Gå til innhold

Barnet utelatt fra vennegruppe fordi jeg ikke er på facebook


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er litt artig med alle som påstår at man «ikke kan være bakstreversk, for man må følge med på teknologien». Dette er gjerne de samme som helt ukritisk sluker alt av nettsteder, apper osv i redsel for å ikke «følge med i tiden».

Datateknologi er ikke noe nytt. Og alt av teknologi er heller ikke bra og/eller nødvendig.

Anonymkode: b510f...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vurderte å slette FB profilen min, men droppet det p.g.a. barna mine. Det meste av informasjon går via den kanalen. Fra vennegrupper, info til skolen og treninger.

Anonymkode: 7d553...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er vel hakket mer idiot, vel 

Anonymkode: 37fe9...606

Fordi jeg ler av folk som krever et brev i postkassa for en lekeavtale?

Det ER faktisk idioti å oppføre seg sånn!

Anonymkode: 37137...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Ikke alle er på Facebook, av forskjellige grunner. Og det synes jeg bør respekteres! Det går jo fint an å sende en felles sms til alle foreldre når det er noe alle bør få beskjed om. Går også an å sende mail eller skrive en ranselpost. 

Tull at man MÅ være på sosiale medier for å få beskjeder som omhandler skolen. 

Det går ikke nødvendigvis fint å sende en sms, for mange skoler deler ikke ut sms-lister til alle foresatte. Det er IKKE trivielt å finne mobilnummeret til 25 foresatte, da mange ikke heter det samme til etternavn som barnet, ikke står oppført på 1881 osv.

Det går ikke nødvendigvis fint å sende e-post, for mange skoler deler ikke ut e-postlister. E-postadressen er i alle fall umulig å finne.

Ranselpost? Hvilken verden lever du i? Tror du at jeg kan skrive invitasjon til grilling og aking lørdag kl. 12, skrive ut 25 eksemplarer (og hvem har egentlig printer mer?), be min seksåring legge dem på plassen til alle i klassen, og så er det på noen som helst måte bedre enn å legge ut en melding på Facebook-gruppen? På FB ville folk kunne svar kjapt og enkelt: husk at lørdag kl. 12 har guttene bursdag hos Per, eller husk at alle som går på fotball har kamp kl. 12, kan vi endre det til kl. 15 osv. osv. Ranselpost fungerer rett og slett ikke.

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til den dagen dere tenker å slette fb. Det går ikke. Jeg slettet min for 14 år siden og får stadig spørsmål om å logge på, så alt ligger der enda. Jeg kontaktet slettmeg de sa at fb er verstingen. Det er heler ingen måte å kontakte fb på ingen nr og ringe eller plass å sende Mail. Sier som andre her de ler hele veien til banken for at naive nordmenn stadig går fem på

Anonymkode: e85f0...5d5

Du var på Facebook i 2005?

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Anonymkode: e85f0...5d5

Og du meldte deg ut samme år? Da kan det ikke ligge mye informasjon om deg ser der, for på den siden var Facebook begrenset til svært få universiteter/selskaper/skoler, og det var fint lite man kunne legge inn.

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er heller ikke på FB. Info SKAL også finnes alternative steder, lapp i bhg/ skole, mail... Osv... Så for min del blir det for dumt å måtte ufrivillig opprette konto på FB, som om kun FB kan brukes som en sosial kanal.

Og NEI, alle er faktisk ikke på FB!

Anonymkode: 53f90...a17

Det SKAL jo ikke det når privatpersoner inviterer som faktisk er tilfelle på vennegrupper og bursdager. Info fra skolen er noe annet og de bruker selvsagt ikke facebook. 
Og hva med lag og foreninger. Har du ikke Spond eller Laget mitt heller? 

Anonymkode: 05923...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Iiiiik skrev:

Det var klønete, eller til og med dumt, av foreldrene til det andre barnet å ikke sørge for at alle ble invitert. 

Samtidig ergrer jeg meg over at folk er så prinsippfaste som deg. Eller, det jeg ergrer meg over er at det skal være mitt ansvar å sørge for at dere får ha prinsippene deres i fred. Jeg har også sittet på utallige foreldremøter der klassekontaktene eller lærer formaner alle om å huske at noen foreldre ikke har FB. Når det er snakk om vennegruppe inviterer jeg ikke via FB, fordi det kun berører noen få. Har vel i hovedsak brukt messenger de siste gangene. På laget der jeg er trener har vi gått over til, spond, men tidligere ble alle beskjeder gitt via FB. Foreldrene fikk beskjed om at hvis de ikke ønsket å være på FB, måtte de alliere seg med noen andre som kunne viderebringe beskjeder. Jeg bruker kanskje 10 timer i uka på banen med ungene, og ca 5 på administrasjon og planlegging. Da synes jeg det er urimelig at jeg i tillegg må sørge for at andre får ha prinsippene sine i fred. 

Enig at det var rart at foreldrene til de som skulle ha vennegruppe ikke sørget for å invitere alle, men jeg mener det er en vesentlig forskjell på ting som skjer en sjelden gang, hvor kun noen få skal inviteres, kontra ukentlige aktiviteter hvor man skal nå mange på en gang.

Invitasjoner til bursdager og vennegrupper burde selvsagt sendes med ranselpost. Alle som inviterer til bursdager og vennegrupper leverer en invitasjon til de som skal bli bedt for å sørge for at alle får informasjonen. Dette er kun en gang i året når det gjelder begge deler, og det burde være mulig å få til.

Men, jeg er lagleder for min sønns fotballag, og her bruker vi både Messenger og Spond, Spond for å melde på til kamper og turneringer, og Messenger for annen info. Og det finnes ikke noe mer frustrerende enn folk som ikke EVNER å følge med på messenger-chatten når jeg legger ut info om ting der. Det er alltid de samme som ikke klarer å bekrefte om de kan komme på kamper og turneringer før i siste liten, gjerne samme dag, fordi de ikke fikser å motta info der inne. Det fører til masse merarbeid og frustrasjon for meg når den ene vil ha info på sms, den andre på mail, og en annen igjen aldri gir tilbakemeldinger på chatten. F.eks i våres da vi skulle ha kioskvakt, og jeg satt opp foreldrene på hver sin vakt og la ut på messenger. Selvsagt dukket ikke foreldren til det ene barnet som må ha spesialinfo opp, og jeg måtte ta vakten til vedkommende...

Jeg mener at hvis barnet ditt skal være med på fritidsaktiviteter, så krever det et minimum av engasjement og deltakelse fra foreldrene, og det betyr at man må være med i de aktuelle kanalene der info blir lagt ut.

Anonymkode: 19d9e...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det går ikke nødvendigvis fint å sende en sms, for mange skoler deler ikke ut sms-lister til alle foresatte. Det er IKKE trivielt å finne mobilnummeret til 25 foresatte, da mange ikke heter det samme til etternavn som barnet, ikke står oppført på 1881 osv.

Det går ikke nødvendigvis fint å sende e-post, for mange skoler deler ikke ut e-postlister. E-postadressen er i alle fall umulig å finne.

Ranselpost? Hvilken verden lever du i? Tror du at jeg kan skrive invitasjon til grilling og aking lørdag kl. 12, skrive ut 25 eksemplarer (og hvem har egentlig printer mer?), be min seksåring legge dem på plassen til alle i klassen, og så er det på noen som helst måte bedre enn å legge ut en melding på Facebook-gruppen? På FB ville folk kunne svar kjapt og enkelt: husk at lørdag kl. 12 har guttene bursdag hos Per, eller husk at alle som går på fotball har kamp kl. 12, kan vi endre det til kl. 15 osv. osv. Ranselpost fungerer rett og slett ikke.

Anonymkode: 87271...376

Jeg ser den

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig at det var rart at foreldrene til de som skulle ha vennegruppe ikke sørget for å invitere alle, men jeg mener det er en vesentlig forskjell på ting som skjer en sjelden gang, hvor kun noen få skal inviteres, kontra ukentlige aktiviteter hvor man skal nå mange på en gang.

Invitasjoner til bursdager og vennegrupper burde selvsagt sendes med ranselpost. Alle som inviterer til bursdager og vennegrupper leverer en invitasjon til de som skal bli bedt for å sørge for at alle får informasjonen. Dette er kun en gang i året når det gjelder begge deler, og det burde være mulig å få til.

Men, jeg er lagleder for min sønns fotballag, og her bruker vi både Messenger og Spond, Spond for å melde på til kamper og turneringer, og Messenger for annen info. Og det finnes ikke noe mer frustrerende enn folk som ikke EVNER å følge med på messenger-chatten når jeg legger ut info om ting der. Det er alltid de samme som ikke klarer å bekrefte om de kan komme på kamper og turneringer før i siste liten, gjerne samme dag, fordi de ikke fikser å motta info der inne. Det fører til masse merarbeid og frustrasjon for meg når den ene vil ha info på sms, den andre på mail, og en annen igjen aldri gir tilbakemeldinger på chatten. F.eks i våres da vi skulle ha kioskvakt, og jeg satt opp foreldrene på hver sin vakt og la ut på messenger. Selvsagt dukket ikke foreldren til det ene barnet som må ha spesialinfo opp, og jeg måtte ta vakten til vedkommende...

Jeg mener at hvis barnet ditt skal være med på fritidsaktiviteter, så krever det et minimum av engasjement og deltakelse fra foreldrene, og det betyr at man må være med i de aktuelle kanalene der info blir lagt ut.

Anonymkode: 19d9e...050

Du visste vel på forhånd at denne forelderen måtte ha spesoalinfo eller? Du hadde spart deg for mye jobb hvis du hadde gitt den spesialinfoen. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to barn og en straks ferdig med ungdomsskolen. Har ikke fb, synes det er en uting og presses til å bruke en udatert app bare for å få info. Skolen bruker Mail som er mere seriøst og synes det bør være ett must at alt i skolesammenheng informeres PR Mail. 
   Jeg varsler at jeg har ikke fb kort og greit. Ingen av de yngre bruker det lengre. 

Anonymkode: e85f0...5d5

Jeg har ikke Mail. 

Anonymkode: 8a5c4...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke Mail. 

Anonymkode: 8a5c4...1cf

Hvis du ikke har mail, hvordan fikk du deg bruker på denne siden? 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det går faktisk an å bry seg og ikke bare tenke at alt skal være så lettvint for meg meg meg. Når 5 barn skal inviteres og man ikke har hørt noe fra den ene, så kan man sende sms og spørre. Det koster ikke så mye. Mistenker at dette har skjedd to ganger på rad og at vi har går glipp av enda en vennegruppe da det skulle ha vært en før jul og vi ikke har hørt noe enda. Er det ingen som lurer på hvorfor ikke "Oda" kommer på vennegruppe? To ganger på rad. Lurer på om de engang vet vi er på gruppe. Skulle ønske man kunne bry seg litt mer om hverandre.

HI

 

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det går faktisk an å bry seg og ikke bare tenke at alt skal være så lettvint for meg meg meg. Når 5 barn skal inviteres og man ikke har hørt noe fra den ene, så kan man sende sms og spørre. Det koster ikke så mye. Mistenker at dette har skjedd to ganger på rad og at vi har går glipp av enda en vennegruppe da det skulle ha vært en før jul og vi ikke har hørt noe enda. Er det ingen som lurer på hvorfor ikke "Oda" kommer på vennegruppe? To ganger på rad. Lurer på om de engang vet vi er på gruppe. Skulle ønske man kunne bry seg litt mer om hverandre.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Ser du ikke selv hvor egoistisk og hyklersk du er? Det samme kan vi si om deg! Skulle ønske DU kunne bry deg litt mer om andre. Holdningen din nå er veldig "meg, meg, meg" og "mine prinsipper kommer først". Gjør i stedet det som er best for barnet ditt!

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det går faktisk an å bry seg og ikke bare tenke at alt skal være så lettvint for meg meg meg. Når 5 barn skal inviteres og man ikke har hørt noe fra den ene, så kan man sende sms og spørre. Det koster ikke så mye. Mistenker at dette har skjedd to ganger på rad og at vi har går glipp av enda en vennegruppe da det skulle ha vært en før jul og vi ikke har hørt noe enda. Er det ingen som lurer på hvorfor ikke "Oda" kommer på vennegruppe? To ganger på rad. Lurer på om de engang vet vi er på gruppe. Skulle ønske man kunne bry seg litt mer om hverandre.

HI

 

Anonymkode: b6ad9...c8a

Men kan du ikke bare spørre de andre foreldrene da? Kanskje de ikke har tenkt på at du ikke får beskjeden og tenker at du ikke bil at barnet skal være med.

Anonymkode: 027b4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det går faktisk an å bry seg og ikke bare tenke at alt skal være så lettvint for meg meg meg. Når 5 barn skal inviteres og man ikke har hørt noe fra den ene, så kan man sende sms og spørre. Det koster ikke så mye. Mistenker at dette har skjedd to ganger på rad og at vi har går glipp av enda en vennegruppe da det skulle ha vært en før jul og vi ikke har hørt noe enda. Er det ingen som lurer på hvorfor ikke "Oda" kommer på vennegruppe? To ganger på rad. Lurer på om de engang vet vi er på gruppe. Skulle ønske man kunne bry seg litt mer om hverandre.

HI

 

Anonymkode: b6ad9...c8a

Helt enig med deg, det er ikke mye arbeid å sende en sms. Men hvis foreldrene i klassen til barnet ditt tenker likt som majoriteten i denne tråden, er det visst det. Og det er veldig synd. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser du ikke selv hvor egoistisk og hyklersk du er? Det samme kan vi si om deg! Skulle ønske DU kunne bry deg litt mer om andre. Holdningen din nå er veldig "meg, meg, meg" og "mine prinsipper kommer først". Gjør i stedet det som er best for barnet ditt!

Anonymkode: 87271...376

Piss! 

Uansett har nå hi meldt seg inn i fb, om jeg ikke har lest feil. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg, det er ikke mye arbeid å sende en sms. Men hvis foreldrene i klassen til barnet ditt tenker likt som majoriteten i denne tråden, er det visst det. Og det er veldig synd. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Takk for forståelsen. Det er barna dette går utover og der har vi foreldre alle et felles ansvar for at ingen barn blir ekskludert. Og til dere som ikke har fått det med dere så har jeg nå fått meg facebook så jeg ikke skal gå glipp av fremtidige invitasjoner/info.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for forståelsen. Det er barna dette går utover og der har vi foreldre alle et felles ansvar for at ingen barn blir ekskludert. Og til dere som ikke har fått det med dere så har jeg nå fått meg facebook så jeg ikke skal gå glipp av fremtidige invitasjoner/info.

HI

Anonymkode: b6ad9...c8a

Da ser du jo også om det er noe annet dere har gtt glipp av.

Anonymkode: 027b4...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svar er nok litt preget av erfaring med noen ihuga facebook-hatere og kanskje litt fordommer.

Men min erfaring så langt er at de som setter seg på bakbeina om Facebook er litt...Vanskelige...ellers også. Det er de som skal problematisere alt på foreldremøtene, som henger seg opp i detaljer.

Skal jeg strekke meg ekstra for bekjente  på fritiden min må de være folk jeg liker. Facebookhatende møteplager som også er vaksineskeptiker, vel...den sms'en sendes nok bare på gode dager.

Anonymkode: 8b20e...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine svar er nok litt preget av erfaring med noen ihuga facebook-hatere og kanskje litt fordommer.

Men min erfaring så langt er at de som setter seg på bakbeina om Facebook er litt...Vanskelige...ellers også. Det er de som skal problematisere alt på foreldremøtene, som henger seg opp i detaljer.

Skal jeg strekke meg ekstra for bekjente  på fritiden min må de være folk jeg liker. Facebookhatende møteplager som også er vaksineskeptiker, vel...den sms'en sendes nok bare på gode dager.

Anonymkode: 8b20e...914

Dette er min erfaring, også. Man kan selvsagt være skeptisk til Facebook, men de som virkelig setter seg på bakbeina er gjerne kverulerende, storforlangende, og skaper problemer av alt. Sånne folk som får deg til å ville utløse brannalarmen på foreldremøte. :P 

Anonymkode: 87271...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg, det er ikke mye arbeid å sende en sms. Men hvis foreldrene i klassen til barnet ditt tenker likt som majoriteten i denne tråden, er det visst det. Og det er veldig synd. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Poenget er vel heller at de mulig ikke har lagt merke til at HI ikke er informert, men heller tror hun har ignorert. 

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget er vel heller at de mulig ikke har lagt merke til at HI ikke er informert, men heller tror hun har ignorert. 

Anonymkode: 4d8c7...ff5

Hvorfor tror du det? Det er da lett å se hvem som er medlem av en gruppe. Når de i tillegg er informert om at det ikke er alle som er på fb, bør de være obs. 

Anonymkode: f2b4b...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine svar er nok litt preget av erfaring med noen ihuga facebook-hatere og kanskje litt fordommer.

Men min erfaring så langt er at de som setter seg på bakbeina om Facebook er litt...Vanskelige...ellers også. Det er de som skal problematisere alt på foreldremøtene, som henger seg opp i detaljer.

Skal jeg strekke meg ekstra for bekjente  på fritiden min må de være folk jeg liker. Facebookhatende møteplager som også er vaksineskeptiker, vel...den sms'en sendes nok bare på gode dager.

Anonymkode: 8b20e...914

Synd det er barnet det går utover. Barnet skal ikke straffes selv om forelderen ikke er medlem på Facebook. Den som inviterer har et ansvar for å inkludere alle barna i gruppa. Det er virkelig ikke så vanskelig å invitere 5 barn. Etterlyse et svar til den/de som ikke har svart. 

 

Anonymkode: b6ad9...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...