Gå til innhold

Barnet utelatt fra vennegruppe fordi jeg ikke er på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og legg av deg martyrnykkene, det er helt unødvendig. Det er du som har gjort det slik at barnet ditt blir utelatt fra ting. Jeg sier ikke at det er riktig, men denne mammaen har nok ikke utelatt deg med vilje. Du gjør hverdagen til alle rundt deg ørlite mer krevende ved at de alltid må huske på deg, at du er et unntak, at de må gjøre ekstra steg bare for å tekkes deg og dine nykker.

Anonymkode: 87271...376

Når det ble sagt på foreldremøtet i høst at det ikke var nok å bare invitere på Facebook (pga ikke alle har det), så er det ikke min feil at invitasjonen aldri nådde oss. Det er ikke så vanskelig å invitere 5 barn. 5 barn er ikke så mange at det er lett at noen blir glemt.  Men selv om det ble sagt på foreldremøtet så skjer det, derfor ser jeg meg nå nødt til få Facebook.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det ble sagt på foreldremøtet i høst at det ikke var nok å bare invitere på Facebook (pga ikke alle har det), så er det ikke min feil at invitasjonen aldri nådde oss. Det er ikke så vanskelig å invitere 5 barn. 5 barn er ikke så mange at det er lett at noen blir glemt.  Men selv om det ble sagt på foreldremøtet så skjer det, derfor ser jeg meg nå nødt til få Facebook.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Du seriøst gi deg nå! Skaff deg Facebook tar deg to minutter av livet ditt. Ikke legg til venner og ha på ekstra sikkerhet. Så er det Inge som gidder å hacke deg heller.

Anonymkode: 4548b...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte ut sms når jeg inviterte til vennegruppe, både i 1. og 2.klasse.. Likevel holdt jeg på å glemme av ei på vennegruppa i 1.klasse. Hun fikk kortere varsel enn de andre 🙈

Anonymkode: 22970...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sendte ut sms når jeg inviterte til vennegruppe, både i 1. og 2.klasse.. Likevel holdt jeg på å glemme av ei på vennegruppa i 1.klasse. Hun fikk kortere varsel enn de andre 🙈

Anonymkode: 22970...201

Det falt meg forresten ikke inn å invitere via fb. Gidder ikke strevet med å lete opp folk jeg ikke er venner med.. 

Anonymkode: 22970...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det ble sagt på foreldremøtet i høst at det ikke var nok å bare invitere på Facebook (pga ikke alle har det), så er det ikke min feil at invitasjonen aldri nådde oss. Det er ikke så vanskelig å invitere 5 barn. 5 barn er ikke så mange at det er lett at noen blir glemt.  Men selv om det ble sagt på foreldremøtet så skjer det, derfor ser jeg meg nå nødt til få Facebook.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Bra, da kan vi legge denne tråden død. Og så sørger du for å skru på totrinnsverifisering.

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk nettopp vite at det var arrangert vennegruppe (første klasse), men mitt barn fikk ikke vært med fordi vi ikke fikk beskjed. Det har blitt sagt på foreldremøte at ikke alle er på facebook og at man må sørge for at informasjonen nås ut til alle. Men vi har visst blitt glemt, kjenner jeg er lei meg på barnets vegne. Er det så uvanlig å ikke være på facebook? Føler det er et krav å være på facebook for å ikke være utenfor/gå glipp av info?

Anonymkode: b6ad9...c8a

Vi er heller ikke på FB. Info SKAL også finnes alternative steder, lapp i bhg/ skole, mail... Osv... Så for min del blir det for dumt å måtte ufrivillig opprette konto på FB, som om kun FB kan brukes som en sosial kanal.

Og NEI, alle er faktisk ikke på FB!

Anonymkode: 53f90...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt har kontoen min blitt hacket og identiteten min misbrukt gjentatte ganger. Jeg prøvde å sende mail til facebook og skrev at det ikke var meg osv. men de gjorde ikke noe. Det er noen år siden nå, men jeg fikk skrekken for facebook etter det og turte ikke å ha det mer. Synes det er trist at det er sånn press. 

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Det er ikke press. Det er en kanal for kommunikasjon. Du velger selv om du vil ha informasjonen. Blir som å si at det er press om å ha telefon dersom informasjon gis i app eller på sms. 

Anonymkode: 9e150...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er heller ikke på FB. Info SKAL også finnes alternative steder, lapp i bhg/ skole, mail... Osv... Så for min del blir det for dumt å måtte ufrivillig opprette konto på FB, som om kun FB kan brukes som en sosial kanal.

Og NEI, alle er faktisk ikke på FB!

Anonymkode: 53f90...a17

Men dette bestemmer ikke dere. Når vi foresatte inviterer til grilling, aking eller en tur i svømmehallen, så plikter vi ikke å sette opp lapper på skolen, skrive e-post e.l. Ikke alle skoler gir ut e-post-lister, heller. De fleste klasser har en lukket Facebook-gruppe, og det er der alt skjer. Det er HELT valgfritt å delta der inne, men da er det DERE som aktivt velger vekk informasjonen.

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det rart korrupte Facebook ler hele veien til banken... selskapet som gang på gang viser at de bryr seg null og nada om kundenes personvern og som selger personopplysninger over en lav sko for å tjene enda mere penger på en avleggs tjeneste. De har prestert det kunststykket å gjøre varen sin helt nødvendig for kommunikasjon mellom voksne mennesker.  Selv om det finnes bedre tjenester som ikke krever sjela di som betaling. Applaus! 

Nordmenn er i sannhet en prinsippløs saueflokk.

Anonymkode: b510f...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg ser meg nesten nødt til å ha facebook så ikke hun blir utelatt igjen. Får prøve å anonymisere navnet mitt litt, men hvordan vet de andre at jeg er mamman til "Oda"? hvis jeg bruker katten min sitt navn?

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Kan du ikke kalle deg Odas mamma? Enkelt og greit :) Oh om du gjør så du ikke er søkbare etc + to-trinnsverifisering, bør du være sikker :)

Anonymkode: 521a4...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Kom deg på Facebook! Det er IKKE farlig. 

Anonymkode: 1b445...38d

Tja... vil tro Snowden ikke er helt enig med deg...

Anonymkode: 3501b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, er det rart korrupte Facebook ler hele veien til banken... selskapet som gang på gang viser at de bryr seg null og nada om kundenes personvern og som selger personopplysninger over en lav sko for å tjene enda mere penger på en avleggs tjeneste. De har prestert det kunststykket å gjøre varen sin helt nødvendig for kommunikasjon mellom voksne mennesker.  Selv om det finnes bedre tjenester som ikke krever sjela di som betaling. Applaus! 

Nordmenn er i sannhet en prinsippløs saueflokk.

Anonymkode: b510f...444

Jeg er enig.

Det er rimelig bevisstløst. Vi gir frivillig bort informasjon om våre barns liv til aktører vi ikke aner hvordan bruker den informasjonen.

Anonymkode: 3501b...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk nettopp vite at det var arrangert vennegruppe (første klasse), men mitt barn fikk ikke vært med fordi vi ikke fikk beskjed. Det har blitt sagt på foreldremøte at ikke alle er på facebook og at man må sørge for at informasjonen nås ut til alle. Men vi har visst blitt glemt, kjenner jeg er lei meg på barnets vegne. Er det så uvanlig å ikke være på facebook? Føler det er et krav å være på facebook for å ikke være utenfor/gå glipp av info?

Anonymkode: b6ad9...c8a

Dette må du rett og slett ta på din kappe. Du kan ikke gjøre deg utilgjengelig på den mest brukte plattformen for foreldre å utveksle informasjon og forvente at resten av foreldrene til enhver tid husker på at du trenger særinvitasjon. Det glapp nå, og det vil glippe igjen.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette må du rett og slett ta på din kappe. Du kan ikke gjøre deg utilgjengelig på den mest brukte plattformen for foreldre å utveksle informasjon og forvente at resten av foreldrene til enhver tid husker på at du trenger særinvitasjon. Det glapp nå, og det vil glippe igjen.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Eh nei jeg må ikke ta det på egen kappe. Ikke når det ble sagt på foreldremøte at info må gis til alle og ikke bare på facebook. Da forventet jeg faktisk å få lapp/sms. Hvorfor er alt så slitsomt? Hvorfor har dere valgt å ha så travle liv at det så stress å sende en ekstra sms?  Foreldre klarte fint å kommunisere før facebook sin tid. Facebook er ikke alt you know. Det bør ikke være den eneste kanalen for kommunikasjon mellom foreldre. Men nå har jeg opprettet meg facebookkonto da fordi jeg måtte.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh nei jeg må ikke ta det på egen kappe. Ikke når det ble sagt på foreldremøte at info må gis til alle og ikke bare på facebook. Da forventet jeg faktisk å få lapp/sms. Hvorfor er alt så slitsomt? Hvorfor har dere valgt å ha så travle liv at det så stress å sende en ekstra sms?  Foreldre klarte fint å kommunisere før facebook sin tid. Facebook er ikke alt you know. Det bør ikke være den eneste kanalen for kommunikasjon mellom foreldre. Men nå har jeg opprettet meg facebookkonto da fordi jeg måtte.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Så bra.

Det handler ikke om en ekstra melding i en seie av meldinger, poenget er jo å nå alle i en og samme melding. Og det gjør man i en fb-gruppe.

Jeg er ikke begeistra for Facebook selv, liker Messenger langt bedre. Men jeg kverulerer ikke på bekostning av barna mine.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Folk som ikke er på sosiale medier skjønner ikke hvor mye de ødelegger for sine barns sosiale relasjoner i virkeligheten.

For sorry, jeg føler meg ikke forpliktet til å sende sms til Kevins mor som boikotter Facebook, eller telegram til Brors far som ikke tror på telefoni.

Følg med tiden, eller la barna deres falle utenfor pga dere.

Anonymkode: 8b20e...914

Idiot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra.

Det handler ikke om en ekstra melding i en seie av meldinger, poenget er jo å nå alle i en og samme melding. Og det gjør man i en fb-gruppe.

Jeg er ikke begeistra for Facebook selv, liker Messenger langt bedre. Men jeg kverulerer ikke på bekostning av barna mine.

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Når man får beskjed om vennegrupper, får man vite hvem som ER i vennegruppene. Man skal da sende ut invitasjon til DE barnas foresatte. Og få bekreftelse på at den er lest. 

Noe annet er bare idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men dette bestemmer ikke dere. Når vi foresatte inviterer til grilling, aking eller en tur i svømmehallen, så plikter vi ikke å sette opp lapper på skolen, skrive e-post e.l. Ikke alle skoler gir ut e-post-lister, heller. De fleste klasser har en lukket Facebook-gruppe, og det er der alt skjer. Det er HELT valgfritt å delta der inne, men da er det DERE som aktivt velger vekk informasjonen.

Anonymkode: 87271...376

Jeg skjønner hva du mener. FB er en enkel løsning. Men det er dumt man føler seg tvunget til å bli medlem, fordi info ikke kommer fra andre steder også 😟 da føles det ikke som valg, å bli medlem, men heller tvang, for ikke å bli utelatt.

Anonymkode: 53f90...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh nei jeg må ikke ta det på egen kappe. Ikke når det ble sagt på foreldremøte at info må gis til alle og ikke bare på facebook. Da forventet jeg faktisk å få lapp/sms. Hvorfor er alt så slitsomt? Hvorfor har dere valgt å ha så travle liv at det så stress å sende en ekstra sms?  Foreldre klarte fint å kommunisere før facebook sin tid. Facebook er ikke alt you know. Det bør ikke være den eneste kanalen for kommunikasjon mellom foreldre. Men nå har jeg opprettet meg facebookkonto da fordi jeg måtte.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Men skolen kan ikke bestemme hva foreldrene skal gjøre på egen fritid! Vi svarer ikke for læreren. Jeg sender melding på Facebook om alt som gjelder min førsteklassing: vennegrupper, følgegruppe, jentegruppe, klasse, fritidsaktiviter. Synd for de som ikke er med, det gidder ikke jeg bruke min tid på å fikse.

Anonymkode: deab1...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eh nei jeg må ikke ta det på egen kappe. Ikke når det ble sagt på foreldremøte at info må gis til alle og ikke bare på facebook. Da forventet jeg faktisk å få lapp/sms. Hvorfor er alt så slitsomt? Hvorfor har dere valgt å ha så travle liv at det så stress å sende en ekstra sms?  Foreldre klarte fint å kommunisere før facebook sin tid. Facebook er ikke alt you know. Det bør ikke være den eneste kanalen for kommunikasjon mellom foreldre. Men nå har jeg opprettet meg facebookkonto da fordi jeg måtte.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Det har ingenting å gjøre med en ekstra sms.  Sms er ubrukelig når det gjelder å gjøre avtaler med flere enn en. Facebook fungerer helt utmerket og veldig lettvindt til det. Alle ser hva som blir sagt og kan delta i samtalen.  

Det hadde vært fint, og kanskje burde de husket på å sende en sms til deg, men i travle dager er det lett å glemme. Og det er tungvindt og tar ekstra og unødvendig tid. Hva med Mari da, som nekter å bruke mobiltelefon for hun er redd for stråling i fingertuppene når hun skal skrive sms, så hun vil ha mail? Toralf vil ha brev i posten, for han har satt det som sin oppgave å holde postvesenet i drift. Nei, når det finnes et redskap som flertallet bruker, for resten føye seg etter det. Og velger man å la være, så er det greitt, men da må man også forvente at man kan gå glipp av informasjon. Facebook-grupper er genialt. Det er ingen som forlanger at du skal brett ut hele livet ditt. Og ja, man kan oppleve å bli hacket, det kan skje alle steder hvor man er koblet opp mot et datanett, inkl. e-post. Om kontoen din har ble hacket og Facebook ikke gjorde noe med det, bør du ta det videre. Min venninne ble hacket i sommer, og hennes konto ble stengt før hun oppdaget selv at noe hadde skjedd. 

Må du være på Facebook? Nei, det er ingen tvang. Men å klage på at du ikke får beskjeder når du vet at det er det mediet som blir brukt, er det samme som om du skulle skru ned postkassa og klage på at posten glemmer å levere post til deg eller forlange at de skal komme inn i døra til deg for å levere. Det er ingen tvang å ha mobiltelefon eller å ha pc, men vi må bare innse at det er en viktig del av samfunnet og et kommunikasjonsverktøy som man kan velge å bruke eller velge å være utenfor. 

Anonymkode: cf9c3...94f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kan ikke kreves. Og det bør ikke heller være et mildt press. 

Anonymkode: fc409...e45

Ja ja... mens dere fortsatt lever i gamledager og mener at det «ikke kan kreves» foregår det viktige ting på sosiale medier som barna deres går glipp av. Våkne opp!

Hvordan skal info spres mener dere ? På papirark? Man kan vel ikke kreve at alle har en mailkonto, hvis man ikke kan kreve Facebook?

Som sagt, stå på kravene deres og fortsett gå glipp av det som skjer idag, 2019. 

Anonymkode: 37137...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er vel så gammeldags at jeg mener at når man inviterer til noe så sørger man for at alle får invitasjonen. Hvis jeg hadde glemt et barn hadde jeg vært flau. Synes det er mamman som hadde vennegruppe  som bør være ansvarlig/flau her. De er 5 barn på vennegruppe. Særlig når det ble sagt på foreldremøtet at info må nås ut til alle ( de som ikke har fb). Men jeg ser meg nesten nødt til å ha facebook nå når barnet blir utelatt fra ting. Det skulle ikke vært sånn, men..

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Selvfølgelig bør man forsøke å nå alle, men ting kan glippe i en travel hverdag. I klassen til barnet mitt var det en familie hvor de voksne ikke var på Facebook. I førstetrinn (Før vi ble kjent) tok det meg lang tid å finne ut telefonnummer, da begge hadde veldig vanlige navn og vi ikke hadde fått klasselister ennå. Jeg klarte det ved å ringe rundt til andre foreldre, men hadde jeg hatt det travelt den dagen ville jeg kanskje tenkt at jeg tar det senere (og muligens glemt det). 
Hvorfor mener du det er mors oppgave? Har ikke barnet en far? Ser dette alt for ofte her inne; alt som angår barna legges på mor, og når noe glipper er det hennes feil. 

Anonymkode: b2176...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh nei jeg må ikke ta det på egen kappe. Ikke når det ble sagt på foreldremøte at info må gis til alle og ikke bare på facebook. Da forventet jeg faktisk å få lapp/sms. Hvorfor er alt så slitsomt? Hvorfor har dere valgt å ha så travle liv at det så stress å sende en ekstra sms?  Foreldre klarte fint å kommunisere før facebook sin tid. Facebook er ikke alt you know. Det bør ikke være den eneste kanalen for kommunikasjon mellom foreldre. Men nå har jeg opprettet meg facebookkonto da fordi jeg måtte.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Men hvorfor tenker du at SMS er en bedre informasjonskanal? Du ønsker ikke å bli tvunget til å bruke FB men synes det er greit at andre tvinges til å benytte SMS? Hvor er logikken i det?

Det er faktisk noen som av prinsipp ikke har mobil. Et foreldrepar i min sønns klasse mente vi skulle ringe fasttelefonen for å gjøre avtaler da de ikke ville ha mobil i huset.... evt kunne vi sende post!

Anonymkode: 6c8c4...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor tenker du at SMS er en bedre informasjonskanal? Du ønsker ikke å bli tvunget til å bruke FB men synes det er greit at andre tvinges til å benytte SMS? Hvor er logikken i det?

Det er faktisk noen som av prinsipp ikke har mobil. Et foreldrepar i min sønns klasse mente vi skulle ringe fasttelefonen for å gjøre avtaler da de ikke ville ha mobil i huset.... evt kunne vi sende post!

Anonymkode: 6c8c4...49f

🤣🤣🤣

stakkars barn med slike idioter til foreldre....

 

Anonymkode: 37137...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si og mene mye om sosiale medier, men som informasjonskanal for vennegrupper, fotballaget, klassen osv, er f.eks. Facebook genialt. 

Det er fullstendig unødvendig å brette ut sjela si på FB, men å ha FB nettopp for informasjonens skyld mener jeg at er svært kurant. 

Anonymkode: 1e0f6...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...