Gå til innhold

Dere kristne. Blir dere triste av å tenke på at folk dere kjenner kanskje kommer til helvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Pashla skrev:

Tja, navn er irrelevant, men var det en prest og teologisk kompetent person, eller tanta til Beate? 

For hvis det er nok å «ha blitt fortalt» noe, så kan jo jeg si at jeg ble fortalt at dommedag er på fredag 22. november, og kreve å bli trodd? 

Hvem? Du tror jo ikke på dommedag engang :)  Du som ikke tror på noe, vil heller ikke bli trodd på noe.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, du er ond. Jeg ser det jo, bare se på måten du er mot andre mennesker på i dette forumet. 

Det du siterer bekrefter det jeg sier; Ondskap. Alle som er onde, har selv valgt å være det. De har muligheten til å være gode, men velger å være onde. 

Jeg tipper mesteparten av det du driver med, til hverdags, anser du som å være gode ting. Men du tar feil.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

På dette forumet er jeg aldri ond. Beklager, men du tar feil. Du trenger ikke å like meg, men det har aldri kommet et ondt ord fra meg til noen.

Du, derimot, påtar deg å dømme en vilt fremmed til helvete 🤣🤣🤣 Har du ikke lest boka, altså? Hva baserer du egentlig din tro på? Konsentrert selvrettferdighet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

På dette forumet er jeg aldri ond. Beklager, men du tar feil. Du trenger ikke å like meg, men det har aldri kommet et ondt ord fra meg til noen.

Du, derimot, påtar deg å dømme en vilt fremmed til helvete 🤣🤣🤣 Har du ikke lest boka, altså? Hva baserer du egentlig din tro på? Konsentrert selvrettferdighet? 

Jo, det har det definitivt gjort :) Jeg dømmer ingen til helvete, derimot har jeg skrevet mange ganger i denne tråden at det aldri er for sent. Ikke for deg, heller! 

Du tror du er tøff, og at du har så mye du skulle ha sagt, men når alt kommer til alt så hjelper det ikke. Det eneste som hjelper er å endre seg, og ta livet og det som skjer etter døden på alvor. Det er det eneste som vil gagne deg.

Og det skriver jeg til deg fordi jeg ønsker deg alt godt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg som bestemmer noe av dette :) Jeg har ingen makt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Da kan du heller ikke si at fravær er Gud er ondskap

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, egentlig ikke.

Ordet Helvete står ikke i grunntekstene til bibelen og ideen dukket ikke opp før ca år 700.

At bibelen er "Guds ord" betyr heller ikke at kirken mener Gud direkte har sakt det som står der. Det er en samling skrifter skrevet av mennesker for å forklare Gud, lære oss hvordan vi bør leve og vidreformidle historie. Hvis du tror du kan ta en og en setning fra hellige skrifter, det være seg Bibelen eller andre, og vurdere verdien og troverdigheten til religionen ut fra en bokstavtro tolkning av den, da har du misforstått totalt hva religion er.

Anonymkode: 2217b...88a

Snakker du på vegne av Den Norske Kirke nå...? Ikke at jeg er der så ofte, men altså: JO! Kirken kaller Bibelen for «Guds ord», det er institusjonens offisielle versjon. Så kan de utlegge og tolke tekster på mange måter, men selve forholdet til Bibelen er konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei da, han bestemmer ikke. Du har din egen frie vilje. Fri vilje til å få kreft, denguefeber og ALS. Dessuten er det ved egen vilje man vokser opp  i I hjem med psykisk-, fysisk-, og seksuell vold, sultkatastrofer og i krigssoner. Det Gud gjør, er visst nok å gi deg styrken til å takle det. Flott å vite at en Gud som burde ha muligheten til å stoppe alt faenskap, i det minste gir deg et klapp på skulderen når du egentlig vil legge deg ned å dø. Det er raust. 

Anonymkode: c5d46...343

Mener du at vi VELGER å få kreft, ALS etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da kan du heller ikke si at fravær er Gud er ondskap

Anonymkode: 6425d...24d

Jo, det kan jeg... Fordi det er det som er sant.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det har det definitivt gjort :) Jeg dømmer ingen til helvete, derimot har jeg skrevet mange ganger i denne tråden at det aldri er for sent. Ikke for deg, heller! 

Du tror du er tøff, og at du har så mye du skulle ha sagt, men når alt kommer til alt så hjelper det ikke. Det eneste som hjelper er å endre seg, og ta livet og det som skjer etter døden på alvor. Det er det eneste som vil gagne deg.

Og det skriver jeg til deg fordi jeg ønsker deg alt godt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Kan du komme med et eksempel på noe ondt jeg har gjort eller sagt til noen? Bør være lett, jeg har vært fast inventar her siden 2005, skulle være en smal sak å finne noe ondt hvis du har rett i at jeg er ond.

Livet etter døden opptar meg ellers mindre enn livet før døden, siden sistnevnte er alt vi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Snakker du på vegne av Den Norske Kirke nå...? Ikke at jeg er der så ofte, men altså: JO! Kirken kaller Bibelen for «Guds ord», det er institusjonens offisielle versjon. Så kan de utlegge og tolke tekster på mange måter, men selve forholdet til Bibelen er konstant.

Den norske kirke er ødelagt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Kan du komme med et eksempel på noe ondt jeg har gjort eller sagt til noen? Bør være lett, jeg har vært fast inventar her siden 2005, skulle være en smal sak å finne noe ondt hvis du har rett i at jeg er ond.

Livet etter døden opptar meg ellers mindre enn livet før døden, siden sistnevnte er alt vi har. 

Det bør du heller gå i deg selv og finne. 

Det du skriver i denne setningen er også ondskap. Men hvorfor bryr du deg, egentlig? Du tror jo ikke på ondskap engang. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan jeg... Fordi det er det som er sant.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Men da mener du jo at mennesker uten tro er onde da.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men da mener du jo at mennesker uten tro er onde da.

Anonymkode: 6425d...24d

Ja. Men det behøver jo ikke å ha noe å si; mennesker uten tro tror ikke på ondskap og godhet. De tror alt er relativt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem? Du tror jo ikke på dommedag engang :)  Du som ikke tror på noe, vil heller ikke bli trodd på noe.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Spørsmålet var om personen som kom med påstanden hadde noen som helst autoritet til å si det - hadde hun/han f eks noen bibelstudier bak seg? Eller er det på linje med «vi snakket litt om det i tensinggruppa, og noen sa ditt og datt.» 

Men du kan jo bare omgå spørsmålet når det blir for konkret. Det er i god kristen tradisjon. Da heter det at «vi mennesker ikke er i stand til å forstå»... og især vi hedningene, vi mangler jo profetiske åpenbaringer og sanseopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det bør du heller gå i deg selv og finne. 

Det du skriver i denne setningen er også ondskap. Men hvorfor bryr du deg, egentlig? Du tror jo ikke på ondskap engang. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hva er ondt i den setningen?

Ehhh... «du tror jo ikke på ondskap»? Hvis du skal diskutere, må du venne deg av med å legge ord i munnen på andre. Jeg trenger ikke tro, jeg observerer at der fins ondskap. Bl a hos prester som misbruker barn i den katolske kirken, og som får institusjonens hjelp til å skjule det. Dét er ondskap - men ikke fravær av Gud! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men det behøver jo ikke å ha noe å si; mennesker uten tro tror ikke på ondskap og godhet. De tror alt er relativt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Man tror jo på det onde eller gode i mennesker, man er jo ikke blottet for menneskelighet selv om man ikke tror.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Spørsmålet var om personen som kom med påstanden hadde noen som helst autoritet til å si det - hadde hun/han f eks noen bibelstudier bak seg? Eller er det på linje med «vi snakket litt om det i tensinggruppa, og noen sa ditt og datt.» 

Men du kan jo bare omgå spørsmålet når det blir for konkret. Det er i god kristen tradisjon. Da heter det at «vi mennesker ikke er i stand til å forstå»... og især vi hedningene, vi mangler jo profetiske åpenbaringer og sanseopplevelser.

Ja, hn hadde autoritet til å si det. 

 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Men det behøver jo ikke å ha noe å si; mennesker uten tro tror ikke på ondskap og godhet. De tror alt er relativt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Det vet ikke du noe om, for du kan ikke snakke på vegne av en gruppe du ikke er del av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke nødvendigvis, noen vil tro uten å få det til. Men et fravær av Gud innebærer ondskap, ja. Siden Gud står for alt godt. 

Det er mange forskrudde mennesker med forvridde tanker som ikke forstår forskjellen på godhet og ondskap, da. Mennesker som ikke engang tror på ondskap, pure ateister.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Men hvis Gud er godhet, hvorfor er ikke alle de som tror gode mennesker da?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Hva er ondt i den setningen?

Ehhh... «du tror jo ikke på ondskap»? Hvis du skal diskutere, må du venne deg av med å legge ord i munnen på andre. Jeg trenger ikke tro, jeg observerer at der fins ondskap. Bl a hos prester som misbruker barn i den katolske kirken, og som får institusjonens hjelp til å skjule det. Dét er ondskap - men ikke fravær av Gud! 

Så du tror faktisk på ondskap? Da erkjenner du samtidig at Gud eksisterer, for hvem er det som har bestemt hva som er ondskap og godhet, er det du? Eller naboen din? Donald Trump, kanskje? 

De prestene der kan du få gratis, de kommer til helvete og ikke et mikrogram av sjelen til de monstrene der er kristne. De har infiltrert kirken for å ødelegge, og kun for å ødelegge, og har aldri vært kristne engang.

Det samme gjelder forsåvidt den nåværende paven. Ingen liker ham. De har valgt å være onde, og støtte ondskap. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den norske kirke er ødelagt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Så dermed er bibelen IKKE Guds ord mer? Eller er den det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Så dermed er bibelen IKKE Guds ord mer? Eller er den det? 

Joda, men den må tolkes. 

Det har jo ingenting med den norske kirke å gjøre.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Det vet ikke du noe om, for du kan ikke snakke på vegne av en gruppe du ikke er del av.

Det er ikke jeg som har bestemt det, det er de selv som har bestemt det :)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...