Gå til innhold

Dere kristne. Blir dere triste av å tenke på at folk dere kjenner kanskje kommer til helvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må være en som er flink til å forkynne religionen sin. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Det går ikke an å forkynne en ikke-religion...

Jeg syns heller ikke du er så flink til å forkynne din, hvis du vil vite det - jeg tviler på om du har fått så særlig mange på gli i dag!😆😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet for lite om kinesisk og indisk kultur til å kunne uttale meg om de har et begrep for "ondskap" og hva de eventuelt legger i det.  Drt synes jeg heller ikke er så interessant i denne sammenhengen. Jeg diskuterer med deg. Derfor er det hva du mener jeg er interessert i.

Hvis jeg forstår deg rett mener du onddskap finnes, men at Gud ikke finnes. For meg er det fulstendig ulogisk. Det er derfor mulig du legger noe helt annet i begrepet enn meg. Derfor spør jeg igjen. Hva mener du onskap er?

Anonymkode: 2217b...88a

Å skade andre. Mennesker, dyr, samfunn, miljø: å skade noe av dette uten at det er helt nødvendig, eller å skade det for vinnings skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pashla skrev:

Å skade andre. Mennesker, dyr, samfunn, miljø: å skade noe av dette uten at det er helt nødvendig, eller å skade det for vinnings skyld.

Da er vi onde alle sammen. Vi klasker mygg, hugger trær for å bygge hus, kjører bil, tråkker på gresset, sår gress, asfalterer gårdsplassen, farger hår osv. Vi kan jo ikke leve uten å være onde med den forståelsen av ordet.

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er vi onde alle sammen. Vi klasker mygg, hugger trær for å bygge hus, kjører bil, tråkker på gresset, sår gress, asfalterer gårdsplassen, farger hår osv. Vi kan jo ikke leve uten å være onde med den forståelsen av ordet.

Anonymkode: 2217b...88a

Å hugge trær for å ha et sted å bo er nødvendig, ikke ondskap. Vi fortjener også å leve. Så derfor nevnte jeg "nødvendig" i innlegget mitt, du så det kanskje ikke?

Men ja, vi mennesker gjør alle, ALLE, både gode og onde ting. Ingen kan leve uten å innimellom gjøre noe som er dårlig. Men dersom man ikke søker en himmel og heller ikke frykter et helvete, så er ikke perfeksjon et mål heller. Og de handlingene vi gjør trenger ikke å definere oss. Som den andre anonyme her gjør "når en kristen forgriper seg på et barn er han ikke lenger en kristen" - det er jo tull. Hun omdefinerer både personen og religionen hans, for nå kommer handlingen og står i veien? Det stemmer ikke, det kan hun ikke. Han ER fortsatt en kristen, selv om han gjorde en ond handling. Hun kan ikke kaste ham ut av trosfellesskapet selv om hun misliker å være del av samme tro som han...

Men for oss som ikke tror på helvete, så trenger vi ikke avskrive våre muligheter etter at vi har gjort en feil, vi kan endre på oss selv og gjøre bedre handlinger i framtida. Hvis vi har drevet med sløsing, kan vi begynne å leve mer bærekraftig. Hvis vi har brutt lover, kan vi bli lovlydige. Og det fine er: vi kan gjøre det som del av et kontinuum, der den gode og den onde delen av oss selv hele tiden er med, men uten at vi trenger en entydig og fastslått merkelapp for resten av evigheten. Det handler om hvilken av ulvene du velger å mate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...