Gå til innhold

Dere kristne. Blir dere triste av å tenke på at folk dere kjenner kanskje kommer til helvete?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Pashla skrev:

Jeg har kun førstehåndskunnskap om meg selv. Og det gjelder alle mennesker. Din hang til å gruppere og si «ateister tror jo ditt og datt» ville muligens ha hatt en viss tyngde hvis «ateist» var navnet på en tro og den troen hadde en bok å følge, og du hadde lest hele boka ...men oopps, det var jo omvendt her, gitt! 

Nei, der røpet du deg selv igjen! Ikke alle kristne følger bibelen slik du skisserer her, heller. Mange sekter tolker også bibelen på sin egen måte. Noe som forsåvidt ikke er riktig, men det skjer likevel. 

Alle ateister er like i det at de ikke tror på en gud, eller guder. Og det får konsekvenser du enda ikke forstår. Det er de konsekvensene som binder dem sammen. Hvorfor tror du på ondskap, sa du?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Pashla skrev:

Og bare ett menneske som besitter den, og det er du? 

Det har jeg aldri sagt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du tror faktisk på ondskap? Da erkjenner du samtidig at Gud eksisterer, for hvem er det som har bestemt hva som er ondskap og godhet, er det du? Eller naboen din? Donald Trump, kanskje? 

De prestene der kan du få gratis, de kommer til helvete og ikke et mikrogram av sjelen til de monstrene der er kristne. De har infiltrert kirken for å ødelegge, og kun for å ødelegge, og har aldri vært kristne engang.

Det samme gjelder forsåvidt den nåværende paven. Ingen liker ham. De har valgt å være onde, og støtte ondskap. 

Anonymkode: 1e5b7...c8d

La meg høre om jeg forstår deg rett: for å kunne mene at ondskap eksisterer MÅ man også mene at Gud eksisterer? Ondskap kan ikke finnes uten at Gud finnes? 

Lurer fortsatt på denne. Uten Gud, ingen ondskap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Du unngår behendig et par spørsmål her i tråden. Er det en «stamme» som voldtar smågutter som takk for deres tjeneste som altergutter da? 

De er ikke kristne, som sagt. Les tråden, du ;)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pashla skrev:

Kirkens forhold til bibelen som enten «menneskeskapte tekster med stort rom for fortolkning og tidsmessig tilpassing» eller «Guds ord, nedskrevet av mennesker, med bare begrenset rom for fortolkning». 

Begge alternativene inneholder et element av tolkning, større eller mindre, 

Det finnes veldig mange reilgiøse rettninger og ulike kirkesamfunn samarbeider mye. Selv om vi ikke bestandig er helt enige om hva som er den beste tolkningen eller hvordan man skal leve, i detalj, betyr ikke det at man tror at det ene er mye bedre enn det andre.

Så vidt meg bekjent er det få reøigiøse trossamfunn som tror på et fysisk helvete. Begrepet brukes noen ganger som motsettning til himmelen, men slik jeg oppfatter det betyr det bare "fravær av Gud". For en kristen kan det virke vondt og skremmende. Jeg synes synd på dem som skal dø eller har mistet noen og som tror at det ikke er noe etter døden. Det må være trist og på sett og vis gjøre livet helt meningsløst. 

Anonymkode: 2217b...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

La meg høre om jeg forstår deg rett: for å kunne mene at ondskap eksisterer MÅ man også mene at Gud eksisterer? Ondskap kan ikke finnes uten at Gud finnes? 

Lurer fortsatt på denne. Uten Gud, ingen ondskap? 

Uten Gud, bare ondskap.Fordi et fravær av Gud er ondskap.

La meg stille deg et spørsmål:
Du tror ikke på Gud.

Hvorfor hater du da Gud?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri sagt.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Indirekte, jo. Paven er dust; den katolske kirke er bare lureri, den norske kirke er ødelagt, «mange kristne» vet ikke hva de snakker om eller tar feil eller har ikke den rette innstillingen - det er oppsummert det du har påstått her i tråden. Til nå er det kun deg selv og tanta til Beate som nyter noen form for troverdighet. 

Beklager, men dette er for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke å dømme, det er å forkynne sannheten. Så kan man selv velge å forholde seg til det eller ikke, men rett og galt er sort og hvitt og man kan ikke gå rundt grøten. 

Det er ikke å dømme at man forteller folk at de gjør feil. Det er et forsøk på å hjelpe vedkommende å gå riktig.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

For noe tull. Det er ren og skjær dømming, ikke pakk det inn som noe annet. Å fremstå som godheten selv, samtidig som dømmer folk som ikke passer inn i den snevre malen, er hyklersk.

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uten Gud, bare ondskap.Fordi et fravær av Gud er ondskap.

La meg stille deg et spørsmål:
Du tror ikke på Gud.

Hvorfor hater du da Gud?

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hvor har du det fra at jeg hater en ikke-eksisterende størrelse? Slutt å legge andre ord i munnen som de ikke sier, du. Det er en rensligere debatteknikk. Hvorfor hater DU enhjørninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er ikke kristne, som sagt. Les tråden, du ;)

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Du har bestemt at de ikke er kristne mener du vel?

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Indirekte, jo. Paven er dust; den katolske kirke er bare lureri, den norske kirke er ødelagt, «mange kristne» vet ikke hva de snakker om eller tar feil eller har ikke den rette innstillingen - det er oppsummert det du har påstått her i tråden. Til nå er det kun deg selv og tanta til Beate som nyter noen form for troverdighet. 

Beklager, men dette er for dumt.

Nei, jeg har ikke sagt det du skriver her. Så her lyver du.

Og så konkluderer du, ved enden av løgnen, med at "dette er for dumt"; det har du rett i. Måten du argumenterer på er ikke annet enn dum, ikke bare for deg selv, men for de som deler ditt ateistiske livssyn.

Den norske kirke er ødelagt, det er helt sant. Paven bør miste stillingen sin, det er helt sant. Men den katolske kirke er ikke lureri, i seg selv. Jeg har ikke sagt at alle prestene er sånn heller, men det sier seg selv at om en prest er seriemorder, så er han ikke kristen. For det er imot kristendommen, det er så grovt imot det, at han bevisst har valgt å gå over "på den andre siden". Han kunne like gjerne vært ateist i en eller annen klubb, og da av den personen som ikke tror på menneskeverd.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Hvor har du det fra at jeg hater en ikke-eksisterende størrelse? Slutt å legge andre ord i munnen som de ikke sier, du. Det er en rensligere debatteknikk. Hvorfor hater DU enhjørninger? 

Det er jo åpenbart at du gjør det, ellers hadde du ikke vært såpass aggressiv og brukt såpass mye tid på det som du alltid gjør :) Det må være et ømt punkt her.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt meg bekjent er det få reøigiøse trossamfunn som tror på et fysisk helvete. Begrepet brukes noen ganger som motsettning til himmelen, men slik jeg oppfatter det betyr det bare "fravær av Gud". For en kristen kan det virke vondt og skremmende. Jeg synes synd på dem som skal dø eller har mistet noen og som tror at det ikke er noe etter døden. Det må være trist og på sett og vis gjøre livet helt meningsløst. 

Anonymkode: 2217b...88a

Så hvis det er vondt og skremmende, redigerer vi det bare ut av trosgrunnlaget selv om det står i troens hellige skrifter... vet ikke om dette gjorde det noe bedre, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har bestemt at de ikke er kristne mener du vel?

Anonymkode: 6425d...24d

Nei, de har selv bestemt at de ikke er kristne.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe tull. Det er ren og skjær dømming, ikke pakk det inn som noe annet. Å fremstå som godheten selv, samtidig som dømmer folk som ikke passer inn i den snevre malen, er hyklersk.

Anonymkode: 6425d...24d

Jeg fremstår ikke som godheten selv, hvor tar du det fra? Det eneste jeg gjør er å skrive det som er sant: Det finnes godhet, og ondskap. 

Jeg dømmer ingen, jeg prøver bare å fortelle sannheten slik at folk kan velge å forholde seg til det. I dagens samfunn blir man lurt hver dag, det er på tide at det stopper.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke sagt det du skriver her. Så her lyver du.

Og så konkluderer du, ved enden av løgnen, med at "dette er for dumt"; det har du rett i. Måten du argumenterer på er ikke annet enn dum, ikke bare for deg selv, men for de som deler ditt ateistiske livssyn.

Den norske kirke er ødelagt, det er helt sant. Paven bør miste stillingen sin, det er helt sant. Men den katolske kirke er ikke lureri, i seg selv. Jeg har ikke sagt at alle prestene er sånn heller, men det sier seg selv at om en prest er seriemorder, så er han ikke kristen. For det er imot kristendommen, det er så grovt imot det, at han bevisst har valgt å gå over "på den andre siden". Han kunne like gjerne vært ateist i en eller annen klubb, og da av den personen som ikke tror på menneskeverd.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Jeg lyver ikke. I denne tråden er alle andre ifølge deg kun vantro, de eneste som vet noe er du og en person du siterer, men du vil ikke si hva slags autoritet hun/han har. 

Lavmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Så hvis det er vondt og skremmende, redigerer vi det bare ut av trosgrunnlaget selv om det står i troens hellige skrifter... vet ikke om dette gjorde det noe bedre, men ok.

Nei, kristendommen er i aller høyeste grad bygget på gudfryktighet. Også i 2019.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

Jeg lyver ikke. I denne tråden er alle andre ifølge deg kun vantro, de eneste som vet noe er du og en person du siterer, men du vil ikke si hva slags autoritet hun/han har. 

Lavmål. 

Du har nok mye autoritet selv, si meg, er du kona til Richard Dawkins? Som er én av ateistenes "hellige profeter".

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Jeg lyver ikke. I denne tråden er alle andre ifølge deg kun vantro, de eneste som vet noe er du og en person du siterer, men du vil ikke si hva slags autoritet hun/han har. 

Lavmål. 

Men løgn, hva er det, da? 
Du vet jo ikke hva sannheten er engang, hvorfor tror du på løgn..

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo åpenbart at du gjør det, ellers hadde du ikke vært såpass aggressiv og brukt såpass mye tid på det som du alltid gjør :) Det må være et ømt punkt her.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Hva er aggressivt her? 

Jeg er totalt saklig og siterer bibelens eget innhold, hver gang, men møtes av alle mulige selvoppdiktede teser og teorier som du og andre påståtte kristne kaster om dere med - men aldri om de tesene baserer seg på den boka dere SIER dere følger. Så min eneste ømme tå er at det er mange som lyver på seg en religion de ikke vet filla om, utbrer seg om et evangelium de aldri har lest og i det hele tatt tråkker på all logisk etterrettelighet.

Sånne som du krenker rasjonaliteten. Som er min eneste religion. Og det ser jeg ingen grunn til ikke å nedkjempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har nok mye autoritet selv, si meg, er du kona til Richard Dawkins? Som er én av ateistenes "hellige profeter".

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Ateister har ikke hellige profeter. Og jeg trenger ingen autoritet for å undersøke en påstands gyldighet; det er basalkunnskap som vi lærer på ex.phil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg har ikke sagt det du skriver her. Så her lyver du.

Og så konkluderer du, ved enden av løgnen, med at "dette er for dumt"; det har du rett i. Måten du argumenterer på er ikke annet enn dum, ikke bare for deg selv, men for de som deler ditt ateistiske livssyn.

Den norske kirke er ødelagt, det er helt sant. Paven bør miste stillingen sin, det er helt sant. Men den katolske kirke er ikke lureri, i seg selv. Jeg har ikke sagt at alle prestene er sånn heller, men det sier seg selv at om en prest er seriemorder, så er han ikke kristen. For det er imot kristendommen, det er så grovt imot det, at han bevisst har valgt å gå over "på den andre siden". Han kunne like gjerne vært ateist i en eller annen klubb, og da av den personen som ikke tror på menneskeverd.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Så seriemordere og prester som har voldtatt smågutter er ikke lenger kristne, men blitt ateister siden ateister er på den onde siden og kke tror på menneskeverd? Men dømmende er du altså ikke....

Anonymkode: 6425d...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men løgn, hva er det, da? 
Du vet jo ikke hva sannheten er engang, hvorfor tror du på løgn..

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Du må slutte å prøve å definere andre. Det er usaklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så seriemordere og prester som har voldtatt smågutter er ikke lenger kristne, men blitt ateister siden ateister er på den onde siden og kke tror på menneskeverd? Men dømmende er du altså ikke....

Anonymkode: 6425d...24d

Ja, her har vi logikken! For det går jo ikke an å være kristen og samtidig gjøre noe ondt? 🤣😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så seriemordere og prester som har voldtatt smågutter er ikke lenger kristne, men blitt ateister siden ateister er på den onde siden og kke tror på menneskeverd? Men dømmende er du altså ikke....

Anonymkode: 6425d...24d

Folk som vender seg bort fra Gud, er ikke lenger kristne. Det stemmer. 

Og det skjer ikke fordi jeg sier det, det skjer fordi de, helt selv, tar valget om å ikke lenger være kristne.

Anonymkode: 1e5b7...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...