Gå til innhold

Dere kristne. Blir dere triste av å tenke på at folk dere kjenner kanskje kommer til helvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, her har vi logikken! For det går jo ikke an å være kristen og samtidig gjøre noe ondt? 🤣😂

Det er imot kristendommen å begå onde handlinger, det stemmer.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

“My argument against God was that the universe seemed so cruel and unjust. But how had I got this idea of just and unjust? A man does not call a line crooked unless he has some idea of a straight line. What was I comparing this universe with when I called it unjust?”


― C.S. Lewis, Mere Christianity

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er imot kristendommen å begå onde handlinger, det stemmer.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg vil si det er en ond handling å være så dømmende

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil si det er en ond handling å være så dømmende

Anonymkode: 6425d...24d

Nei, det er derimot en god handling :)! 

Der kom et av poengene mine frem, at man har et forvridd syn på hva som er ondskap.

"Det er ondskap å si at andre begår ondskap". Nei, det er ikke det - derimot hadde det vært ondskap å kalle en ond handling for godhet.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det er derimot en god handling :)! 

Der kom et av poengene mine frem, at man har et forvridd syn på hva som er ondskap.

"Det er ondskap å si at andre begår ondskap". Nei, det er ikke det - derimot hadde det vært ondskap å kalle en ond handling for godhet.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Har du lest bibelen...? Der står det «døm ikke!»

Du er ingen god kristen. Du liker bare å føle deg litt bedre enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er derimot en god handling :)! 

Der kom et av poengene mine frem, at man har et forvridd syn på hva som er ondskap.

"Det er ondskap å si at andre begår ondskap". Nei, det er ikke det - derimot hadde det vært ondskap å kalle en ond handling for godhet.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg tror ikke du skal snakke så høyt om forvridd syn på ting

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Pashla skrev:

Har du lest bibelen...? Der står det «døm ikke!»

Du er ingen god kristen. Du liker bare å føle deg litt bedre enn andre.

Jeg dømmer ikke, jeg skiller bare mellom rett og galt. Du har misforstått hele bibelen :)

Men det gjør ikke noe, for deg, du skal jo ikke følge den uansett. Jeg føler meg ikke bedre enn alle andre, jeg prøver å oppfordre deg til å bli et bedre menneske. Og jeg vet at du kommer til å bli det ;) Som jeg skrev tidligere, det er jeg sikker på.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke du skal snakke så høyt om forvridd syn på ting

Anonymkode: 6425d...24d

Var det alt du kunne svare på det?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Har du lest bibelen...? Der står det «døm ikke!»

Du er ingen god kristen. Du liker bare å føle deg litt bedre enn andre.

Og du er forresten ingen god ateist, heller. Jeg ser tvil hos deg, du ser det bare ikke selv enda.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pashla skrev:

De fleste mennesker i verden er ikke kristne. De er likevel sosiale og finner måter å leve sammen på. De deler derfor inn handlinger i gode, mindre gode, likegyldige, onde og mer onde, og mange avskygninger i mellom - og det gjør de HELT uten å ha vurdert en kristen definisjon av ordet ond. 

Vet ikke helt hvorfor mange kristne mener de har hevd på å bruke et begrep, altså? Ordene og innholdet i dem eksisterer uavhengig av tro. 

Ja, det er mange som deler inn handlinger slik. (Du snakker om handlinger, ikke intensjoner?). Det forteller likevell ikke noe om hva du mener onskap er. Hva er det som gjør en handling ond? Hva skal til for ag et menneske skal være ondt? Kan dyr være onde? Hvorfor/hvorfor ikke?

I vår del av verden sto kristendomen så sentralt tidligere at det var naturlig for mennesker å leve uten å sette spørsmålstegn ved kirkens grunnleggende verdebsbilde og hvordan det påvirket tenkemåten til mennesket. I dag er det mange som tar avstand fra kirken, men de er fortsatt sterkt påvirket av kristendomens verdisyn. Det virker som om det også gjelder deg.

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er mange som deler inn handlinger slik. (Du snakker om handlinger, ikke intensjoner?). Det forteller likevell ikke noe om hva du mener onskap er. Hva er det som gjør en handling ond? Hva skal til for ag et menneske skal være ondt? Kan dyr være onde? Hvorfor/hvorfor ikke?

I vår del av verden sto kristendomen så sentralt tidligere at det var naturlig for mennesker å leve uten å sette spørsmålstegn ved kirkens grunnleggende verdebsbilde og hvordan det påvirket tenkemåten til mennesket. I dag er det mange som tar avstand fra kirken, men de er fortsatt sterkt påvirket av kristendomens verdisyn. Det virker som om det også gjelder deg.

Anonymkode: 2217b...88a

Kinesere og indere snakker også om godt og ondt. Deres verdensbilde er formet av flere tusen år med helt andre tradisjoner og ideer. Hvordan forklarer du det? 

Å typecaste meg er sånn sett ikke så interessant, og det «absolutte» kravet til at en bestemt handling er ond i alle situasjoner er ikke engang til stede i kristendommen. Selv kristne dreper andre, hvis det blir krig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du er forresten ingen god ateist, heller. Jeg ser tvil hos deg, du ser det bare ikke selv enda.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Der finnes heldigvis ikke kvalitetskriterier for ateister. Og de trenger ikke ta stilling til begreper som «tvil» ettersom de ikke identifiserer seg med «tro». 

Hos deg ser jeg at du vil lukte litt på rastafarireligionen til neste år og blir troende zoroaster før det er gått ti år, og så vil du senere bli hindu. Du vet det bare ikke selv ennå. Vi ateister sitter nemlig på en hellig lysfontene av indre visdom som gjør at vi kan bedømme andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Der finnes heldigvis ikke kvalitetskriterier for ateister. Og de trenger ikke ta stilling til begreper som «tvil» ettersom de ikke identifiserer seg med «tro». 

Hos deg ser jeg at du vil lukte litt på rastafarireligionen til neste år og blir troende zoroaster før det er gått ti år, og så vil du senere bli hindu. Du vet det bare ikke selv ennå. Vi ateister sitter nemlig på en hellig lysfontene av indre visdom som gjør at vi kan bedømme andre.

Det tviler jeg ikke på, veldig mange ateister strekker seg mot andre ting som f.eks. sjamanisme. Merkelig hvordan de "må ha noe å tro på".

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det alt du kunne svare på det?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Ja, det var det faktisk. Har ikke så mye mer å si til forvirrede kristenfanatikere som gjemmer seg bak Guds ord.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var det faktisk. Har ikke så mye mer å si til forvirrede kristenfanatikere som gjemmer seg bak Guds ord.

Anonymkode: 6425d...24d

Det er fint at du har personangrepene i orden da. Beviser bare at ateister ikke tror på ondskap.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Kinesere og indere snakker også om godt og ondt. Deres verdensbilde er formet av flere tusen år med helt andre tradisjoner og ideer. Hvordan forklarer du det? 

Å typecaste meg er sånn sett ikke så interessant, og det «absolutte» kravet til at en bestemt handling er ond i alle situasjoner er ikke engang til stede i kristendommen. Selv kristne dreper andre, hvis det blir krig.

Jeg vet for lite om kinesisk og indisk kultur til å kunne uttale meg om de har et begrep for "ondskap" og hva de eventuelt legger i det.  Drt synes jeg heller ikke er så interessant i denne sammenhengen. Jeg diskuterer med deg. Derfor er det hva du mener jeg er interessert i.

Hvis jeg forstår deg rett mener du onddskap finnes, men at Gud ikke finnes. For meg er det fulstendig ulogisk. Det er derfor mulig du legger noe helt annet i begrepet enn meg. Derfor spør jeg igjen. Hva mener du onskap er?

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du er forresten ingen god ateist, heller. Jeg ser tvil hos deg, du ser det bare ikke selv enda.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hva er en god ateist? Du mener jo at ateister er onde

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva er en god ateist? Du mener jo at ateister er onde

Anonymkode: 6425d...24d

Ikke god som i god, heller "flink".

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er fint at du har personangrepene i orden da. Beviser bare at ateister ikke tror på ondskap.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Er det værre at jeg kaller deg en forvirret kristenfantiker enn at du kaller meg ond uten tro på menneskeverd?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke god som i god, heller "flink".

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hva er en flink ateist da?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det værre at jeg kaller deg en forvirret kristenfantiker enn at du kaller meg ond uten tro på menneskeverd?

Anonymkode: 6425d...24d

Det er jo du som kaller deg det. Hvorfor skal du tro på mennesket, da? Hvordan vet du i det hele tatt at du eksisterer? 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er en flink ateist da?

Anonymkode: 6425d...24d

Det må være en som er flink til å forkynne religionen sin. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som kaller deg det. Hvorfor skal du tro på mennesket, da? Hvordan vet du i det hele tatt at du eksisterer? 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hvor har jeg kalt meg ond uten tro på menneskeverd?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Har du lest bibelen...? Der står det «døm ikke!»

Du har helt rett i det! Men, det står noe mer også, "...for at dere ikke skal dømmes". For ut fra det mål en dømmer andre vil en selv bli dømt. Men det står også at en skal kjenne treet på dets frukt. Det tre som bærer råtten frukt... Ikke bra tre.

Anonymkode: 4a0d0...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis himmelen kun er forbeholdt de som tror, og helvete er for resten, så vil jeg nesten tenke at gjengen i helvete blir en mye mer interessant gjeng. 

Anonymkode: 6f192...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...