Gå til innhold

Dere kristne. Blir dere triste av å tenke på at folk dere kjenner kanskje kommer til helvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Pashla skrev:

Snakker du på vegne av Den Norske Kirke nå...? Ikke at jeg er der så ofte, men altså: JO! Kirken kaller Bibelen for «Guds ord», det er institusjonens offisielle versjon. Så kan de utlegge og tolke tekster på mange måter, men selve forholdet til Bibelen er konstant.

Nei, jeg snakker ikke på vegne av Den Norske Kirke. Det kan de klare fint selv hvis du spør.

Hvilket "forhold til Bibelen" er det du mener er konstant. Her forstår jeg ikke hva du mener.

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så du tror faktisk på ondskap? Da erkjenner du samtidig at Gud eksisterer, for hvem er det som har bestemt hva som er ondskap og godhet, er det du? Eller naboen din? Donald Trump, kanskje? 

De prestene der kan du få gratis, de kommer til helvete og ikke et mikrogram av sjelen til de monstrene der er kristne. De har infiltrert kirken for å ødelegge, og kun for å ødelegge, og har aldri vært kristne engang.

Det samme gjelder forsåvidt den nåværende paven. Ingen liker ham. De har valgt å være onde, og støtte ondskap. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

La meg høre om jeg forstår deg rett: for å kunne mene at ondskap eksisterer MÅ man også mene at Gud eksisterer? Ondskap kan ikke finnes uten at Gud finnes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis Gud er godhet, hvorfor er ikke alle de som tror gode mennesker da?

Anonymkode: 6425d...24d

Fordi de er mennesker. 

Ingen mennesker er ufeilbarlige, ingen er perfekte og ingen gjør rett hver dag hele livet sitt. Det er derfor vi har tilgivelse av synder, det er derfor Jesus døde på korset. Han døde ikke bare for alle menneskene, han døde for deg. For at du skal bli tilgitt dine synder. 

Alle gjør feil, og om man virkelig angrer vil man bli tilgitt. Mennesker som begår onde handlinger, og ikke angrer, er onde mennesker. Noen ganger ubevisst onde, men likefullt onde.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg snakker ikke på vegne av Den Norske Kirke. Det kan de klare fint selv hvis du spør.

Hvilket "forhold til Bibelen" er det du mener er konstant. Her forstår jeg ikke hva du mener.

Anonymkode: 2217b...88a

Kirkens forhold til bibelen som enten «menneskeskapte tekster med stort rom for fortolkning og tidsmessig tilpassing» eller «Guds ord, nedskrevet av mennesker, med bare begrenset rom for fortolkning». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke jeg som har bestemt det, det er de selv som har bestemt det :)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg har ikke bestemt det nei

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Kirkens forhold til bibelen som enten «menneskeskapte tekster med stort rom for fortolkning og tidsmessig tilpassing» eller «Guds ord, nedskrevet av mennesker, med bare begrenset rom for fortolkning». 

Det kommer an på hvem du spør, jeg kan lære deg at innen kristendommen finnes det utrolig mange forskjellige veier. Det finnes selvfølgelig kun 1 rett vei, men du har jo utrolig mange forskjellige sekter. Og så har du anglikanere, protestanter, katolikker, ortodokse kristne. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke bestemt det nei

Anonymkode: 6425d...24d

Da har du ikke tenkt over hva du tror på. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pashla skrev:

Hva er ondt i den setningen?

Ehhh... «du tror jo ikke på ondskap»? Hvis du skal diskutere, må du venne deg av med å legge ord i munnen på andre. Jeg trenger ikke tro, jeg observerer at der fins ondskap. Bl a hos prester som misbruker barn i den katolske kirken, og som får institusjonens hjelp til å skjule det. Dét er ondskap - men ikke fravær av Gud! 

Hva mener du "ondskap" er?

Mange kristne bruker ordet om "fravær av gud" eller "mot guds vilje", men ettersom du ikke tror det finnes noen gud må du mene det betyr noe annet.

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke tenkt over hva du tror på. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hvorfor mener du det?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor mener du det?

Anonymkode: 6425d...24d

Fordi du ateister tror på en nullhypotese.

Det vil si at det ikke eksisterer faste holdepunkter for hva som er rett og galt, det kommer an på øyet som ser og er opp til individet å vurdere.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hvem du spør, jeg kan lære deg at innen kristendommen finnes det utrolig mange forskjellige veier. Det finnes selvfølgelig kun 1 rett vei, men du har jo utrolig mange forskjellige sekter. Og så har du anglikanere, protestanter, katolikker, ortodokse kristne. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Du har virkelig ingen ting du kan «lære» meg. Beklager, altså, men din kristendomskunnskap og bibelkunnskap er under måtelig. Min er grundig, og nettopp derfor tror jeg ikke... jo mer man leser, desto mer umulig blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Du har virkelig ingen ting du kan «lære» meg. Beklager, altså, men din kristendomskunnskap og bibelkunnskap er under måtelig. Min er grundig, og nettopp derfor tror jeg ikke... jo mer man leser, desto mer umulig blir det.

De fleste "kjente kristne" var ateister først ;) Tenk litt på det. Jeg tror at du, om enn ikke innen ti år, i løpet av livet vil finne troen. Det er jeg helt sikker på.

Jeg svarte fordi spørsmålet ditt viste hvor lite du vet om kristendommen, du trodde altså at det var en fasit for alle sektene og retningene.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi du ateister tror på en nullhypotese.

Det vil si at det ikke eksisterer faste holdepunkter for hva som er rett og galt, det kommer an på øyet som ser og er opp til individet å vurdere.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Du kan ikke snakke på vegne av «ateister». Du vet ingen ting om dem. De er heller ikke en ensartet gruppe som mener det samme, de har nemlig ikke byttet ut kristenguden med ateistguden. De har bare latt være å tro på kristenguden OGSÅ, på samme måte som du har latt være å tro på Odin, Allah, Teutates, Zevs og Zaratustra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De fleste "kjente kristne" var ateister først ;) Tenk litt på det. Jeg tror at du, om enn ikke innen ti år, i løpet av livet vil finne troen. Det er jeg helt sikker på.

Jeg svarte fordi spørsmålet ditt viste hvor lite du vet om kristendommen, du trodde altså at det var en fasit for alle sektene og retningene.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Nei, jeg gjorde ikke det. Jeg siterte og spurte en annen bruker om hun snakket på vegne av den norske kirke når hun brukte uttrykket «kirken» og deretter prøvde å forklare/modifisere hva «kirken mener». Du blandet deg inn i noe du ikke skjønte. Les tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi du ateister tror på en nullhypotese.

Det vil si at det ikke eksisterer faste holdepunkter for hva som er rett og galt, det kommer an på øyet som ser og er opp til individet å vurdere.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg har aldri sagt at jeg er ateist, det er det du som har stemplet meg som.  Det å vite hva som er rett og galt, er uansett ikke forbeholdt kristne.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener du "ondskap" er?

Mange kristne bruker ordet om "fravær av gud" eller "mot guds vilje", men ettersom du ikke tror det finnes noen gud må du mene det betyr noe annet.

Anonymkode: 2217b...88a

De fleste mennesker i verden er ikke kristne. De er likevel sosiale og finner måter å leve sammen på. De deler derfor inn handlinger i gode, mindre gode, likegyldige, onde og mer onde, og mange avskygninger i mellom - og det gjør de HELT uten å ha vurdert en kristen definisjon av ordet ond. 

Vet ikke helt hvorfor mange kristne mener de har hevd på å bruke et begrep, altså? Ordene og innholdet i dem eksisterer uavhengig av tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Du kan ikke snakke på vegne av «ateister». Du vet ingen ting om dem. De er heller ikke en ensartet gruppe som mener det samme, de har nemlig ikke byttet ut kristenguden med ateistguden. De har bare latt være å tro på kristenguden OGSÅ, på samme måte som du har latt være å tro på Odin, Allah, Teutates, Zevs og Zaratustra. 

Vet jeg ingenting om dem? Nei - det har nok du førstehåndskunnskap om :)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri sagt at jeg er ateist, det er det du som har stemplet meg som.  Det å vite hva som er rett og galt, er uansett ikke forbeholdt kristne.

Anonymkode: 6425d...24d

Det er mange religiøse som tror på rett og galt, men mange tar feil. Det finnes kun én sannhet.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

De fleste mennesker i verden er ikke kristne. De er likevel sosiale og finner måter å leve sammen på. De deler derfor inn handlinger i gode, mindre gode, likegyldige, onde og mer onde, og mange avskygninger i mellom - og det gjør de HELT uten å ha vurdert en kristen definisjon av ordet ond. 

Vet ikke helt hvorfor mange kristne mener de har hevd på å bruke et begrep, altså? Ordene og innholdet i dem eksisterer uavhengig av tro. 

Ja, for eksempel stammer som begraver levende barn fordi de ikke vil ha dem. De har definert hva godhet og ondskap er, helt på egenhånd og i fravær av kristendommen. 

Eller folk som mener man skal kjønnslemleste andre mennesker, det har også blitt bestemt helt på egenhånd. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at kristne som skal være gode og fulle av nestekjærlighet er så dømmende mot mennesker som ikke tror på det samme som de selv.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vet jeg ingenting om dem? Nei - det har nok du førstehåndskunnskap om :)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg har kun førstehåndskunnskap om meg selv. Og det gjelder alle mennesker. Din hang til å gruppere og si «ateister tror jo ditt og datt» ville muligens ha hatt en viss tyngde hvis «ateist» var navnet på en tro og den troen hadde en bok å følge, og du hadde lest hele boka ...men oopps, det var jo omvendt her, gitt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange religiøse som tror på rett og galt, men mange tar feil. Det finnes kun én sannhet.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Og bare ett menneske som besitter den, og det er du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for eksempel stammer som begraver levende barn fordi de ikke vil ha dem. De har definert hva godhet og ondskap er, helt på egenhånd og i fravær av kristendommen. 

Eller folk som mener man skal kjønnslemleste andre mennesker, det har også blitt bestemt helt på egenhånd. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Du unngår behendig et par spørsmål her i tråden. Er det en «stamme» som voldtar smågutter som takk for deres tjeneste som altergutter da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at kristne som skal være gode og fulle av nestekjærlighet er så dømmende mot mennesker som ikke tror på det samme som de selv.

Anonymkode: 6425d...24d

Det er ikke å dømme, det er å forkynne sannheten. Så kan man selv velge å forholde seg til det eller ikke, men rett og galt er sort og hvitt og man kan ikke gå rundt grøten. 

Det er ikke å dømme at man forteller folk at de gjør feil. Det er et forsøk på å hjelpe vedkommende å gå riktig.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken autoritet har du? Er du konge?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Å spille dum er usjarmerende. Jeg kan utdype; hadde hun/han autoritet i form av teologisk embedseksamen? Eller tilsvarende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...