Gå til innhold

Juridisk abort... burde det være lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Voldtekt er galt uansett hvem som blir voldtatt. Det er et LANGT større problem at kvinner (og barn) blir voldtatte. Kvinner og barn betaler resten av livet for voldtekter, noen menn må også det.

Mannen bør anmelde kvinnen om han blir voldtatt, så tar rettsstaten seg av det strafferettslige. Men ja, han må nok, på lik linje med mange kvinner og barn, betale resten av livet for voldtekten.

 

 

Anonymkode: 5f7da...54c

Ser du noen kvinne betale en månedlig sum til sin voldtektsmann?

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mor kam unngå å sitte i denne «fellen» ved å ta abort. Om hun er fullstendig klar over at farlige vil vite av barnet, så er det HUN som velger å sette et barn til verden uten en far. Barnet vil hele livet vite at det ikke var ønsket av en foreldrene. Mors egoisme skapte situasjonen.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Du tar veldig lett på abort. Abort kan ha en hel rekke bivirkninger og er en tøff belastning på kvinnekroppen. Noen mister også muligheten til å få barn.

Men kanskje løsningen er at menn som får invilget juridisk abort også må tvangssteriliseres, da vil man jo sikre at de ikke påfører staten flere kostnader for egen egoisme, og det vil også spare uendelig mange kvinner og barn for mye problemer.

Det er ikke mors egoisme som skaper situasjonen, det er far som nekter å ta ansvar for det han frivillig har vært med på.

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser du noen kvinne betale en månedlig sum til sin voldtektsmann?

Anonymkode: 5ec22...ff3

Nå har det seg slik at ingen fedre betaler en månedlig sum til kvinner de har fått barn med, såsant de ikke gjør det frivillig. Det er imidlertid slik at fedre betaler månedlig bidrag til sine barn. Det er en helt annen sak.

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du tar veldig lett på abort. Abort kan ha en hel rekke bivirkninger og er en tøff belastning på kvinnekroppen. Noen mister også muligheten til å få barn.

Men kanskje løsningen er at menn som får invilget juridisk abort også må tvangssteriliseres, da vil man jo sikre at de ikke påfører staten flere kostnader for egen egoisme, og det vil også spare uendelig mange kvinner og barn for mye problemer.

Det er ikke mors egoisme som skaper situasjonen, det er far som nekter å ta ansvar for det han frivillig har vært med på.

Anonymkode: 5f7da...54c

Kanskje kvinner ville tatt mer ansvar for å sikre at det ikke blir barn dersom menn kan ta juridisk abort? 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå har det seg slik at ingen fedre betaler en månedlig sum til kvinner de har fått barn med, såsant de ikke gjør det frivillig. Det er imidlertid slik at fedre betaler månedlig bidrag til sine barn. Det er en helt annen sak.

Anonymkode: 5f7da...54c

Bidrag er ikke en månedlig sum far betaler til mor?

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bidrag er ikke en månedlig sum far betaler til mor?

Anonymkode: 5ec22...ff3

Nei, visste du ikke det? Bidrag er en månedlig sum far betaler for sine barn, ikke for å gi til mor, men for å gi til sine barn. Siden barna bor hos mor så må det nødvendigvis være hun som mottar barnas penger fra far for å bruke dem slik barna trenger det.

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje kvinner ville tatt mer ansvar for å sikre at det ikke blir barn dersom menn kan ta juridisk abort? 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Kanskje menn ville tatt mer ansvar for å sikre at det ikke blir barn dersom menn som får innvilget juridisk abort også blir tvangssterilisert?

Anonymkode: 5f7da...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mor kam unngå å sitte i denne «fellen» ved å ta abort. Om hun er fullstendig klar over at farlige vil vite av barnet, så er det HUN som velger å sette et barn til verden uten en far. Barnet vil hele livet vite at det ikke var ønsket av en foreldrene. Mors egoisme skapte situasjonen.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Om mor velger, eller ikke velger å sitte i den fellen driter jeg lange baner i, det er hennes valg, enig med deg der.
Det som gjør at jeg mener det ikke skal være mulig er at DET GÅR UTOVER BARNET!

Barnet er uskyldig oppi alt dette

Anonymkode: 7d34d...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mor kam unngå å sitte i denne «fellen» ved å ta abort. Om hun er fullstendig klar over at farlige vil vite av barnet, så er det HUN som velger å sette et barn til verden uten en far. Barnet vil hele livet vite at det ikke var ønsket av en foreldrene. Mors egoisme skapte situasjonen.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Så far er ikke egoist når han ikke vil ta sin del av ansvaret for et barn han har vært med på å lage? 

Å ta abort er ikke som å kaste gammel mat fra kjøleskapet. Det er en stor belastning, og for enkelte varer konsekvensene i åresvis etter aborten. 

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for juridisk abort! Det er på tide at menn får noe de skulle sagt i dette. 

Jeg synes det er helt urimelig at en kvinne skal kunne bestemme at en mann skal bli far. For å snu det: skal en mann kunne nekte en kvinne å ta abort fordi han vil ha barnet og hun ikke vil? 

Jada, det er kvinnen sin kropp osv bla bla bla og hun skal derfor få bestemme over den. Men argumentet om at mannen kan tenke seg om før han har sex, er det dummeste jeg hører. Kvinnen kan da for fanken tenke seg om hun og. Og hvis man "går på en smell" og blir gravid må begge parter ha noe å si. 

Jeg mener jo også med hånden på hjertet at kvinner som VELGER HELT ALENE  å få et barn, burde ikke få så mye stønader. (jeg skiller her på de som blir alene av div grunner enten i svangerskapet eller i tiden etter, og de som med viten og "vilje" velger å få barn når de vet at de blir alene med barnet) 

 

Sånn, da har jeg vel ertet på meg hele DIB

 

Anonymkode: 1a078...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, visste du ikke det? Bidrag er en månedlig sum far betaler for sine barn, ikke for å gi til mor, men for å gi til sine barn. Siden barna bor hos mor så må det nødvendigvis være hun som mottar barnas penger fra far for å bruke dem slik barna trenger det.

Anonymkode: 5f7da...54c

Det bidraget jeg mottar hver mnd er en sum far betaler til menig som går i fellespotten til alle i husstanden. Feks betaler jeg huslånet med denne summen.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje menn ville tatt mer ansvar for å sikre at det ikke blir barn dersom menn som får innvilget juridisk abort også blir tvangssterilisert?

Anonymkode: 5f7da...54c

Hvorfor tenker du at det er mannen alene som er ansvarlig for at det ikke blir barn? Er det helt innafor at kvinner er uansvarlige og bærer frem barn som har minst dobbelt så stor sjanse til å bli psykisk syke som barn som har to foreldre har? kvinner produserer fremtidige byrder for samfunnet via egoisme.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tenker du at det er mannen alene som er ansvarlig for at det ikke blir barn? Er det helt innafor at kvinner er uansvarlige og bærer frem barn som har minst dobbelt så stor sjanse til å bli psykisk syke som barn som har to foreldre har? kvinner produserer fremtidige byrder for samfunnet via egoisme.

Anonymkode: 5ec22...ff3

Du er for eugenikk, ser jeg.

Anonymkode: 8960e...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om mor velger, eller ikke velger å sitte i den fellen driter jeg lange baner i, det er hennes valg, enig med deg der.
Det som gjør at jeg mener det ikke skal være mulig er at DET GÅR UTOVER BARNET!

Barnet er uskyldig oppi alt dette

Anonymkode: 7d34d...929

Det går ikke utover barnet at mor velger å bære frem et barn som far ikke vil ha noe med å gjøre? 

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så far er ikke egoist når han ikke vil ta sin del av ansvaret for et barn han har vært med på å lage? 

Å ta abort er ikke som å kaste gammel mat fra kjøleskapet. Det er en stor belastning, og for enkelte varer konsekvensene i åresvis etter aborten. 

Anonymkode: 7c3e9...306

Far er egoist, men også ærlig. Mor velger å beholde barnet til tross for at far ikke vil ha noe med det å gjøre. Mor velger å bære frem et barn som med stor sannsynlighet vil slite psykisk og mulig aldri jobbe. 
 

Tror du det ikke finnes noen sammenheng overhodet mellom barn av alenemødre og psykisk sykdom? 
 

Å ta abort er ofte det beste om man ikke klarer å ta seg av barnet økonomisk. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er for eugenikk, ser jeg.

Anonymkode: 8960e...7eb

Tja. Det handler vel litt om andre ting enn den beviste byrden barn med kun en tilstedeværende forelder kan få. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går ikke utover barnet at mor velger å bære frem et barn som far ikke vil ha noe med å gjøre? 

Far er egoist, men også ærlig. Mor velger å beholde barnet til tross for at far ikke vil ha noe med det å gjøre. Mor velger å bære frem et barn som med stor sannsynlighet vil slite psykisk og mulig aldri jobbe. 
 

Tror du det ikke finnes noen sammenheng overhodet mellom barn av alenemødre og psykisk sykdom? 
 

Å ta abort er ofte det beste om man ikke klarer å ta seg av barnet økonomisk. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Hjelpes for noen holdninger.

Alle barn av alenemødrer sliter ikke psykisk - men barn som ikke har kontakt med faren sin har naturlig nok en større belastning. Hvordan pokker blir den belastning mindre av at faren har tatt juridisk abort?

Å tvinge mennesker til å ta abort mot deres vilje kan ødelegge dem psykisk for lange tider etterpå. Å la far få lov til å fraskrive seg sin del av det felles ansvar med et pennestrøk er å legge opp til ansvarsløs adferd med menn som nekter å bruke kondom og bare nekter å påta seg noe som helst ansvar når konsekvensene dukker opp. 

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser du noen kvinne betale en månedlig sum til sin voldtektsmann?

Anonymkode: 5ec22...ff3

Ser du noen mann gjøre det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpes for noen holdninger.

Alle barn av alenemødrer sliter ikke psykisk - men barn som ikke har kontakt med faren sin har naturlig nok en større belastning. Hvordan pokker blir den belastning mindre av at faren har tatt juridisk abort?

Å tvinge mennesker til å ta abort mot deres vilje kan ødelegge dem psykisk for lange tider etterpå. Å la far få lov til å fraskrive seg sin del av det felles ansvar med et pennestrøk er å legge opp til ansvarsløs adferd med menn som nekter å bruke kondom og bare nekter å påta seg noe som helst ansvar når konsekvensene dukker opp. 

Anonymkode: 7c3e9...306

Ingen kvinner skal tvinges til abort, men det er selvsagt helt innafor å tvinge en mann til å bli far.

Abortloven handler ikke om hvem som kropp det er og hvem som bestemmer over den. Den handler om friheten til å velge hvor mange barn du vil ha. Vil du ikke sitte alene med et barn uten far, så bruk prevensjon. Vil ikke far ha noe med barnet å gjøre, klar deg selv eller ta abort.

Belastningen for barnet bor ikke større eller mindre av en juridisk abort, men mor bes tenke seg om to ganger før hun velger å tvinge en mann til å være far. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Ser du noen mann gjøre det???

Ja. Det finnes få, men noen menn som må det. De må betale barnebidrag for et barn unnfanget ved voldtekt. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen kvinner skal tvinges til abort, men det er selvsagt helt innafor å tvinge en mann til å bli far.

Abortloven handler ikke om hvem som kropp det er og hvem som bestemmer over den. Den handler om friheten til å velge hvor mange barn du vil ha. Vil du ikke sitte alene med et barn uten far, så bruk prevensjon. Vil ikke far ha noe med barnet å gjøre, klar deg selv eller ta abort.

Belastningen for barnet bor ikke større eller mindre av en juridisk abort, men mor bes tenke seg om to ganger før hun velger å tvinge en mann til å være far. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Prevensjon kan svikte - og da må BEGGE ta ansvar! Enkelt og greit! 

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen kvinner skal tvinges til abort, men det er selvsagt helt innafor å tvinge en mann til å bli far.

Abortloven handler ikke om hvem som kropp det er og hvem som bestemmer over den. Den handler om friheten til å velge hvor mange barn du vil ha. Vil du ikke sitte alene med et barn uten far, så bruk prevensjon. Vil ikke far ha noe med barnet å gjøre, klar deg selv eller ta abort.

Belastningen for barnet bor ikke større eller mindre av en juridisk abort, men mor bes tenke seg om to ganger før hun velger å tvinge en mann til å være far. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Jo, det er nøyaktig det abortloven handler om, uansett hva du påstår. En abort handler om kvinnens kropp. Så lenge man har selvbestemt abort, er der faktisk slik at kvinnen har lengre tid til å bestemme seg enn mannen har. Du kan hyle og skrike over det så mye du vil, men det blir som å være sur for at ikke også menn kan føde.

Å åpne for juridisk abort vil være som å skru samfunnet nøyaktig 100 år tilbake i tid, hvor menn som fikk barn utenfor ekteskap hadde nøyaktig null forpliktelser ovenfor barn og mor. Er det virkelig dit du ønsker deg?

Anonymkode: cc01a...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prevensjon kan svikte - og da må BEGGE ta ansvar! Enkelt og greit! 

Anonymkode: 7c3e9...306

Og så bør begge ha retten til å velge om de skal bli foreldre eller ikke

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er nøyaktig det abortloven handler om, uansett hva du påstår. En abort handler om kvinnens kropp. Så lenge man har selvbestemt abort, er der faktisk slik at kvinnen har lengre tid til å bestemme seg enn mannen har. Du kan hyle og skrike over det så mye du vil, men det blir som å være sur for at ikke også menn kan føde.

Å åpne for juridisk abort vil være som å skru samfunnet nøyaktig 100 år tilbake i tid, hvor menn som fikk barn utenfor ekteskap hadde nøyaktig null forpliktelser ovenfor barn og mor. Er det virkelig dit du ønsker deg?

Anonymkode: cc01a...3dd

Hvis du tror at abort handler om kvinnens kropp, så har du misforstått som mange andre. Det handler om å ta en avgjørelse om hvor mange barn kvinnen vil ha og når hun vil ha de. har du noen gang hørt en kvinne si «jeg vil ta abort fordi det er min kropp»? Mange har sagt «jeg vil ta abort fordi det ikke passer med barn nå/jeg har ikke råd til flere barn»

For 100 år siden kunne ikke kvinner ta abort på en trygg måte slik de kan i dag. Derfor skrur vi ikke klokken tilbake i det hele tatt. Det vi har gjort er å se på kvinners rettigheter og med det gått fra at mannen hadde all makt til at kvinnen hadde all makt i disse spørsmålene. Med abortloven og juridisk abort kan menn so at de ikke ønsker å ta seg av et barn på noen måte og så får kvinnen velge om hun skal beholde barnet eller ikke på de premissene. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så bør begge ha retten til å velge om de skal bli foreldre eller ikke

Anonymkode: 5ec22...ff3

Begge kan velge om de vil ta aktivt del i barnets liv - men begge må bidra økonomisk til barnets oppvekst.

Juridisk abort er tull og ansvarsløse og barnslige "menns" våte drøm.

Anonymkode: 7c3e9...306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tror at abort handler om kvinnens kropp, så har du misforstått som mange andre. Det handler om å ta en avgjørelse om hvor mange barn kvinnen vil ha og når hun vil ha de. har du noen gang hørt en kvinne si «jeg vil ta abort fordi det er min kropp»? Mange har sagt «jeg vil ta abort fordi det ikke passer med barn nå/jeg har ikke råd til flere barn»

For 100 år siden kunne ikke kvinner ta abort på en trygg måte slik de kan i dag. Derfor skrur vi ikke klokken tilbake i det hele tatt. Det vi har gjort er å se på kvinners rettigheter og med det gått fra at mannen hadde all makt til at kvinnen hadde all makt i disse spørsmålene. Med abortloven og juridisk abort kan menn so at de ikke ønsker å ta seg av et barn på noen måte og så får kvinnen velge om hun skal beholde barnet eller ikke på de premissene. 

Anonymkode: 5ec22...ff3

Nei, det er du som misforstår. Du kan gjerne si at det handler om familieplanlegging, og selvsagt er dette også ofte hensikten med abort. Men juridisk sett handler det om kvinnens kropp. Derfor er det kvinnen som avgjør, uansett hvilken motivasjon hun måtte ha for det.

Videre kan du gjerne påstå at abort er trygt og sikkert, men for det første er de psykiske ettervirkningene ofte betydelige, men det kan også være alvorlige somatiske konsekvenser, som at man eksempelvis kan bli steril.

Du må gjerne ønske deg 100% likestilling på dette feltet, men det er faktisk ikke mulig. Det blir en rent teoretisk diskusjon.

Anonymkode: cc01a...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...