skolen egentlig må ha samtykke fra alle foreldrene før de deler ut. 

Det gjør de på skolen her, første foreldremøte i 1.kl går det en liste rundt som alle må skrive under på at det er greit at listen deles ut. 

Jeg har opplevd å ha barn på hemmelig adresse i klassen til et av mine barn og da tas det mer hensyn, ingen bilder, ingen avisartikler med alle barna osv. Selv den mammaen var på Facebook da, men bare med fornavn og uten bilde, så ble hun invitert inn i gruppa 

Anonymkode: 13302...6e5

De må jo ha samtykke fra alle foreldre. Og om de har det, så er det jo ingen problem. De som har barn på hemmelig adresse, er jo noe annet. Men da må de jo selv sørge for at de er tilgjengelige for info. De kan jo ikke forvente at andre skal gå og huske på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...